Tid med solceller

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2016 21:12
Ort: Långaryd
Kontakt:

Re: Tid med solceller

Inlägg av Edis »

Jag har en markanläggning på 17.9kWp och håller till i elområde SE4, och priserna i år har ju varit bra, så detta året kommer nog att ha bättre lönsamhet. Här är min "årsredovisning" från förra året på lönsamheten m.m.
http://snabbladdad.se/2021/02/03/arsrapport-2020/

I helgen kommer jag nog att lägga ut resultatet efter fyra månader, april var väldigt bra i år.
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tid med solceller

Inlägg av [JM] »

ChristerSjo skrev:
[JM] skrev:
mati skrev:
Jag producerar i princip alltid mer än vad min huvudsäkring klarar av. På sommarn brukar anläggningen maxa runt 16-18kW, men huvudsäkringen är på 20A. Jag har faktiskt lyckats knäcka den några gånger, men det brukar gå bra för det mesta. En säkring klarar måttlig överbelastning i flera timmar. Mitt elnätsbolag har inga synpunkter kring det.
Dom har synpunkter när man gör anmälan och säger att man har en 14kW inverter på en 13,8kW säkring. Hela 200W överlast.....
Tro mig jag fick göra om hela min anmälan och förklara ingående varför det "råkade bli fel" i min anmälan.
Dom kan ha synpunker på att man matar ut mer än säkringen klarar. Det betyder inte att dom kommer att göra det....

Om man anlitar en firma som håller på med solceller så borde dom iofs ha koll på detta.
Säkringarna går väl åt båda håll, dvs både vid konsumtion och försäljning. Jag har 25A och ibland på vintern kan jag ligga över det på någon fas. Men säkringar är ju ganska tröga så det krävs en längre tid av överbelastning av säkringen för att den skall gå. Dvs huvudsäkringen "poppar" ju inte vid exakt 25,0000A.

Har du rätt huvudsäkringar installerade enligt avtal har jag svårt att elbolagen kan komma någonstans.

EDIT. Har en solanläggning som maxar runt 15 kW (knappt 22A) och min växelriktare är på 15 kW så den kommer aldrig ge mera.
Trådskaparen frågade om råd om vad man ska tänka på. Om dimensioneringen var vettig osv.
Är det då tillrådligt att argumentera för eller emot en "godkänd" installation?
Jag har informerat om vad som kan hända.
Jag kör också med ett överdimensionerat system. Men man ska då vara medveten om vad det innebär.

18kW bli ca 26A max vilket troligtvis inte kommer inträffa så ofta och inte heller under någon längre tid.
Sen konsumerar ju hushållet en del som dras av från denna ström.

Det som trådskaparen kan tänka på är att verkningsgraden på omformaren oftast är bättre vid höga ineffekter än låga.
Dvs du tjänar på att ha en omformare som är dimensionerad för att klara typ 16kW på dina 18kW paneler.
Du kommer alldrig komma upp i maxeffekt ändå men din medeleffekt kommer hamna längre upp i omformarens arbetsområde ich förmodligen ha bättre verkningsgrad. Dvs det du offrar genom att klippa av toppen får du igen på resten av effektkurvan.
Jag tex har 16,5kW paneler på en 14kW inverter.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tid med solceller

Inlägg av mati »

[JM] skrev:
Dom har synpunkter när man gör anmälan och säger att man har en 14kW inverter på en 13,8kW säkring. Hela 200W överlast.....
Tro mig jag fick göra om hela min anmälan och förklara ingående varför det "råkade bli fel" i min anmälan.
Dom kan ha synpunker på att man matar ut mer än säkringen klarar. Det betyder inte att dom kommer att göra det....
Nej, så petiga är de inte här. Min inverter är på 17kW (fast den kan leverera mer av någon anledning), och i början hade jag bara 16A huvudsäkring, dvs mycket mindre än vad anläggningen kan skicka ut. Det var ingen som brydde sig om det, förutom att säkringen gick ibland. Sen höjde jag motvilligt till 20A, det kostar i runda slängar 300kr mer i månaden och käkar i princip upp största delen av vinsten som solcellerna genererar. Men det gjorde jag som sagt bara för att inte säkringen ska poppa, inte för att någon krävde det. Om det någon gång blir lönsamt med batterilager så kommer jag gå tillbaka till 16A igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Tid med solceller

Inlägg av Oktavos »

Undrar om hur eran markställning till era solceller är fäst i marken, säljaren sade till mig att man slår ner
långa (spjut) tre per ben, känner ni igen detta förfarande?

Ställningen skall tydligen vara något som heter Weland ståls montagemateriel 30 års produktgaranti.
Inga direkt smågrejer, tre meter höga i bakkant.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tid med solceller

Inlägg av [JM] »

Oktavos skrev:
Undrar om hur eran markställning till era solceller är fäst i marken, säljaren sade till mig att man slår ner
långa (spjut) tre per ben, känner ni igen detta förfarande?

Ställningen skall tydligen vara något som heter Weland ståls montagemateriel 30 års produktgaranti.
Inga direkt smågrejer, tre meter höga i bakkant.
Vi installerade lite solceller på landet förra sommaren med welands taksystem. (Gjorde hela jobbet själva dvs)
Verkade vara helt ok prylar.
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Tid med solceller

Inlägg av ReNewAble »

Oktavos skrev:
Undrar om hur eran markställning till era solceller är fäst i marken, säljaren sade till mig att man slår ner
långa (spjut) tre per ben, känner ni igen detta förfarande?

Ställningen skall tydligen vara något som heter Weland ståls montagemateriel 30 års produktgaranti.
Inga direkt smågrejer, tre meter höga i bakkant.
Har läst om detta systemet ja. Verkar vara ordentligt så det är säkert inga konstigheter där.

Själv har jag byggt en ställning i tryckimpregnerat, fäst i marken med markskruv.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Skriv svar