Den smutsiga vätgasen

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Den smutsiga vätgasen

Inlägg av Zalman3 »

Follow the money är ofta ett bra sätt att se vilka som står bakom en företeelse.

Nu när oljeindustrin ser att försäljningen av bensin och diesel riskerar att sjunka, då slår man helt plötsligt stort på vätgas tekniken.

Vätgashanteringen liknar de strukturer som oljan har.
En villa ägare kan inte enkelt och billigt producera vätgas.
Man är tvungen att åka till en mack och tanka på ett liknande sätt som bensin och diesel.

Brun vätgas.
Mer än 98% av den vätgas som produceras idag görs på naturgas, vilket är oljebaserad. Denna vätgas kallas för brun vätgas.
Problemet med att tillverka vätgas från naturgas är att CO2 utsläppen blir stora. Värre än om man kör en bensinbil.

Grön vätgas.
Då förleds man att tro att de 2% av vätgasproduktionen görs av elektrolys, med förnyelsebar el?
Men oljeindustrin kallar det för "grön" vätgas, om man eldar olja under marken och frigör vätgas.
De bränner oljan under jord för att utvinna grön vätgas.

I Kanada körs ett test där vattenånga och syre pumpas över bränder djupt nere i oljekällan. Speciella membran släpper bara upp grön vätgas, medan koldioxiden blir kvar under mark.
"De bränner oljan under jord för att utvinna grön vätgas" https://www.nyteknik.se/energi/de-brann ... as-6986977

Och även om man använder elektrolys för produktionen av vätgas, hur är elen producerad? Har man inte 100% CO2-fri elproduktion så är det mycket bättre med batteribilar eftersom verkningsgraden är så dålig för vätgasen.

Dessutom gnager det i själen om jag tankar vätgas, kan jag verkligen vara säker på att den vätgas jag tankar är producerad CO2-fritt? När jag vet att 98% av den vätgas som produceras är billig och ful brun vätgas?

Jag är för vätgas om den produceras CO2-fritt.
Jag är för att Hybrit och H2 Green Steel producerar CO2 fritt stål.

Om en villaägare köper solceller, skaffar hemmabatteri och en elbil med V2L.

De stora förlorarna är då oljeindustrin, elbolaget och skattmasen.

När man idag köper el till sin villa betalar man egentligen ganska lite för själva elen. Skatt, moms och överföringsavgifter tar en stor del av kakan.
Screenshot_20210420-070523_Samsung Internet.jpg
Så en villaägare som vill producera sin egen el har starka krafter emot sig.

Säger bara, vilken slump att det är oljebolag som vill bygga vätgas stationer I Sverige.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Den smutsiga vätgasen

Inlägg av martinot »

Både vätgas och vindkraft har oftast starka kopplingar till olje/gasindustrin. De gillar de energislagen mycket.

Andra energislag som kärnkraft och vattenkraft gillar olje/gasindustrin inte alls. De försöker ofta att motarbeta de (om de har möjlighet).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Den smutsiga vätgasen

Inlägg av RagWal »

Det är väl rätt uppenbart at det är detta som driver vätgasens populäritet. Man leds att tro den är grön när den i själca verket är smutsig. Man pekar på vindkraft och elekteolys men levererar fulgas och skyller på att saker tar tid och att det 'snart' är 100% helgrönt. Förhalar och målar in industrier och godtrogna politiker i återvändsgränder för egen kortsiktig vinning på miljöns bekostnad. Illa.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Den smutsiga vätgasen

Inlägg av Fredrik j »

Kanske kommer det som en överraskning för dig men om du upplever det som att då blåser skattemasen är det oftast så att du agerar precis som dom vill. Styrmedel.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Den smutsiga vätgasen

Inlägg av [JM] »

Zalman3 skrev:
Follow the money är ofta ett bra sätt att se vilka som står bakom en företeelse.

Nu när oljeindustrin ser att försäljningen av bensin och diesel riskerar att sjunka, då slår man helt plötsligt stort på vätgas tekniken.

Vätgashanteringen liknar de strukturer som oljan har.
En villa ägare kan inte enkelt och billigt producera vätgas.
Man är tvungen att åka till en mack och tanka på ett liknande sätt som bensin och diesel.

Brun vätgas.
Mer än 98% av den vätgas som produceras idag görs på naturgas, vilket är oljebaserad. Denna vätgas kallas för brun vätgas.
Problemet med att tillverka vätgas från naturgas är att CO2 utsläppen blir stora. Värre än om man kör en bensinbil.

Grön vätgas.
Då förleds man att tro att de 2% av vätgasproduktionen görs av elektrolys, med förnyelsebar el?
Men oljeindustrin kallar det för "grön" vätgas, om man eldar olja under marken och frigör vätgas.
De bränner oljan under jord för att utvinna grön vätgas.

I Kanada körs ett test där vattenånga och syre pumpas över bränder djupt nere i oljekällan. Speciella membran släpper bara upp grön vätgas, medan koldioxiden blir kvar under mark.
"De bränner oljan under jord för att utvinna grön vätgas" https://www.nyteknik.se/energi/de-brann ... as-6986977

Och även om man använder elektrolys för produktionen av vätgas, hur är elen producerad? Har man inte 100% CO2-fri elproduktion så är det mycket bättre med batteribilar eftersom verkningsgraden är så dålig för vätgasen.

Dessutom gnager det i själen om jag tankar vätgas, kan jag verkligen vara säker på att den vätgas jag tankar är producerad CO2-fritt? När jag vet att 98% av den vätgas som produceras är billig och ful brun vätgas?

Jag är för vätgas om den produceras CO2-fritt.
Jag är för att Hybrit och H2 Green Steel producerar CO2 fritt stål.

Om en villaägare köper solceller, skaffar hemmabatteri och en elbil med V2L.

De stora förlorarna är då oljeindustrin, elbolaget och skattmasen.

När man idag köper el till sin villa betalar man egentligen ganska lite för själva elen. Skatt, moms och överföringsavgifter tar en stor del av kakan.
Screenshot_20210420-070523_Samsung Internet.jpg
Så en villaägare som vill producera sin egen el har starka krafter emot sig.

Säger bara, vilken slump att det är oljebolag som vill bygga vätgas stationer I Sverige.
Du har blandat ihop grå och brun vätgas.
Brun vätgas tillverkas genom förgasning av kol/olja.
Grå vätgas genom "steam reforming" av naturgas
Blå vätgas är grå/brun vätgas där man under processen använt CCS för att minska CO2.
Grön tillverkas med elektrolys eller liknande med hjälp av grön el.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Den smutsiga vätgasen

Inlägg av Zalman3 »

Brun, grå, blå och falsk grön vätgas.
Och så grön vätgas.

Snacka om att blanda bort korten!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar