Tid med solceller

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Tid med solceller

Inlägg av Oktavos »

Vet ju att det finns mycket kloka människor i Teslaforumet, så tänkte därför
fråga om det finns några här som har kännedom om ett företag som heter
sesol.
Har varit en säljare hemma hos mig och pratat solcellsanläggning och laddbox
till bilen.
Verkar det här vettigt?
Antal paneler 40 st 450 W
Årlig produktion 19370 kWh
Värde på årlig produktion /år 29000:-
Återbetalningstid 7,1 år
Total besparing över 30 år- 870 000 kr ?
Avkastning- 14,1 %
Pris: 205 614 :- nyckelfärdigt
Detta är solceller på mark det gäller.
Sen har de en laddbox Easse Home 22 kW 9,900 :- Allt inkopplat för det priset,
någon som har erfarenhet av denna laddbox?

Är total nybörjare i detta ämne och tar tacksamt emot alla svar :)
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Tid med solceller

Inlägg av bjornnilsson »

Laddboxen Easee har jag. Funkar bra då den även går att lastbalansera med huvudsäkringarna på huset om man köper till ett tillval för en tusenlapp som man sätter på inkommande faserna i säkringsskåpet. Kan vara bra att ha om du har andra strömförbrukare igång samtidigt som du laddar bilen. Förutsättningen är då Wi-Fi som når laddboxen. Boxen kostar 7000 kr utan installation, så 9000 kr (som jag antar är efter avdrag för laddbox) låter ok installerat och klart. Jag skaffade även elbolaget Tibber på samma gång med min box. Rätt roligt då de erbjuder en tjänst där man kan koppla upp boxen och andra prylar i sitt hem och därmed få detaljkoll på förbrukningen.
Ser fram emot svar på dina övriga frågor. Lycka till!
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Tid med solceller

Inlägg av ReNewAble »

Oktavos skrev:
Vet ju att det finns mycket kloka människor i Teslaforumet, så tänkte därför
fråga om det finns några här som har kännedom om ett företag som heter
sesol.
Har varit en säljare hemma hos mig och pratat solcellsanläggning och laddbox
till bilen.
Verkar det här vettigt?
Antal paneler 40 st 450 W
Årlig produktion 19370 kWh
Värde på årlig produktion /år 29000:-
Återbetalningstid 7,1 år
Total besparing över 30 år- 870 000 kr ?
Avkastning- 14,1 %
Pris: 205 614 :- nyckelfärdigt
Detta är solceller på mark det gäller.
Sen har de en laddbox Easse Home 22 kW 9,900 :- Allt inkopplat för det priset,
någon som har erfarenhet av denna laddbox?

Är total nybörjare i detta ämne och tar tacksamt emot alla svar :)
Priset på solcellerna är hyfsat ok lite beroende på hur komplex installationen är. Däremot så är avkastningen och återbetalningen rätt optimistisk och den totala besparingen är också lite väl tilltagen. Beror också hur mycket egen förbrukning du har innan och hur mycket av produktionen du använder själv. Utan att veta mer så skulle jag gissa på att din återbetalningstid mer ligger runt 10 år. Därmed inte sagt att det är en dålig investering.

Angående laddboxen så finns det flera företag som erbjuder samma laddbox för 6.500-7.000kr installerat och klart efter grönt avdrag. Laddboxen i sig är bra.

Sesol verkar vara ett rätt nytt företag med kort historik. Ta gärna in offerter från några till innan du beställer något.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tid med solceller

Inlägg av mati »

Siffrorna är nog lite optimistiska. Min anläggning är på 19.4kWp och min årliga produktion brukar ligga runt 17-18MWh. Visserligen inte söderläge, men jag har svårt att tro att skillnaden skulle bli så stor. Du skriver inte var du bor, du kanske bor på en soligare plats än jag. :)
Men okej, det kanske stämmer. Men värdet på produktionen och avkastningen är alldeles för högt satt. Räkna med att du på lite längre sikt får ungefär spotpris för elen du säljer. Det finns bättre erbjudanden, men de brukar inte gälla längre än ett år eller så. I dagsläget får man dessutom 60 öre/kWh från staten (via skattesedeln). Det blir alltså grovt räknat 1:00-1:20kr för varje kWh du säljer. Och kom ihåg att man faktiskt säljer största mängden el man producerar. Och man får fortfarande betala nätavgifter osv.
Räkna dessutom inte med att skatteavdraget kommer att finnas under hela din anläggnings återbetalningstid. Men tanke på vår regerings totalt obefintliga framförhållning när det gäller sådana saker så räknar jag personligen med att skatteavdraget kan försvinna vilken dag som helst. Att det kommer ske är nog ingen som tvivlar på, frågan är bara när det sker.
Med det sagt så är en solcellsanläggning ingen dålig investering om man inte bara skaffar den för att tjäna pengar. Som någon skrev i en annan tråd, avkastningen på börsen är säkert bättre. Men solcellsanläggningen ger så mycket mer än så. Känslan av att driva huset och bilen med egenproducerad el är mycket mer värd än pengar. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1755
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tid med solceller

Inlägg av tor-ake »

Det finns tabeller över solinstrålning per ort, så man kan se hur mycket man kan förvänta sig per kWp, installerad kilowatt, och riktning på solpanelerna.

Jag kan förstås inte hela tabellen, men tror faktiskt inte det finns någonstans man kan få mycket mer än 1MWh/kWp i Sverige. Så med 40*450 = 18kWp gissar jag på en årsproduktion på max 18.000kWh, och spotpris plus skattesubventionen har varit runt 1,00kr de senaste 3 åren i SE3. Bor du i SE4 är det en annan femma, där tror jag att man framöver kommer få bra betalt för elen. Men återbetalningstid 7,1 år tror jag är extremt optimistiskt. Panelernas effektivitet minskar också med åren, så 30 år med max effekt är inte okej att räkna på. Men återbetalningstid på 205.614/18.000 = 11,4 år är inte så tokigt heller. I SE3. Kortare i SE4.

EDIT: man kan få mycket mer än 1MWh/kWp i Sverige med solföljare så klart, men förutsätter att solföljare inte ingår i priset 200kkr
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Tid med solceller

Inlägg av wheels »

mati skrev:
Siffrorna är nog lite optimistiska. Min anläggning är på 19.4kWp och min årliga produktion brukar ligga runt 17-18MWh. Visserligen inte söderläge, men jag har svårt att tro att skillnaden skulle bli så stor. Du skriver inte var du bor, du kanske bor på en soligare plats än jag. :)
Men okej, det kanske stämmer. Men värdet på produktionen och avkastningen är alldeles för högt satt. Räkna med att du på lite längre sikt får ungefär spotpris för elen du säljer. Det finns bättre erbjudanden, men de brukar inte gälla längre än ett år eller så. I dagsläget får man dessutom 60 öre/kWh från staten (via skattesedeln). Det blir alltså grovt räknat 1:00-1:20kr för varje kWh du säljer. Och kom ihåg att man faktiskt säljer största mängden el man producerar. Och man får fortfarande betala nätavgifter osv.
Räkna dessutom inte med att skatteavdraget kommer att finnas under hela din anläggnings återbetalningstid. Men tanke på vår regerings totalt obefintliga framförhållning när det gäller sådana saker så räknar jag personligen med att skatteavdraget kan försvinna vilken dag som helst. Att det kommer ske är nog ingen som tvivlar på, frågan är bara när det sker.
Med det sagt så är en solcellsanläggning ingen dålig investering om man inte bara skaffar den för att tjäna pengar. Som någon skrev i en annan tråd, avkastningen på börsen är säkert bättre. Men solcellsanläggningen ger så mycket mer än så. Känslan av att driva huset och bilen med egenproducerad el är mycket mer värd än pengar. :)
Jo, men det gäller bara för den egna förbrukningen. Producerar man mer så får man "bara" spotpris
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Tid med solceller

Inlägg av Oktavos »

Tack för alla svar;

För att få till lite mer info för er så bor jag i område SE4, 4 mil norr om Helsingborg
och har mycket mark för solceller.
Jag använder ca 23000 kWh per år och i det så får teslan sin ström också.
20 amp huvudsäkring.

Solcellerna kommer stå rakt i söder eller det som blir bäst, ingenting som skuggar solcellerna.
Det kommer att blir en 25-30 meter nergrävd kabel plus en del annan ny kabeldragning, det blir en hel del grävning.

Jag håller fullständigt med er om att kalkylen verkligen ser optimistiskt ut, när säljaren var hos mig var den inte så optimistisk
då var återbetalningstiden 8,5 år, gör tydligen allt för att få mig på kroken :D
Dessutom så tycker jag att offerten är nödtorftig med detaljer, tycker inte det räcker med att det står nyckelfärdig anläggning
med projektering, installation och driftsättning, eller så skriver kanske en del?

Företaget är ungt och det får en att fundera lite, men det jag läst om dem är bara positivt.
Så fler offerter behövs helt klart.

För mig så handlar det inte bara om pengar utan även känslan att faktiskt producera lite el till sig själv,
kan ju kännas bra att få lite äkta solel till bilen :mrgreen:
Sen hade det ju varit perfekt om det ingick solföljare för den prislappen :lol:
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Tid med solceller

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Så här illa borde det inte bli i varje fall:

https://www.elinstallatoren.se/2021/05/ ... 2021-05-06
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Tid med solceller

Inlägg av Oktavos »

Off Grid Byggaren skrev:
Så här illa borde det inte bli i varje fall:

https://www.elinstallatoren.se/2021/05/ ... 2021-05-06
De får vi inte hoppas, vilken osis att råka ut för sådant.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tid med solceller

Inlägg av mati »

wheels skrev:
Jo, men det gäller bara för den egna förbrukningen. Producerar man mer så får man "bara" spotpris
Man ska alltid se till att årsproduktionen inte överstiger konsumptionen, dvs man får inte sälja mer el än man köper tillbaka. Jag byggde min anläggning faktiskt i två steg för att få en känsla för hur många paneler jag får slänga på taket utan att komma över den magiska gränsen. Det blev lite dyrare eftersom killarna fick komma två gånger med något års mellanrum. Men å andra sidan hade de i mitt fall faktiskt underskattat årsproduktionen ganska rejält. Så hade jag gått efter deras kalkyl och köpt lika många solceller som de trodde skulle krävas så hade jag haft en rejäl överproduktion.
Samtidigt har en idiot till granne planterat en skog på den gamla åkern precis nedanför mitt tak. Än så länge gör det ingenting, men om några år kommer min produktion att minska ganska mycket eftersom träden börjar kasta skugga på taket. Alternativet är ju då att flytta hela anläggningen (omständligt och dyrt) eller helt enkelt sätta ytterligare några solceller på ett annat tak. Eller så köper man en kubikmeter round-up innan det är för sent. :twisted:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Tid med solceller

Inlägg av mickeisol »

mati skrev:
wheels skrev:
Jo, men det gäller bara för den egna förbrukningen. Producerar man mer så får man "bara" spotpris
Man ska alltid se till att årsproduktionen inte överstiger konsumptionen, dvs man får inte sälja mer el än man köper tillbaka. Jag byggde min anläggning faktiskt i två steg för att få en känsla för hur många paneler jag får slänga på taket utan att komma över den magiska gränsen. Det blev lite dyrare eftersom killarna fick komma två gånger med något års mellanrum. Men å andra sidan hade de i mitt fall faktiskt underskattat årsproduktionen ganska rejält. Så hade jag gått efter deras kalkyl och köpt lika många solceller som de trodde skulle krävas så hade jag haft en rejäl överproduktion.
Samtidigt har en idiot till granne planterat en skog på den gamla åkern precis nedanför mitt tak. Än så länge gör det ingenting, men om några år kommer min produktion att minska ganska mycket eftersom träden börjar kasta skugga på taket. Alternativet är ju då att flytta hela anläggningen (omständligt och dyrt) eller helt enkelt sätta ytterligare några solceller på ett annat tak. Eller så köper man en kubikmeter round-up innan det är för sent. :twisted:
Round up är bra, man kan pensla på misshagliga träd, torra träd är sen bra att elda med .

Det är annars inga problem med att överproducera, men nätägaren har än så länge rätt att ta ut en mätavgift (hette det i allafall förut), men dom behöver inte ifall dom inte vill. Vårat nätbolag tog till ifjol 3000kr (ink moms) ifall man producerade 1kwh mer än man förbrukade, dom har nu sänkt till 400kr ink moms.
Elnätsägaren som gränsar till vårat elområde har ingen avgift.

Nu är det tal om att den avgiften inte ska vara tillåten (kommer nåt förslag framgent), har varit debatt om detta i media.
Sen såklart blir det ju skattereduktion bara på den el som man använder (den minsta siffran påp förbrukning eller produktion), samt att elbolaget som köper elen förmodligen inte betalar mer än spotpris minus nåt öre.

Personligen kommer jag att överproducera i år.
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Tid med solceller

Inlägg av ReNewAble »

Oktavos skrev:
Tack för alla svar;

För att få till lite mer info för er så bor jag i område SE4, 4 mil norr om Helsingborg
och har mycket mark för solceller.
Jag använder ca 23000 kWh per år och i det så får teslan sin ström också.
20 amp huvudsäkring.

Solcellerna kommer stå rakt i söder eller det som blir bäst, ingenting som skuggar solcellerna.
Det kommer att blir en 25-30 meter nergrävd kabel plus en del annan ny kabeldragning, det blir en hel del grävning.

Jag håller fullständigt med er om att kalkylen verkligen ser optimistiskt ut, när säljaren var hos mig var den inte så optimistisk
då var återbetalningstiden 8,5 år, gör tydligen allt för att få mig på kroken :D
Dessutom så tycker jag att offerten är nödtorftig med detaljer, tycker inte det räcker med att det står nyckelfärdig anläggning
med projektering, installation och driftsättning, eller så skriver kanske en del?

Företaget är ungt och det får en att fundera lite, men det jag läst om dem är bara positivt.
Så fler offerter behövs helt klart.

För mig så handlar det inte bara om pengar utan även känslan att faktiskt producera lite el till sig själv,
kan ju kännas bra att få lite äkta solel till bilen :mrgreen:
Sen hade det ju varit perfekt om det ingick solföljare för den prislappen :lol:
Jag installerade 40 st 320W paneler i mars förra året på markställning i rent söderläge, idealisk vinkel i Malmö. Producerade på ett år ca 14.000 kWh. Så den uppskattade produktionen är rimlig. Intjäningen är lite optimistisk dock och jag rekommenderar också att du får mer detaljer på markställningen.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Tid med solceller

Inlägg av Oktavos »

ReNewAble skrev:
Oktavos skrev:
Tack för alla svar;

För att få till lite mer info för er så bor jag i område SE4, 4 mil norr om Helsingborg
och har mycket mark för solceller.
Jag använder ca 23000 kWh per år och i det så får teslan sin ström också.
20 amp huvudsäkring.

Solcellerna kommer stå rakt i söder eller det som blir bäst, ingenting som skuggar solcellerna.
Det kommer att blir en 25-30 meter nergrävd kabel plus en del annan ny kabeldragning, det blir en hel del grävning.

Jag håller fullständigt med er om att kalkylen verkligen ser optimistiskt ut, när säljaren var hos mig var den inte så optimistisk
då var återbetalningstiden 8,5 år, gör tydligen allt för att få mig på kroken :D
Dessutom så tycker jag att offerten är nödtorftig med detaljer, tycker inte det räcker med att det står nyckelfärdig anläggning
med projektering, installation och driftsättning, eller så skriver kanske en del?

Företaget är ungt och det får en att fundera lite, men det jag läst om dem är bara positivt.
Så fler offerter behövs helt klart.

För mig så handlar det inte bara om pengar utan även känslan att faktiskt producera lite el till sig själv,
kan ju kännas bra att få lite äkta solel till bilen :mrgreen:
Sen hade det ju varit perfekt om det ingick solföljare för den prislappen :lol:
Jag installerade 40 st 320W paneler i mars förra året på markställning i rent söderläge, idealisk vinkel i Malmö. Producerade på ett år ca 14.000 kWh. Så den uppskattade produktionen är rimlig. Intjäningen är lite optimistisk dock och jag rekommenderar också att du får mer detaljer på markställningen.
Ja jag kommer att ta in mer uppgifter på alltihopa.
Det låter bra att du tycker att produktionen låter rimligt.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tid med solceller

Inlägg av [JM] »

20A huvudsäkring = 13,8kW
Din anläggning får inte lämna mer än 13,8kW för nätbolaget.

MEN allt beror ju på vad man skriver i anmälan....

Jag har 20A säkring. En inverter på 14kW men paneler som kan lämna 16,5kW peak.

Om du ofta producerar mer än 13,8kW så kan dom tvinga dig att öka din säkring.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Tid med solceller

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det är många som missuppfattar detta med mätarsäkringar.

Nu går det att bygga med separata produktionssäkringar, som är högre än mätarsäkringen. Typ 16 A för abonemanget, men 25 A för produktionen.

Kräver förstås en ombyggd mätarplats, och kan inte vara högre än vad själva elservisen klarar av.

https://www.eon.se/content/dam/eon-se/s ... ningar.pdf
EON.JPG
Användarvisningsbild
Merlin
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 18 dec 2020 21:16

Re: Tid med solceller

Inlägg av Merlin »

I vissa inverters kan man skriva in vad man har för huvudsäkring och de mäter vid huvudsäkringen hur mycket överskott du har och begränsar uteffekten så det inte är någon risk för säkringarna.
Vet inte ifall den du tittar på kan göra detta.
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Tid med solceller

Inlägg av Oktavos »

Alldeles utmärkt info ni kommer med jag suger åt mig som en svamp :D
Tack vare er så får jag många frågor att ställa till säljarna.
Det låter ju kanon det där med ombyggnad med separata produktionssäkringar.
Tyvärr sitter all min el i ett köksskåp på väggen och där är redan fullt, så frågan är hur man går vidare med det problemet.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tid med solceller

Inlägg av mati »

Jag producerar i princip alltid mer än vad min huvudsäkring klarar av. På sommarn brukar anläggningen maxa runt 16-18kW, men huvudsäkringen är på 20A. Jag har faktiskt lyckats knäcka den några gånger, men det brukar gå bra för det mesta. En säkring klarar måttlig överbelastning i flera timmar. Mitt elnätsbolag har inga synpunkter kring det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tid med solceller

Inlägg av [JM] »

mati skrev:
Jag producerar i princip alltid mer än vad min huvudsäkring klarar av. På sommarn brukar anläggningen maxa runt 16-18kW, men huvudsäkringen är på 20A. Jag har faktiskt lyckats knäcka den några gånger, men det brukar gå bra för det mesta. En säkring klarar måttlig överbelastning i flera timmar. Mitt elnätsbolag har inga synpunkter kring det.
Dom har synpunkter när man gör anmälan och säger att man har en 14kW inverter på en 13,8kW säkring. Hela 200W överlast.....
Tro mig jag fick göra om hela min anmälan och förklara ingående varför det "råkade bli fel" i min anmälan.
Dom kan ha synpunker på att man matar ut mer än säkringen klarar. Det betyder inte att dom kommer att göra det....

Om man anlitar en firma som håller på med solceller så borde dom iofs ha koll på detta.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Tid med solceller

Inlägg av ChristerSjo »

[JM] skrev:
mati skrev:
Jag producerar i princip alltid mer än vad min huvudsäkring klarar av. På sommarn brukar anläggningen maxa runt 16-18kW, men huvudsäkringen är på 20A. Jag har faktiskt lyckats knäcka den några gånger, men det brukar gå bra för det mesta. En säkring klarar måttlig överbelastning i flera timmar. Mitt elnätsbolag har inga synpunkter kring det.
Dom har synpunkter när man gör anmälan och säger att man har en 14kW inverter på en 13,8kW säkring. Hela 200W överlast.....
Tro mig jag fick göra om hela min anmälan och förklara ingående varför det "råkade bli fel" i min anmälan.
Dom kan ha synpunker på att man matar ut mer än säkringen klarar. Det betyder inte att dom kommer att göra det....

Om man anlitar en firma som håller på med solceller så borde dom iofs ha koll på detta.
Säkringarna går väl åt båda håll, dvs både vid konsumtion och försäljning. Jag har 25A och ibland på vintern kan jag ligga över det på någon fas. Men säkringar är ju ganska tröga så det krävs en längre tid av överbelastning av säkringen för att den skall gå. Dvs huvudsäkringen "poppar" ju inte vid exakt 25,0000A.

Har du rätt huvudsäkringar installerade enligt avtal har jag svårt att elbolagen kan komma någonstans.

EDIT. Har en solanläggning som maxar runt 15 kW (knappt 22A) och min växelriktare är på 15 kW så den kommer aldrig ge mera.
Senast redigerad av ChristerSjo, redigerad totalt 1 gånger.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2016 21:12
Ort: Långaryd
Kontakt:

Re: Tid med solceller

Inlägg av Edis »

Jag har en markanläggning på 17.9kWp och håller till i elområde SE4, och priserna i år har ju varit bra, så detta året kommer nog att ha bättre lönsamhet. Här är min "årsredovisning" från förra året på lönsamheten m.m.
http://snabbladdad.se/2021/02/03/arsrapport-2020/

I helgen kommer jag nog att lägga ut resultatet efter fyra månader, april var väldigt bra i år.
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tid med solceller

Inlägg av [JM] »

ChristerSjo skrev:
[JM] skrev:
mati skrev:
Jag producerar i princip alltid mer än vad min huvudsäkring klarar av. På sommarn brukar anläggningen maxa runt 16-18kW, men huvudsäkringen är på 20A. Jag har faktiskt lyckats knäcka den några gånger, men det brukar gå bra för det mesta. En säkring klarar måttlig överbelastning i flera timmar. Mitt elnätsbolag har inga synpunkter kring det.
Dom har synpunkter när man gör anmälan och säger att man har en 14kW inverter på en 13,8kW säkring. Hela 200W överlast.....
Tro mig jag fick göra om hela min anmälan och förklara ingående varför det "råkade bli fel" i min anmälan.
Dom kan ha synpunker på att man matar ut mer än säkringen klarar. Det betyder inte att dom kommer att göra det....

Om man anlitar en firma som håller på med solceller så borde dom iofs ha koll på detta.
Säkringarna går väl åt båda håll, dvs både vid konsumtion och försäljning. Jag har 25A och ibland på vintern kan jag ligga över det på någon fas. Men säkringar är ju ganska tröga så det krävs en längre tid av överbelastning av säkringen för att den skall gå. Dvs huvudsäkringen "poppar" ju inte vid exakt 25,0000A.

Har du rätt huvudsäkringar installerade enligt avtal har jag svårt att elbolagen kan komma någonstans.

EDIT. Har en solanläggning som maxar runt 15 kW (knappt 22A) och min växelriktare är på 15 kW så den kommer aldrig ge mera.
Trådskaparen frågade om råd om vad man ska tänka på. Om dimensioneringen var vettig osv.
Är det då tillrådligt att argumentera för eller emot en "godkänd" installation?
Jag har informerat om vad som kan hända.
Jag kör också med ett överdimensionerat system. Men man ska då vara medveten om vad det innebär.

18kW bli ca 26A max vilket troligtvis inte kommer inträffa så ofta och inte heller under någon längre tid.
Sen konsumerar ju hushållet en del som dras av från denna ström.

Det som trådskaparen kan tänka på är att verkningsgraden på omformaren oftast är bättre vid höga ineffekter än låga.
Dvs du tjänar på att ha en omformare som är dimensionerad för att klara typ 16kW på dina 18kW paneler.
Du kommer alldrig komma upp i maxeffekt ändå men din medeleffekt kommer hamna längre upp i omformarens arbetsområde ich förmodligen ha bättre verkningsgrad. Dvs det du offrar genom att klippa av toppen får du igen på resten av effektkurvan.
Jag tex har 16,5kW paneler på en 14kW inverter.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tid med solceller

Inlägg av mati »

[JM] skrev:
Dom har synpunkter när man gör anmälan och säger att man har en 14kW inverter på en 13,8kW säkring. Hela 200W överlast.....
Tro mig jag fick göra om hela min anmälan och förklara ingående varför det "råkade bli fel" i min anmälan.
Dom kan ha synpunker på att man matar ut mer än säkringen klarar. Det betyder inte att dom kommer att göra det....
Nej, så petiga är de inte här. Min inverter är på 17kW (fast den kan leverera mer av någon anledning), och i början hade jag bara 16A huvudsäkring, dvs mycket mindre än vad anläggningen kan skicka ut. Det var ingen som brydde sig om det, förutom att säkringen gick ibland. Sen höjde jag motvilligt till 20A, det kostar i runda slängar 300kr mer i månaden och käkar i princip upp största delen av vinsten som solcellerna genererar. Men det gjorde jag som sagt bara för att inte säkringen ska poppa, inte för att någon krävde det. Om det någon gång blir lönsamt med batterilager så kommer jag gå tillbaka till 16A igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Tid med solceller

Inlägg av Oktavos »

Undrar om hur eran markställning till era solceller är fäst i marken, säljaren sade till mig att man slår ner
långa (spjut) tre per ben, känner ni igen detta förfarande?

Ställningen skall tydligen vara något som heter Weland ståls montagemateriel 30 års produktgaranti.
Inga direkt smågrejer, tre meter höga i bakkant.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tid med solceller

Inlägg av [JM] »

Oktavos skrev:
Undrar om hur eran markställning till era solceller är fäst i marken, säljaren sade till mig att man slår ner
långa (spjut) tre per ben, känner ni igen detta förfarande?

Ställningen skall tydligen vara något som heter Weland ståls montagemateriel 30 års produktgaranti.
Inga direkt smågrejer, tre meter höga i bakkant.
Vi installerade lite solceller på landet förra sommaren med welands taksystem. (Gjorde hela jobbet själva dvs)
Verkade vara helt ok prylar.
Skriv svar