Fossila bränslen dödligare än väntat!

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Fossila bränslen dödligare än väntat!

Inlägg av Elmil »

fth skrev:
Fredrik j skrev:
Här kan ni läsa lite om partiklar:
https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar- ... Partiklar/

”I Sverige har utsläppen av PM2,5 minskat med drygt hälften sedan år 1990. Även utsläppen av PM10 har minskat med cirka 40 procent under samma tidsperiod.”

Det kan säkert finnas lokala skillnader. Södra Sverige pekas ut på grund av inflöde från kontinenten.
Exakt, det var inte bättre förr, inte ur denna synpunkt heller.

Luftkvaliteten har förbättrats markant och konstant i över 100 år, från förra sekelskiftet och den industriella revolutionen då vi fullkomligt öste ut skit i luften helt utan rening och reglering.

Jag tycker det är mycket märkbart bara under mitt vuxna liv, jag minns mycket väl hur dålig luften var i London, Aten, New York etc i min ungdom. När jag besöker dessa städer idag är skillnaden enorm.

/fth
Ja vi har förhoppningsvis bättrat oss en del. En helt normal annons från Pripps kunde t.ex se ut så här på 50-60 talet:
pripps.jpg
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Fossila bränslen dödligare än väntat!

Inlägg av martinot »

Underbar annons! Dessutom med fina miljöförbättrande tips så att tomma burkar inte skräpar på havsytan! :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Fossila bränslen dödligare än väntat!

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Underbar annons! Dessutom med fina miljöförbättrande tips så att tomma burkar inte skräpar på havsytan! :lol:
Den här har du väl sett:

Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Fossila bränslen dödligare än väntat!

Inlägg av Elmil »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Underbar annons! Dessutom med fina miljöförbättrande tips så att tomma burkar inte skräpar på havsytan! :lol:
Den här har du väl sett:

Fantastiskt! Den hade jag missat. :)
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Fossila bränslen dödligare än väntat!

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Underbar annons! Dessutom med fina miljöförbättrande tips så att tomma burkar inte skräpar på havsytan! :lol:
Den här har du väl sett:

Nej, men den var ju... otidsenlig! :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar