Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmotor

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto

Inlägg av chaffis75 »

mans71 skrev:
chaffis75 skrev:
Jerka skrev:
Förbränningsmotorn har ingen framtid i bilar. Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget. Det kommer kännas lika dumt som att tanka telefonen med bensin.
Suget ökar nog den dagen man står i en jättekkö till snabbladdare en stug bytar dag påväg tillfällen..
Den biten måste lösas men annars tror jag du har rätt.
Allt vi behöver är Plaid+ - sen behöver man inte ladda på väg hem, lär inte ta så värst lång tid.
Ja typ 100 mil i batteriet så är de ett mindre problem. De är bara ett fåtal gånger jag kört 100 mil eller mer på en dag..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto

Inlägg av renes »

chaffis75 skrev:
Jerka skrev:
Förbränningsmotorn har ingen framtid i bilar. Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget. Det kommer kännas lika dumt som att tanka telefonen med bensin.
Suget ökar nog den dagen man står i en jättekkö till snabbladdare en stug bytar dag påväg tillfällen..
Den biten måste lösas men annars tror jag du har rätt.
Du kommer inte ens fram till stugan. 35x tankning på 1600 km enl videon. Inte ens fem mil på en tank. Och då är du ensam i bilen eftersom resten redan är fullt av tankar.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto

Inlägg av Fredrik j »

renes skrev:
chaffis75 skrev:
Jerka skrev:
Förbränningsmotorn har ingen framtid i bilar. Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget. Det kommer kännas lika dumt som att tanka telefonen med bensin.
Suget ökar nog den dagen man står i en jättekkö till snabbladdare en stug bytar dag påväg tillfällen..
Den biten måste lösas men annars tror jag du har rätt.
Du kommer inte ens fram till stugan. 35x tankning på 1600 km enl videon. Inte ens fem mil på en tank. Och då är du ensam i bilen eftersom resten redan är fullt av tankar.
Jag tror han syftar på förbränningsmotor som drivs med diesel. Normalt kommer man ju både till fjällen och hem igen utan att tanka. Det är ju inget man tidigare reflekterat över.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
renes skrev:
chaffis75 skrev:
Jerka skrev:
Förbränningsmotorn har ingen framtid i bilar. Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget. Det kommer kännas lika dumt som att tanka telefonen med bensin.
Suget ökar nog den dagen man står i en jättekkö till snabbladdare en stug bytar dag påväg tillfällen..
Den biten måste lösas men annars tror jag du har rätt.
Du kommer inte ens fram till stugan. 35x tankning på 1600 km enl videon. Inte ens fem mil på en tank. Och då är du ensam i bilen eftersom resten redan är fullt av tankar.
Jag tror han syftar på förbränningsmotor som drivs med diesel. Normalt kommer man ju både till fjällen och hem igen utan att tanka. Det är ju inget man tidigare reflekterat över.
Håller med dig i den saken, men det är inte alls relevant för denna diskussionen (utan att mena att vara elak).

Tråden handlar specifikt om vätgas som framtida bränsle i våra bilar (inte dagens bensin eller diesel). Vätgas har mycket sämre energidensitet än bensin och diesel, och kräver enormt mycket mer plats för sin lagring.

Kika gärna på videon (om du inte redan gjort så) som förklarar detta väldigt pedagogiskt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
renes skrev:
chaffis75 skrev:
Jerka skrev:
Förbränningsmotorn har ingen framtid i bilar. Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget. Det kommer kännas lika dumt som att tanka telefonen med bensin.
Suget ökar nog den dagen man står i en jättekkö till snabbladdare en stug bytar dag påväg tillfällen..
Den biten måste lösas men annars tror jag du har rätt.
Du kommer inte ens fram till stugan. 35x tankning på 1600 km enl videon. Inte ens fem mil på en tank. Och då är du ensam i bilen eftersom resten redan är fullt av tankar.
Jag tror han syftar på förbränningsmotor som drivs med diesel. Normalt kommer man ju både till fjällen och hem igen utan att tanka. Det är ju inget man tidigare reflekterat över.
Håller med dig i den saken, men det är inte alls relevant för denna diskussionen (utan att mena att vara elak).

Tråden handlar specifikt om vätgas som framtida bränsle i våra bilar (inte dagens bensin eller diesel). