Toyota's Developing A Hydrogen Combustion Engine
Could Toyota's hydrogen engine save combustion by converting engines?
Moderator: Redaktion
Could Toyota's hydrogen engine save combustion by converting engines?
BMW höll också på med det för drygt 20 år sedan. Det ledde ingen vart.Remuz skrev:Bra video. Kan vara den dummaste idén på länge dock. Detta labbade man med på SAAB i linköping 2001. Redan då kom man fram till att det var uselt.
Suget ökar nog den dagen man står i en jättekkö till snabbladdare en stug bytar dag påväg tillfällen..Jerka skrev:Förbränningsmotorn har ingen framtid i bilar. Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget. Det kommer kännas lika dumt som att tanka telefonen med bensin.
Tror du det kommer vara mindre kö vid den enda vätgasstationen där en tankning tar 10-15 min? ... eller ja det kanske det blir för det är bara en envis gubbe som har köpt en vätgas bil.chaffis75 skrev:Suget ökar nog den dagen man står i en jättekkö till snabbladdare en stug bytar dag påväg tillfällen..Jerka skrev:Förbränningsmotorn har ingen framtid i bilar. Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget. Det kommer kännas lika dumt som att tanka telefonen med bensin.
Den biten måste lösas men annars tror jag du har rätt.
Verkligen inte. Detta är en om något ännu mer korkad idé än bränslecells-elbilarna.LarsL skrev:Tror du det kommer vara mindre kö vid den enda vätgasstationen där en tankning tar 10-15 min? ... eller ja det kanske det blir för det är bara en envis gubbe som har köpt en vätgas bil.chaffis75 skrev:Suget ökar nog den dagen man står i en jättekkö till snabbladdare en stug bytar dag påväg tillfällen..Jerka skrev:Förbränningsmotorn har ingen framtid i bilar. Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget. Det kommer kännas lika dumt som att tanka telefonen med bensin.
Den biten måste lösas men annars tror jag du har rätt.
Hamnade offtipoc kanske, syftade på bensin och diesel. Så länge de efterfrågas så lär de f n as gott om mackar på väg till fjällen.LarsL skrev:Tror du det kommer vara mindre kö vid den enda vätgasstationen där en tankning tar 10-15 min? ... eller ja det kanske det blir för det är bara en envis gubbe som har köpt en vätgas bil.chaffis75 skrev:Suget ökar nog den dagen man står i en jättekkö till snabbladdare en stug bytar dag påväg tillfällen..Jerka skrev:Förbränningsmotorn har ingen framtid i bilar. Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget. Det kommer kännas lika dumt som att tanka telefonen med bensin.
Den biten måste lösas men annars tror jag du har rätt.
Allt vi behöver är Plaid+ - sen behöver man inte ladda på väg hem, lär inte ta så värst lång tid.chaffis75 skrev:Suget ökar nog den dagen man står i en jättekkö till snabbladdare en stug bytar dag påväg tillfällen..Jerka skrev:Förbränningsmotorn har ingen framtid i bilar. Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget. Det kommer kännas lika dumt som att tanka telefonen med bensin.
Den biten måste lösas men annars tror jag du har rätt.
Ja typ 100 mil i batteriet så är de ett mindre problem. De är bara ett fåtal gånger jag kört 100 mil eller mer på en dag..mans71 skrev:Allt vi behöver är Plaid+ - sen behöver man inte ladda på väg hem, lär inte ta så värst lång tid.chaffis75 skrev:Suget ökar nog den dagen man står i en jättekkö till snabbladdare en stug bytar dag påväg tillfällen..Jerka skrev:Förbränningsmotorn har ingen framtid i bilar. Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget. Det kommer kännas lika dumt som att tanka telefonen med bensin.
Den biten måste lösas men annars tror jag du har rätt.
Du kommer inte ens fram till stugan. 35x tankning på 1600 km enl videon. Inte ens fem mil på en tank. Och då är du ensam i bilen eftersom resten redan är fullt av tankar.chaffis75 skrev:Suget ökar nog den dagen man står i en jättekkö till snabbladdare en stug bytar dag påväg tillfällen..Jerka skrev:Förbränningsmotorn har ingen framtid i bilar. Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget. Det kommer kännas lika dumt som att tanka telefonen med bensin.
Den biten måste lösas men annars tror jag du har rätt.
Jag tror han syftar på förbränningsmotor som drivs med diesel. Normalt kommer man ju både till fjällen och hem igen utan att tanka. Det är ju inget man tidigare reflekterat över.renes skrev:Du kommer inte ens fram till stugan. 35x tankning på 1600 km enl videon. Inte ens fem mil på en tank. Och då är du ensam i bilen eftersom resten redan är fullt av tankar.chaffis75 skrev:Suget ökar nog den dagen man står i en jättekkö till snabbladdare en stug bytar dag påväg tillfällen..Jerka skrev:Förbränningsmotorn har ingen framtid i bilar. Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget. Det kommer kännas lika dumt som att tanka telefonen med bensin.
Den biten måste lösas men annars tror jag du har rätt.
Håller med dig i den saken, men det är inte alls relevant för denna diskussionen (utan att mena att vara elak).Fredrik j skrev:Jag tror han syftar på förbränningsmotor som drivs med diesel. Normalt kommer man ju både till fjällen och hem igen utan att tanka. Det är ju inget man tidigare reflekterat över.renes skrev:Du kommer inte ens fram till stugan. 35x tankning på 1600 km enl videon. Inte ens fem mil på en tank. Och då är du ensam i bilen eftersom resten redan är fullt av tankar.chaffis75 skrev:Suget ökar nog den dagen man står i en jättekkö till snabbladdare en stug bytar dag påväg tillfällen..Jerka skrev:Förbränningsmotorn har ingen framtid i bilar. Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget. Det kommer kännas lika dumt som att tanka telefonen med bensin.
Den biten måste lösas men annars tror jag du har rätt.
Det var det här jag kommenterade:martinot skrev:Håller med dig i den saken, men det är inte alls relevant för denna diskussionen (utan att mena att vara elak).Fredrik j skrev:Jag tror han syftar på förbränningsmotor som drivs med diesel. Normalt kommer man ju både till fjällen och hem igen utan att tanka. Det är ju inget man tidigare reflekterat över.renes skrev:Du kommer inte ens fram till stugan. 35x tankning på 1600 km enl videon. Inte ens fem mil på en tank. Och då är du ensam i bilen eftersom resten redan är fullt av tankar.chaffis75 skrev:Suget ökar nog den dagen man står i en jättekkö till snabbladdare en stug bytar dag påväg tillfällen..Jerka skrev:Förbränningsmotorn har ingen framtid i bilar. Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget. Det kommer kännas lika dumt som att tanka telefonen med bensin.
Den biten måste lösas men annars tror jag du har rätt.
Tråden handlar specifikt om vätgas som framtida bränsle i våra bilar (inte dagens bensin eller diesel). Vätgas har mycket sämre energidensitet än bensin och diesel, och kräver enormt mycket mer plats för sin lagring.
Kika gärna på videon (om du inte redan gjort så) som förklarar detta väldigt pedagogiskt.
När det gäller vätgas är det ju dödsdömt från början i fordon.chaffis75 skrev:Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget.
Det var det här jag kommenterade:Fredrik j skrev:Håller med dig i den saken, men det är inte alls relevant för denna diskussionen (utan att mena att vara elak).martinot skrev:Jag tror han syftar på förbränningsmotor som drivs med diesel. Normalt kommer man ju både till fjällen och hem igen utan att tanka. Det är ju inget man tidigare reflekterat över.Fredrik j skrev:Du kommer inte ens fram till stugan. 35x tankning på 1600 km enl videon. Inte ens fem mil på en tank. Och då är du ensam i bilen eftersom resten redan är fullt av tankar.renes skrev:Suget ökar nog den dagen man står i en jättekkö till snabbladdare en stug bytar dag påväg tillfällen..chaffis75 skrev:[Förbränningsmotorn har ingen framtid i bilar. Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget. Det kommer kännas lika dumt som att tanka telefonen med bensin.
Den biten måste lösas men annars tror jag du har rätt.
Tråden handlar specifikt om vätgas som framtida bränsle i våra bilar (inte dagens bensin eller diesel). Vätgas har mycket sämre energidensitet än bensin och diesel, och kräver enormt mycket mer plats för sin lagring.
Kika gärna på videon (om du inte redan gjort så) som förklarar detta väldigt pedagogiskt.
När det gäller vätgas är det ju dödsdömt från början i fordon.[/quote]chaffis75 skrev:Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget.
Aldrig upplevt sådant problem med Teslan pga SuC-Nätverket som redan idag är omfattande ovh hela tiden byggs ut (kört ca 9000mil på två år).chaffis75 skrev:Suget ökar nog den dagen man står i en jättekkö till snabbladdare en stug bytar dag påväg tillfällen..Jerka skrev:Förbränningsmotorn har ingen framtid i bilar. Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget. Det kommer kännas lika dumt som att tanka telefonen med bensin.
Den biten måste lösas men annars tror jag du har rätt.
Ok.. Nej såklart är de aldrig varit kö på SuC eftersom du personligen aldrig sett de..NiklasTesla skrev:Aldrig upplevt sådant problem med Teslan pga SuC-Nätverket som redan idag är omfattande ovh hela tiden byggs ut (kört ca 9000mil på två år).chaffis75 skrev:Suget ökar nog den dagen man står i en jättekkö till snabbladdare en stug bytar dag påväg tillfällen..Jerka skrev:Förbränningsmotorn har ingen framtid i bilar. Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget. Det kommer kännas lika dumt som att tanka telefonen med bensin.
Den biten måste lösas men annars tror jag du har rätt.
MVH
Varför skulle det bli det? Det tar ju 5 minuter att tanka en bil. En enda mack har ju en mycket stor kapacitet.LarsL skrev:Det kommer nog bli riktigt ordentliga köer vid de fåtal mackar som fortfarande är öppna om 10år.
Av samma anledningar som det redan idag kan bli kö. Många som kommer in samtidigt, slut på soppa i tankarna eller liknande orsaker. Är det färre mackar blir det naturligtvis oftare problem av dessa orsaker på de färre mackar som finns kvar.Fredrik j skrev:Varför skulle det bli det? Det tar ju 5 minuter att tanka en bil. En enda mack har ju en mycket stor kapacitet.LarsL skrev:Det kommer nog bli riktigt ordentliga köer vid de fåtal mackar som fortfarande är öppna om 10år.
I Sverige finns drygt 2600 bensinstationer (bemannade och obemannade) och cirka 5 miljoner bensin- och dieselbilar. Jag tror det finns 15000 Teslor och 44 Superchargerstationer. Det finns alltså cirka 1900 bensin- och dieselbilar per bensinstation, medan det bara finns knappt 350 Teslor per Superchargerstation. Visserligen körs en Tesla fler mil per år än en genomsnittlig bensin- och dieselbil och den behöver också ladda oftare pga kortare räckvidd. Å andra sidan laddar den vanligtvis inte på Supercharger och den genomsnittliga Superchargerstationen har 12 stolpar, vilket är mer än antalet pumpar på en genomsnittlig mack. Å tredje sidan står Teslan längre tid per laddning.Fredrik j skrev:Varför skulle det bli det? Det tar ju 5 minuter att tanka en bil. En enda mack har ju en mycket stor kapacitet.LarsL skrev:Det kommer nog bli riktigt ordentliga köer vid de fåtal mackar som fortfarande är öppna om 10år.
Berätta mer om hur bränslet kommer till macken.Fredrik j skrev:Varför skulle det bli det? Det tar ju 5 minuter att tanka en bil. En enda mack har ju en mycket stor kapacitet.LarsL skrev:Det kommer nog bli riktigt ordentliga köer vid de fåtal mackar som fortfarande är öppna om 10år.