Solceller är framtiden...

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Solceller är framtiden...

Inlägg av LarsL »

Som en spinn-of på våra ”...är inte framtiden” trådar.

Jag vill lära mig mer om solceller.

Vad ska man tänka på?
Vilka paneler ska man välja?
Var ska man sätta dem?
Vad behöver man mer? Inverter, vad ska man tänka på där?

Vill gärna ha tips på bra sidor och leverantörer där man kan läsa mer och hitta priser.
Fredrik j
Inlägg: 10811
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Solceller är framtiden...

Inlägg av Fredrik j »

Ja det hade ju varit intressant. Var kan man få trovärdiga råd om man är måttligt intresserad av tekniken? Risken att man får lyssna på en skönmålande entusiast är ju uppenbar.

I offerten jag fått är det "MonoSol 330-340 MS-HC". Vad kostar en sån panel egentligen?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Solceller är framtiden...

Inlägg av Teslaspolen »

Mycket bra LarsL! Jag har varit sugen ett par gånger att göra en "för" tråd om olika ämnen istället för att vi ska vara negativa hela tiden men inte riktigt kommit till skott...

Jag hade gärna lärt mig mer om GDS (gör-det-själv) med solceller och markinstallationer. Du får ju göra det mesta på DC sidan på egen hand och låta ett proffs ta hand om starkströmmen och stämma av. :)
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 568
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Solceller är framtiden...

Inlägg av Elmil »

Teslaspolen skrev:
Mycket bra LarsL! Jag har varit sugen ett par gånger att göra en "för" tråd om olika ämnen istället för att vi ska vara negativa hela tiden men inte riktigt kommit till skott...

Jag hade gärna lärt mig mer om GDS (gör-det-själv) med solceller och markinstallationer. Du får ju göra det mesta på DC sidan på egen hand och låta ett proffs ta hand om starkströmmen och stämma av. :)
Nja, tror nog att hela DC-sidan också är behörighetskrävande eftersom solinstallationer typiskt kommer upp mot 1000V DC...
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Fredrik j
Inlägg: 10811
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Solceller är framtiden...

Inlägg av Fredrik j »

Elmil skrev:
Teslaspolen skrev:
Mycket bra LarsL! Jag har varit sugen ett par gånger att göra en "för" tråd om olika ämnen istället för att vi ska vara negativa hela tiden men inte riktigt kommit till skott...

Jag hade gärna lärt mig mer om GDS (gör-det-själv) med solceller och markinstallationer. Du får ju göra det mesta på DC sidan på egen hand och låta ett proffs ta hand om starkströmmen och stämma av. :)
Nja, tror nog att hela DC-sidan också är behörighetskrävande eftersom solinstallationer typiskt kommer upp mot 1000V DC...
Dessutom ska du ju hitta en elektriker som känner sig bekväm med att ta ansvar för din installation. Förmodligen behöver man ju ha någon form av personlig relation till den elektrikern. Varför skulle dom annars gå med på en sån sak?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Solceller är framtiden...

Inlägg av MWall »

Var det ingen som såg min uträkning om att börsen utklassar solceller rent ekonomiskt?

Vill man skaffa solceller så får man göra det av ideologiska orsaker.
Fredrik j
Inlägg: 10811
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Solceller är framtiden...

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Var det ingen som såg min uträkning om att börsen utklassar solceller rent ekonomiskt?

Vill man skaffa solceller så får man göra det av ideologiska orsaker.
Jag är med på det. Men jag vill förstå hur mycket man kan räkna med att spara efter man betalat investeringen. Tanken på att möta låga inkomster med låga utgifter när man blir gammal.
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Solceller är framtiden...

Inlägg av carl-pedal »

Men va fan, kan inte den här tråden få handla om att solceller faktiskt är framtiden! (Menade MWalls råd om att satsa på börsen istället. Lägg tiden på samma uträkning fast börsen vs kärnkraftverk)
Jag tycker också det skulle vara kanon att diskutera hur man fixar solceller på lite olika sätt, har varit sugen bra länge och har ett hus som passar sånt. Bra initiativ med tråden!
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Solceller är framtiden...

Inlägg av Johlei »

MWall skrev:
Var det ingen som såg min uträkning om att börsen utklassar solceller rent ekonomiskt?

Vill man skaffa solceller så får man göra det av ideologiska orsaker.
Jo, jag läste och tyckte inte att jämförelsen blev rättvis.

Redan från dag 1 börjar du spara elpengar om du har solceller (och solen skiner :-) ). Det är pengar som kan sättas in på börsen direkt och ge ränta på ränta.

Sedan kan man ju inte veta om det ändå är bättre att sätta in 150.000 kr på börsen precis nu, istället för att köpa solceller precis nu. Börsen kanske faller med 50% i år? Även om den i snitt går upp 8%.

Kanske är det då mindre riskfyllt att köpa solceller och varje månad pytsa in besparingen/överskottet på börsen?

Eller så har man kanske redan hög exponering mot börsen. Då kan det också vara värt att sprida placeringarna genom att investera i solceller.

Man kan alltså hitta olika orsaker till att investera i solceller, inte bara ideologiska.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4187
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Solceller är framtiden...

Inlägg av nek0 »

Jag är ingen entusiast och kan skriva bara om vad jag har och hur det blev första året.
Sveasolar installerade 41 LG paneler med P370 optimerare och en SolarEdge 15K växelriktare på mitt tak.
Såna https://www.polarpumpen.se/solceller/so ... black-330w 13,53kWp
Sveasolar räknade med 12,88MWh i årsproduktion och första året blev det 13,78MWh
Kanske inte den billigaste anläggningen men vi är mer än nöjda :)
Har du några frågor är du välkommen att ställa de :) . Vill du komma och se är du också välkommen (gäller även alla andra medlemmar)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Solceller är framtiden...

Inlägg av MWall »

Johlei skrev:
MWall skrev:
Var det ingen som såg min uträkning om att börsen utklassar solceller rent ekonomiskt?

Vill man skaffa solceller så får man göra det av ideologiska orsaker.
Jo, jag läste och tyckte inte att jämförelsen blev rättvis.

Redan från dag 1 börjar du spara elpengar om du har solceller (och solen skiner :-) ). Det är pengar som kan sättas in på börsen direkt och ge ränta på ränta.

Sedan kan man ju inte veta om det ändå är bättre att sätta in 150.000 kr på börsen precis nu, istället för att köpa solceller precis nu. Börsen kanske faller med 50% i år? Även om den i snitt går upp 8%.

Kanske är det då mindre riskfyllt att köpa solceller och varje månad pytsa in besparingen/överskottet på börsen?

Eller så har man kanske redan hög exponering mot börsen. Då kan det också vara värt att sprida placeringarna genom att investera i solceller.

Man kan alltså hitta olika orsaker till att investera i solceller, inte bara ideologiska.
Ja, kanske kan man tänka så. Att man kan sätta in pengar kontinuerligt på börsen av det man sparar på elräkningen. Tror dock det blir svårt att konkurrera. Finns ju andra investeringar än börsen också. Skog, hyresfastigheter osv.

De där 8% i snitt är på lång sikt. Man kan ha tur eller otur med tajmingen men på 20+ år så brukar det jämna ut sig.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Solceller är framtiden...

Inlägg av LasseTM »

MWall skrev:
Var det ingen som såg min uträkning om att börsen utklassar solceller rent ekonomiskt?

Vill man skaffa solceller så får man göra det av ideologiska orsaker.
Fast det är ju inte bara avkastningen du ska räkna med.
Skulle jag sälja min kåk idag så får jag ett högre pris för att det sitter solceller på taket än utan.
Enligt de mäklare jag pratat med i mitt område så går jag +-0 direkt på anläggningen bara på försäljningen sedan får jag 10-15% avkastning per år vilket är svårt att få på börsen över tid.
Visst har vi en ränta på ränta på börsen men det handlar ju dessutom att sprida sina risker vilket man gör med solceller, bergvärme, börsen osv osv.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2016 21:12
Ort: Långaryd
Kontakt:

Re: Solceller är framtiden...

Inlägg av Edis »

Jag investerade i solceller 2019 och det är helt klart en av de roligare investeringarna jag har gjort. Så fort solen skiner är det kul att spana in produktionen och det tickar in lite pengar hela tiden! Börsen må slå resultatet på sikt, men det här ger mindre ångest ;) Även öppet på helgerna och så länge allt håller, så går det inte minus en enda dag :)

Jag byggde en markanläggning och gjorde ett reportage i fem avsnitt här:
http://snabbladdad.se/2019/07/26/markanlaggning-del-1/
Bara att klicka vidare sig efter det.

Så här såg det ut i vintras.
Bild

Gör även uppföljning på investeringen, hittade inget liknande att gå efter inför mitt projekt, här är den senaste:
http://snabbladdad.se/2021/02/03/arsrapport-2020/

Efter detta har flera "grannar" byggt anläggningar och vi ska installera på taket på jobbet också, kul att det sprider sig. Eftersom min anläggning syns väl från vägen, så är det många som frågar mig hur det går, alltid lika kul att berätta resultatet.

Gemene man har svårt att förstå hur mycket 17.9kW är, men jag brukar säga att när solen skiner som bäst, så pumpar mina solceller ut mer än 25A trefas. Tack vare några plattor som står på tomten. Brukar även dra lite exempel på hur många mil jag kan köra på en dags produktion och visa de senaste dagarna i appen.
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Solceller är framtiden...

Inlägg av LasseTM »

LarsL skrev:
Som en spinn-of på våra ”...är inte framtiden” trådar.

Jag vill lära mig mer om solceller.

Vad ska man tänka på?
Vilka paneler ska man välja?
Var ska man sätta dem?
Vad behöver man mer? Inverter, vad ska man tänka på där?

Vill gärna ha tips på bra sidor och leverantörer där man kan läsa mer och hitta priser.
Kan svara kort på mina erfarenheter.
Värt att tänka på, ta i mer än vad du tänker från början.
När jag köpt min anläggning så tänkte jag att jag överdimensionerade och köpte 11,1kW installerad effekt med en växelriktare på 10kW.
Min årsförbrukning låg på runt 10 000kWh vilket min anläggning skulle ge ett medelår.
Detta var med 1 elbil i hushållet, idag har vi 2st och behöver 3-4000kWh extra så jag har nu eftermonterat 3000W till solpaneler dock med samma växelriktare.

Paneler spelar mindre roll är min erfarenhet, men titta inte bara på siffror. Men man bör köpa paneler i storleken 370-500W.
Under 370W börjar fästelement dra iväg istället så man sparar inte mycket på att gå ner och över 500W blir lite "diminishing returns".
Jag har mina paneler i sydväst läge, och i nord ost läge se blåmarkering på bild.
Min granne har rent söderläge med bättre taklutning än vad jag har.
Vet inte om sommaren var dålig förre året men vi har ungefär liknande anläggning och ändå får jag ofta mer än han, morgonsolen verkar vara mera pålitlig samt att temperaturen är lägre på morgonen vilket ger en högre verkningsgrad.
Dock ger mina nordost paneler inte mycket, har 3000W installerat i den riktningen och får max ut 1800W av dem.

Du behöver en inverter och en massa kabel, välj en passiv inverter.
Är du rik köp en Ferroamp eftersom de kan fasbalansera, annars hade jag satsat på en Growatt, enbart för att dom kostar ungefär halva priset mot andra märken.
Jag själv har en SMA, ska sägas att SMA har ett väldigt trevligt webinterface
sma.JPG
paneler.JPG
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Solceller är framtiden...

Inlägg av Bjelke »

Edis skrev:
Jag investerade i solceller 2019 och det är helt klart en av de roligare investeringarna jag har gjort. Så fort solen skiner är det kul att spana in produktionen och det tickar in lite pengar hela tiden! Börsen må slå resultatet på sikt, men det här ger mindre ångest ;) Även öppet på helgerna och så länge allt håller, så går det inte minus en enda dag :)

Jag byggde en markanläggning och gjorde ett reportage i fem avsnitt här:
http://snabbladdad.se/2019/07/26/markanlaggning-del-1/
Bara att klicka vidare sig efter det.

Så här såg det ut i vintras.

Gör även uppföljning på investeringen, hittade inget liknande att gå efter inför mitt projekt, här är den senaste:
http://snabbladdad.se/2021/02/03/arsrapport-2020/

Efter detta har flera "grannar" byggt anläggningar och vi ska installera på taket på jobbet också, kul att det sprider sig. Eftersom min anläggning syns väl från vägen, så är det många som frågar mig hur det går, alltid lika kul att berätta resultatet.

Gemene man har svårt att förstå hur mycket 17.9kW är, men jag brukar säga att när solen skiner som bäst, så pumpar mina solceller ut mer än 25A trefas. Tack vare några plattor som står på tomten. Brukar även dra lite exempel på hur många mil jag kan köra på en dags produktion och visa de senaste dagarna i appen.
Går det att lite grovt säga hur pass mycket man spar på att bygga så där istället för en ”klassisk” på taket (med en jäkla
massa dyra fästen osv)? :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2016 21:12
Ort: Långaryd
Kontakt:

Re: Solceller är framtiden...

Inlägg av Edis »

Bjelke skrev:
Går det att lite grovt säga hur pass mycket man spar på att bygga så där istället för en ”klassisk” på taket (med en jäkla
massa dyra fästen osv)? :)
Det blir dyrare att bygga markanläggning skulle jag vilja påstå, jag överdimensionerade min skulle jag gissa, men den hamnade på ca 20000kr, men behövde ju även skenor m.m. så det enda jag slapp köpa var själva takfästena. Visst, slipper ju bygga ställning m.m. så kostnaden kanske inte skiljer så himla mycket i slutändan. Men har man ett bra tak i bra solläge, så känns det smartare att bygga på taket.

En stor fördel med markanläggningen är att det är enkelt att svepa bort snön försiktigt, jag hade ganska bra produktion i början på året, var ju höga elpriser och soliga dagar med en hel del snö, så gav några kronor då.
Men man ska inte fokusera på produktionen under vintern. Det är från mars/april till oktober som är intressant.

Som LasseTM skrev, så ska man överdimensionera paneleffekten, lagom med ca 10%. Varma dagar får man inte ut fullt ändå, jag får kanske ut 15-16kW, fast jag har 17.9kWp. Jag har dock en omriktare på 20kW, men är sugen på att sätta upp 16 paneler till, går ganska smidigt att bygga på 8 i varje ände på min anläggning.
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Solceller är framtiden...

Inlägg av Bjelke »

Edis skrev:
Bjelke skrev:
Går det att lite grovt säga hur pass mycket man spar på att bygga så där istället för en ”klassisk” på taket (med en jäkla
massa dyra fästen osv)? :)
Det blir dyrare att bygga markanläggning skulle jag vilja påstå, jag överdimensionerade min skulle jag gissa, men den hamnade på ca 20000kr, men behövde ju även skenor m.m. så det enda jag slapp köpa var själva takfästena. Visst, slipper ju bygga ställning m.m. så kostnaden kanske inte skiljer så himla mycket i slutändan. Men har man ett bra tak i bra solläge, så känns det smartare att bygga på taket.

En stor fördel med markanläggningen är att det är enkelt att svepa bort snön försiktigt, jag hade ganska bra produktion i början på året, var ju höga elpriser och soliga dagar med en hel del snö, så gav några kronor då.
Men man ska inte fokusera på produktionen under vintern. Det är från mars/april till oktober som är intressant.

Som LasseTM skrev, så ska man överdimensionera paneleffekten, lagom med ca 10%. Varma dagar får man inte ut fullt ändå, jag får kanske ut 15-16kW, fast jag har 17.9kWp. Jag har dock en omriktare på 20kW, men är sugen på att sätta upp 16 paneler till, går ganska smidigt att bygga på 8 i varje ände på min anläggning.
Fasiken också, jag som trodde det blev typ gratis förutom själva panelerna om man bygger själv... :lol:
ja ok virke kostar ju såklart också (men jag har tillgång till nästan gratis virke iaf :) )
Kanske man kan 3D-printa en del då? :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Solceller är framtiden...

Inlägg av Nilp »

Vi har en 12,6kwp anläggning. Mycket nöjd. Kan bara hålla med tidigare kommentarer i tråden om att det är oerhört kul att följa produktion soliga dagar. Härom dagen när det var ordentligt soligt så körde vi alla el prylar i hemmet samtidigt som vi laddade bilen med 6kw under dagen :)

Denna sidan är bra för att räkna på vad en anläggning kan ge
https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/#PVP
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Solceller är framtiden...

Inlägg av LasseTM »

Bjelke skrev:
Edis skrev:
Bjelke skrev:
Går det att lite grovt säga hur pass mycket man spar på att bygga så där istället för en ”klassisk” på taket (med en jäkla
massa dyra fästen osv)? :)
Det blir dyrare att bygga markanläggning skulle jag vilja påstå, jag överdimensionerade min skulle jag gissa, men den hamnade på ca 20000kr, men behövde ju även skenor m.m. så det enda jag slapp köpa var själva takfästena. Visst, slipper ju bygga ställning m.m. så kostnaden kanske inte skiljer så himla mycket i slutändan. Men har man ett bra tak i bra solläge, så känns det smartare att bygga på taket.

En stor fördel med markanläggningen är att det är enkelt att svepa bort snön försiktigt, jag hade ganska bra produktion i början på året, var ju höga elpriser och soliga dagar med en hel del snö, så gav några kronor då.
Men man ska inte fokusera på produktionen under vintern. Det är från mars/april till oktober som är intressant.

Som LasseTM skrev, så ska man överdimensionera paneleffekten, lagom med ca 10%. Varma dagar får man inte ut fullt ändå, jag får kanske ut 15-16kW, fast jag har 17.9kWp. Jag har dock en omriktare på 20kW, men är sugen på att sätta upp 16 paneler till, går ganska smidigt att bygga på 8 i varje ände på min anläggning.
Fasiken också, jag som trodde det blev typ gratis förutom själva panelerna om man bygger själv... :lol:
ja ok virke kostar ju såklart också (men jag har tillgång till nästan gratis virke iaf :) )
Kanske man kan 3D-printa en del då? :mrgreen:
Det är ju nästan gratis att bygga själv om du räknar bort panelerna.
Kabel kostar 10-20:-/metern, en Growatt växelriktare kostar runt 1000:- per kW när man är över 10kW och spelar.
Annars är det inga större kostnader, alu profiler för fastsättning kan man lite "löst" räkna 50:- panelen för.

Jag betalade 124 000 för min anläggning på 11,1kW när den installerades.
När jag räknar på enbart materialkostnad så hamnar jag i runda slängar på 70-80 000 och då är det panelerna som står för runt 50 000.
Min SMA riktare kostar runt 20-25 och resterande kabel och fästen blir någon tusenlapp eller två.

Billiga växelriktare
https://optosolar.se/vaxelriktare/growatt/
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Solceller är framtiden...

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Som en spinn-of på våra ”...är inte framtiden” trådar.

Jag vill lära mig mer om solceller.

Vad ska man tänka på?
Vilka paneler ska man välja?
Var ska man sätta dem?
Vad behöver man mer? Inverter, vad ska man tänka på där?

Vill gärna ha tips på bra sidor och leverantörer där man kan läsa mer och hitta priser.
Bra tråd! Är också intresserad av att sätta solceller på taket.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Solceller är framtiden...

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Var det ingen som såg min uträkning om att börsen utklassar solceller rent ekonomiskt?

Vill man skaffa solceller så får man göra det av ideologiska orsaker.
Jag kan iofs. tänka mig att bidra till utvecklingen, även om jag skulle förlora på det vs. andra investeringar. Kan jag med god säkerhet undvika att gå med förlust på en sådan investering så är jag intresserad. Jag behöver inte tjäna pengar på det (det gör jag på andra sätt).

Skulle kännas bra att konkret bidra till energiförsörjningen, och bra att om man kan hjälpa till att minska kolkraften och andra för miljön och klimatet dåliga energikällor.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Solceller är framtiden...

Inlägg av martinot »

nek0 skrev:
Jag är ingen entusiast och kan skriva bara om vad jag har och hur det blev första året.
Sveasolar installerade 41 LG paneler med P370 optimerare och en SolarEdge 15K växelriktare på mitt tak.
Såna https://www.polarpumpen.se/solceller/so ... black-330w 13,53kWp
Sveasolar räknade med 12,88MWh i årsproduktion och första året blev det 13,78MWh
Kanske inte den billigaste anläggningen men vi är mer än nöjda :)
Har du några frågor är du välkommen att ställa de :) . Vill du komma och se är du också välkommen (gäller även alla andra medlemmar)
Kul! Mycket intressant.

Har du möjlighet att visa foto på taket (eller huset) så man kan få en uppfattning hur det även ser ut i praktiken?

Säljer ni all el till nätet, eller lagrar ni något lokalt i batterier?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10811
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Solceller är framtiden...

Inlägg av Fredrik j »

nek0 skrev:
Jag är ingen entusiast och kan skriva bara om vad jag har och hur det blev första året.
Sveasolar installerade 41 LG paneler med P370 optimerare och en SolarEdge 15K växelriktare på mitt tak.
Såna https://www.polarpumpen.se/solceller/so ... black-330w 13,53kWp
Sveasolar räknade med 12,88MWh i årsproduktion och första året blev det 13,78MWh
Kanske inte den billigaste anläggningen men vi är mer än nöjda :)
Har du några frågor är du välkommen att ställa de :) . Vill du komma och se är du också välkommen (gäller även alla andra medlemmar)
Vad kostade den anläggningen?

Mitt tak skulle egentligen behöva bytas, iallafall någon gång och jag skulle nog vilja göra det först. Tänkte börja med garaget som är ca 65kvadrat i söderläge. För att få koll på tekniken.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4187
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Solceller är framtiden...

Inlägg av nek0 »

Fredrik j skrev:
nek0 skrev:
Jag är ingen entusiast och kan skriva bara om vad jag har och hur det blev första året.
Sveasolar installerade 41 LG paneler med P370 optimerare och en SolarEdge 15K växelriktare på mitt tak.
Såna https://www.polarpumpen.se/solceller/so ... black-330w 13,53kWp
Sveasolar räknade med 12,88MWh i årsproduktion och första året blev det 13,78MWh
Kanske inte den billigaste anläggningen men vi är mer än nöjda :)
Har du några frågor är du välkommen att ställa de :) . Vill du komma och se är du också välkommen (gäller även alla andra medlemmar)
Vad kostade den anläggningen?

Mitt tak skulle egentligen behöva bytas, iallafall någon gång och jag skulle nog vilja göra det först. Tänkte börja med garaget som är ca 65kvadrat i söderläge. För att få koll på tekniken.
185000 efter statlig stöd på ca 45000kr
Fredrik j
Inlägg: 10811
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Solceller är framtiden...

Inlägg av Fredrik j »

nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
nek0 skrev:
Jag är ingen entusiast och kan skriva bara om vad jag har och hur det blev första året.
Sveasolar installerade 41 LG paneler med P370 optimerare och en SolarEdge 15K växelriktare på mitt tak.
Såna https://www.polarpumpen.se/solceller/so ... black-330w 13,53kWp
Sveasolar räknade med 12,88MWh i årsproduktion och första året blev det 13,78MWh
Kanske inte den billigaste anläggningen men vi är mer än nöjda :)
Har du några frågor är du välkommen att ställa de :) . Vill du komma och se är du också välkommen (gäller även alla andra medlemmar)
Vad kostade den anläggningen?

Mitt tak skulle egentligen behöva bytas, iallafall någon gång och jag skulle nog vilja göra det först. Tänkte börja med garaget som är ca 65kvadrat i söderläge. För att få koll på tekniken.
185000 efter statlig stöd på ca 45000kr
Det blir ju ganska när min offert på 206’ för 11500kwh
Skriv svar