BMW vill också ha CO2 fritt stål i sina bilar

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

BMW vill också ha CO2 fritt stål i sina bilar

Inlägg av Zalman3 »

Nu går rejset mot CO2-fritt stål i bilarna.

Hybrit och H2 Green Steel får konkurrens.

BMW gör som Harald Mix, Cristina Stenbeck och Spotify-grundaren Daniel Ek: tar upp kampen mot SSAB i racet mot utsläppsfri stålproduktion genom att investera i ett startupbolag.
https://www.di.se/live/bmw-tar-upp-kamp ... arald-mix/

Boston Metal

BMW looking to cut CO2 emissions from steel production process.

The process has been developed by Boston Metal and involves using electricity. The blast furnaces used in conventional steel production generate carbon dioxide. The startup Boston Metal uses electricity for its new technology, which, by means of an electrolysis cell, produces pig iron that is later processed into steel. If electricity from renewable energies is used for this process, then steel production is carbon-free. The young company will build demonstration facilities for this process over the next few years and further develop it for use on an industrial scale.
https://www.bmwblog.com/2021/03/12/bmw- ... n-process/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: BMW vill också ha CO2 fritt stål i sina bilar

Inlägg av Zalman3 »

Nu är det cirkulär ekonomi som gäller.
BMW ska planera ”radikal omstrukturering” mot en cirkulär ekonomi.

Enligt en rapport från Bild am Sonntag ska BMW-chef Oliver Zipse presentera planer för en ny programvara och driva arkitektur samt ambitiösa hållbarhetsplaner vid den årliga presskonferensen på onsdagen . Dessa är väsentliga komponenter i den tredje fasen av omvandlingen av BMW, som startar 2025 och kommer att innebära " en radikal omorganisation av varumärket ".

BMW strävar efter hållbar återvinning av råvaror i betydelsen en cirkulär ekonomi under nyckelorden "Secondary First" och "Circular Economy" . Den nya programvaran och enhetsarkitekturen som planeras 2025 är utformad för att vara helt återvinningsbar. Enligt Zipse inleder BMW således en konsekvent väg mot cirkulär ekonomi och hållbarhet. En insider sa till Bild am Sonntag att BMW i framtiden kommer att designa sina bilar " från början " på ett sätt "så att så många råvaror som möjligt kan återanvändas i en ny bil - och inte bli oanvändbara som en sämre eller förorenad blandning av material . ”

Enligt insidern ska ingenjörer i framtiden behöva kunna förklara varför de vill använda nytt material istället för återvunnet material i ett fordon. Zipse upprepade i sin tur ett tillkännagivande för några veckor sedan i tidningen att BMW ville bygga "den grönaste bilen i världen". Kunderna bör kunna uppleva hur mobiliteten kommer att kännas 2030 i en mellanklassmodell som ännu inte har definierats mer detaljerat, med största sannolikhet en 3-serie-modell. Förutom hållbarhet är den senaste tekniken också en prioritet.

BMW har betonat hållbarhets- och elbilar i flera månader nu och marknadsför sina nya fordon, som SUV iX, som ”framtida byggstenar” för rent elektrisk och autonom körning .
https://www.elektroauto-news.net/2021/b ... aft-planen
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar