VW:s ofattbara utsläppsskandal
Moderator: Redaktion
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Jag tror de är flera som fuskar så, frågan är vell var gränsen går, tex så laddar inte volvo batteriet under testcykeln för att spara in lite där, de gör säkert flera såna trick.
Och forskare i storbritanien har länge varnat om att nått är fel iom att luftföroreningarna kring städer inte har minskat i den takten de förväntat sig med tightare regler..
Är nog inte bara WV som myglar för att de ska märkas där.
De är ochså ett större problem här än i usa,
3% av bilarna i usa är disel, här är de väll närmre 50%..
Och forskare i storbritanien har länge varnat om att nått är fel iom att luftföroreningarna kring städer inte har minskat i den takten de förväntat sig med tightare regler..
Är nog inte bara WV som myglar för att de ska märkas där.
De är ochså ett större problem här än i usa,
3% av bilarna i usa är disel, här är de väll närmre 50%..
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
De är lite intresant, de värkar vara något av en trade off där, alltså man kan få ner co2 utsläpp med ökade nox utsläpp, så om dom lyckas fixa de med en softwere update så lär co2 utsläppen öka något, bilen lär ochså bli slöare än när du köpte den.bylund skrev:Fast skatten baseras väl på koldioxid, inte kväveoxider och partiklar?
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
De hade testat BMW X5 samtidigt som VW:s bilar med samma testmetod, och den höll sig inom samma värden också vid vägtester, så BMW fuskar i alla fall inte.Kalle skrev:Jag tror de är flera som fuskar så
Jag skulle tvärt om säga att det är ganska troligt att de andra inte fuskar på samma sätt. Risken är ju enorm och man måste tveklöst gå genom folk långt upp i ledningen innan man vågar sig på ett sådant bedrägeri. Kan inte tänka mig att det är många bilföretags styrelser som skulle okeja detta.
Till saken hör ju också att VW är ganska ensamma om att ha lagt sina ägg i diesel-korgen i USA - andra biltillverkare som inte fokuserar på försäljning av dieslar skulle ju bara ta en megarisk genom att fuska, utan att få del av en stor potentiell uppsida om man lyckats öka dieslars marknadsandel i USA.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Om jag förstått saken rätt skulle man kunna göra en softwareuppdatering av motorstyrningen för att minska nox-utsläppen, men bilen skulle då dra mer bränsle och få sämre prestanda. Kan inte tänka mig att någon VW-ägare skulle acceptera en sådan försämring, så det blir nog för VW att köpa tillbaka alla 11 miljoner bilarna.Kalle skrev:De är lite intresant, de värkar vara något av en trade off där, alltså man kan få ner co2 utsläpp med ökade nox utsläpp, så om dom lyckas fixa de med en softwere update så lär co2 utsläppen öka något, bilen lär ochså bli slöare än när du köpte den.
Nu borde man köpa en begagnad diesel-VW med den berörda motorn och låta VW köpa tillbaka den till fullpris.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Läste just det här http://www.wired.com/2015/09/vw-fool-ep ... al_twitter
Dom fuskade genom att känna av rattrörelse. Ingen rörelse==det måste vara en testbänk.
Sent from my SM-G925F using Tapatalk
Dom fuskade genom att känna av rattrörelse. Ingen rörelse==det måste vara en testbänk.
Sent from my SM-G925F using Tapatalk
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Hörde något om att koncernchefen fick ta ett sista beslut om att avsätta X mdr för att "rätta till" detta innan han fick sparken.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Om du kollar den här länken så ser du att luften pumpas in i avgasporten på porsche 911 (på bilden pluggad):Nicke Nyfiken skrev:Aha! Det var "Secondary Air Injection" som Reddy var ute och for efter, när han gjorde beskrivningen med luft som trycks in i förbränningsrummet. Viss skillnad på att trycka in luft i cylindrarna och i avgassystemet.mahulkp skrev:Inget unikt för Porsche. . Secondary Air Injection har funnits på i stort sett varenda bil från 80-00-talet.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Secondary_air_injection
http://forums.pelicanparts.com/911-930- ... ost4165268
Kanske inte själva förbränningsrummet men bra nära.
Model 3 Performance 2022
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Nära skjuter ingen hareReddy skrev:Om du kollar den här länken så ser du att luften pumpas in i avgasporten på porsche 911 (på bilden pluggad):Nicke Nyfiken skrev:Aha! Det var "Secondary Air Injection" som Reddy var ute och for efter, när han gjorde beskrivningen med luft som trycks in i förbränningsrummet. Viss skillnad på att trycka in luft i cylindrarna och i avgassystemet.mahulkp skrev:Inget unikt för Porsche. . Secondary Air Injection har funnits på i stort sett varenda bil från 80-00-talet.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Secondary_air_injection
http://forums.pelicanparts.com/911-930- ... ost4165268
Kanske inte själva förbränningsrummet men bra nära.
Det är iofs inget stort avstånd om det är precis före eller efter avgasventilen, men det är just detta lilla avstånd som gör den stora skillnaden.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Tror på detta också. VW var rätt envisa med att inte lägga till en enhet med uera för att få ner NOX då bilarna skulle bli dyrare i tillverkning, tyngre och kräva dyrare service. BMW har teknik för att göra om NOX till N2. Lite ironiskt är det att VW i och med årsmodell 2016 har med uera för att minska NOX men dessa har nu säljförbud...Herr X skrev:Kalle skrev:Jag skulle tvärt om säga att det är ganska troligt att de andra inte fuskar på samma sätt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Fascinerande vilken ekonomisk effekt några rader kod kan få. Programmeraren som skrev dem har nog svårt att sova i natt då han tänker på antal miljarder hans lilla kodsnutt kostat företaget. Även om det var någon chef som beordrade honom göra det.
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Svenssons skrev:Tror på detta också. VW var rätt envisa med att inte lägga till en enhet med uera för att få ner NOX då bilarna skulle bli dyrare i tillverkning, tyngre och kräva dyrare service. BMW har teknik för att göra om NOX till N2. Lite ironiskt är det att VW i och med årsmodell 2016 har med uera för att minska NOX men dessa har nu säljförbud...Herr X skrev:Kalle skrev:Jag skulle tvärt om säga att det är ganska troligt att de andra inte fuskar på samma sätt.
Urea heter ämnet och tillsatsen som innehåller urea heter ADblue. Min merca har detta och det kallas hos mercedes för Bluetech.
Jag har aldrig behövt fylla på mellan servicarna.
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Korrekt, skrev lite snabbt i går natt. Här kommer lite mer infom om det:Jorma skrev:
Urea heter ämnet och tillsatsen som innehåller urea heter ADblue. Min merca har detta och det kallas hos mercedes för Bluetech.
Jag har aldrig behövt fylla på mellan servicarna.
https://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_exhaust_fluid
Tror det är ett par liter av detta som behöver tankas på service. Skulle man missa en service och detta tar slut så verkar kraven i USA vara att bilen får gå max 5 mile/timme. I moderna dieselbilar skall man alltså fylla bilen med diesel, olja och ADblue förutom spolarvätska. I en Tesla krävs endast spolarvätska, ingen service krävs heller för garantier eller påfyllning av något. Undra om det går att köpa ADblue och fylla på själv?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
AdBlue kan man köpa på Swedol för 7,4kr /liter i 10l dunk. Åtgång ca 1l/100 mil på en modern passat utan fuskmotorstyrning. Fuskmotorerna hade ju inte Urea.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Har man 1500 mil mellan service så måste tanken alltså vara på 15 liter för att detta ska skötas på service. Går dock att fylla på själv:jonas skrev:AdBlue kan man köpa på Swedol för 7,4kr /liter i 10l dunk. Åtgång ca 1l/100 mil på en modern passat utan fuskmotorstyrning. Fuskmotorerna hade ju inte Urea.
EDIT: Fick uppgift att Passat TDI har 4,6 gallon eller 17,5 liter tank.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1494
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Sprider det sig nu? BMW handelstoppat!
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Va? Källa?SR-71-BlackBird skrev:Sprider det sig nu? BMW handelstoppat!
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1494
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Twitter, handlas igen, -5%
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
VW har 3000 mil mellan sevicen på sina dieselbilar. Men det är ju ingen raketforskning att fylla på AdBlue, så det är inget problem.Svenssons skrev:Har man 1500 mil mellan service så måste tanken alltså vara på 15 liter för att detta ska skötas på service. Går dock att fylla på själv:jonas skrev:AdBlue kan man köpa på Swedol för 7,4kr /liter i 10l dunk. Åtgång ca 1l/100 mil på en modern passat utan fuskmotorstyrning. Fuskmotorerna hade ju inte Urea.
EDIT: Fick uppgift att Passat TDI har 4,6 gallon eller 17,5 liter tank.
Det är bara ytterligare en sak att tänka på som fossilbilsägare
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Mercans ureatank är på 25l.Svenssons skrev:Har man 1500 mil mellan service så måste tanken alltså vara på 15 liter för att detta ska skötas på service. Går dock att fylla på själv:jonas skrev:AdBlue kan man köpa på Swedol för 7,4kr /liter i 10l dunk. Åtgång ca 1l/100 mil på en modern passat utan fuskmotorstyrning. Fuskmotorerna hade ju inte Urea.
EDIT: Fick uppgift att Passat TDI har 4,6 gallon eller 17,5 liter tank.
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Är detta kanske en orsak varför bränsletankarna blir mindre? Vikt och utrymme som en 25 liter ureatank tar är ju inte obetydlig.Jorma skrev:
Mercans ureatank är på 25l.
Kan tänka mig att politiker i en snar framtid kommer kräva ureatank på samtliga dieselbilar i trafik för att hjälpa de inhemska dieselbilstillverkarna. Detta skulle ju leda till att nya bilar måste köpas in men vem vet, de kanske ersätts med elbilar istället...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Bilarna drar ju lite mindre bränsle idag än förr.Svenssons skrev:Är detta kanske en orsak varför bränsletankarna blir mindre? Vikt och utrymme som en 25 liter ureatank tar är ju inte obetydlig.Jorma skrev:
Mercans ureatank är på 25l.
Min förra S-klass merca 2005 utan Urea hade 15 liter större soppatank, och min nuvarande 2015 trots 4-hjulsdrift som ökar förbrukningen något, kommer lika långt på den 15 liter mindre tanken.
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Är det oftast så att detta endast behöver fyllas på vid service om man följer tillverkarens intervall, eller måste man fylla på urea själv mellan service om man har en sådan bil.
Jag har ju helt ointresserad av bilar och sånt, men jag har inte hört talas om detta innan.
Lite OT, men jag kommer ihåg förr i tiden när jag tog körkort. Då hällde jag Regelbundet Bensin i min bil för att motorn skulle fungera. Det fanns ett speciellt hål man skulle hälla detta i. För att ladda batteriet var man tvungen att öppna motorhuven och sen använda en speciell laddare.
Tänk att det fortfarande är folk som har det. så
Jag har ju helt ointresserad av bilar och sånt, men jag har inte hört talas om detta innan.
Lite OT, men jag kommer ihåg förr i tiden när jag tog körkort. Då hällde jag Regelbundet Bensin i min bil för att motorn skulle fungera. Det fanns ett speciellt hål man skulle hälla detta i. För att ladda batteriet var man tvungen att öppna motorhuven och sen använda en speciell laddare.
Tänk att det fortfarande är folk som har det. så
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Martinen skrev:Är det oftast så att detta endast behöver fyllas på vid service om man följer tillverkarens intervall, eller måste man fylla på urea själv mellan service om man har en sådan bil.
Jag har ju helt ointresserad av bilar och sånt, men jag har inte hört talas om detta innan.
Lite OT, men jag kommer ihåg förr i tiden när jag tog körkort. Då hällde jag Regelbundet Bensin i min bil för att motorn skulle fungera. Det fanns ett speciellt hål man skulle hälla detta i. För att ladda batteriet var man tvungen att öppna motorhuven och sen använda en speciell laddare.
Tänk att det fortfarande är folk som har det. så
Det får du väl fortfarande göra om du vill ha spolarvätska i bilen.
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Nej jag brukar inte hälla bensin i spolarvätskan. Det får räcka med spolarvätska i den behållaren.Jorma skrev:Martinen skrev:Är det oftast så att detta endast behöver fyllas på vid service om man följer tillverkarens intervall, eller måste man fylla på urea själv mellan service om man har en sådan bil.
Jag har ju helt ointresserad av bilar och sånt, men jag har inte hört talas om detta innan.
Lite OT, men jag kommer ihåg förr i tiden när jag tog körkort. Då hällde jag Regelbundet Bensin i min bil för att motorn skulle fungera. Det fanns ett speciellt hål man skulle hälla detta i. För att ladda batteriet var man tvungen att öppna motorhuven och sen använda en speciell laddare.
Tänk att det fortfarande är folk som har det. så
Det får du väl fortfarande göra om du vill ha spolarvätska i bilen.