Undersökningen pekar ut Indien och kina med tung, fossildriven industri och kraftproduktion. Att vi i Sverige skulle lyckas kompensera med dieselfordon låter ju inte rimligt.Svenssons skrev:Det skulle bli en gissning tagen ur luften i så fall. Att globala snittet ligger på 18% och Europa på 17% tyder på att det inte verkar skilja så mycket. Tror inte att Sverige är så otroligt mycket renare än övriga Europa idag. Skulle jag gissat så skulle Europa ligga bra mycket under globala snittet men så verkar inte vara fallet.Fredrik j skrev:Du får nog runda av lite till för Sverige.Svenssons skrev:Jag använde 17% för Europa i beräkningen och avrundade nedåt.Fredrik j skrev:Nja. Studien handlar ju om fossila bränslen generellt. Vi använder ju inte fossila bränslen i samma utsträckning som i t.ex. kina och indien som ju är illrött på kartan.Svenssons skrev:För Sverige betyder det alltså att ca 15 000 dog med koppling till fossila bränslen och 9 309 med COVID-19 förra året. Under 2000-talet har ca 300 000 dött med koppling till fossila bränslen.
18% är ju ett globalt genomsnitt.
Fossila bränslen dödligare än väntat!
Moderator: Redaktion
Re: Fossila bränslen dödligare än väntat!
Re: Fossila bränslen dödligare än väntat!
IVL beräknar 7600 döda från luftföroreningar 2015.
http://naturvardsverket.diva-portal.org ... TEXT01.pdf
http://naturvardsverket.diva-portal.org ... TEXT01.pdf
Model Y LR.
Model S70D
Re: Fossila bränslen dödligare än väntat!
På landet ja.MWall skrev:Är nog ännu lägre i Sverige. Vi har inte så stora städer och sådär. De större städerna ligger vid havet och har väl hyfsad naturlig ventilation. Inte som Milano och andra städer som ligger i en gryta.Svenssons skrev:Jag använde 17% för Europa i beräkningen och avrundade nedåt.Fredrik j skrev:Nja. Studien handlar ju om fossila bränslen generellt. Vi använder ju inte fossila bränslen i samma utsträckning som i t.ex. kina och indien som ju är illrött på kartan.Svenssons skrev:För Sverige betyder det alltså att ca 15 000 dog med koppling till fossila bränslen och 9 309 med COVID-19 förra året. Under 2000-talet har ca 300 000 dött med koppling till fossila bränslen.
18% är ju ett globalt genomsnitt.
Tar man tvärt om och bara kikar på de som bor i storsäder som Sthlm, Gbg och Malmö så är % av döda där pga. avgaser säkerligen betydligt _högre_ än 17%.
Gällande kuster städer vid kuster skulle vara befriade från avgaser så tror jag inte du varit varken i Sthlm eller Gbg på vintern. Än mindre att du varit i Shanghai eller Hongkong.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Fossila bränslen dödligare än väntat!
I förtid alltså! Finns det några siffror på hur mycket före? Är det sekunder, minuter, timmar, dagar, månader eller år?
Utan den informationen är ju undersökningen ganska värdelös.
Utan den informationen är ju undersökningen ganska värdelös.
Re: Fossila bränslen dödligare än väntat!
Sverige har renare luft generellt men knappast där folk bor. I Sverige har väldigt många braskamin som de eldar flitigt i halva året, tror det ger samma typ av partiklar som dieselbilar.
Re: Fossila bränslen dödligare än väntat!
I Sverige bor en mycket stor andel av befolkningen i de tre största städerna. Och där är ju luften inte alls särskilt ren. Det är ju därför man pratar om dieselförbud osv. Totalt sett har Sverige naturligtvis mycket ren luft eftersom det finns så stora områden med skog där ingen bor. Men det hjälper ju inte när alla envisas med att bo i storstadäderna där de tvingas andas dieselavgaser hela tiden.MarkusL skrev:Sverige har renare luft generellt men knappast där folk bor. I Sverige har väldigt många braskamin som de eldar flitigt i halva året, tror det ger samma typ av partiklar som dieselbilar.
Förbränning i en braskamin eller vedpanna skiljer sig f ö ganska rejält från förbränningen i en dieselmotor. Jag är ingen expert på detta område på något sätt, men som jag har förstått det så är det de ultrafina partiklarna i avgaserna som är mest hälsofarliga. Och moderna bilar, numera även bensinbilar, producerar dessa partiklar i allt högre utsträckning pga att förbränningen sker under allt högre tryck för att sänka förbrukningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Fossila bränslen dödligare än väntat!
Är inte bara partiklar heller utan även kväveoxider. Var ju det VW-skandalen gick ut på. I sin iver att sänka förbrukningen och utsläppen av koldioxid så fuskade man med utsläppen av kväveoxider. Det var alltså bra för klimatet med deras fusk men mindre bra för se som andades in avgaserna.
Vi bodde i lägenhet 20 meter in på en sidogata från Kungsgatan i Uppsala som är väldigt trafikerad och en va gatorna i Sverige som fått dubbdäcksförbud för att förbättra luften. Det blev alldeles svart runt inluftsventilerna i lägenheten trots att det satt stora filter på taket på fastigheten som skulle rena luften.
2015 flyttade vi en bit ut på landet till ett mindre samhälle dryga milen norr om Uppsala. Är skönt att veta att barnen får andas frisk luft åtminstone under uppväxten. Precis som jag fick. Sen råkade jag bo "mitt i stan" under 20 år. Kanske inte var så smart... Men aldrig mer.
Vi bodde i lägenhet 20 meter in på en sidogata från Kungsgatan i Uppsala som är väldigt trafikerad och en va gatorna i Sverige som fått dubbdäcksförbud för att förbättra luften. Det blev alldeles svart runt inluftsventilerna i lägenheten trots att det satt stora filter på taket på fastigheten som skulle rena luften.
2015 flyttade vi en bit ut på landet till ett mindre samhälle dryga milen norr om Uppsala. Är skönt att veta att barnen får andas frisk luft åtminstone under uppväxten. Precis som jag fick. Sen råkade jag bo "mitt i stan" under 20 år. Kanske inte var så smart... Men aldrig mer.
Re: Fossila bränslen dödligare än väntat!
Men det blåser väl mycket i de tre största städerna? Är väl sällan vindstilla så att den dåliga luften ligger kvar särskilt länge? Där är nog faktiskt t ex Uppsala sämre. Stan ligger liksom i en svacka och det är inget hav som fläktar bort luften.mati skrev:I Sverige bor en mycket stor andel av befolkningen i de tre största städerna. Och där är ju luften inte alls särskilt ren. Det är ju därför man pratar om dieselförbud osv. Totalt sett har Sverige naturligtvis mycket ren luft eftersom det finns så stora områden med skog där ingen bor. Men det hjälper ju inte när alla envisas med att bo i storstadäderna där de tvingas andas dieselavgaser hela tiden.MarkusL skrev:Sverige har renare luft generellt men knappast där folk bor. I Sverige har väldigt många braskamin som de eldar flitigt i halva året, tror det ger samma typ av partiklar som dieselbilar.
Förbränning i en braskamin eller vedpanna skiljer sig f ö ganska rejält från förbränningen i en dieselmotor. Jag är ingen expert på detta område på något sätt, men som jag har förstått det så är det de ultrafina partiklarna i avgaserna som är mest hälsofarliga. Och moderna bilar, numera även bensinbilar, producerar dessa partiklar i allt högre utsträckning pga att förbränningen sker under allt högre tryck för att sänka förbrukningen.
Re: Fossila bränslen dödligare än väntat!
Ventil från kontorslokal i liten kustnära sydöstsvensk stad...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Fossila bränslen dödligare än väntat!
Covid har ju erbjudit möjligheter till ett gigantiskt experiment. Biltrafiken i städerna måste ju minskat markant under 2020 när många suttit hemma. En så stor minskning av utsläpp från fordonsstatistiken måste ju gå att se i statistiken?mati skrev:I Sverige bor en mycket stor andel av befolkningen i de tre största städerna. Och där är ju luften inte alls särskilt ren. Det är ju därför man pratar om dieselförbud osv. Totalt sett har Sverige naturligtvis mycket ren luft eftersom det finns så stora områden med skog där ingen bor. Men det hjälper ju inte när alla envisas med att bo i storstadäderna där de tvingas andas dieselavgaser hela tiden.MarkusL skrev:Sverige har renare luft generellt men knappast där folk bor. I Sverige har väldigt många braskamin som de eldar flitigt i halva året, tror det ger samma typ av partiklar som dieselbilar.
Förbränning i en braskamin eller vedpanna skiljer sig f ö ganska rejält från förbränningen i en dieselmotor. Jag är ingen expert på detta område på något sätt, men som jag har förstått det så är det de ultrafina partiklarna i avgaserna som är mest hälsofarliga. Och moderna bilar, numera även bensinbilar, producerar dessa partiklar i allt högre utsträckning pga att förbränningen sker under allt högre tryck för att sänka förbrukningen.
Eller kanske försvinner det i felmarginalen om människor bara lever en relativt kort stund längre om dom inte utsätts för avgaser innan dom avlider av något annat?
Hur vanligt är det att endast en faktor får andningen att upphöra och hjärtat stanna? Men i den här undersökningen har man då kommit fram till att det är luftföroreningar som gör den stora skillnaden i sveriges städer?
Re: Fossila bränslen dödligare än väntat!
Det är ju mycket uppståndelse för att Covid dödat ca 9000 i Sverige under förra året, men det talas ju väldigt lite om att våra avgaser under andra år dödar ungefär lika många.
Det enda positiva med Covid är just att trafiken minskat kraftigt, och med det troligen (som Fredrik är inne på) det antal som hade normalt dött av avgaserna.
Så även om det dör 9000 per år så länge som Covid härjar, så kanske det delvis "offsettas" av att deltat i dödstal är betydligt lägre än så tack vare den minskade trafiken och avgaserna. Förhoppningsvis är det även mindre bussar och lastbilar under Covid (de är ju en del av de värsta skitarna).
Det enda positiva med Covid är just att trafiken minskat kraftigt, och med det troligen (som Fredrik är inne på) det antal som hade normalt dött av avgaserna.
Så även om det dör 9000 per år så länge som Covid härjar, så kanske det delvis "offsettas" av att deltat i dödstal är betydligt lägre än så tack vare den minskade trafiken och avgaserna. Förhoppningsvis är det även mindre bussar och lastbilar under Covid (de är ju en del av de värsta skitarna).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Fossila bränslen dödligare än väntat!
Det är väl sannolikt att många som avlidit i covid är samma individer som annars löpt hög risk att dö av sjukdom som påverkas negativt av föroreningar. Som KOL till exempel.martinot skrev:Det är ju mycket uppståndelse för att Covid dödat ca 9000 i Sverige under förra året, men det talas ju väldigt lite om att våra avgaser under andra år dödar ungefär lika många.
Det enda positiva med Covid är just att trafiken minskat kraftigt, och med det troligen (som Fredrik är inne på) det antal som hade normalt dött av avgaserna.
Så även om det dör 9000 per år så länge som Covid härjar, så kanske det delvis "offsettas" av att deltat i dödstal är betydligt lägre än så tack vare den minskade trafiken och avgaserna. Förhoppningsvis är det även mindre bussar och lastbilar under Covid (de är ju en del av de värsta skitarna).
Det är ju inte två helt separata grupper. Skulle ju inte förvåna om antalet avlidna i t.ex. lungsjukdom kraftigt minskat under 2020.
Re: Fossila bränslen dödligare än väntat!
Tycker denna sidan är intresserat.
https://earth.nullschool.net/#current/p ... 528,52.084
Man kan välja att se på många olika data av väder och emissioner. Man kan även se historisk data.
I länken ovan visas partiklar pm2.5. Man kan även se oförbränd kolväte CO, eller svavelföroreningar So2, kvävedioxid NO2, etc.
Det säger ju inte detaljer om gatan du bor på men man ser ändå tydligt att det är stora skillnader på olika platser till och med i Sverige.
Man kan jämföra olika delar av världen på kartan. Tex Kinas utsläpp syns tydligt, men även tex i stora delar av Europa, usa och Indien.
Tittar man på tiden för ca 1år sedan när världen stängde ner så kan man se dramatisk skillnad.
https://earth.nullschool.net/#current/p ... 528,52.084
Man kan välja att se på många olika data av väder och emissioner. Man kan även se historisk data.
I länken ovan visas partiklar pm2.5. Man kan även se oförbränd kolväte CO, eller svavelföroreningar So2, kvävedioxid NO2, etc.
Det säger ju inte detaljer om gatan du bor på men man ser ändå tydligt att det är stora skillnader på olika platser till och med i Sverige.
Man kan jämföra olika delar av världen på kartan. Tex Kinas utsläpp syns tydligt, men även tex i stora delar av Europa, usa och Indien.
Tittar man på tiden för ca 1år sedan när världen stängde ner så kan man se dramatisk skillnad.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Fossila bränslen dödligare än väntat!
Med bild på NO2Elix747 skrev:Tycker denna sidan är intresserat.
https://earth.nullschool.net/#current/p ... 528,52.084
Man kan välja att se på många olika data av väder och emissioner. Man kan även se historisk data.
I länken ovan visas partiklar pm2.5. Man kan även se oförbränd kolväte CO, eller svavelföroreningar So2, kvävedioxid NO2, etc.
Det säger ju inte detaljer om gatan du bor på men man ser ändå tydligt att det är stora skillnader på olika platser till och med i Sverige.
Man kan jämföra olika delar av världen på kartan. Tex Kinas utsläpp syns tydligt, men även tex i stora delar av Europa, usa och Indien.
Tittar man på tiden för ca 1år sedan när världen stängde ner så kan man se dramatisk skillnad.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Fossila bränslen dödligare än väntat!
Jag växte upp i Tyskland i en ort som man därnere skulle kalla för "på landet". Det var bara ett stenkast så var man ute på en åker och nån kilometer längre så var man i skogen. Alltså verkligen ingen stad eller så. Men det gick en stor väg genom orten och så var det såklart en massa industristäder runt omkring. Salzgitter (där Northvolt bygger nu), Hannover, Braunschweig, Wolfsburg osv.Svenssons skrev:Ventil från kontorslokal i liten kustnära sydöstsvensk stad...
För mig var det helt normalt att man behövde damma av alla ytor hemma minst en gång i veckan eller så. Helst med våt trasa eftersom dammet var så klibbigt att det inte fungerade med en dammvippa.
Här i Sverige bor jag verkligen på landet. Här dammar man av typ, nja, nästan aldrig skulle jag vilja påstå. Den lilla mängd damm som finns sväljer luftvärmepumpen. Filtret får man dammsuga två-tre gånger per år.
Man förstår vilken jäkla massa mängd skit jag tvingades andas in under min uppväxt. Och då bodde jag som sagt inte ens i en stad. Stackars alla de som lever där och som utsätts för alla avgaser och partiklar hela tiden. Det kan ju inte vara hälsosamt. Jag undrar ibland om den fina och rena luften jag har nu på något sätt förmår att kompensera för sörjan jag växte upp i. Troligen inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Fossila bränslen dödligare än väntat!
Samtidigt som du jämför två olika platser så jämför du också två helt olika tider. Är ganska säker på att läget i Tyskland där du växte upp har förbättrats rätt rejält även ifall det fortfarande kanske inte är bra.mati skrev:Jag växte upp i Tyskland i en ort som man därnere skulle kalla för "på landet". Det var bara ett stenkast så var man ute på en åker och nån kilometer längre så var man i skogen. Alltså verkligen ingen stad eller så. Men det gick en stor väg genom orten och så var det såklart en massa industristäder runt omkring. Salzgitter (där Northvolt bygger nu), Hannover, Braunschweig, Wolfsburg osv.Svenssons skrev:Ventil från kontorslokal i liten kustnära sydöstsvensk stad...
För mig var det helt normalt att man behövde damma av alla ytor hemma minst en gång i veckan eller så. Helst med våt trasa eftersom dammet var så klibbigt att det inte fungerade med en dammvippa.
Här i Sverige bor jag verkligen på landet. Här dammar man av typ, nja, nästan aldrig skulle jag vilja påstå. Den lilla mängd damm som finns sväljer luftvärmepumpen. Filtret får man dammsuga två-tre gånger per år.
Man förstår vilken jäkla massa mängd skit jag tvingades andas in under min uppväxt. Och då bodde jag som sagt inte ens i en stad. Stackars alla de som lever där och som utsätts för alla avgaser och partiklar hela tiden. Det kan ju inte vara hälsosamt. Jag undrar ibland om den fina och rena luften jag har nu på något sätt förmår att kompensera för sörjan jag växte upp i. Troligen inte.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Fossila bränslen dödligare än väntat!
Jag har en veteranbil från 50-talet. När jag startar den behöver jag vädra garaget. Annars luktar det i dagar. Man kan ju föreställa sig hur stadsluften var tidigare.
Re: Fossila bränslen dödligare än väntat!
Helt olika tider? Det låter på dig som att jag är hundra år gammal eller nåt.Svenssons skrev:Samtidigt som du jämför två olika platser så jämför du också två helt olika tider. Är ganska säker på att läget i Tyskland där du växte upp har förbättrats rätt rejält även ifall det fortfarande kanske inte är bra.
Jag flyttade därifrån för snart 14 år sedan. Jag tror ärligt talat inte att luften har blivit renare sedan dess, tvärtom. Detta också med tanke på att biltrafiken bara har ökat hela tiden, med en allt större andel dieselbilar dessutom.
Det finns en anledning att man har infört "Feinstaubblankette" som förbjuder vissa bilar att köra in i stadskärnorna. Det fanns inte under "min" tid. Men uppenbarligen var det nödvändigt att vidta åtgärder eftersom luftkvaliteten är numera så dålig att det har blivit ohållbart. Bilarna må ha blivit renare. Men antalet har ökat nåt så in i bänken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Fossila bränslen dödligare än väntat!
Skulle vara förvånande om luften i städerna blivit smutsigare med åren. Men man får ju lätt det intrycket. Att det var bättre förr.mati skrev:Helt olika tider? Det låter på dig som att jag är hundra år gammal eller nåt.Svenssons skrev:Samtidigt som du jämför två olika platser så jämför du också två helt olika tider. Är ganska säker på att läget i Tyskland där du växte upp har förbättrats rätt rejält även ifall det fortfarande kanske inte är bra.
Jag flyttade därifrån för snart 14 år sedan. Jag tror ärligt talat inte att luften har blivit renare sedan dess, tvärtom. Detta också med tanke på att biltrafiken bara har ökat hela tiden, med en allt större andel dieselbilar dessutom.
Det finns en anledning att man har infört "Feinstaubblankette" som förbjuder vissa bilar att köra in i stadskärnorna. Det fanns inte under "min" tid. Men uppenbarligen var det nödvändigt att vidta åtgärder eftersom luftkvaliteten är numera så dålig att det har blivit ohållbart. Bilarna må ha blivit renare. Men antalet har ökat nåt så in i bänken.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2397
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Fossila bränslen dödligare än väntat!
Ja generellt blir tack och lov luften renare och renare på många platser.Fredrik j skrev:Skulle vara förvånande om luften i städerna blivit smutsigare med åren. Men man får ju lätt det intrycket. Att det var bättre förr.mati skrev:Helt olika tider? Det låter på dig som att jag är hundra år gammal eller nåt.Svenssons skrev:Samtidigt som du jämför två olika platser så jämför du också två helt olika tider. Är ganska säker på att läget i Tyskland där du växte upp har förbättrats rätt rejält även ifall det fortfarande kanske inte är bra.
Jag flyttade därifrån för snart 14 år sedan. Jag tror ärligt talat inte att luften har blivit renare sedan dess, tvärtom. Detta också med tanke på att biltrafiken bara har ökat hela tiden, med en allt större andel dieselbilar dessutom.
Det finns en anledning att man har infört "Feinstaubblankette" som förbjuder vissa bilar att köra in i stadskärnorna. Det fanns inte under "min" tid. Men uppenbarligen var det nödvändigt att vidta åtgärder eftersom luftkvaliteten är numera så dålig att det har blivit ohållbart. Bilarna må ha blivit renare. Men antalet har ökat nåt så in i bänken.
Paris blev det däremot sämre när många byte från bensin till diesel.
Den tråd är bra. Finns så många anledningar mer än bara global uppvärmning pga Co2 utsläpp för att gå över till eldrift.
MVH
Re: Fossila bränslen dödligare än väntat!
Det beror väl på vad och hur man mäter. På 80-talet hade vi varje vinter smog-larm. Gator stängdes av, vi fick hålla oss inomhus, och vissa dagar talades om att stänga skolorna. Fast det hände tyvärr aldrig. Folk gick omkring med munskydd och grejer (känns ju bekant i dessa tider).Fredrik j skrev:Skulle vara förvånande om luften i städerna blivit smutsigare med åren. Men man får ju lätt det intrycket. Att det var bättre förr.
Detta fenomenet försvann när katalysatorer blev vanligare. Eller så brydde man sig inte längre om denna formen av luftföroreningar. Man började istället prata om "Feinstaub", alltså ultrafina partiklar från dieselbilar. För det var just dieselbilar som folk började köpa.
Det är möjligt att man bara har bytt ut den ena formen av förorening mot en annan. Nu är det ju kväveoxider man pratar om. Tack vare dieselgate. Fram tills dess var det ingen som brydde sig om detta. Trots att man vetat hela tiden att NOx är hälsofarligt.
Jag är inte så övertygad att luften har blivit bättre. Vilka skäl finns det att anta det? Antalet bilar har mångdubblats. Folk kör mer än förr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Fossila bränslen dödligare än väntat!
Nja, luftkvaliteten i Europas storstäder har förbättrats markant, från ett maximum runt förra sekelskiftet, det finns många studier som visar detta.mati skrev:Jag är inte så övertygad att luften har blivit bättre. Vilka skäl finns det att anta det? Antalet bilar har mångdubblats. Folk kör mer än förr.
I början av åttiotalet kan du grovt räkna med att partikelhalterna var 4-5 ggr högre än idag.
Kom ihåg att bilarna då i princip helt saknade avgasrening.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Fossila bränslen dödligare än väntat!
Det beror återigen på vad man mäter. Partiklar är inte lika med partiklar. Partiklarna som lämnar avgasrören från moderna bilar är mycket mindre än förr. Mäter man kg/km är mängden förvisso mycket lägre, det tar partikelfiltret hand om idag, men antalet partikar är inte nödvändigtvis lägre. Och det är just de ultrasmå partiklarna som är mest hälsofarliga eftersom de når hela vägen ner i lungorna.fth skrev:Nja, luftkvaliteten i Europas storstäder har förbättrats markant, från ett maximum runt förra sekelskiftet, det finns många studier som visar detta.mati skrev:Jag är inte så övertygad att luften har blivit bättre. Vilka skäl finns det att anta det? Antalet bilar har mångdubblats. Folk kör mer än förr.
I början av åttiotalet kan du grovt räkna med att partikelhalterna var 4-5 ggr högre än idag.
Kom ihåg att bilarna då i princip helt saknade avgasrening.
/fth
Sen har vi kväveoxider. Det har man inte brytt sig om överhuvudtaget i Europa. Tack vare att man har försökt att göra dieselbilarna snålare (eftersom man enbart har fokuserat på CO2) har NOx-utsläppen ökat istället. Hur mycket NOx var det i luften på 80-talet? Ingen aning. Var det verkligen mer än idag? Skulle inte tro det.
Man sänker utsläppen på ena sidan, men då ökar de någon annanstans.
Det går inte att få ren luft så länge vi håller på och eldar upp kolväten på det viset som vi gör idag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3245
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Fossila bränslen dödligare än väntat!
Innan katalysatorer infördes (var det 1988 i Sverige) släppte alla bilar ut stora mängder kväveoxider. Med katalysatorer sjönk dessa utsläpp rejält, allt eftersom bilparken förnyades. På senare år har förvisso ökningen av dieselbilar dragit i motsatt riktning.
När det gäller väldigt små partiklar vet nog ingen riktigt hur det var "förr". Jag tror det är ont om mätningar av sådana om vi går tillbaka flera decennier. Man visste nog inte så mycket om fina partiklars betydelse då.
När det gäller väldigt små partiklar vet nog ingen riktigt hur det var "förr". Jag tror det är ont om mätningar av sådana om vi går tillbaka flera decennier. Man visste nog inte så mycket om fina partiklars betydelse då.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Fossila bränslen dödligare än väntat!
Varför "fossil" i texterna all undantagslöst förbränning skapar farliga utsläpp. Dålig luftkvalite utomhus? Inomhus då? Vi tillbringar 80+% inomhus, kanske mer.
Finns undersökningar att inomhusluften är 2-10+ ggr farligare
Folk har och köper nya gasspisar, läst nånstans att 50% av maten i EU tillreds på sådana.
EU bränner 400 miljarder m3 gas, ~10kwh/m3, mycket energi som måste ersättas se kärnkraftsfrågan/tråden, räknar jag rätt 4000TWh?
För några år sen vart det mode med dessa fejk öppna spisar likt nån tavla på väggen! Hur tänker folk?
Finns undersökningar att inomhusluften är 2-10+ ggr farligare
Folk har och köper nya gasspisar, läst nånstans att 50% av maten i EU tillreds på sådana.
EU bränner 400 miljarder m3 gas, ~10kwh/m3, mycket energi som måste ersättas se kärnkraftsfrågan/tråden, räknar jag rätt 4000TWh?
För några år sen vart det mode med dessa fejk öppna spisar likt nån tavla på väggen! Hur tänker folk?
ms 76132 "Eleamore"