Ikea investerar 50 nya miljarder på klimatet

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Ikea investerar 50 nya miljarder på klimatet

Inlägg av Zalman3 »

Ikea investerar 50 nya miljarder på klimatet

Arbetet med att minska utsläppen av växthusgaser går för långsamt, anser Ikea Foundation.
Därför donerar stiftelsen tio miljarder kronor till satsningar som ska göra det mer kommersiellt lönsamt för företag och
finanssektorn att ställa om för att nå 1,5-gradersmålet i Parisavtalet.
Samtidigt investerar Ikeas varuhusdel 40 miljarder i förnyelsebar energi.

Löftet om 40 miljarder kronor till förnyelsebar energi följer på tidigare investeringar på 25 miljarder kronor och ska finansiera utbyggnad av sol- och vindkraft.

Målet med satsningen är att Ingka Group, som driver majoriteten av världens Ikea-varuhus och shoppingcenter, på sikt ska bli självförsörjande på grön energi.

”Vi växer, så vi behöver mer grön el och de här pengarna ska hjälpa oss med den fortsatta tillväxten”, säger Ingka Groups hållbarhetschef Pia Heidenmark Cook.

Redan 2025 ska all el som Ingka använder vara grön, mot 66 procent som är dagsnoteringen. Det handlar om en rad olika investeringar, allt från att sätta solpaneler på varuhusens tak till att bygga sol- och vindkraftsparker.

Redan idag producerar Ingka Group dock mer grön energi än varuhuskedjan själv använder, närmare bestämt 132 procent – men på grund av hur energisystemen är uppbyggda och reglerade i olika länder går det inte att använda allt i den egna verksamheten.

”Det beror på hur systemen ser ut. Producerar vi grön el i USA kan vi inte få över den till Europa. Sedan har vi inte gjort så mycket i Ryssland, Kina, Australien och Indien eftersom det är svårare länder. Men förra veckan annonserade vi får första investering i Ryssland, där vi börjat titta på hur vi kan koppla ihop det så att våra ryska varuhus och shoppingcenter blir försörjda”, säger Pia Heidenmark Cook.

Även om 40 miljarder kronor är en stor summa är det långt ifrån vad som krävs för att nå Parisavtalets mål om att begränsa jordens temperaturhöjning. Därför kommer den närstående stiftelsen Ikea Foundation, som får del av vinsterna från Ingka Group, att donera totalt tio miljarder kronor till olika insatser för att minska utsläppen av växthusgaser.
https://www.di.se/nyheter/ikea-invester ... -klimatet/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ikea investerar 50 nya miljarder på klimatet

Inlägg av MWall »

Fel. IKEA satsar 50 miljarder på reklam. ;)
JONI
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 jan 2021 09:15

Re: Ikea investerar 50 nya miljarder på klimatet

Inlägg av JONI »

Att sedan solcellerna är tillverkade av politiska fångar (slavar) i Kina är en mindre petitess.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Ikea investerar 50 nya miljarder på klimatet

Inlägg av PoloPrinsen »

JONI skrev:
Att sedan solcellerna är tillverkade av politiska fångar (slavar) i Kina är en mindre petitess.
Är du avis på kineserna?
Det vore kanske inte fel om staten gick in i Northvolt (exempelvis, men mycket med tanke på hur elbilsrelaterat det är) och kräver att de även bygger (mot betalning såklart) en anläggning ännu längre norrut där det är långt till närmsta by/stad och där man låter skötsamma fångar förbereda sig på ett arbetsliv efter fängelsetiden. Ett modernt fångarbetsläger helt enkelt men utan svält och utan pennalism.

Där får låt säga 4000 fångar arbeta, 1000 fler än vad som jag fattat det att det kanske kommer anställas i Skellefteåfabriken.

Skulle innebära att vi i Sverige nästan exakt dubblerar antalet platser för fångar och därmed kommer vi minska belastningen på häkten och befintliga fängelser som nu redan är fullbelagda eller rentav överbelagda. Skötsamma fångar som nu skall friges kan få komma att bli lite mer "fria" sin sista fängelsetid i Northvolts fabrik.

Skulle innebära att vi faktiskt försöker få folk tillbaka in i samhället på riktigt om vi ger dem möjlighet att jobba på och med ett riktigt jobb.

"Northvoltvillage" skulle kunna ha stora möjlighet att även ge ostraffade personer jobb med, allt från byggnationsarbetare såklart till de som kommer se till så att byns/ortens/stans infrastruktur och samhällsviktiga funktioner fungerar. Om man nu vill ha något runtomkring själva fabriken, vilket jag anar att vakterna mmm runtomkringpersoner vill ha.

Fångar som inte skall tillbaka ut i samhället har vi därmed även extra många (med ordentliga lås och rejäla murar) lediga platser för då de inte är upptagna av folk som skall friges förr eller senare.

Sågning av iden förutsättes komma då det ju annars KAN vara ett vettigt förslag som skulle kunna genomföras (och av våra politiker klanta till så att det blir fiasko iaf)... haha.
MVH PP.

Edit; vill bara informera om att jag faktiskt nyss även skickade in ett förslag till IKEA foundation, dock inget med fångar eller fängelser utan om elbilar! Så jag har inte bara offtopicat mig.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ikea investerar 50 nya miljarder på klimatet

Inlägg av martinot »

PoloPrinsen skrev:
JONI skrev:
Att sedan solcellerna är tillverkade av politiska fångar (slavar) i Kina är en mindre petitess.
Är du avis på kineserna?
Det är väl just det han inte är, utan snarare uttrycker sin sympati för de och även deras mänskliga rättigheter?

Andra ser det ju bara som västvärldens slavfabrik, och bryr sig inte ett dugg om befolkningen (kanske ser de mer som robotar än människor) och är nöjda så länge de kan köpa en pryl till ett 5% lägre pris.

Vad är människors lidande värt när man köpa en produkt några kronor billigare?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Ikea investerar 50 nya miljarder på klimatet

Inlägg av PoloPrinsen »

Jo jag anade allt det, men kunde inte låta bli att misstolka.
Hmm ja gratis är ju gott som det heter och väldigt många skiter ju fullständigt i allt annat så länge som det fungerar som avsett (iaf garantitiden ut) och att priset är lågt/lägst.

Sen så är väl kineserna och deras syn på vad ett människolivs värde är ... ja det skiljer sig nog endel mot vår syn i västvärden. Vi i norden har ju slutat med våra trälar, araberna håller väl fortfarande på med slavar, fast på sitt sätt, kineserna gör också, fast återigen alltså på sitt sätt. Och VI i västvärlden betalar för att hålla hela cirkusen igång.

I min uppväxttids då närmaste kyrka så i kyrkväggens utsida sitter det inmurat rester/symboler/??? (eller vad man nu skall kalla det) från "oliktänkande" från den tiden då kyrkan byggdes. Inte helt politiskt korrekt idag kanske, men det är ändå samma tro som fortfarande gäller i vårt civiliserade samhälle som då när det straffades (kanske med döden) att vara oliktänkande.

Alla har inte samma syn på saker och ting, kan vara bra att inse det även om det kan vara svårt att acceptera ibland.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Ikea investerar 50 nya miljarder på klimatet

Inlägg av backe »

JONI skrev:
Att sedan solcellerna är tillverkade av politiska fångar (slavar) i Kina är en mindre petitess.

Troligen så är dator/telefon som du skrev ditt svar med också tillverkad/delvis tillverkad i Kina, men det är isåfall en mindre petitess även det antar jag?

Sen kanske du är en en av de som klarar av att leva ett liv utan produkter tillverkade i Kina och då är det såklart imponerande, men för mig och många med mig så är det bara att krypa till korset och inse att tiden för mig åtminstone är förbi när jag kan leva ett någorlunda normalt liv utan att konsumera kinatillverkade produkter.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ikea investerar 50 nya miljarder på klimatet

Inlägg av martinot »

PoloPrinsen skrev:
Sen så är väl kineserna och deras syn på vad ett människolivs värde är ... ja det skiljer sig nog endel mot vår syn i västvärden.
Mvh PP.
Skilj på vad kommunistpartiet säger officiellt, och vad kineserna själva tycker.

Det är inte speciellt schysst att ta en brutal diktaturs åsikter och syn, och likställa den med att det automatiskt är deras medborgarnas åsikter.

Att diktaturen ser deras medborgares liv som rätt lite värt är väl rätt uppenbart.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ikea investerar 50 nya miljarder på klimatet

Inlägg av martinot »

backe skrev:
Troligen så är dator/telefon som du skrev ditt svar med också tillverkad/delvis tillverkad i Kina, men det är isåfall en mindre petitess även det antar jag?
Det beror på vilken telefon du har?

Är det iPhone så är det troligt att den är gjord i Kina, men är det tex. en Samsung och Sony så är det inte alls lika säkert. Många företag som drar sig ur och flyttat sin tillverkning från Kina under de senaste åren.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ikea investerar 50 nya miljarder på klimatet

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev:
backe skrev:
Troligen så är dator/telefon som du skrev ditt svar med också tillverkad/delvis tillverkad i Kina, men det är isåfall en mindre petitess även det antar jag?
Det beror på vilken telefon du har?

Är det iPhone så är det troligt att den är gjord i Kina, men är det tex. en Samsung och Sony så är det inte alls lika säkert. Många företag som drar sig ur och flyttat sin tillverkning från Kina under de senaste åren.
Svårt att undvika köpa kinesiskt men jag hoppas fler bolag fortsätter flytta ut från Kina för de känns inte som en bra utveckling där idag.
Mina solceller kommer från Kina vilket känns tråkigt idag, när jag köpte dem så var jag inte medveten om dessa problem. Hade jag vetat mer då så hade jag åtminstone försökt hitta solceller från annat land, men visst priset avgöra också mmmm.. Ja svårt detta.
Senast redigerad av chaffis75, redigerad totalt 1 gånger.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ikea investerar 50 nya miljarder på klimatet

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
Svårt att undvika köra kinesiskt men jag hoppas fler bolag fortsätter flytta ut från Kina för de känns inte som en bra utveckling där idag.
Mina solceller kommer från Kina vilket känns tråkigt idag, när jag köpte dem så var jag inte medveten om dessa problem. Hade jag vetat mer då så hade jag åtminstone försökt hitta solceller från annat land, men visst priset avgöra också mmmm.. Ja svårt detta.
Håller med. Även jag tycker det är svårt, och ibland har man inte mycket val. Men finns det alternativ så betalar jag gärna lite mer för prylar som jag vet tillverkats under lite bättre förhållanden. Men det är absolut inte helt lätt alltid.

Nu vet jag inte på hur IKEA ser på detta, men hoppas att de tänker lika om människors värde (och inte bara om miljön).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Ikea investerar 50 nya miljarder på klimatet

Inlägg av backe »

martinot skrev:
chaffis75 skrev:
Svårt att undvika köra kinesiskt men jag hoppas fler bolag fortsätter flytta ut från Kina för de känns inte som en bra utveckling där idag.
Mina solceller kommer från Kina vilket känns tråkigt idag, när jag köpte dem så var jag inte medveten om dessa problem. Hade jag vetat mer då så hade jag åtminstone försökt hitta solceller från annat land, men visst priset avgöra också mmmm.. Ja svårt detta.
Håller med. Även jag tycker det är svårt, och ibland har man inte mycket val. Men finns det alternativ så betalar jag gärna lite mer för prylar som jag vet tillverkats under lite bättre förhållanden. Men det är absolut inte helt lätt alltid.

Nu vet jag inte på hur IKEA ser på detta, men hoppas att de tänker lika om människors värde (och inte bara om miljön).

Jag håller med om att det är svårt och jag är glad att folk är medvetna om vad som händer i Kina och vill göra skillnad, men jag tycker samtidigt inte att det är rätt att bara säga att t.ex. Ikea bygger solceller med hjälp av slavar utan att kanske konkretisera det lite mer.

