Green NCAP, miljötest av bilar

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Green NCAP, miljötest av bilar

Inlägg av Zalman3 »

Green NCAP is an independent initiative which promotes the development of cars which are clean, energy efficient and not harmful to the environment.
It aims to improve the quality of the air that we breathe, to maximise the use of resources used for passenger transportation and to reduce global warming.
https://www.greenncap.com/

Exempelvis Hyundai Kona 39kWh ger bra värden.
Hyundai Kona-39.jpg

Hyundai Kona.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Green NCAP, miljötest av bilar

Inlägg av Zalman3 »

Däremot gick det inte lika bra för ID3 58 kWh.
Enligt WLTP så ska den klara 418km.
Men i kyla så kom den bara 151km.
Hyundai Kona 39kWh kom nästan lika långt i kyla, 147km.

ID3 58 kWh.
ID3 58kWh.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Green NCAP, miljötest av bilar

Inlägg av Viper »

Märkligt hög förbrukning i kyla för ID3 jämfört med tester i verkligheten.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Green NCAP, miljötest av bilar

Inlägg av Zalman3 »

Viper skrev:
Märkligt hög förbrukning i kyla för ID3 jämfört med tester i verkligheten.

Men envisas inte ID3 med att alltid värma batteriet, vilket ger hög förbrukning på vintern.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Green NCAP, miljötest av bilar

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Zalman3 skrev:
Viper skrev:
Märkligt hög förbrukning i kyla för ID3 jämfört med tester i verkligheten.

Men envisas inte ID3 med att alltid värma batteriet, vilket ger hög förbrukning på vintern.
Jag kom inte ner under 300Wh/km när jag provkörde bilen från kall, så det kan nog stämma.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Green NCAP, miljötest av bilar

Inlägg av martinot »

Har ID3 värmepump?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Green NCAP, miljötest av bilar

Inlägg av Anonymous FTW »

martinot skrev:
Har ID3 värmepump?
I Sverige har den det. Men inte på alla marknader, kan vara att denna saknar värmepump, ska visst ge rätt stor skillnad i förbrukning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Green NCAP, miljötest av bilar

Inlägg av martinot »

Anonymous FTW skrev:
martinot skrev:
Har ID3 värmepump?
I Sverige har den det. Men inte på alla marknader, kan vara att denna saknar värmepump, ska visst ge rätt stor skillnad i förbrukning.
Kan ju absolut vara en stor del av skillnaden. Enligt tester som Björn Nyland gjort av elbilar med/utan värmepump, så har skillnaden varit rätt stor vid kalla förhållanden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Green NCAP, miljötest av bilar

Inlägg av OlleBack »

Tycker det vore intressant med co2-pris i tillverkning.
Skriv svar