Tony Seba avfärdar Kärnkraft och Vattenkraft

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1561
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Tony Seba avfärdar Kärnkraft och Vattenkraft

Inlägg av pefreli »

Han har haft rätt om elektrifieringen av personbilar...

Får han rätt om framtidens elproduktion?



Jag är inne på samma linje men har inte ”vågat” gå lika långt i mina tankar...
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tony Seba avfärdar Kärnkraft och Vattenkraft

Inlägg av Zalman3 »

pefreli skrev:
Han har haft rätt om elektrifieringen av personbilar...

Får han rätt om framtidens elproduktion?



Jag är inne på samma linje men har inte ”vågat” gå lika långt i mina tankar...
Mycket intressant!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1561
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Tony Seba avfärdar Kärnkraft och Vattenkraft

Inlägg av pefreli »

Jag tror Tony, återigen, slår huvudet på spiken.

Vi kommer att få se en revolution på energiområdet som liknar den som påbörjats i fordonsindustrin.

Detta borde vara en ögonöppnare för våra beslutsfattare.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tony Seba avfärdar Kärnkraft och Vattenkraft

Inlägg av Zalman3 »

pefreli skrev:
Jag tror Tony, återigen, slår huvudet på spiken.

Vi kommer att få se en revolution på energiområdet som liknar den som påbörjats i fordonsindustrin.

Detta borde vara en ögonöppnare för våra beslutsfattare.
När lokalt producerad solcellsel kommer under 18 öre per kWh, då kan inte de traditionella elproducenterna konkurrera om de så ger bort elen gratis.
Eftersom det kostar ca 18 öre per kWh att skicka elen till slutkund.
Detta får mycket stora konsekvenser!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tony Seba avfärdar Kärnkraft och Vattenkraft

Inlägg av LarsL »

Zalman3 skrev:
När lokalt producerad solcellsel kommer under 18 öre per kWh, då kan inte de traditionella elproducenterna konkurrera om de så ger bort elen gratis.
Eftersom det kostar ca 18 öre per kWh att skicka elen till slutkund.
Detta får mycket stora konsekvenser!
Konsekvensen blir att den fasta kostnaden för abonnemanget kommer rusa. Jag skulle inte bli förvånad om de börjar kräva ersättning i nivå med vad jag idag betalar för både energin och anslutningen. Konkurrensen där går ju emot vad jag kan göra med lagring hemma eller om jag kan transportera hem el med en bil tex.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tony Seba avfärdar Kärnkraft och Vattenkraft

Inlägg av Zalman3 »

Konsekvensen blir att den fasta kostnaden för abonnemanget kommer rusa.
Elbolagen hamnar i en ond cirkel. Pengarna ska in, de höjer priset, de tappar fler kunder!
Elkunderna däremot är de stora vinnarna, när man har ett alternativ till att köpa ström från dyra elbolaget!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1561
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Tony Seba avfärdar Kärnkraft och Vattenkraft

Inlägg av pefreli »

Tony Seba sätter återigen fingret på att vi har problem att ta till oss icke-linjära förändringar.

Hur många har tidigare ens tänkt tanken att vattenkraften kan bli obsolet på 2030-talet?

Har han rätt så kommer framtiden bestå av ett överflöd av billig energi och energianvändning kommer inte längre vara i fokus.

Hur påverkar detta teknikutvecklingen i övrigt?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tony Seba avfärdar Kärnkraft och Vattenkraft

Inlägg av Teslaspolen »

Zalman3 skrev:
pefreli skrev:
Jag tror Tony, återigen, slår huvudet på spiken.

Vi kommer att få se en revolution på energiområdet som liknar den som påbörjats i fordonsindustrin.

Detta borde vara en ögonöppnare för våra beslutsfattare.
När lokalt producerad solcellsel kommer under 18 öre per kWh, då kan inte de traditionella elproducenterna konkurrera om de så ger bort elen gratis.
Eftersom det kostar ca 18 öre per kWh att skicka elen till slutkund.
Detta får mycket stora konsekvenser!
Frid och fröjd, april genom oktober, men hoppsan, nu blev det tungt molntäcke och mörker dagar i tre månader, följt av bitande kyla och massor av snö. Nu producerar solcellerna inget alls, även om de så var gratis! Och aj då, jag som klippte kablarna till elnätet i våras...

Solceller är topp, men att tro att endast dem, och utan elnät, skulle lösa alla problem är rent självbedrägeri. Ett s.k megagrid med solceller överallt, från syd till norr och öst till väst går bättre. Packa mångtslet km2 i Saharas öken med solpark och exporta, javisst! Men det är en utmaning som knappast är gratis.
Användarvisningsbild
Tjamotis
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 02 jul 2019 11:28

Re: Tony Seba avfärdar Kärnkraft och Vattenkraft

Inlägg av Tjamotis »

Man verkar glömma att det är minst två komponenter som ingår. Producent och distributör. Man kan diskutera producenten men åtminstone distributören har ett monopol. Den som har monopol kan prissätta på två vis. Antingen en viss mängd och låta marknaden sätta pris eller ett visst pris och låta marknaden sköta mängden.

Visst kommer det gå skrota vattenkraften och få tillbaka älvarna samt fimpa kärnkraften. Men det kommer bli extrema utmaningar bara hålla rätt frekvens på elnätet med massor av olika produktionsslag. Förmodligen kommer elpriset vara i princip gratis när det blåser och är soligt. Men när det inte är det kommer det vara allt annat än gratis. Monopolet kommer prissätta utifrån vad kunden maximalt kan betala och det betyder att den som har monopolet är vinnare.

Det kommer inte bli förutsägbarhet i marknaden och det är inte bra för någon.

Spännande framtid.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tony Seba avfärdar Kärnkraft och Vattenkraft

Inlägg av MWall »

Lätt att leka framtidsvisionär om man får hålla sig till teori.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Tony Seba avfärdar Kärnkraft och Vattenkraft

Inlägg av Jordad »

Teslaspolen skrev:
Zalman3 skrev:
pefreli skrev:
Jag tror Tony, återigen, slår huvudet på spiken.

Vi kommer att få se en revolution på energiområdet som liknar den som påbörjats i fordonsindustrin.

Detta borde vara en ögonöppnare för våra beslutsfattare.
När lokalt producerad solcellsel kommer under 18 öre per kWh, då kan inte de traditionella elproducenterna konkurrera om de så ger bort elen gratis.
Eftersom det kostar ca 18 öre per kWh att skicka elen till slutkund.
Detta får mycket stora konsekvenser!
Frid och fröjd, april genom oktober, men hoppsan, nu blev det tungt molntäcke och mörker dagar i tre månader, följt av bitande kyla och massor av snö. Nu producerar solcellerna inget alls, även om de så var gratis! Och aj då, jag som klippte kablarna till elnätet i våras...

Solceller är topp, men att tro att endast dem, och utan elnät, skulle lösa alla problem är rent självbedrägeri. Ett s.k megagrid med solceller överallt, från syd till norr och öst till väst går bättre. Packa mångtslet km2 i Saharas öken med solpark och exporta, javisst! Men det är en utmaning som knappast är gratis.
Videon som länkas ovan handlar om den bubbla som bildas då investeringar i traditionell elproduktion blir omöjliga att räkna hem eftersom priset på förnyelsebar energi sjunker snabbt. Viktigt att uppmärksamma för beslutsfattare och oss skattebetalare.

Hur det sen blir för slutkunder eller för specialfall som glesbefolkade länder långt norrut är helt andra frågor.
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Tony Seba avfärdar Kärnkraft och Vattenkraft

Inlägg av FinaFisken »

Just Sverige har inte samma förutsättningar för förändringarna som Seba förutspår, pga få soltimmar och svag sol på vinterhalvåret. Men säkert 90-95 % av jordens befolkning lever i områden där det är möjligt.
Dock har vi bra förutsättningar för vindkraft och med billigare batterilager blir vi mindre sårbara vindstilla dagar. Vi har ju också väldigt bra energilager i form av vattenkraftdammar som kan 'laddas' av pumpstationer soliga och blåsiga dagar.
Och om resten av världen blir fossilfritt skulle vi tom. kunna bränna olja några kalla vinterdagar utan risk för global uppvärmning.
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Tony Seba avfärdar Kärnkraft och Vattenkraft

Inlägg av ReNewAble »

MWall skrev:
Lätt att leka framtidsvisionär om man får hålla sig till teori.
Fast han har ju visat att hans teorier blir det som blir realitet i framtiden. Så jag skulle säga att han har rätt bra koll på dessa områden.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1561
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Tony Seba avfärdar Kärnkraft och Vattenkraft

Inlägg av pefreli »

ReNewAble skrev:
MWall skrev:
Lätt att leka framtidsvisionär om man får hålla sig till teori.
Fast han har ju visat att hans teorier blir det som blir realitet i framtiden. Så jag skulle säga att han har rätt bra koll på dessa områden.
Jag håller med.

För mig är det egentligen inte ens speciellt kontroversiella uppgifter han lyfter fram.

Sol, vind och batterier blir dramatiskt billigare för varje år som går. Finns det någon som gör en annan bedömning? Jag har inte hört talas om någon som tror något annat.

Detta leder till att den planerbara kraften kommer användas mindre för varje år som går. Detta leder till minskad lönsamhet och tillslut nedläggning.

Vid modellerande/beslut om ny konventionell kraft görs felaktiga antaganden om LCOE. I modellerna antar man att kraftslaget levererar på mer eller mindre samma nivå under hela livstiden som lätt kan vara +40 år. Konkurrensen från det förnybara underskattas. Beslut fattas därmed på felaktiga grunder.

Egentligen borde resultatet som Seba kommer fram till inte vara förvånande för någon.

Jag skulle faktiskt inte bli speciellt förvånad om vi på 2030-talet även kommer se utslagning av vattenkraft, i samband med större investeringar för underhållsarbete.

Elbilsrevolutionen har startat och näst på tur står energisektorn. ;)
Senast redigerad av pefreli, redigerad totalt 3 gång.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Tony Seba avfärdar Kärnkraft och Vattenkraft

Inlägg av Hammar »

Befintlig vattenkraft klarar sig nog rätt länge.
En generator kostar väl ungefär lika mycket oavsett om den sitter i ett vattenkraftverk, eller i ett vindkraftverk.
"Bränslet" är ju gratis för både vindkraftverket och vattenkraftverket, så båda kommer ju att producera så länge de får betalt för elen. Vattenkraften kan dock spara vatten tills de får bättre betalt för strömmen.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1561
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Tony Seba avfärdar Kärnkraft och Vattenkraft

Inlägg av pefreli »

Hammar skrev:
Befintlig vattenkraft klarar sig nog rätt länge.
En generator kostar väl ungefär lika mycket oavsett om den sitter i ett vattenkraftverk, eller i ett vindkraftverk.
"Bränslet" är ju gratis för både vindkraftverket och vattenkraftverket, så båda kommer ju att producera så länge de får betalt för elen. Vattenkraften kan dock spara vatten tills de får bättre betalt för strömmen.
Ja, så länge driftkostnaderna inte blir för höga borde befintlig vattenkraft klara sig bra.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tony Seba avfärdar Kärnkraft och Vattenkraft

Inlägg av Zalman3 »

pefreli skrev:
Hammar skrev:
Befintlig vattenkraft klarar sig nog rätt länge.
En generator kostar väl ungefär lika mycket oavsett om den sitter i ett vattenkraftverk, eller i ett vindkraftverk.
"Bränslet" är ju gratis för både vindkraftverket och vattenkraftverket, så båda kommer ju att producera så länge de får betalt för elen. Vattenkraften kan dock spara vatten tills de får bättre betalt för strömmen.
Ja, så länge driftkostnaderna inte blir för höga borde befintlig vattenkraft klara sig bra.
Den lägsta siffran jag sett för driftskostnad för befintlig vattenkraft är ca 8 öre per kWh.
Om då överföringskostnaden är 18 öre per kWh så går gränsen vid 24 öre per kWh.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1561
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Tony Seba avfärdar Kärnkraft och Vattenkraft

Inlägg av pefreli »

Här kommer mer förklaringar kring problematiken kring LCOE.



Tony Seba menar att de traditionella kraftslagen redan idag, trots felaktiga antaganden om kapacitetsfaktor/LCOE, är dyrare att drifta och underhålla än vad investeringskostnaden är för SWB (sol,vind,batterier).

SWB är alltså totalt sett billigare även om investeringskostnaden i traditionell kraftproduktion skulle varit noll.

Prognosen från Tony Seba m.fl. är dessutom att SWB kommer gå ner ytterligare 70% de kommande 10 åren...

Hur kärnkraften ska överleva 2030-talet är för mig en gåta.

Mycket tyder på att det kommer bli massiva nedstängningar. Inte bara i Sverige.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tony Seba avfärdar Kärnkraft och Vattenkraft

Inlägg av Zalman3 »

pefreli skrev:
Här kommer mer förklaringar kring problematiken kring LCOE.



Tony Seba menar att de traditionella kraftslagen redan idag, trots felaktiga antaganden om kapacitetsfaktor/LCOE, är dyrare att drifta och underhålla än vad investeringskostnaden är för SWB (sol,vind,batterier).

SWB är alltså totalt sett billigare även om investeringskostnaden i traditionell kraftproduktion skulle varit noll.

Prognosen från Tony Seba m.fl. är dessutom att SWB kommer gå ner ytterligare 70% de kommande 10 åren...

Hur kärnkraften ska överleva 2030-talet är för mig en gåta.

Mycket tyder på att det kommer bli massiva nedstängningar. Inte bara i Sverige.
Om kärnkraft kostar 1kr per kWh om man kör 50v per år.
Kör man kärnkraft 1v per år måste elen kosta 50kr per kWh, för att det ska gå runt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar