Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av Credde »

MWall skrev:

Vi ska väl sträva efter att ha så snåla elbilar som möjligt ändå? Slöseri kan väl aldrig vara ok?
Klart, men mon inte marknaden automatisk kommer anpassa sig mot snålare elbilar, likadan som bensin och diesel bilar.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av 12man »

Redan idag besöks fastigheter med lite hög elförbrukning

/Maja
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av MWall »

Credde skrev:
MWall skrev:

Vi ska väl sträva efter att ha så snåla elbilar som möjligt ändå? Slöseri kan väl aldrig vara ok?
Klart, men mon inte marknaden automatisk kommer anpassa sig mot snålare elbilar, likadan som bensin och diesel bilar.

Om det görs automatiskt, varför är det då högre skatt på bränsletörstiga bilar?
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av Credde »

MWall skrev:
Credde skrev:
MWall skrev:

Vi ska väl sträva efter att ha så snåla elbilar som möjligt ändå? Slöseri kan väl aldrig vara ok?
Klart, men mon inte marknaden automatisk kommer anpassa sig mot snålare elbilar, likadan som bensin och diesel bilar.

Om det görs automatiskt, varför är det då högre skatt på bränsletörstiga bilar?
Jag glömde att addera när man kommer skatta på förbrukningen på elbilar, så jag är helt med på din linje.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av holden »

Jag tycker man ska straffbeskatta all fysisk aktivitet, folk ska inte komma undan gratis med att flåsa ut all denna koldioxid rakt ut i atmosfären. Inför bonus malus så det gynnar oss med låg utandning.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av Teslaspolen »

d3marcus skrev:
Den mest klimatvänliga elen är den som inte förbrukas. Sjävklart bra om vi kan hålla oss till små, effektiva elbilar så att så mycket elöverskott som möjligt kan exporteras till länder med sämre elmix. Inser dock att en del i det här forumet är mer intresserade av ohållbar prylkonsumtion än av klimatfrågan.
Det gäller att inse att klimatfrågan, liksom t.ex corona-problemet, har fler dimensioner än bara rena klimat- eller hälsoforskningen. För att förstå och lösa problemet som skapats av människan så måste även den delen av ekvationen tas med. Sociala, kulturella, psykiska och andra faktorerr något tyvärr som ofta glöms bort men som vi är så illa tvunga att räkna med om vi tänkt oss att människan ska lösa problemen.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av AGCF »

Jag var inne och kollade lite på tvättmaskiner men det är en djungel. Det som avgör energiklassen är hur mycket den förbrukar för ett program som kallas ”eco 40-60 grader”. Inget annat spelar någon roll. Frågan är vad detta betyder? Blir kläderna rena? Hur långe håller maskinen? Det finns säkerligen utrymme för ”fusk” såtillvida att kläderna inte blir rena eller sköljda ordentligt. Vad värderar konsumenten? Jag köpte ett märke som är känt att hålla längst och klara sig bra i tester av tvättresultat. Maskinen var dyrare än min granne som köpte ungefär samtidigt, men han är nu inne på sin andra både tvätt och torktumlare. Tas sånt hänsyn till? Hade det å andra sidan varit ett sommartorp som jag hyr ut några få veckor på sommaren så hade jag köpt billigast möjliga. Struntat i energiåtgång per tvätt.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av thnis »

12man skrev:
Redan idag besöks fastigheter med lite hög elförbrukning

/Maja
:lol:
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10298
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av Legato »

AGCF skrev:
Jag var inne och kollade lite på tvättmaskiner men det är en djungel. Det som avgör energiklassen är hur mycket den förbrukar för ett program som kallas ”eco 40-60 grader”. Inget annat spelar någon roll. Frågan är vad detta betyder? Blir kläderna rena? Hur långe håller maskinen? Det finns säkerligen utrymme för ”fusk” såtillvida att kläderna inte blir rena eller sköljda ordentligt. Vad värderar konsumenten? Jag köpte ett märke som är känt att hålla längst och klara sig bra i tester av tvättresultat. Maskinen var dyrare än min granne som köpte ungefär samtidigt, men han är nu inne på sin andra både tvätt och torktumlare. Tas sånt hänsyn till? Hade det å andra sidan varit ett sommartorp som jag hyr ut några få veckor på sommaren så hade jag köpt billigast möjliga. Struntat i energiåtgång per tvätt.
Mmm, det borde vara tillverkarna som fick betala varje gång en maskin skrotas. Risig kvalitet måste kosta miljön långt mycket mer än en något högre elförbrukning.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2332
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av mans71 »

Är det ändå inte lite ok också att bränna några extra watt i en bil, speciellt om elen är ren? Ser liksom inget fel i det. Man måste ju få leva och ha lite kul också!
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av AGCF »

Är det någon som vet mer om detta med kvotplikt? Skulle alltså elbolagen tvingas betala för att minska förbrukningen hos random kunder? Och det skulle ha prövats i Danmark där det var samhällsekonomisk lönsam när det gällde företag men ej privatbostäder? Förstår faktiskt inte riktigt. Vi elkunder som har koll på vår el ska betala för slarvpellar eller de som utnyttjar systemet. Jag skulle exempelvis kunna bygga en byggnad som värms med elpatron och har hög elförbruking ett år. Sen ringer jag E.ON. och säger att om de borrar bergvärme här så kan de nå sin kvot. Tack ni betalar.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av 12man »

Vore klädsamt av bolund/mp att förklara vad de menar, så att det inte går genom en journalist hos di/tt/dj,

men gröna certifikat/elcertifikat som det ska vara modellerat efter höjer väl elpriset för konsumenten och ger de pengarna till någon som levererar "grön" energi (vind sol)
Vita cert höjer elpriset och ger pengarna till ??? Någon som slösat innan, typ de 500k villor i sverige som ännu ej satt in värmepumpar?

Eu byråkrater håller på detta sätt pengaflödet utanför statsbudgeterna, och då ser skatten lägre ut?
De får då träffa nya kompisar/lobbyister som de också kan bli själva vad det lider, lite karriärplanering sådär.
Lite mindre insyn från oss skattebetalare

Man skulle kunna tänka sig röda certifikat, lyfta ut sjukvården ur statsbudgeten
Blåa certifikat, lyfta ut utbildningen
Oranga certifikat
Bruna certifikat, lyfta ut invandringen
Oändliga möjligheter

Men skatten ser låg ut
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Tråkigt att både Polestar 2 och Volvo XC40 har hög förbrukning.

Bild
Synd att e-tron 55 Sportback inte var med. Tror den ändå klarat sig hyfsat.

Noterar att ingen bil (nu var ju tyvärr inte e-tron med) är i närheten av Tesla gällande laddhastighet.

Tycker tiden för 10-80% på M3 LR som de mätt upp ligger rätt nära de 25-30 min det brukar ta för mig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av martinot »

Teslaspolen skrev:
MWall skrev:
Teslaspolen skrev:
Zalman3 skrev:

Man kan ju sätta ett tak på 600.000kr i inköp och max 2kWh per mil för att få elbilsstöd.
kWh per mil? Nu har du allt hittat på ett helt eget sätt att mäta förbrukning.

Wh/km eller (helst inte) kWh/100 km brukar det ju vara.

Men, till ditt påstående. Varför straffbeskatta en elbil med hög förbrukning? Med nordisk elmix är det fortfarande mycket bättre än alla andra avgasbilar där ute.
Varför inte? Varför ska vi jobba så hårt med att sänka elförbrukningen inom andra områden men blunda för elbilar? Att de är "bättre än avgasbilar" är inget jättebra argument.

