Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

VW:s ofattbara utsläppsskandal

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inläggav Teslaägare Laban » 24 nov 2018 17:10

Inte för att jag hyser några direkt varma känslor för VW som företag men att de ska tvingas köpa tillbaka bilarna för försäljningspriset känns inte rimligt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Referralkod: bjrn85925

Inläggav Teslaägare ovelundkvist » 24 nov 2018 17:37

Det kan man tycka, men de hade enkelt kunnat undvika det om de inte aktivt förnekat hälso- och miljökonsekvenserna av fossila bränslen, och till slut fuskat för att slippa erkänna dem.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare

Referralkod: ove2252

Inläggav Teslaägare boreno » 24 nov 2018 18:12

Laban skrev:Inte för att jag hyser några direkt varma känslor för VW som företag men att de ska tvingas köpa tillbaka bilarna för försäljningspriset känns inte rimligt.

Det håller jag inte alls med om. De har ju blivit dömda för de brott de har begått, och det är ju brott som innebär att man blivit bedragen på sina pengar, då de ljugit både om produktens funktion och i förlängningen dess framtida värde.

Bedrägeri är kriminellt, och då är det rimligt att de som blivit lurade får hållas ekonomiskt opåverkade, med möjlighet att spendera minst samma summa pengar de betalat på en annan produkt som lever upp till det som var lovat. Ett extra skadestånd är även det rimligt, enligt min mening.
Dementor är en Model S 90D Aug 2016 | Midnight silver metallic | Panoramatak | Svart skinnklädsel | Kolfiberdekor | Luftfjädring | Svart alcantarainnertak | Köldpaket | Autopilot | Hi-Fi paket | Premiumpaket | 21" grå turbinhjul
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare

Inläggav Teslaägare LarsL » 24 nov 2018 18:32

Håller med fullständigt rimligt att de köper tillbaka bilarna. De kan ju sedan få försöka sälja dem igen med ärlig prestanda.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, mjukvara 2020.28.6
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

Inläggav Jerka » 24 nov 2018 21:56

Jo, men någon som har köpt bilen, kört runt med den i några år och kanske t.o.m. sålt den vidare har ju haft nytta av bilen. Den nyttan bör man kunna uppskatta i pengar och dra av från inlösensumman.
Jerka

Inläggav Teslaägare LarsL » 24 nov 2018 22:01

Jerka skrev:Jo, men någon som har köpt bilen, kört runt med den i några år och kanske t.o.m. sålt den vidare har ju haft nytta av bilen. Den nyttan bör man kunna uppskatta i pengar och dra av från inlösensumman.

Man kan se det som nytta, man kan också se det som skada. Ägaren har kört omkring och skadat sig och sin omgivning helt utan att vara medveten om det.

De som köpt en begagnad VW efter att de avslöjades vet ju om vad de köpt och ska kanske inte ha ersättning.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, mjukvara 2020.28.6
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

Inläggav Jerka » 25 nov 2018 10:56

Jag då, som köpte en begagnad Passat TDi före det att skandalen briserade och sålde den nu i somras? Man kan anta att jag lidit viss ekonomisk skada av skandalen i form av sänkt andrahandsvärde.

Miljöbil, sa säljaren. Och det var den ju, den var skattebefriad första året jag ägde den (sista av fem år från registreringsdatum).

Nåja. Jag förväntar mig inget och det är precis vad jag kommer få också.
Jerka

Inläggav Teslaägare Laban » 26 nov 2018 06:15

LarsL skrev:Man kan se det som nytta, man kan också se det som skada. Ägaren har kört omkring och skadat sig och sin omgivning helt utan att vara medveten om det.

Visst. Men problemet är att om vi ska se till de verkliga utsläppen är inte VW nödvändigtvis den största boven, de är bara sämst på att fuska:

https://www.which.co.uk/reviews/new-and ... s-revealed

Screen Shot 2018-11-26 at 06.04.38.png

När det gäller Renault är det riktigt illa:

In our tests, Renault's newer Euro 6 diesels are, on average, dirtier than the averages of Euro 5 diesel cars from other brands.

Volvo hade visserligen ett betydligt lägre genomsnitt än Renault men även där var Euro 6 sämre än Euro 5:

We recorded a (comparatively) low NOx average across the seven Euro 5 Volvo cars we’ve tested. But the four Euro 6 Volvo cars we tested actually emit more NOx on average than its Euro 5 vehicles.

Och observera att de tillåtna utsläppen är 0.08 g/km för Euro 6, något som Volvo inte är i närheten av enligt dessa tester.

Så ska tillverkarna köpa tillbaka bilar för miljöns skull så är det mer än bara VW som bör tvingas att göra detta. Euro 5 tillåter 0.18 g/km vilket inte en enda av tillverkarna är i närheten av att klara av, det blir en ganska stor mängd bilar..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Referralkod: bjrn85925

Inläggav Teslaägare mans71 » 26 nov 2018 06:35

Laban skrev:Visst. Men problemet är att om vi ska se till de verkliga utsläppen är inte VW nödvändigtvis den största boven, de är bara sämst på att fuska:

AA2E60F4-A661-4F00-95CB-0975C148744A.jpeg

Det där var ju verkligen en avslöjande graf om den stämmer. Synd då med så mycket fokus på VW när det med denna graf blev väldigt tydligt att det t.ex. är Volvo man ska bojkotta köp av då dom så tydligt skiter i att rena sina smutsiga avgaser.
Man äger aldrig riktigt en Tesla, man bara vårdar den...

Vit model S P85D+ AP1 "med allt"
Vit model X 90D AP2 "med allt"
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Referralkod: mns5307

Inläggav Teslaägare ovelundkvist » 26 nov 2018 07:05

För mig är det uppenbart att man ska bojkotta alla fossilbilar, oavsett tillverkare.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare

Referralkod: ove2252

FöregåendeNästa

Återgå till Miljö