HVO och biobränsle inte fossilfritt

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: HVO och biobränsle inte fossilfritt

Inlägg av tor-ake »

Min rationale för att tanka HVO100 i husbilen, till dess jag skrotar den, är att jag vill premiera produktionen av biobränslen, till dess flyget hajar att det är en lösning för interkontinentala flygningar. Och det börjar komma tecken på att "grönt" flygbränsle snart slår igenom.

Om jag inte minns fel från en tidigare diskussion skulle det gå att skala upp produktionen för att täcka en stor del av flyget, även om naturligtvis en biljett Stockholm-Vietnam inte skulle kunna kosta 5000kr längre.

Batterier i all ära men det kommer dröja länge innan man kan flyga Europa<->Amerika på el. Nästan så att Elons Starship eller Hyperloop är rimligare faktiskt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 568
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: HVO och biobränsle inte fossilfritt

Inlägg av Elmil »

fth skrev:
Jwe skrev:
Vid köp av dieselbil 2008 blev jag informerad om att undvika "miljödiesel" då detta skulle skada motorn.
Vad det sant då?? Gäller det fortfarande? Någon som vet?
Om det fortfarande skadar motorerna blir det ju en rejäl minuspost inte bara ekonomiskt utan också för miljön.
Detta var sant för den "gamla" typen av biodiesel (FAME), HVO är dock i det närmaste kemiskt med diesel, vilket gör den iaf ur den aspekten mycket lämplig som ersättning.

Du kan alltså sannolikt lugnt tanka HVO utan att oroa dig för att motorn skall skadas.

Om du med HVO kan stilla ditt dåliga miljö- och klimatsamvete råder det dock alltså delade meningar om, jag hävdar bestämt att du inte kan göra det.

/fth
Och eftersom HVO är samma sak som diesel så kvarstår miljöproblemen, alltså partikelutsläpp o.dyl.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Skriv svar