Jag är inte insatt i just den här frågan, men det skulle kunna vara så att Ikea också ställer krav på leverantörskedjan så att det blir bättre för dom än att Ikea lämnar landet och dessa arbetare måste producera solceller till ett mindre medvetet företag?
Sen är det även så att när vi har närvaro där så belyses dom här frågorna mer än om västerländksa företag inte har närvaro där, så jag är inte säker på att lösningen ligger i att alla företag från väst ska lämna Kina.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ikea investerar 50 nya miljarder på klimatet

Inlägg av martinot »

backe skrev:
Jag är inte insatt i just den här frågan, men det skulle kunna vara så att Ikea också ställer krav på leverantörskedjan så att det blir bättre för dom än att Ikea lämnar landet och dessa arbetare måste producera solceller till ett mindre medvetet företag?
Sen är det även så att när vi har närvaro där så belyses dom här frågorna mer än om västerländksa företag inte har närvaro där, så jag är inte säker på att lösningen ligger i att alla företag från väst ska lämna Kina.
Vet inte svaret på detta, men hoppas att IKEA säkrat upp att de råder OK arbetsförhållande, och att de iaf. undviker att köpa produkter, och delar av produkter, som tillverkats i koncentrationsläger eller under andra liknande tvångsförhållanden.

Skulle vara bra om IKEA klargjorde detta.


Sedan gällande att man kan påverka politiken i Kina genom att närvara där, det kan jag ju säga att jag personligen inte tror ett dyft på. 0% chans till det. CCP kör sitt race som de vill oavsett. De behöver inte oss, utan kan göra som de vill obehindrat av väst och vad vi (eller våra företag) gör.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Ikea investerar 50 nya miljarder på klimatet

Inlägg av backe »

martinot skrev:
backe skrev:
Jag är inte insatt i just den här frågan, men det skulle kunna vara så att Ikea också ställer krav på leverantörskedjan så att det blir bättre för dom än att Ikea lämnar landet och dessa arbetare måste producera solceller till ett mindre medvetet företag?
Sen är det även så att när vi har närvaro där så belyses dom här frågorna mer än om västerländksa företag inte har närvaro där, så jag är inte säker på att lösningen ligger i att alla företag från väst ska lämna Kina.
Vet inte svaret på detta, men hoppas att IKEA säkrat upp att de råder OK arbetsförhållande, och att de iaf. undviker att köpa produkter, och delar av produkter, som tillverkats i koncentrationsläger eller under andra liknande tvångsförhållanden.

Skulle vara bra om IKEA klargjorde detta.


Sedan gällande att man kan påverka politiken i Kina genom att närvara där, det kan jag ju säga att jag personligen inte tror ett dyft på. 0% chans till det. CCP kör sitt race som de vill oavsett. De behöver inte oss, utan kan göra som de vill obehindrat av väst och vad vi (eller våra företag) gör.
Men om nu t.ex. Ikea säkrar upp att personalen ska ha vissa förhållanden minst, är det inte bättre än att dom inte får minst dessa förhållanden?
Eller är det för att döva sitt eget samvete man ska välja att inte handla produkter från Kina om det inte är för arbetarnas bästa?
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Ikea investerar 50 nya miljarder på klimatet

Inlägg av PoloPrinsen »

martinot skrev:
PoloPrinsen skrev:
Sen så är väl kineserna och deras syn på vad ett människolivs värde är ... ja det skiljer sig nog endel mot vår syn i västvärden.
Mvh PP.
Skilj på vad kommunistpartiet säger officiellt, och vad kineserna själva tycker.

Det är inte speciellt schysst att ta en brutal diktaturs åsikter och syn, och likställa den med att det automatiskt är deras medborgarnas åsikter.

Att diktaturen ser deras medborgares liv som rätt lite värt är väl rätt uppenbart.
Jag formulerade helt klart mig fel där, tack för påpekandet!! Helt klart att jag skulle ha skrivit nått i stil med det kinesiska styrets människosyn och inte något annat.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ikea investerar 50 nya miljarder på klimatet

Inlägg av martinot »

backe skrev:
Men om nu t.ex. Ikea säkrar upp att personalen ska ha vissa förhållanden minst, är det inte bättre än att dom inte får minst dessa förhållanden?
Eller är det för att döva sitt eget samvete man ska välja att inte handla produkter från Kina om det inte är för arbetarnas bästa?
?

Vet inte vad du menar med minst? Slippa att sitta i koncentrationsläger längre?

Eller menar du att de som sitter i koncentrationsläger skall skippa IKEA-jobben, men göras av andra kineser som inte blivit fängslade?

Vad har man då vunnit på det?

Personen som satt i koncentrationsläger sitter ju då fortfarande kvar där (men tvingas göra produkter för XYZ istället för IKEA).

This does not compute.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ikea investerar 50 nya miljarder på klimatet

Inlägg av martinot »

PoloPrinsen skrev:
Jag formulerade helt klart mig fel där, tack för påpekandet!! Helt klart att jag skulle ha skrivit nått i stil med det kinesiska styrets människosyn och inte något annat.
Mvh PP.
Ok, skönt att höra! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Ikea investerar 50 nya miljarder på klimatet

Inlägg av PoloPrinsen »

Apropå köpa ifrån Kina eller ej så tycker jag att lokalproducerat borde vara det man bör välja i första hand OM det uppfyller alla relevanta krav hur osv det är producerat. Egentligen är det ju vansinne att saker som kan göras lokalt inte görs lokalt.
Sådant som inte kan göras lokalt bör dock inte hindras från att exporteras/importeras utan borde få vara relativt oreglerat.
Sen vad som är lokalt kan kanske få variera med varutyp, men att "frakta vatten över ån" borde vara olönsamt.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Ikea investerar 50 nya miljarder på klimatet

Inlägg av PoloPrinsen »

martinot skrev:
PoloPrinsen skrev:
Jag formulerade helt klart mig fel där, tack för påpekandet!! Helt klart att jag skulle ha skrivit nått i stil med det kinesiska styrets människosyn och inte något annat.
Mvh PP.
Ok, skönt att höra! :)
Den får jag bjuda på, var ju jag som klantade mig från början... haha.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ikea investerar 50 nya miljarder på klimatet

Inlägg av martinot »

Att fånga fisk här i Europa, frakta den till Kina för att rensas där, och sedan fraktas tillbaka till Europa igen för att säljas här känns ju bara fel på så många plan (dåligt för miljön, diktatur/koncentrationsläger, inte närproducerade färska livsmedel, etc). Galet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Ikea investerar 50 nya miljarder på klimatet

Inlägg av backe »

martinot skrev:
backe skrev:
Men om nu t.ex. Ikea säkrar upp att personalen ska ha vissa förhållanden minst, är det inte bättre än att dom inte får minst dessa förhållanden?
Eller är det för att döva sitt eget samvete man ska välja att inte handla produkter från Kina om det inte är för arbetarnas bästa?
?

Vet inte vad du menar med minst? Slippa att sitta i koncentrationsläger längre?

Eller menar du att de som sitter i koncentrationsläger skall skippa IKEA-jobben, men göras av andra kineser som inte blivit fängslade?

Vad har man då vunnit på det?

Personen som satt i koncentrationsläger sitter ju då fortfarande kvar där (men tvingas göra produkter för XYZ istället för IKEA).

This does not compute.
Vad händer med personen i koncentrationslägret om du inte köper en produkt tillverkad i Kina då? Släpps den fri?

Det jag skrev är att om ett företag)(i detta exempel Ikea anställer personer där och kräver att dom ska ha en dräglig tillvaro(och i många fall ställer man även krav på miljö), då får åtminstone den personen det bättre, det belyser också att problemet finns(vi skriver om det här t.ex.) när vi från väst har närvaro där. Om vi bara vänder ryggen mot landet så tror inte jag att det blir något bättre för Kinas befolkning.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ikea investerar 50 nya miljarder på klimatet

Inlägg av iAkita »

Den moderna industrialiseringen av Kina i kombination med ekonomiska reformer har lyft 100-tals miljoner människor ur djup fattigdom. Att bojkotta kinesiska varor eller kräva att västerländska företag helt lämnar landet, och därmed återigen isolera Kina och förpassa dem tillbaka till ett slutet ekonomiskt system, kommer inte lösa några problem för befolkningen. Tvärtom drabbar den typen av åtgärder alltid den fattigaste och mest utsatta delen av befolkningen, och aldrig det ledarskikt man vill komma åt. Se bara hur hårt USA's Iranpolitik har drabbat befolkningen. Däremot ska man som konsument givetvis så långt som möjligt ställa krav på att varor producerade i Kina och andra diktaturer är framställda under schyssta villkor.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ikea investerar 50 nya miljarder på klimatet

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
Den moderna industrialiseringen av Kina i kombination med ekonomiska reformer har lyft 100-tals miljoner människor ur djup fattigdom. Att bojkotta kinesiska varor eller kräva att västerländska företag helt lämnar landet, och därmed återigen isolera Kina och förpassa dem tillbaka till ett slutet ekonomiskt system, kommer inte lösa några problem för befolkningen. Tvärtom drabbar den typen av åtgärder alltid den fattigaste och mest utsatta delen av befolkningen, och aldrig det ledarskikt man vill komma åt. Se bara hur hårt USA's Iranpolitik har drabbat befolkningen. Däremot ska man som konsument givetvis så långt som möjligt ställa krav på att varor producerade i Kina och andra diktaturer är framställda under schyssta villkor.
Nyfiken; Vad tyckte du om bojkotten av Sydafrika innan Nelson Mandela kom till makten?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ikea investerar 50 nya miljarder på klimatet

Inlägg av MWall »

iAkita skrev:
Den moderna industrialiseringen av Kina i kombination med ekonomiska reformer har lyft 100-tals miljoner människor ur djup fattigdom. Att bojkotta kinesiska varor eller kräva att västerländska företag helt lämnar landet, och därmed återigen isolera Kina och förpassa dem tillbaka till ett slutet ekonomiskt system, kommer inte lösa några problem för befolkningen. Tvärtom drabbar den typen av åtgärder alltid den fattigaste och mest utsatta delen av befolkningen, och aldrig det ledarskikt man vill komma åt. Se bara hur hårt USA's Iranpolitik har drabbat befolkningen. Däremot ska man som konsument givetvis så långt som möjligt ställa krav på att varor producerade i Kina och andra diktaturer är framställda under schyssta villkor.
Gissar att du bara tänker så om just kommunistiska diktaturer. Att det är lite en förmildrande omständighet?
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ikea investerar 50 nya miljarder på klimatet

Inlägg av iAkita »

MWall skrev:
iAkita skrev:
Den moderna industrialiseringen av Kina i kombination med ekonomiska reformer har lyft 100-tals miljoner människor ur djup fattigdom. Att bojkotta kinesiska varor eller kräva att västerländska företag helt lämnar landet, och därmed återigen isolera Kina och förpassa dem tillbaka till ett slutet ekonomiskt system, kommer inte lösa några problem för befolkningen. Tvärtom drabbar den typen av åtgärder alltid den fattigaste och mest utsatta delen av befolkningen, och aldrig det ledarskikt man vill komma åt. Se bara hur hårt USA's Iranpolitik har drabbat befolkningen. Däremot ska man som konsument givetvis så långt som möjligt ställa krav på att varor producerade i Kina och andra diktaturer är framställda under schyssta villkor.
Gissar att du bara tänker så om just kommunistiska diktaturer. Att det är lite en förmildrande omständighet?
???

Vad fick dig att dra den slutsatsen? Globaliseringen har lyft miljarder människor ur fattigdom, de flesta i länder med högst tvivelaktiga politiska system. Men den här diskussionen handlade om Kina och då passade det bäst att ta just Kina som exempel.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar