Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av mans71 »

MWall skrev:
mans71 skrev:
Varför vill man extrabeskatta det renaste energislaget?
Finns ingen anledning att slösa med el. Därav allt snålare vitvaror och förbud mot glödlampor. Tycker faktiskt det i förlängningen borde införas straffskatt på alltför törstiga elbilar också.
Men det är ju redan reglerat med energiskatt. Dessutom, om jag sätter solpaneler på kåken så spelar det ju ingen roll vad min torktumlare förbrukar.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av Zalman3 »

Tråkigt att både Polestar 2 och Volvo XC40 har hög förbrukning.
Vinter räckvidd.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av Teslaspolen »

MWall skrev:
Teslaspolen skrev:
Zalman3 skrev:
MWall skrev:
mans71 skrev:
Varför vill man extrabeskatta det renaste energislaget?
Finns ingen anledning att slösa med el. Därav allt snålare vitvaror och förbud mot glödlampor. Tycker faktiskt det i förlängningen borde införas straffskatt på alltför törstiga elbilar också.
Man kan ju sätta ett tak på 600.000kr i inköp och max 2kWh per mil för att få elbilsstöd.
kWh per mil? Nu har du allt hittat på ett helt eget sätt att mäta förbrukning.

Wh/km eller (helst inte) kWh/100 km brukar det ju vara.

Men, till ditt påstående. Varför straffbeskatta en elbil med hög förbrukning? Med nordisk elmix är det fortfarande mycket bättre än alla andra avgasbilar där ute.
Varför inte? Varför ska vi jobba så hårt med att sänka elförbrukningen inom andra områden men blunda för elbilar? Att de är "bättre än avgasbilar" är inget jättebra argument.

PS. Jag gillar faktiskt kWh/mil. Är en fin analogi med vår gamla liter/mil som vi använt i dagligt tal i Sverige sen Hedenhös. Är väl ingen som sagt att "min dieselbil drar bara 6 liter på 100 km". :lol:

Wh/km är väl nåt som bara Tesla visar i displayen. Det är ingen naturlag. Min i3 visar t ex kWh/100 km.
Att räkna med kWh/100 km är otroligt klumpigt och ologiskt som lever kvar sedan just avgasbilar. Du relaterar till distanser i kilometer; det är 360 km till Stockholm, inte 3,6 hundra kilometer.

För övrigt anser jag att milen borde avskaffas snabbare än fort. Den bara förvirrar, speciellt med sin likhet till mile (som egentligen också skulle avskaffas, men det är en annan historia).
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av Zalman3 »

Teslaspolen skrev:
Zalman3 skrev:
MWall skrev:
mans71 skrev:
Varför vill man extrabeskatta det renaste energislaget?
Finns ingen anledning att slösa med el. Därav allt snålare vitvaror och förbud mot glödlampor. Tycker faktiskt det i förlängningen borde införas straffskatt på alltför törstiga elbilar också.
Man kan ju sätta ett tak på 600.000kr i inköp och max 2kWh per mil för att få elbilsstöd.
kWh per mil? Nu har du allt hittat på ett helt eget sätt att mäta förbrukning.

Wh/km eller (helst inte) kWh/100 km brukar det ju vara.

Men, till ditt påstående. Varför straffbeskatta en elbil med hög förbrukning? Med nordisk elmix är det fortfarande mycket bättre än alla andra avgasbilar där ute.
Tycker det ändå är viktigt med låg förbrukning även om man har solceller.
En elbil med 60kWh batteri, med en förbrukning på 1,6kWh/mil har samma räckvidd som en elbil med 90kWh batteri som drar 2,4kWh/mil.
Att köpa en elbil med 50% större batterier och inte få längre räckvidd känns fel.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av MWall »

mans71 skrev:
MWall skrev:
mans71 skrev:
Varför vill man extrabeskatta det renaste energislaget?
Finns ingen anledning att slösa med el. Därav allt snålare vitvaror och förbud mot glödlampor. Tycker faktiskt det i förlängningen borde införas straffskatt på alltför törstiga elbilar också.
Men det är ju redan reglerat med energiskatt. Dessutom, om jag sätter solpaneler på kåken så spelar det ju ingen roll vad min torktumlare förbrukar.

Ja, precis som det är skatt på bensin men lik förbannat straffskatt på själva bilen om den drar mycket soppa.

Om du har solceller hade du väl exporterat ut det på elnätet annars? Förstår inte hur man kan tycka att det är ok att slösa med energi oavsett. Vi har ju en del problem med elförsörjningen i Sverige så...
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av MWall »

Teslaspolen skrev:
Att räkna med kWh/100 km är otroligt klumpigt och ologiskt som lever kvar sedan just avgasbilar. Du relaterar till distanser i kilometer; det är 360 km till Stockholm, inte 3,6 hundra kilometer.

För övrigt anser jag att milen borde avskaffas snabbare än fort. Den bara förvirrar, speciellt med sin likhet till mile (som egentligen också skulle avskaffas, men det är en annan historia).

Jag tänker inte 360 km. Jag tänker 36 mil. Därav att jag gillar kWh/mil, även om inga bilar kommer presentera en sån siffra. Är väl bara Sverige som håller sig med 10km=1mil? Finns begreppet ens i Norge eller Danmark?
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av thnis »

MWall skrev:
mans71 skrev:
MWall skrev:
mans71 skrev:
Varför vill man extrabeskatta det renaste energislaget?
Finns ingen anledning att slösa med el. Därav allt snålare vitvaror och förbud mot glödlampor. Tycker faktiskt det i förlängningen borde införas straffskatt på alltför törstiga elbilar också.
Men det är ju redan reglerat med energiskatt. Dessutom, om jag sätter solpaneler på kåken så spelar det ju ingen roll vad min torktumlare förbrukar.

Ja, precis som det är skatt på bensin men lik förbannat straffskatt på själva bilen om den drar mycket soppa.

Om du har solceller hade du väl exporterat ut det på elnätet annars? Förstår inte hur man kan tycka att det är ok att slösa med energi oavsett. Vi har ju en del problem med elförsörjningen i Sverige så...
Vi får väl låta bli att dammsuga? :) Det var ju "lösningen" enligt media för ett tag sedan.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av Zalman3 »

Nu sänker man taket för elbilsstöd i England.
Taket blir 35.000pund=415.450kr.
Kan tänka mig att MG kommer sälja makalöst mycket nu när de fördubblar antal elbilsmodeller.
Today, the government updated the incentive program to reduce the grant to £2,500 and change the price cap for eligibility from £50,000 to £35,000.

Starting at £40,000, this change will price the Model 3 out of the grant program.

https://electrek.co/2021/03/18/tesla-ta ... incentive/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av d3marcus »

Den mest klimatvänliga elen är den som inte förbrukas. Sjävklart bra om vi kan hålla oss till små, effektiva elbilar så att så mycket elöverskott som möjligt kan exporteras till länder med sämre elmix. Inser dock att en del i det här forumet är mer intresserade av ohållbar prylkonsumtion än av klimatfrågan.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av fth »

Teslaspolen skrev:
Varför straffbeskatta en elbil med hög förbrukning? Med nordisk elmix är det fortfarande mycket bättre än alla andra avgasbilar där ute.
Håller helt med, i dagsläget är det helt ointressant om en elbil är 4.9 eller 5.1 ggr effektivare än en fossilbil, det viktiga är att vi så fort som möjligt blir av med förbränningsmotorerna.

Längre fram kanske det kan bli läge att göra incitamenten beroende av den relativa effektiviteten hos elbilar, men jag tror det vore helt kontraproduktivt idag.

Straffbeskattar vi stora elbilar så kommer vi istället ha kvar stora fossiler längre, det är ju inte precis så att folk kommer att börja byta från en XC90 till en Zoe bara för att Zoe får lägre skatt än en Model X eller e-tron.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av Black »

MWall skrev:
mans71 skrev:
MWall skrev:
mans71 skrev:
Varför vill man extrabeskatta det renaste energislaget?
Finns ingen anledning att slösa med el. Därav allt snålare vitvaror och förbud mot glödlampor. Tycker faktiskt det i förlängningen borde införas straffskatt på alltför törstiga elbilar också.
Men det är ju redan reglerat med energiskatt. Dessutom, om jag sätter solpaneler på kåken så spelar det ju ingen roll vad min torktumlare förbrukar.

Ja, precis som det är skatt på bensin men lik förbannat straffskatt på själva bilen om den drar mycket soppa.

Om du har solceller hade du väl exporterat ut det på elnätet annars? Förstår inte hur man kan tycka att det är ok att slösa med energi oavsett. Vi har ju en del problem med elförsörjningen i Sverige så...
Vissa påstår ju att vi har överskott av el... Hur ska ni ha det egentligen?
Jo jag vet, underskott kalla dagar men varför straffskatta el och inte allt annat i samhället tex kläder, serverhallar (el), cement, metaller.
För att inte tala om all import från Kina inkl all plast och utsläpp som kommer ut i våran gemensamma atmosfär.
Är ren elenergi producerad i Sverige mer skamlig?
Senast redigerad av Black, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Elbolaget borde ju kunna besöka de 10% av villaägare som använder mest ström. För nåt fel är det ju om 2 grannar har väldigt olika elförbrukning.
Så du menar att det är fel att jag som har två elbilar och tre luftvärmepumpar förbrukar mer el än min ena granne som har en bensinbil och uppvärmning med villaolja?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av MWall »

Black skrev:
MWall skrev:
mans71 skrev:
MWall skrev:
mans71 skrev:
Varför vill man extrabeskatta det renaste energislaget?
Finns ingen anledning att slösa med el. Därav allt snålare vitvaror och förbud mot glödlampor. Tycker faktiskt det i förlängningen borde införas straffskatt på alltför törstiga elbilar också.
Men det är ju redan reglerat med energiskatt. Dessutom, om jag sätter solpaneler på kåken så spelar det ju ingen roll vad min torktumlare förbrukar.

Ja, precis som det är skatt på bensin men lik förbannat straffskatt på själva bilen om den drar mycket soppa.

Om du har solceller hade du väl exporterat ut det på elnätet annars? Förstår inte hur man kan tycka att det är ok att slösa med energi oavsett. Vi har ju en del problem med elförsörjningen i Sverige så...
Vissa påstår ju att vi har överskott av el... Hur ska ni ha det egentligen?
Jo jag vet, underskott kalla dagar men varför straffskatta el och inte allt annat i samhället tex kläder, serverhallar (el), cement, metaller.
För att inte tala om all import från Kina inkl all plast och utsläpp som kommer ut i våran gemensamma atmosfär.
Är energi producerad i Sverige mer skamlig?

Vi ska väl sträva efter att ha så snåla elbilar som möjligt ändå? Slöseri kan väl aldrig vara ok?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:

Man kan ju sätta ett tak på 600.000kr i inköp och max 2kWh per mil för att få elbilsstöd.
Sedan kan vi också kräva att de har ett tak på max hastighet till 150 km/h, inte går att köra med camping mode och inte har någon vampire drain, dvs inte ständigt uppkopplade för att få bidrag. Själv är jag ingen förespråkare av varken bidrag eller förbud.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:
Elbolaget borde ju kunna besöka de 10% av villaägare som använder mest ström. För nåt fel är det ju om 2 grannar har väldigt olika elförbrukning. Den en har 10.000 kWh per år och den andra 40.000 kWh per år.
Vet en 85 årig lätt dement man som använder kupévärmare och andra elelement i varje rum för att värma sitt hus.
Och har en elförbrukning på ca 40.000 kWh per år helt i onödan.
Den ena kan ha 20 akvarier i källaren t.ex. Folk är ju alla olika, har olika intressen, olika status i livet etc.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av Credde »

MWall skrev:

Vi ska väl sträva efter att ha så snåla elbilar som möjligt ändå? Slöseri kan väl aldrig vara ok?
Klart, men mon inte marknaden automatisk kommer anpassa sig mot snålare elbilar, likadan som bensin och diesel bilar.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av 12man »

Redan idag besöks fastigheter med lite hög elförbrukning

/Maja
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av MWall »

Credde skrev:
MWall skrev:

Vi ska väl sträva efter att ha så snåla elbilar som möjligt ändå? Slöseri kan väl aldrig vara ok?
Klart, men mon inte marknaden automatisk kommer anpassa sig mot snålare elbilar, likadan som bensin och diesel bilar.

Om det görs automatiskt, varför är det då högre skatt på bränsletörstiga bilar?
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av Credde »

MWall skrev:
Credde skrev:
MWall skrev:

Vi ska väl sträva efter att ha så snåla elbilar som möjligt ändå? Slöseri kan väl aldrig vara ok?
Klart, men mon inte marknaden automatisk kommer anpassa sig mot snålare elbilar, likadan som bensin och diesel bilar.

Om det görs automatiskt, varför är det då högre skatt på bränsletörstiga bilar?
Jag glömde att addera när man kommer skatta på förbrukningen på elbilar, så jag är helt med på din linje.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av holden »

Jag tycker man ska straffbeskatta all fysisk aktivitet, folk ska inte komma undan gratis med att flåsa ut all denna koldioxid rakt ut i atmosfären. Inför bonus malus så det gynnar oss med låg utandning.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av Teslaspolen »

d3marcus skrev:
Den mest klimatvänliga elen är den som inte förbrukas. Sjävklart bra om vi kan hålla oss till små, effektiva elbilar så att så mycket elöverskott som möjligt kan exporteras till länder med sämre elmix. Inser dock att en del i det här forumet är mer intresserade av ohållbar prylkonsumtion än av klimatfrågan.
Det gäller att inse att klimatfrågan, liksom t.ex corona-problemet, har fler dimensioner än bara rena klimat- eller hälsoforskningen. För att förstå och lösa problemet som skapats av människan så måste även den delen av ekvationen tas med. Sociala, kulturella, psykiska och andra faktorerr något tyvärr som ofta glöms bort men som vi är så illa tvunga att räkna med om vi tänkt oss att människan ska lösa problemen.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av AGCF »

Jag var inne och kollade lite på tvättmaskiner men det är en djungel. Det som avgör energiklassen är hur mycket den förbrukar för ett program som kallas ”eco 40-60 grader”. Inget annat spelar någon roll. Frågan är vad detta betyder? Blir kläderna rena? Hur långe håller maskinen? Det finns säkerligen utrymme för ”fusk” såtillvida att kläderna inte blir rena eller sköljda ordentligt. Vad värderar konsumenten? Jag köpte ett märke som är känt att hålla längst och klara sig bra i tester av tvättresultat. Maskinen var dyrare än min granne som köpte ungefär samtidigt, men han är nu inne på sin andra både tvätt och torktumlare. Tas sånt hänsyn till? Hade det å andra sidan varit ett sommartorp som jag hyr ut några få veckor på sommaren så hade jag köpt billigast möjliga. Struntat i energiåtgång per tvätt.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av thnis »

12man skrev:
Redan idag besöks fastigheter med lite hög elförbrukning

/Maja
:lol:
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av Legato »

AGCF skrev:
Jag var inne och kollade lite på tvättmaskiner men det är en djungel. Det som avgör energiklassen är hur mycket den förbrukar för ett program som kallas ”eco 40-60 grader”. Inget annat spelar någon roll. Frågan är vad detta betyder? Blir kläderna rena? Hur långe håller maskinen? Det finns säkerligen utrymme för ”fusk” såtillvida att kläderna inte blir rena eller sköljda ordentligt. Vad värderar konsumenten? Jag köpte ett märke som är känt att hålla längst och klara sig bra i tester av tvättresultat. Maskinen var dyrare än min granne som köpte ungefär samtidigt, men han är nu inne på sin andra både tvätt och torktumlare. Tas sånt hänsyn till? Hade det å andra sidan varit ett sommartorp som jag hyr ut några få veckor på sommaren så hade jag köpt billigast möjliga. Struntat i energiåtgång per tvätt.
Mmm, det borde vara tillverkarna som fick betala varje gång en maskin skrotas. Risig kvalitet måste kosta miljön långt mycket mer än en något högre elförbrukning.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Robin Hood-skatt på elprylar + kvotplikt

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar