När ska fossila bilar sluta säljas?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: När ska fossila bilar sluta säljas?

Inlägg av A76 »

2025, punkt slut finito 8-)
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: När ska fossila bilar sluta säljas?

Inlägg av Fredrik j »

Jag tror det blir när euro7 träder i kraft om det blir det mer aggressiva förslaget som fastställs. Jag tror det måste bli ett samordnat beslut i Europa.
Elbilisten
Inlägg: 456
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: När ska fossila bilar sluta säljas?

Inlägg av Elbilisten »

A76 skrev:
2025, punkt slut finito 8-)
20:25, punkt slut finito 8-)
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: När ska fossila bilar sluta säljas?

Inlägg av dd88 »

Fredrik j skrev:
Jag tror det blir när euro7 träder i kraft om det blir det mer aggressiva förslaget som fastställs. Jag tror det måste bli ett samordnat beslut i Europa.
Det som är intressant med Euro 7 är att alla krav som diskuterats (även om på idéstadiet) kan lösas med en hybridmotor, snudd på att man funderar på om det är medvetet.

Räknar man inte en hybrid som fossilbil (vilket sker även här ibland) så ja, fossilbilen kommer vara död när Euro 7 träder i kraft. Får syntetisk bensin fäste så kommer hybriden leva länge till.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: När ska fossila bilar sluta säljas?

Inlägg av Zalman3 »

dd88 skrev:
Fredrik j skrev:
Jag tror det blir när euro7 träder i kraft om det blir det mer aggressiva förslaget som fastställs. Jag tror det måste bli ett samordnat beslut i Europa.
Det som är intressant med Euro 7 är att alla krav som diskuterats (även om på idéstadiet) kan lösas med en hybridmotor, snudd på att man funderar på om det är medvetet.

Räknar man inte en hybrid som fossilbil (vilket sker även här ibland) så ja, fossilbilen kommer vara död när Euro 7 träder i kraft. Får syntetisk bensin fäste så kommer hybriden leva länge till.
Blir tufft att konkurrera med gratis laddning som VW pratar om.
Screenshot_20210315-162714_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: När ska fossila bilar sluta säljas?

Inlägg av Zalman3 »

Även Audi är tveksamma till att det går att sälja fossilbilar som klarar Euro 7 kraven.
Audi har slutat utveckla nya förbränningsmotorer. Audi-chef Markus Duesmann motiverade beslutet i en intervju med EU: s planer för en strängare Euro 7-utsläppsstandard.

I en intervju med ”Frankfurter Allgemeine Zeitung” sa Duesmann: ”Vi kommer inte längre att utveckla en ny förbränningsmotor utan snarare anpassa våra befintliga förbränningsmotorer till nya utsläppsriktlinjer.” Planerna för Euro 7-standarden är ”tekniskt en stor utmaning med liten nytta samtidigt som miljön ". "Det begränsar förbränningsmotorn extremt", säger Duesmann.
https://www.electrive.net/2021/03/16/au ... oren-mehr/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: När ska fossila bilar sluta säljas?

Inlägg av Zalman3 »

Ford har flera bekymmer.

Om bristen på halvledare drabbar personbilstillverkaren Ford under hela första halvåret i år kan den negativa effekten på bolagets justerade rörelseresultat blir 1 till 2,5 miljarder dollar under 2021. O
https://www.di.se/live/biljatte-varnar- ... edarbrist/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar