Biobränslen supportar tillverkningen av fossila avgasmotorer och det är ju inte bra. Biobränsle för gamla bilar och traktorer, i mitt fall, är ju positivt jämfört med om de går på fossiltbränsle. Däremot så kommer ju tillverkarna av nya bilar använda biobränsle som en ursäkt för att vi kan fortsätta som vanligt och det är ju helt fel.
Men så är det ju inte. Andelen dieselbilar i nybilsförsäljningen har ju sjunkit kraftigt och är ju nu nere på 16%. Andelen batteribilar kommer ju öka och dieselbilar sjunka ner till noll helt oavsett om vi tankar HVO100 eller fossil diesel.
Det handlar ju om att minska utsläppen i ett övergångsskede.
Det finns idag inget bränsle som själv kan ersätta all fossil diesel. Vi har ett mål att till år 2030 minska CO2-utsläppen från trafiken med 70%. För att nå dit måste vi använda alla vetenskapligt belagda förnybara drivmedel. Det innebär i dag, el, förnybar diesel (HVO100), RME100, Etanol, biogas, vätgas (även om det inte är moget ännu). För små fordon och nyförsäljning är det rätt tydligt, där håller el/batteri på att ta över. Men en personbil med förbränningsmotor som säljs idag skrotas i snitt efter 17 år, dvs år 2038, den måste drivas med ett förnybart bränsle tills dess. Tunga transporter ligger efter med eldrift, men före på förnybara drivmedel. Här har vi en utmaning med laddning för el/batteri. Personbil laddar du mest hemma över natten. Vi har lastbilar som går mer än 30,000mil per år. Där kan det bli en utmaning att hinna ladda, om effekt finns. Alla biodrivmedel har minst 50% CO2-reduktion mot fossil diesel. Man tror ofta att skogen är den stora råvaran för biodrivmedel, men det är något man hoppas på för framtiden. Idag är det lantbruksråvara samt rest och avfall som står för den största delen. Och nej, det finns ingen konflikt med att odla biodrivmedel på åkermark och matproduktion i Sverige eller Europa. Problemet vi har med åkermark är att den läggs ned. Skulle vi sluta odla råvara för biobränsle skulle vi lägga ner ännu mer åkermark.
Vi ska inte ställa förnybara drivmedel mot varandra, utan bredvid varandra. Alla behövs, de är bra på olika saker, passar för olika applikationer. Om du har en fordonsflotta är första steget att lämna det fossila. När du är helt förnybar kan du ha lyxen att välja mellan de olika förnybara drivmedlen.
mvh Henrik Fridholm
Marknadschef på Energifabriken. Sveriges förnybara bränslebolag, 15 år fossilfritt
_________________________________________________________________ Leaf, 9000mil. Såld BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD
Det är ingen dårskap att använda biobränsle/biogas från reningsverk eller din kompostpåse. Det är dårskap att inte använda den. Allt är inte svart eller vitt.
För övrigt är det ingen som argumenterar emot att använda avfall som bränsle. Men att med flit bedriva industri för att växa skog eller energigrödor är helt tokigt feltänk.
Solar fields are capable of producing roughly 16 times more transportation energy per acre than our current biofuel processes, while also providing a much needed opportunity to restore our native ecosystems.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Solar fields are capable of producing roughly 16 times more transportation energy per acre than our current biofuel processes, while also providing a much needed opportunity to restore our native ecosystems.
Mycket intressant och tydligt varför odlat biobränsle (biobränsle som biprodukt räcker bara till en ytterst lite del av hela fordonsflottan) inte har en framtid.
Visste att odlat biobränsle var en i jämförelse väldigt ineffektiv process, men trodde faktiskt inte att skillnaden var så stor som mer än en 10x-faktor jämfört med sol/BEV.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
EU-kommissionens förslag om skatt på biobränslen möter protester.
För fasta biobränslen för värmeproduktion föreslås en skatt på cirka 16 kr/MWh eller 1,6 öre/kWh. Skatten ska tas ut när bränslena används i anläggningar större än 5 MW.
EU-kommissionens förslag om skatt på biobränslen möter protester.
För fasta biobränslen för värmeproduktion föreslås en skatt på cirka 16 kr/MWh eller 1,6 öre/kWh. Skatten ska tas ut när bränslena används i anläggningar större än 5 MW.