Ikea investerar 50 nya miljarder på klimatet

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ikea investerar 50 nya miljarder på klimatet

Inlägg av Zalman3 »

MWall skrev:
Fel. IKEA satsar 50 miljarder på reklam. ;)
Jag förstår att du är orolig för utsläppen.
Men nu kan du pusta ut när den nya klimatlagen är klubbad.

Klimatet kan pusta ut – EU har en ny klimatlag.

Äntligen kan vi pusta ut, nu har vi en klimatlag. Jag känner mig stolt och optimistisk. Efter en lång natts förhandlingar enades vi om nettoutsläppsminskningar på 57 procent fram till år 2030. Jag hade gärna sett att vi kommit ännu längre och hela vägen till 60 procent brutto. Men det här är en bra överenskommelse baserat på vetenskap som kommer göra stor skillnad för klimatet, säger Jytte Guteland.
https://news.cision.com/se/svenska-soci ... g,c3329766
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Ikea investerar 50 nya miljarder på klimatet

Inlägg av backe »

MWall skrev:
backe skrev:
martinot skrev:
backe skrev:
Men om nu t.ex. Ikea säkrar upp att personalen ska ha vissa förhållanden minst, är det inte bättre än att dom inte får minst dessa förhållanden?
Eller är det för att döva sitt eget samvete man ska välja att inte handla produkter från Kina om det inte är för arbetarnas bästa?
?

Vet inte vad du menar med minst? Slippa att sitta i koncentrationsläger längre?

Eller menar du att de som sitter i koncentrationsläger skall skippa IKEA-jobben, men göras av andra kineser som inte blivit fängslade?

Vad har man då vunnit på det?

Personen som satt i koncentrationsläger sitter ju då fortfarande kvar där (men tvingas göra produkter för XYZ istället för IKEA).

This does not compute.
Vad händer med personen i koncentrationslägret om du inte köper en produkt tillverkad i Kina då? Släpps den fri?

Det jag skrev är att om ett företag)(i detta exempel Ikea anställer personer där och kräver att dom ska ha en dräglig tillvaro(och i många fall ställer man även krav på miljö), då får åtminstone den personen det bättre, det belyser också att problemet finns(vi skriver om det här t.ex.) när vi från väst har närvaro där. Om vi bara vänder ryggen mot landet så tror inte jag att det blir något bättre för Kinas befolkning.

På det sättet kan man även försvara barnarbete. Vad händer om det stackars barnet blir arbetslöst? Då får ju barnet det ännu sämre. ;) Nej, självklart ska man inte stödja barnarbete även om de kortsiktiga konsekvenserna blir sämre för barnen. I längden bryts viljan att hålla sig med barnslavar.

Samma sak med Kina. Genom att inte köpa produkter från Kina försvagar man Kinas ekonomi och i förlängningen hotar det kommunistdiktaturen. Varför tror du Putin blir så nervös av lägre oljepris? Så länge ekonomin i ett land går bra så är det mesta frid och fröjd för den stora majoriteten. Att de sen begår nästintill folkmord i vissa regioner och bestraffar folk hårt och godtyckligt är saker som är lätta att sopa under mattan så länge det finns ekonomisk vinning för det stora flertalet.

Blir lite dum argumentation när man gör såhär, men vi testar att gå på den linjen.

Jag är som jag skriver för att man ska ställa krav att de anställda har bra förutsättningar och att jag tror att det kan göra skillnad även för andra, jag säger inte att man ska låta folk jobba under hemska förhållanden för att det är bra att dom har ett jobb.

Det låter på dig som att du inte handlar produkter från något land där det finns en endaste barnarbetare även om produkterna du köper sker under de bästa förhållanden? Det är väldigt få produkter kvar för dig tyvärr...

Ska man göra skillnad på det sättet som du föreslår så kommer det slå dåligt så länge som man inte gör en total bojkott, man kan inte stödja företag som verkar där och man kan inte köpa de saker som man verkligen vill ha som är tillverkade i Kina. Eller skulle du handla från företag som har tillverkning genom barnarbete även om just den produkten du köpt inte är producerad av barn?
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Ikea investerar 50 nya miljarder på klimatet

Inlägg av +46 »

Minst sagt märklig diskussion. Är det månne Ikeas satsning på solceller som får vissa att vilja bojkotta Kina? För inte kan det väl vara den kinesiska satsningen på kärnkraft som hjärnspökar när kärnkraftskramare hellre vill diskutera mänskliga rättigheter istället för behovet av mer förnybar energiomvandling...
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ikea investerar 50 nya miljarder på klimatet

Inlägg av MWall »

+46 skrev:
Minst sagt märklig diskussion. Är det månne Ikeas satsning på solceller som får vissa att vilja bojkotta Kina? För inte kan det väl vara den kinesiska satsningen på kärnkraft som hjärnspökar när kärnkraftskramare hellre vill diskutera mänskliga rättigheter istället för behovet av mer förnybar energiomvandling...

Min poäng från början var att IKEA egentligen skiter i klimatet och gör så här bara för att få positiv uppmärksamhet. Reklam på nyhetsplats. Sen halkade det in på Kina. Vet inte vad det hela har med kärnkraft att göra. Du kanske vet?

Men visst, jag röstar på M och tycker kärnkraften ska vara kvar tills dess den _bevisligen_ inte behövs och inte behöver ersättas av kol/olja/gas. Känn dig välkommen att benämna mig med diverse nedsättande öknamn. Det kan man göra när man har "the moral high ground" som du nu uppenbarligen tycker att du har.

Jag tycker vindkraften är oansvarig och plockar åt sig det göttaste utan att ta ansvar för helheten. Precis som solceller på taken. Är lite som medgångssupportrar i fotboll. Elförsörjningen ska fungerar 100% av tiden. Det räcker inte med ens 99%. Men den diskussionen finns det en egen tråd för. Tyvärr är det viss rundgång i den eftersom båda sidor skriver samma sak om och om igen. Ja, och nu skrev jag samma sak i den här tråden. Var ska det sluta? :lol:
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Ikea investerar 50 nya miljarder på klimatet

Inlägg av pefreli »

Apple satsar på ”ren energi” (sol, vind och vatten enligt Apple) och har fått med sig +110 leverantörer.

https://www.apple.com/se/environment/

2030 ska alla produkter tillverkas med förnybar energi.

90% av den energi som apples anläggningar använder kommer från egenproducerade anläggningar.

Exempelvis har man investerat i ”världens största vindturbin” i Danmark.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Skriv svar