https://europe.autonews.com/environment ... ntries-say
BRUSSELS -- The European Commission should set a date to ban sales of new gasoline and diesel cars across the European Union to align the transport sector with climate goals, nine member countries said.
Led by Denmark and the Netherlands, the countries have written to the European Commission, the bloc's executive, calling for ambitious EU policies to tackle the quarter of EU greenhouse gases that come from transport.
This must include a phase-out date for the sale of new gasoline and diesel cars and vans in the EU to support the shift to zero-emission vehicles, the countries said.
"We have to accelerate the green transition of road transport and as legislators send clear signals to car manufacturers and consumers across the EU," Danish climate minister Dan Jorgensen on Wednesday.
The other countries joining the push were Austria, Belgium, Greece, Ireland, Lithuania, Luxembourg and Malta.
The European Commission will propose tougher CO2 standards for new cars in Europe in June as part of a package of policies aimed at delivering its goal to cut net EU greenhouse gas emissions at least 55 percent by 2030, from 1990 levels, and steer the bloc towards climate neutrality by 2050.
The current CO2 standards need a "significant strengthening," and the EU must also bolster charging and refuelling infrastructure for zero-emission vehicles, the countries said.
EU legislation should also be amended to allow countries to take national action to phase out new gasoline and diesel cars, they said.
Many automakers have already laid out a timetable to switch to all-electric car line-ups.
Volkswagen brand aims to have full-electric cars make up more than 70 percent of its European sales by 2030. Volvo, Jaguar, Ford of Europe and Bentley are aiming for a fully-electric line-up by 2030 or before.
The UK government has said it will to ban sales of new gasoline and diesel cars and vans in 2030.
Sales of electric and plug-in hybrid cars in the EU almost trebled to over 1 million vehicles in 2020, accounting for more than 10 percent of overall sales
När ska fossila bilar sluta säljas?
Moderator: Redaktion
När ska fossila bilar sluta säljas?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1126
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: När ska fossila bilar sluta säljas?
Danish climate minister.. The other countries joining the push were Austria, Belgium, Greece, Ireland, Lithuania, Luxembourg and Malta.
Var är Sverige?
Var är Sverige?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: När ska fossila bilar sluta säljas?
Förslaget är för tandlöst för Sverige. I Sverige vill man förbjuda alla bilar.bjornnilsson skrev:Danish climate minister.. The other countries joining the push were Austria, Belgium, Greece, Ireland, Lithuania, Luxembourg and Malta.
Var är Sverige?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: När ska fossila bilar sluta säljas?
Väl som vanligt landet lagombjornnilsson skrev:Danish climate minister.. The other countries joining the push were Austria, Belgium, Greece, Ireland, Lithuania, Luxembourg and Malta.
Var är Sverige?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: När ska fossila bilar sluta säljas?
Credde skrev:Väl som vanligt landet lagombjornnilsson skrev:Danish climate minister.. The other countries joining the push were Austria, Belgium, Greece, Ireland, Lithuania, Luxembourg and Malta.
Var är Sverige?
Det är vi ju verkligen inte. Vi står ut på en massa olika sätt. Ett av världens mest extrema länder.
Re: När ska fossila bilar sluta säljas?
Precis.MWall skrev:Credde skrev:Väl som vanligt landet lagombjornnilsson skrev:Danish climate minister.. The other countries joining the push were Austria, Belgium, Greece, Ireland, Lithuania, Luxembourg and Malta.
Var är Sverige?
Det är vi ju verkligen inte. Vi står ut på en massa olika sätt. Ett av världens mest extrema länder.
Vi har extremt billiga fossilbilar i Sverige!
Sverige Volvo
V90 kombi, 399.900Sek
Norge
V90 kombi, 614.900Nok
Danmark
V90 kombi, 639.785Dkk=870.107Sek
Finland
V90 kombi, 61.547 euro=622.240Sek
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: När ska fossila bilar sluta säljas?
Våra tre grannländer är ju relativt ensamma om att ha punktskatt på nya bilar. Det är ju verkligen extremt.Zalman3 skrev:Precis.MWall skrev:Credde skrev:Väl som vanligt landet lagombjornnilsson skrev:Danish climate minister.. The other countries joining the push were Austria, Belgium, Greece, Ireland, Lithuania, Luxembourg and Malta.
Var är Sverige?
Det är vi ju verkligen inte. Vi står ut på en massa olika sätt. Ett av världens mest extrema länder.
Vi har extremt billiga fossilbilar i Sverige!
Sverige Volvo
V90 kombi, 399.900Sek
Norge
V90 kombi, 614.900Nok
Danmark
V90 kombi, 639.785Dkk=870.107Sek
Finland
V90 kombi, 61.547 euro=622.240Sek
Re: När ska fossila bilar sluta säljas?
https://insideevs.com/news/493508/merce ... ce-sooner/
Mercedes kan upphöra med ICE-försäljningen tidigare än ursprungligen förutsagd.
Allt flera bilföretag ser slutet på fossilbilseran.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: När ska fossila bilar sluta säljas?
Precis. Det finns inget lagom i det avseendet. Sverige har ju som ambition att visa för resten av världen hur man gör rätt. Vi vill sticka ut till varje pris, vi ska alltid vara lite bättre på allt, fast vi är i själva verket riktigt dåliga på väldigt många områden, men det blundar man för. Nog av detta, det blir OT nu.MWall skrev:Det är vi ju verkligen inte. Vi står ut på en massa olika sätt. Ett av världens mest extrema länder.Credde skrev:Väl som vanligt landet lagombjornnilsson skrev:Danish climate minister.. The other countries joining the push were Austria, Belgium, Greece, Ireland, Lithuania, Luxembourg and Malta.
Var är Sverige?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: När ska fossila bilar sluta säljas?
Vet inte. Vi har ju allmänt en regering som är väldigt ointresserade av miljöfrågor, trots att den består av ett viktig part som har "miljö" i partinamnet.bjornnilsson skrev:Danish climate minister.. The other countries joining the push were Austria, Belgium, Greece, Ireland, Lithuania, Luxembourg and Malta.
Var är Sverige?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- A76
- Teslaägare
- Inlägg: 249
- Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
- Ort: Onsala
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Re: När ska fossila bilar sluta säljas?
Jag tror det blir när euro7 träder i kraft om det blir det mer aggressiva förslaget som fastställs. Jag tror det måste bli ett samordnat beslut i Europa.
-
- Inlägg: 456
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: När ska fossila bilar sluta säljas?
Det som är intressant med Euro 7 är att alla krav som diskuterats (även om på idéstadiet) kan lösas med en hybridmotor, snudd på att man funderar på om det är medvetet.Fredrik j skrev:Jag tror det blir när euro7 träder i kraft om det blir det mer aggressiva förslaget som fastställs. Jag tror det måste bli ett samordnat beslut i Europa.
Räknar man inte en hybrid som fossilbil (vilket sker även här ibland) så ja, fossilbilen kommer vara död när Euro 7 träder i kraft. Får syntetisk bensin fäste så kommer hybriden leva länge till.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: När ska fossila bilar sluta säljas?
Blir tufft att konkurrera med gratis laddning som VW pratar om.dd88 skrev:Det som är intressant med Euro 7 är att alla krav som diskuterats (även om på idéstadiet) kan lösas med en hybridmotor, snudd på att man funderar på om det är medvetet.Fredrik j skrev:Jag tror det blir när euro7 träder i kraft om det blir det mer aggressiva förslaget som fastställs. Jag tror det måste bli ett samordnat beslut i Europa.
Räknar man inte en hybrid som fossilbil (vilket sker även här ibland) så ja, fossilbilen kommer vara död när Euro 7 träder i kraft. Får syntetisk bensin fäste så kommer hybriden leva länge till.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: När ska fossila bilar sluta säljas?
Även Audi är tveksamma till att det går att sälja fossilbilar som klarar Euro 7 kraven.
https://www.electrive.net/2021/03/16/au ... oren-mehr/Audi har slutat utveckla nya förbränningsmotorer. Audi-chef Markus Duesmann motiverade beslutet i en intervju med EU: s planer för en strängare Euro 7-utsläppsstandard.
I en intervju med ”Frankfurter Allgemeine Zeitung” sa Duesmann: ”Vi kommer inte längre att utveckla en ny förbränningsmotor utan snarare anpassa våra befintliga förbränningsmotorer till nya utsläppsriktlinjer.” Planerna för Euro 7-standarden är ”tekniskt en stor utmaning med liten nytta samtidigt som miljön ". "Det begränsar förbränningsmotorn extremt", säger Duesmann.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: När ska fossila bilar sluta säljas?
Ford har flera bekymmer.
https://www.di.se/live/biljatte-varnar- ... edarbrist/
Om bristen på halvledare drabbar personbilstillverkaren Ford under hela första halvåret i år kan den negativa effekten på bolagets justerade rörelseresultat blir 1 till 2,5 miljarder dollar under 2021. O
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension