Net Zero by 2050

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Net Zero by 2050

Inlägg av Teslaspolen »

En hel del skumma kommentarer i den här tråden...
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Net Zero by 2050

Inlägg av pefreli »

Lurkern skrev:
taliz skrev:
Lurkern skrev:
Vi kommer alltså inte att bli Net Zero till 2050 enbart pga Kina, och sen har vi en stor del av övriga världen som avser höja sin levnadsstandard radikalt till 2050 och kommer att göra det med fossila bränslen.
Handlar som alltid om pris och tillgänglighet.
Om vi(västvärlden) ser till att förnybart är billigast och mest tillgängligt, så kommer "övriga världen" att välja det istället för fossilt.
Häpnar när jag läser sånt, lite som att om man tror på nåt så blir det automatiskt sant utan att man behöver göra något.
Taliz har ju rätt. Västvärlden måste leda. Det är ju dessutom framförallt vi som är grunden till problemet.

Har du något annat förslag än det som IEA kommer med?

Eller ska vi nöja oss med att sätta oss på läktaren för att senare vara ”fucked”?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Net Zero by 2050

Inlägg av Lurkern »

Jag tror på att bygga ut kärnkraft pro bono i världen. Energi är välstånd.

Sen kommer fusionskraft när det kommer.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Net Zero by 2050

Inlägg av mans71 »

Risken är att världens ansträngningar genom ny teknik/ politiken/företagen/annat tar sådan lång tid att genomföra att det blir försent. Insatsen är hög och det finns starka krafter som vill bromsa.

Enskilda individer är den grupp som snabbast kan påverka här och nu om man är beredd att göra några jobbiga val. Det behöver man nog prata mer om eftersom det t.ex. är svårt att ta politiskt besluta att vi ska handla mindre från t.ex., Kina, men som konsument är det ju lätt att ta det beslutet.
Model S P85DL+
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Net Zero by 2050

Inlägg av Lurkern »

mans71 skrev:
Risken är att världens ansträngningar genom ny teknik/ politiken/företagen/annat tar sådan lång tid att genomföra att det blir försent. Insatsen är hög och det finns starka krafter som vill bromsa.

Enskilda individer är den grupp som snabbast kan påverka här och nu om man är beredd att göra några jobbiga val. Det behöver man nog prata mer om eftersom det t.ex. är svårt att ta politiskt besluta att vi ska handla mindre från t.ex., Kina, men som konsument är det ju lätt att ta det beslutet.
Helt rätt, jag tror det bästa vi kan göra för att minska vårt eget avtryck på miljön är att sluta importera saker från Kina. Då byter vi Kina-kol mot Tysklands-kol förvisso på marginalen, men jag tror vi kommer se kärnkraft komma igång snart.

Det vi ser ESG-maffian göra i ex. Nederländerna är precis åt fel håll, greenwashing.
niklas12
Inlägg: 2507
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Net Zero by 2050

Inlägg av niklas12 »

mans71 skrev:
Risken är att världens ansträngningar genom ny teknik/ politiken/företagen/annat tar sådan lång tid att genomföra att det blir försent. Insatsen är hög och det finns starka krafter som vill bromsa.

Enskilda individer är den grupp som snabbast kan påverka här och nu om man är beredd att göra några jobbiga val. Det behöver man nog prata mer om eftersom det t.ex. är svårt att ta politiskt besluta att vi ska handla mindre från t.ex., Kina, men som konsument är det ju lätt att ta det beslutet.
Så är det absolut om du börjar att sälja bilen inte åka på semester bara äta närodlat och veganskt och köpa allt second hand.
Sen får du övertyga resterande 10 miljoner svenskar att göra likadant.

Då skulle vi nog kunna kapa utsläppen globalt med en 0,1-0,2 promille
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Net Zero by 2050

Inlägg av pefreli »

Lurkern skrev:
Jag tror på att bygga ut kärnkraft pro bono i världen. Energi är välstånd.

Sen kommer fusionskraft när det kommer.
Pro Bono kärnkraftenergi åt alla?

Då behöver du 20-faldiga existerande kärnkraft worldwide till 2050.

Hur tänkte du genomföra det?

Ett enhälligt beslut i FN?

Då tror jag mer på IEA’s rapport om 90% förnybart +10% kärnkraft worldwide till 2050.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Net Zero by 2050

Inlägg av Lurkern »

Nej, jag tror inte vi hinner alla till 2050, eller att det kommer att ske, för intresset för miljön eller att folk har det bra är inte så stort hos de som bestämmer.

Vindkraft utkonkurrerades av fossila bränslen för hundratals år sedan och det är samma läge idag. Det blir ett antal korrupta satsningar till med katatrofalt utfall för elnätet, skattebetalarna lämnas med notan, sen är den grejen passe.

Samtidigt förlorar vi 10-20 år till vars energi istället kunde lagts på meningsfulla åtgärder. Precis som de 10-20 år som precis passerat.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Net Zero by 2050

Inlägg av mans71 »

IEA’s rapport förutsätter bl.a en hyfsat stor utbyggnad av bl.a. solenergi.

Frågan är om det är realistisk när t.ex. 45% av världens polysilicon som behövs till solpaneler kommer från Xinjiang, en region med barnarbete och tvångsarbetare från koncentrationsläger för Uigurer.

https://www.energyconnects.com/news/ren ... -xinjiang/

https://www.bloomberg.com/news/articles ... group-says
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Net Zero by 2050

Inlägg av mans71 »

niklas12 skrev:
mans71 skrev:
Risken är att världens ansträngningar genom ny teknik/ politiken/företagen/annat tar sådan lång tid att genomföra att det blir försent. Insatsen är hög och det finns starka krafter som vill bromsa.

Enskilda individer är den grupp som snabbast kan påverka här och nu om man är beredd att göra några jobbiga val. Det behöver man nog prata mer om eftersom det t.ex. är svårt att ta politiskt besluta att vi ska handla mindre från t.ex., Kina, men som konsument är det ju lätt att ta det beslutet.
Så är det absolut om du börjar att sälja bilen inte åka på semester bara äta närodlat och veganskt och köpa allt second hand.
Sen får du övertyga resterande 10 miljoner svenskar att göra likadant.

Då skulle vi nog kunna kapa utsläppen globalt med en 0,1-0,2 promille
Nu är ju det här med miljön en global fråga… och vi ser ju också människor som inte ser nationsgränser som ett hinder faktiskt försöka göra något. Det är väl värt att applodera och försöka haka på så gott man kan efter dom förutsättningar man har? Politik/något annat kanske inte fixar problemet åt dig.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Net Zero by 2050

Inlägg av bjelkeman »

Jag insåg att det inte gick att vänta längre, så nu jobbar jag heltid med omställning.

> närodlat

Är numera det jag jobbar med. Hightech, lokala näringsloopar, på förnybar energi, inga utsläpp, naturliga processer och jäkligt bra produkter. :)
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Net Zero by 2050

Inlägg av MWall »

Det här med närodlat är ju en jävla scam dock. Om du bor i Stockholm och din gurka är odlad vertikalt på Söder eller i Västerås spelar ingen som helst roll.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Net Zero by 2050

Inlägg av pefreli »

mans71 skrev:
IEA’s rapport förutsätter bl.a en hyfsat stor utbyggnad av bl.a. solenergi.

Frågan är om det är realistisk när t.ex. 45% av världens polysilicon som behövs till solpaneler kommer från Xinjiang, en region med barnarbete och tvångsarbetare från koncentrationsläger för Uigurer.

https://www.energyconnects.com/news/ren ... -xinjiang/

https://www.bloomberg.com/news/articles ... group-says
Ja det är utmanande.

70% av energin 2050 antas komma från sol och vind. Så helt klart kommer det behövas råvaror.

Elbilarna med sina batterier möter liknande utmaningar.

Samtidigt när efterfrågan ökar så finner vi ofta nya vägar. Tänker exempelvis på det minskade behovet av kobolt i dagens batterier jämfört med några år sen. Dessutom gör teknisk utveckling att både batterier och solpaneler blir effektivare, billigare och mindre resurskrävande.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
niklas12
Inlägg: 2507
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Net Zero by 2050

Inlägg av niklas12 »

mans71 skrev:
niklas12 skrev:
mans71 skrev:
Risken är att världens ansträngningar genom ny teknik/ politiken/företagen/annat tar sådan lång tid att genomföra att det blir försent. Insatsen är hög och det finns starka krafter som vill bromsa.

Enskilda individer är den grupp som snabbast kan påverka här och nu om man är beredd att göra några jobbiga val. Det behöver man nog prata mer om eftersom det t.ex. är svårt att ta politiskt besluta att vi ska handla mindre från t.ex., Kina, men som konsument är det ju lätt att ta det beslutet.
Så är det absolut om du börjar att sälja bilen inte åka på semester bara äta närodlat och veganskt och köpa allt second hand.
Sen får du övertyga resterande 10 miljoner svenskar att göra likadant.

Då skulle vi nog kunna kapa utsläppen globalt med en 0,1-0,2 promille
Nu är ju det här med miljön en global fråga… och vi ser ju också människor som inte ser nationsgränser som ett hinder faktiskt försöka göra något. Det är väl värt att applodera och försöka haka på så gott man kan efter dom förutsättningar man har? Politik/något annat kanske inte fixar problemet åt dig.
Om man verkligen hade sett miljön ur ett globalt perspektiv så är det knappast Sverige man skulle investera i för att sänka utsläppen.
Hur mycket mer utsläpp hade man kunnat sänka genom att tex bygga sol och vindkraftsparker i tredje världen för att ersätta befintliga dieselgeneratorer istället för att försöka bota klimatångest ?

https://www.aktuellhallbarhet.se/miljo/ ... matklivet/

Eller att skapa mer miljöpåverkan för att driva igenom ren symbolpolitik

https://www.tn.se/naringsliv/professorn ... avskaffas/

Våran höga konsumtion i väst är det som främst driver alla co2 utsläpp inte återvunna matkassar.

Men det är inte lika populärt att gå till val på
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Net Zero by 2050

Inlägg av mans71 »

niklas12 skrev:
mans71 skrev:
niklas12 skrev:
mans71 skrev:
Risken är att världens ansträngningar genom ny teknik/ politiken/företagen/annat tar sådan lång tid att genomföra att det blir försent. Insatsen är hög och det finns starka krafter som vill bromsa.

Enskilda individer är den grupp som snabbast kan påverka här och nu om man är beredd att göra några jobbiga val. Det behöver man nog prata mer om eftersom det t.ex. är svårt att ta politiskt besluta att vi ska handla mindre från t.ex., Kina, men som konsument är det ju lätt att ta det beslutet.
Så är det absolut om du börjar att sälja bilen inte åka på semester bara äta närodlat och veganskt och köpa allt second hand.
Sen får du övertyga resterande 10 miljoner svenskar att göra likadant.

Då skulle vi nog kunna kapa utsläppen globalt med en 0,1-0,2 promille
Nu är ju det här med miljön en global fråga… och vi ser ju också människor som inte ser nationsgränser som ett hinder faktiskt försöka göra något. Det är väl värt att applodera och försöka haka på så gott man kan efter dom förutsättningar man har? Politik/något annat kanske inte fixar problemet åt dig.
Om man verkligen hade sett miljön ur ett globalt perspektiv så är det knappast Sverige man skulle investera i för att sänka utsläppen.
Hur mycket mer utsläpp hade man kunnat sänka genom att tex bygga sol och vindkraftsparker i tredje världen för att ersätta befintliga dieselgeneratorer istället för att försöka bota klimatångest ?

https://www.aktuellhallbarhet.se/miljo/ ... matklivet/

Eller att skapa mer miljöpåverkan för att driva igenom ren symbolpolitik

https://www.tn.se/naringsliv/professorn ... avskaffas/

Våran höga konsumtion i väst är det som främst driver alla co2 utsläpp inte återvunna matkassar.

Men det är inte lika populärt att gå till val på
Så det är politikernas fel att du inte är beredd att göra något själv menar du?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Net Zero by 2050

Inlägg av Jerker »

Lite klipp från nätet om kändisars privatjet och deras flygvanor. Vilken miljardär skulle du vilja äta? :D
[b]Expressen[/b] skrev:
På bara två år har resorna fördubblats och flygboomen är någonting som beskrivs som ett resultat av pandemin.

I dagens ETC:s granskning beskrivs en jordvall på Bromma flygplats som schaktats upp ”för att skymma sikten när exklusiva passagerarna bordar planen”.

När pandemin slog till våren 2020 ekade Bromma flygplats plötsligt tomt. Men i byggnaden intill, i ­Grafairs lyxiga ankomsthall för privatresenärer, var det full fart, skriver ETC.

– Det är fortfarande ett så stort behov att vi inte har luftfartyg så det räcker till. Vi har jobbat dag och natt, säger Johan Emmoth, vd på Grafair som hyr ut privatjet.

Under Oktober 2021, när coronarestriktionerna tagits bort, nådde privatflygningarna nya nivåer i Sverige. Hundratals rika svenskar flög då till London, Portugal och Madrid.
Kändisarnas motsägelsefulla klimatagerande

Artisten ­Charlotte Perrelli och hennes make Anders Jensen, en framgångsrik vd för Ryds Bilglas är exempel på kändisar som rest med privatjet under pandemin och som nämns i granskningen. Perelli har även tidigare pratat om sin klimatångest i Expressen:

– När jag tänker på att mina barn och barnbarn ska växa upp på den här planeten. Det är stressande, sa hon då.

Även Jon Olsson, skidåkare och influencer med 1,5 miljoner följare på Youtube nämns i granskningen. Han driver klädmärket C’est normal som försöker ”minska vår påverkan på planeten”.

I sociala medier marknadsförs klädmärket bland annat med ­Olsson poserandes framför privat­jets. Nyligen flög han och hans fru, influencern Janni Olsson Delér, tillsammans med familjen ensamma i ett plan till Jeddah i Saudiarabien för att titta på en Formel 1-tävling.

Andra kändisar som ofta syns posta ­selfies inifrån privatflygen är bland andra modellen Victoria Silvstedt, världsartisten Steve Angello och influencern ­Camilla Fogestedt.
Enkel resa från Stockholm till ­Göteborg kostar 90 000 kronor

Dagens ETC:s analys visar att 37 procent av alla flygningar är inrikes och den mest populära rutten är ­Stockholm-Göteborg.

Sträckan trafikeras av minst 15 reguljära flygavgångar varje vardag och ett stort antal tåg. Ändå väljer en växande grupp svenskar att betala från 75 000 kronor för att flyga den sträckan.

Nästan alla flygoperatörer tackar nej till att medverka i Dagens ETC:s artikel. När reportern utgav sig för att vara kund svarade de direkt och reporten fick veta att en enkel resa från Stockholm till ­Göteborg skulle kosta 90 000 kronor.
[b]Aftonbladet nöje[/b] skrev:
En debatt kring kändisars användande av privatjet har blossat upp i USA.

Nu har kändisarnas flygvanor synats i sömmarna och den som toppar listan över flest timmar i luften är inte någon i familjen Kardashian – utan oväntat nog Taylor Swift.

Allt började med tv-stjärnan och sminkmogulen Kylie Jenner lade ut en bild på sig och sin pojkvän Travis Scott framför två flygplan och skrev ”Ska vi ta mitt eller ditt?”. Bilden fick många att gå i taket över realitystjärnans brist på miljömedvetenhet, medan andra hävdade att kritikerna bara var avundsjuka.

Nu har hållbarhetsbyrån Yard gått igenom data över kändisars flygande med privatjet och även om Kylie Jenner hamnar på listan så är hon inte ens på topp tio utan på plats 19.

På listan är däremot hennes halvsyster Kim Kardashian, som finns på plats nummer sju. Jenners pojkvän Travis Scott kniper tiondeplatsen på listan och allra överst tronar artisten Taylor Swift. Enligt Rolling Stone ett intressant faktum, eftersom stjärnan inte ens är ute på turné just nu.

Taylor Swifts privatjet har enligt Yards beräkningar befunnit sig i luften 22 923 minuter hittills under året, vilket motsvarar 15,9 dygn. Planet beräknas ha släppt ut 8 293,5 ton koldioxid i atmosfären, vilket är 1 185 gånger mer än medelutsläpp för en person under ett år.

Tidigare i veckan hävdade flera amerikanska medier som synat användandet av privatjet bland kändisar att vissa, som rapparen Drake och Kylie Jenner, tagit flygturer så korta som under 20 minuter. Drake har svarat på kritiken och förklarar på Instagram att han inte varit ombord under de korta flighterna, utan att det är flygningar i syfte att parkera om planen.

”För den som är intresserad av logistik... det är inga passagerare ombord på planet”, sade Drake i en video.

Taylor Swift har hittills inte uttalat sig kring sitt flygande.
[b]Aftonbladet ledare[/b] skrev:
Taylor Swift är en av världens största popstjärnor. Men hon toppar mer än låtlistorna. För några dagar sedan släpptes en lista över kändisars resvanor. Bara i år har Taylor Swifts privatjet lyft 170 gånger. Det skapade 482 gånger så stora utsläpp som en genomsnittsperson, och lika mycket växthusgaser som en person från Indien släpper ut på 4300 år.

Listan på kändisars och företagsledares utsläpp har gjorts med samma teknik som kunnat spåra ryska oligarker, politiker och nu även kändisar som Drake, Kylie Jenner och Taylor Swift. I ett desperat försök att försvara flygningarna säger hennes talesperson att hon lånat ut planet till vänner. Frågan är vad det ska säga om henne, att hon är en bra kompis?
17 minuters flygtur

Privatplanen står för mer utsläpp än vad hela Danmark gör under ett år. 2018 förorenade genomsnittsmiljardären atmosfären 1714 gånger mer än en genomsnittspersonen. De rikaste miljardärerna är skyldiga till större utsläpp än vad många hela nationer är.

På twitter är det kontot CelebJets som följer kändisarnas flygresor. Elon Musk försökte muta personen bakom kontot, studenten Jack Sweeney, med 5000 dollar. Allt för att få stänga ned kontot. Sweeney vägrade.

Det är inte bara popstjärnor och kändisar som åker omkring i privatplan. När Bill Gates fick frågan om vad hans dyraste ”guilty pleasure” är, svarar han att det är privatplanet. Samtidigt flyger han runt världen för att prata om just klimatet.

Det pratas mycket om flygskam och om det verkligen har en effekt. Och i så fall hur det påverkar en enskild person, som försöker källsortera och dricka ur (helt ärligt värdelösa) papperssugrör, att se de rikaste flyga sträckor som en cykel hade kunnat räcka till.

Just nu går det runt en bild i sociala medier där Lisa Simpson står framför en svart tavla. På den står det: ”Att äta en enda miljardär skulle göra mer för att förhindra klimatförändringarna än att bli vegan, eller att aldrig köra en bil igen”.
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Net Zero by 2050

Inlägg av Yxel »

Vi i väst konsumerar ju som om vi hade 4 jordklot. Och vi är väl ändå mellan 1 och 2 miljarder i det välståndet.
Så mjo, lite individuellt ansvar tycker jag nog vi har. Vi kan inte bara säga ”det är i tredje världen förändringarna måste ske” när det är vi (också) som måste förändra våra konsumtionsmönster och levnadsvanor.
Jordklotet består av vi, inte vi och de.
Multicoat Red Model X P100D
niklas12
Inlägg: 2507
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Net Zero by 2050

Inlägg av niklas12 »

mans71 skrev:
niklas12 skrev:
mans71 skrev:
niklas12 skrev:
mans71 skrev:
Risken är att världens ansträngningar genom ny teknik/ politiken/företagen/annat tar sådan lång tid att genomföra att det blir försent. Insatsen är hög och det finns starka krafter som vill bromsa.

Enskilda individer är den grupp som snabbast kan påverka här och nu om man är beredd att göra några jobbiga val. Det behöver man nog prata mer om eftersom det t.ex. är svårt att ta politiskt besluta att vi ska handla mindre från t.ex., Kina, men som konsument är det ju lätt att ta det beslutet.
Så är det absolut om du börjar att sälja bilen inte åka på semester bara äta närodlat och veganskt och köpa allt second hand.
Sen får du övertyga resterande 10 miljoner svenskar att göra likadant.

Då skulle vi nog kunna kapa utsläppen globalt med en 0,1-0,2 promille
Nu är ju det här med miljön en global fråga… och vi ser ju också människor som inte ser nationsgränser som ett hinder faktiskt försöka göra något. Det är väl värt att applodera och försöka haka på så gott man kan efter dom förutsättningar man har? Politik/något annat kanske inte fixar problemet åt dig.
Om man verkligen hade sett miljön ur ett globalt perspektiv så är det knappast Sverige man skulle investera i för att sänka utsläppen.
Hur mycket mer utsläpp hade man kunnat sänka genom att tex bygga sol och vindkraftsparker i tredje världen för att ersätta befintliga dieselgeneratorer istället för att försöka bota klimatångest ?

https://www.aktuellhallbarhet.se/miljo/ ... matklivet/

Eller att skapa mer miljöpåverkan för att driva igenom ren symbolpolitik

https://www.tn.se/naringsliv/professorn ... avskaffas/

Våran höga konsumtion i väst är det som främst driver alla co2 utsläpp inte återvunna matkassar.

Men det är inte lika populärt att gå till val på
Så det är politikernas fel att du inte är beredd att göra något själv menar du?
Jag gör en insats genom att betala skatt som nuvarande politiker inte förvaltar särskilt effektivt

Om regeringen istället hade lagt sin klimatbudget om 2,9 miljarder på de mest effektiva investeringarna hade den kunnat minska utsläppen globalt med 52 miljoner ton, vilket motsvarar 99 procent av Sveriges årliga utsläpp. Detta hade gjort att Sverige i princip hade nått klimatmålet för år 2045.

https://timbro.se/miljo/effektiv-klimatpolitik/

Vad gör du själv för att minska utsläppen?
Troligtvis har du en tesla eftersom du är på detta forumet ,varför åker du inte kollektivt istället ?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Net Zero by 2050

Inlägg av Jerker »

niklas12 skrev:
Vad gör du själv för att minska utsläppen?
Troligtvis har du en tesla eftersom du är på detta forumet ,varför åker du inte kollektivt istället ?
Just den frågan är enkel att svara på. Alla bor inte så att det finns kollektivtrafik som ens kan ta en mellan hem och arbetsplats. Kollektivtrafik är endast till för dem som bor och arbetar i en tätort. Skulle jag åka kollektivt till jobbet skulle det ta minst två timmar enkel resa, genom att först åka in till staden och sen ta en annan buss och åka ut från den till arbetsplats. Med bil tar den resan 15 minuter (eftersom jag då inte behöver ta omvägen över stan). Det är inte rimligt att man ska lägga 4-5 timmar per dag på att ta sig till och från jobbet. Dessutom kräver arbetsgivaren att jag använder min egen bil i jobbet. Därför var det ett självklart val att gå över till elbil för att spara miljön så mycket som möjligt.
niklas12
Inlägg: 2507
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Net Zero by 2050

Inlägg av niklas12 »

Yxel skrev:
Vi i väst konsumerar ju som om vi hade 4 jordklot. Och vi är väl ändå mellan 1 och 2 miljarder i det välståndet.
Så mjo, lite individuellt ansvar tycker jag nog vi har. Vi kan inte bara säga ”det är i tredje världen förändringarna måste ske” när det är vi (också) som måste förändra våra konsumtionsmönster och levnadsvanor.
Jordklotet består av vi, inte vi och de.
De är ett sånt extremt hyckleri kring miljö och utsläpp
Från både höger och vänster.
Grundproblemet är att konsumtionen ses som någonting önskvärt som man bör eftersträva hade man istället gått ifrån slit och släng mentaliteten och istället använt sakerna tills de faktiskt inte fungerar längre.

Det slängs mer värdefulla saker på en svensk soptipp än vad man i tredje världen någonsin kommer kunna få tillgång till.
niklas12
Inlägg: 2507
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Net Zero by 2050

Inlägg av niklas12 »

Jerker skrev:
niklas12 skrev:
Vad gör du själv för att minska utsläppen?
Troligtvis har du en tesla eftersom du är på detta forumet ,varför åker du inte kollektivt istället ?
Just den frågan är enkel att svara på. Alla bor inte så att det finns kollektivtrafik som ens kan ta en mellan hem och arbetsplats. Kollektivtrafik är endast till för dem som bor och arbetar i en tätort. Skulle jag åka kollektivt till jobbet skulle det ta minst två timmar enkel resa, genom att först åka in till staden och sen ta en annan buss och åka ut från den till arbetsplats. Med bil tar den resan 15 minuter (eftersom jag då inte behöver ta omvägen över stan). Det är inte rimligt att man ska lägga 4-5 timmar per dag på att ta sig till och från jobbet. Dessutom kräver arbetsgivaren att jag använder min egen bil i jobbet. Därför var det ett självklart val att gå över till elbil för att spara miljön så mycket som möjligt.
Så då har även du satt din egen personliga bekvämlighet framför miljön för om det bara tar 15min med bil så skulle du istället kunna cykla.

Många arbeten kan man dessutom jobba hemifrån

Och då antar jag att du körde den tidigare fossilbilen till skroten när du bytte till elbil så att den inte bidrar mer till utsläppen
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Net Zero by 2050

Inlägg av mans71 »

niklas12 skrev:
Jag gör en insats genom att betala skatt som nuvarande politiker inte förvaltar särskilt effektivt

Om regeringen istället hade lagt sin klimatbudget om 2,9 miljarder på de mest effektiva investeringarna hade den kunnat minska utsläppen globalt med 52 miljoner ton, vilket motsvarar 99 procent av Sveriges årliga utsläpp. Detta hade gjort att Sverige i princip hade nått klimatmålet för år 2045.

https://timbro.se/miljo/effektiv-klimatpolitik/

Vad gör du själv för att minska utsläppen?
Troligtvis har du en tesla eftersom du är på detta forumet ,varför åker du inte kollektivt istället ?
Jag är mer inne på linjen att när vi nu vet allt det här så bör man som individ också ta ett ansvar och inte vara passiv och peka åt ett annat håll. Såklart vi kan föra en effektivare miljöpolitik. Jag håller t.ex. med dig om det tokiga med symbolpolitik i vårt lilla land genom t.ex. platspåseskatt.

Politiskt käbbel och starka ekonomiska intressen kommer att göra att det dröjer många år till åtgärder på en skala som krävs sker.

Då blir det ju ännu viktigare att individer engagerar sig så att det blir tydligt att det är en viktig fråga för väljarna. Om vi bara skjuter från oss frågan som något som bara angår politiker så kommer det bara att ta ännu längre tid.

Personligen gör vi vad vi kan i vår familj, t.ex. konsumerar vi medvetet både mat och annat, vi bor inte för stort, kollektivt fungerar inte där vi bor men vi ”tankar” förnybar el. Flyga har vi inte gjort på 15 år men har tack vare Teslan ändå kunnat se oss om på semestern. Egentligen en rad massa små förändringar som inte känns som speciellt stora uppoffringar när det har blivit till en vana.
Senast redigerad av mans71, redigerad totalt 1 gånger.
Model S P85DL+
niklas12
Inlägg: 2507
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Net Zero by 2050

Inlägg av niklas12 »

Inställningen och tankesättet är problemet.
Och faktumet att det är för enkelt och billigt med konsumtionslån

Den tekniska livslängden på ett kök tex är 30-50år
Men i Sverige byts köket efter 12år utan att det egentligen finns något behov.

Man bygger supermoderna tekniskt avancerade kök som man inte hinner laga mat i med lånade pengar för att kunna visa upp som prestigeobjekt för att imponera.

Vilket driver på att nästa ska byta sitt kök.

Edit: kök är bara ett exempel man kan byta ut kök mot t.ex. bil,soffa,tv etc. Etc.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Net Zero by 2050

Inlägg av Credde »

niklas12 skrev:
Jerker skrev:
niklas12 skrev:
Vad gör du själv för att minska utsläppen?
Troligtvis har du en tesla eftersom du är på detta forumet ,varför åker du inte kollektivt istället ?
Just den frågan är enkel att svara på. Alla bor inte så att det finns kollektivtrafik som ens kan ta en mellan hem och arbetsplats. Kollektivtrafik är endast till för dem som bor och arbetar i en tätort. Skulle jag åka kollektivt till jobbet skulle det ta minst två timmar enkel resa, genom att först åka in till staden och sen ta en annan buss och åka ut från den till arbetsplats. Med bil tar den resan 15 minuter (eftersom jag då inte behöver ta omvägen över stan). Det är inte rimligt att man ska lägga 4-5 timmar per dag på att ta sig till och från jobbet. Dessutom kräver arbetsgivaren att jag använder min egen bil i jobbet. Därför var det ett självklart val att gå över till elbil för att spara miljön så mycket som möjligt.
Så då har även du satt din egen personliga bekvämlighet framför miljön för om det bara tar 15min med bil så skulle du istället kunna cykla.

Många arbeten kan man dessutom jobba hemifrån

Och då antar jag att du körde den tidigare fossilbilen till skroten när du bytte till elbil så att den inte bidrar mer till utsläppen
Varför ska man skrota en fossilbil om den fortfarande fungerar? Det är väl trots allt lite bättre att en annan kör den istället för att den personen istället köper en helt ny fossilbil (bästa hade varit att köpa en elbil). Om jag inte har fel, så hade Jerker faktisk en Zoe innan.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Net Zero by 2050

Inlägg av Lurkern »

I Sverige propagerar miljövänner för att inte flyga, källsortera etc. Bra. Sen röstar samma individ på de partier som lägger ned kärnkraften. Sila mygg och svälj en kamel.

Funkar liksom inte när folk är obildade.
Skriv svar