PS. Jag gillar faktiskt kWh/mil. Är en fin analogi med vår gamla liter/mil som vi använt i dagligt tal i Sverige sen Hedenhös. Är väl ingen som sagt att "min dieselbil drar bara 6 liter på 100 km". :lol:

Wh/km är väl nåt som bara Tesla visar i displayen. Det är ingen naturlag. Min i3 visar t ex kWh/100 km.
Att räkna med kWh/100 km är otroligt klumpigt och ologiskt som lever kvar sedan just avgasbilar. Du relaterar till distanser i kilometer; det är 360 km till Stockholm, inte 3,6 hundra kilometer.

För övrigt anser jag att milen borde avskaffas snabbare än fort. Den bara förvirrar, speciellt med sin likhet till mile (som egentligen också skulle avskaffas, men det är en annan historia).
Jag tänker alltid distanser i mil gällande bilfärder, och sjömil gällande båtfärder. Mil känns mer naturligt för mig att räkna på. Vet inte varför. Även om det står en skylt med "370" [km] så tänker och memorerar jag alltid automatiskt direkt "37 mil" i huvudet. Km vore mer logiskt håller jag med om, men mil är så enormt rotat hos mig.

Gällande fossilbilar så tänker jag alltid energikonsumtion i liter/mil, och gällande elbilar i kWh/mil. För mig är det absolut mest naturligt, oavsett om tillverkarna eller mätarna i bilarna oftast anger någon annan måttenhet. Precis som vägskyltar i km så översätter och memorerar min gärna alla förbrukning till per mil istället. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av martinot »

thnis skrev:
MWall skrev:
mans71 skrev:
MWall skrev:
mans71 skrev:
Varför vill man extrabeskatta det renaste energislaget?
Finns ingen anledning att slösa med el. Därav allt snålare vitvaror och förbud mot glödlampor. Tycker faktiskt det i förlängningen borde införas straffskatt på alltför törstiga elbilar också.
Men det är ju redan reglerat med energiskatt. Dessutom, om jag sätter solpaneler på kåken så spelar det ju ingen roll vad min torktumlare förbrukar.

Ja, precis som det är skatt på bensin men lik förbannat straffskatt på själva bilen om den drar mycket soppa.

Om du har solceller hade du väl exporterat ut det på elnätet annars? Förstår inte hur man kan tycka att det är ok att slösa med energi oavsett. Vi har ju en del problem med elförsörjningen i Sverige så...
Vi får väl låta bli att dammsuga? :) Det var ju "lösningen" enligt media för ett tag sedan.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/paus ... tets-skull
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av martinot »

d3marcus skrev:
Den mest klimatvänliga elen är den som inte förbrukas. Sjävklart bra om vi kan hålla oss till små, effektiva elbilar så att så mycket elöverskott som möjligt kan exporteras till länder med sämre elmix. Inser dock att en del i det här forumet är mer intresserade av ohållbar prylkonsumtion än av klimatfrågan.
Nyfiken;

Vad är "ohållbar prylkonsumtion", och hur bestämmer du dig för vilka som har det, eller inte?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Elbolaget borde ju kunna besöka de 10% av villaägare som använder mest ström. För nåt fel är det ju om 2 grannar har väldigt olika elförbrukning.
Så du menar att det är fel att jag som har två elbilar och tre luftvärmepumpar förbrukar mer el än min ena granne som har en bensinbil och uppvärmning med villaolja?
Japp! :)

Ner med el och speciellt kärnkraft, och fram för mer olja- och kolkraft! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av martinot »

12man skrev:
Redan idag besöks fastigheter med lite hög elförbrukning

/Maja
Men in black.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Jag tänker alltid distanser i mil gällande bilfärder, och sjömil gällande båtfärder. Mil känns mer naturligt för mig att räkna på. Vet inte varför. Även om det står en skylt med "370" [km] så tänker och memorerar jag alltid automatiskt direkt "37 mil" i huvudet. Km vore mer logiskt håller jag med om, men mil är så enormt rotat hos mig.
För mig är det precis tvärtom. Min hjärna kan inte hantera mil, men tvingas till detta eftersom alla i Sverige pratar bara om mil. Jag har en eftermonterad dela-med-tio snurra i mitt huvud, men ibland ballar den ur och räknar om från kilometer till mil där det inte behövs osv. Tyvärr är detta med milen så rotat i det svenska samhället att jag har inga illusioner att det någonsin skulle försvinna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av Curik »

martinot skrev:
12man skrev:
Redan idag besöks fastigheter med lite hög elförbrukning

/Maja
Men in black.
Kom igen Martin, du vet hur man citerar flera i ett inlägg istället för 6 st..

Jag förstår inte varför man inte nöjer sig med energiskatten. Den slår ju per automatik mot prylar som drar mycket.
Det låter som att man letar skatteintäkter och inte verktyg.. :roll:
mati skrev:
Jag har en eftermonterad dela-med-tio snurra i mitt huvud, men ibland ballar den ur och räknar om från kilometer till mil där det inte behövs osv. Tyvärr är detta med milen så rotat i det svenska samhället att jag har inga illusioner att det någonsin skulle försvinna.
Haha, tycker det låter som en bra grunka! Vettig uppgradering! ;)
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av GreenMachine »

mans71 skrev:
Är det ändå inte lite ok också att bränna några extra watt i en bil, speciellt om elen är ren? Ser liksom inget fel i det. Man måste ju få leva och ha lite kul också!
Nää! Det kan du glömma. Allt som är "kul" ska beskattas, förbjudas och straffas. :D
Att bo under en gran, äta mossa och titta på kottar verkar vara vad alla miljötalibaner "som heter Ove" vill.
Hade varit långt mycket bättre om man kunde styra upp den löjliga energiklassningen på vitvaror som nu premierar tvättmaskiner och diskmaskiner som tar 4 timmar på sig för att tvätta ett par stumpor och inte de som är energieffektiva men det är ju rätt givet att allt inom detta blir fiasko eftersom någon tydligen tyckte att en fältbiolog såklart är den mest kvalificerade personen att vara finansmarknadsminister.

Citerar Tommy Bolin i Killinggänget- "Ursäkta men piloten har dött så vi undrar om det finns någon bandymålvakt som kan landa planet".
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av martinot »

mati skrev:
martinot skrev:
Jag tänker alltid distanser i mil gällande bilfärder, och sjömil gällande båtfärder. Mil känns mer naturligt för mig att räkna på. Vet inte varför. Även om det står en skylt med "370" [km] så tänker och memorerar jag alltid automatiskt direkt "37 mil" i huvudet. Km vore mer logiskt håller jag med om, men mil är så enormt rotat hos mig.
För mig är det precis tvärtom. Min hjärna kan inte hantera mil, men tvingas till detta eftersom alla i Sverige pratar bara om mil. Jag har en eftermonterad dela-med-tio snurra i mitt huvud, men ibland ballar den ur och räknar om från kilometer till mil där det inte behövs osv. Tyvärr är detta med milen så rotat i det svenska samhället att jag har inga illusioner att det någonsin skulle försvinna.
Tror detta är ett kulturellt problem. Mil är lika naturligt för oss svenskar som midsommar, medans de bägge är lika obegripligt för alla andra. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av martinot »

Curik skrev:
martinot skrev:
12man skrev:
Redan idag besöks fastigheter med lite hög elförbrukning

/Maja
Men in black.
Kom igen Martin, du vet hur man citerar flera i ett inlägg istället för 6 st..
Är djävligt stökigt och omständigt på detta forum! :evil:

På i princip alla andra forum jag deltar i så har man en kryss-funktion på inlägg för att citera flera inlägg i ett.

På TCS forum så måste allt skötas manuellt, och med en herrans massa evigt klipp-och-klistra. Något som borde uppdateras på sajten tycker jag.

Annars så hade jag gärna gjort det, och jag tror fler med mig.

Så jag håller med dig om principen, men nuvarande funktioner för det borde förbättras. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar