HVO och biobränsle inte fossilfritt
Moderator: Redaktion
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1121
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: HVO och biobränsle inte fossilfritt
Är så tacksam över alla kloka inlägg (och det menar jag helt utan ironi) och argumentation mellan personer som är väl insatta i klimatomställningen i detta forum, något som hela tiden ger mig perspektiv. Perspektiv som gör ämnet så intressant - bortsett från att även mänsklighetens överlevnad hänger på hur vi hanterar det hela.
Själv gjorde jag misstaget att fråga i ett amerikansk forum i hur man på bästa sätt kan etanolkonvertera sin motorcykel. Kan säga att nivån på svaren från de petrolheads som huserar där inte riktigt visar att vi är värda den planet som vi just nu befolkar.. Men det blir nog så att jag gör mig av med allt som har förbränningsmotor för min del. Alternativt ha kvar och konservera.
Med önskan om ökande klimat-medvetenhet för så många som möjligt.
Själv gjorde jag misstaget att fråga i ett amerikansk forum i hur man på bästa sätt kan etanolkonvertera sin motorcykel. Kan säga att nivån på svaren från de petrolheads som huserar där inte riktigt visar att vi är värda den planet som vi just nu befolkar.. Men det blir nog så att jag gör mig av med allt som har förbränningsmotor för min del. Alternativt ha kvar och konservera.
Med önskan om ökande klimat-medvetenhet för så många som möjligt.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: HVO och biobränsle inte fossilfritt
Det var förstanyhet på TV4 Nyheterna också i går kväll. Problemet är att processen som framställer HVO100 kräver stora mängder vätgas. Som i sin tur framställs från fossila källor, från naturgas. Så HVO100 är inte "100% fossilfritt" som det marknadsförs utan snarare runt 80%.
Klart mycket bättre än fossilt bränsle. Men inte 100% som reklamen påstår.
Skulle producenterna använda grön vätgas som framställs genom att tex låta förnybar el spjälka vatten skulle det gå att framställa verkligen fossilfri HVO100 - men slutprodukten skulle då bli dyrare.
Klart mycket bättre än fossilt bränsle. Men inte 100% som reklamen påstår.
Skulle producenterna använda grön vätgas som framställs genom att tex låta förnybar el spjälka vatten skulle det gå att framställa verkligen fossilfri HVO100 - men slutprodukten skulle då bli dyrare.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: HVO och biobränsle inte fossilfritt
HVO100 - 20
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: HVO och biobränsle inte fossilfritt
Nej det är inte meningslöst om man sätter målen i ett globalt perspektiv. Du kan argumentera sönder allt med rätt vilja. Det finns ingen kapacitet att tillverka elbilar som ersätter alla rullande bilar i världen utan det behöver göras i en kontrollerad takt och under tiden behöver man sätta mål som blir möjliga att genomföra. Att alla går över till elbil imorgon är tyvärr inte genomförbart. Men att byta från vanlig diesel till HVO är möjligt och har effekt direkt. Om inte annat på respekten för klimatavtal. Känslan att man drar sitt strå till stacken efter egna förutsättningar.fth skrev:Världsproduktionen räcker alltså inte ens till för att att Sverige skall fullfölja sina åtaganden, det är just det som är problemet.Fredrik j skrev:Det handlar inte om att rodda omställningen i hela världen. Vi behöver fullfölja våra åtaganden.JonasH skrev:Problemet är att vi (Sverige) redan köper en tredjedel av all produktion av HVO och vi är inte ens nära slutmålet för inblandning som regeringen satt. Världsproduktionen kommer inte räcka ens till lilla Sverige.
Att endast lösa våra åtaganden är ju dessutom helt meningslöst i ett globalt perspektiv.
/fth
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: HVO och biobränsle inte fossilfritt
Jag försöker inte argumentera sönder något, jag menar bara att det alltså inte är möjligt att byta från diesel till HVO, iaf inte i någon volym som gör någon meningsfull skillnad. Att produktionen av HVO dessutom sker med användning av fossilt bränsle gör det hela ännu mer idiotiskt och orealistiskt som "lösning".Fredrik j skrev:Nej det är inte meningslöst om man sätter målen i ett globalt perspektiv. Du kan argumentera sönder allt med rätt vilja. Det finns ingen kapacitet att tillverka elbilar som ersätter alla rullande bilar i världen utan det behöver göras i en kontrollerad takt och under tiden behöver man sätta mål som blir möjliga att genomföra. Att alla går över till elbil imorgon är tyvärr inte genomförbart. Men att byta från vanlig diesel till HVO är möjligt och har effekt direkt. Om inte annat på respekten för klimatavtal. Känslan att man drar sitt strå till stacken efter egna förutsättningar.
Detta är i mina ögon endast greenwashing, ett sätt att skjuta upp den riktiga övergången så länge det är möjligt, ivrigt påhejat av fossil-industrin.
Det är ingen slump att all reklam och propaganda för HVO kommer från oljebolag och liknande.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: HVO och biobränsle inte fossilfritt
Det värre med hvo är väl att den görs av palmolja!!
ms 76132 "Eleamore"
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: HVO och biobränsle inte fossilfritt
Japp, hyfsat stor andel av råvaran utgörs av palmolja, med alla kända problem som detta medför.12man skrev:Det värre med hvo är väl att den görs av palmolja!!
Sen använder man fossil vätgas för att konvertera råvaran till bränsle, och sen kallar man det "förnyelsebart"
Den samlade världsproduktionen av denna "förnyelsebara" HVO kommer 2022 enligt prognoserna kanske motsvara 2 promille av oljeanvändningen.
Utan att ha räknat på detta i detalj så killgissar jag att HVO faktiskt tom skulle kunna utgöra en minuspost för klimat och miljö jämfört med diesel om man på ett rättvisande sätt räknar in hela kedjan, inklusive skövling av regnskog, icke hållbar odling, fossil vätgas, transport i oljetankers som drivs av bunkerolja, etc.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: HVO och biobränsle inte fossilfritt
Vid köp av dieselbil 2008 blev jag informerad om att undvika "miljödiesel" då detta skulle skada motorn.
Vad det sant då?? Gäller det fortfarande? Någon som vet?
Om det fortfarande skadar motorerna blir det ju en rejäl minuspost inte bara ekonomiskt utan också för miljön.
Vad det sant då?? Gäller det fortfarande? Någon som vet?
Om det fortfarande skadar motorerna blir det ju en rejäl minuspost inte bara ekonomiskt utan också för miljön.
Re: HVO och biobränsle inte fossilfritt
Det där handlar om RME. HVO är mer lik vanlig, fossil diesel och beter sig på liknande sätt i systemet som vanlig diesel.Jwe skrev:Vid köp av dieselbil 2008 blev jag informerad om att undvika "miljödiesel" då detta skulle skada motorn.
Vad det sant då?? Gäller det fortfarande? Någon som vet?
Om det fortfarande skadar motorerna blir det ju en rejäl minuspost inte bara ekonomiskt utan också för miljön.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: HVO och biobränsle inte fossilfritt
Detta var sant för den "gamla" typen av biodiesel (FAME), HVO är dock i det närmaste kemiskt med diesel, vilket gör den iaf ur den aspekten mycket lämplig som ersättning.Jwe skrev:Vid köp av dieselbil 2008 blev jag informerad om att undvika "miljödiesel" då detta skulle skada motorn.
Vad det sant då?? Gäller det fortfarande? Någon som vet?
Om det fortfarande skadar motorerna blir det ju en rejäl minuspost inte bara ekonomiskt utan också för miljön.
Du kan alltså sannolikt lugnt tanka HVO utan att oroa dig för att motorn skall skadas.
Om du med HVO kan stilla ditt dåliga miljö- och klimatsamvete råder det dock alltså delade meningar om, jag hävdar bestämt att du inte kan göra det.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: HVO och biobränsle inte fossilfritt
Min rationale för att tanka HVO100 i husbilen, till dess jag skrotar den, är att jag vill premiera produktionen av biobränslen, till dess flyget hajar att det är en lösning för interkontinentala flygningar. Och det börjar komma tecken på att "grönt" flygbränsle snart slår igenom.
Om jag inte minns fel från en tidigare diskussion skulle det gå att skala upp produktionen för att täcka en stor del av flyget, även om naturligtvis en biljett Stockholm-Vietnam inte skulle kunna kosta 5000kr längre.
Batterier i all ära men det kommer dröja länge innan man kan flyga Europa<->Amerika på el. Nästan så att Elons Starship eller Hyperloop är rimligare faktiskt.
Om jag inte minns fel från en tidigare diskussion skulle det gå att skala upp produktionen för att täcka en stor del av flyget, även om naturligtvis en biljett Stockholm-Vietnam inte skulle kunna kosta 5000kr längre.
Batterier i all ära men det kommer dröja länge innan man kan flyga Europa<->Amerika på el. Nästan så att Elons Starship eller Hyperloop är rimligare faktiskt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 568
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: HVO och biobränsle inte fossilfritt
Och eftersom HVO är samma sak som diesel så kvarstår miljöproblemen, alltså partikelutsläpp o.dyl.fth skrev:Detta var sant för den "gamla" typen av biodiesel (FAME), HVO är dock i det närmaste kemiskt med diesel, vilket gör den iaf ur den aspekten mycket lämplig som ersättning.Jwe skrev:Vid köp av dieselbil 2008 blev jag informerad om att undvika "miljödiesel" då detta skulle skada motorn.
Vad det sant då?? Gäller det fortfarande? Någon som vet?
Om det fortfarande skadar motorerna blir det ju en rejäl minuspost inte bara ekonomiskt utan också för miljön.
Du kan alltså sannolikt lugnt tanka HVO utan att oroa dig för att motorn skall skadas.
Om du med HVO kan stilla ditt dåliga miljö- och klimatsamvete råder det dock alltså delade meningar om, jag hävdar bestämt att du inte kan göra det.
/fth
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller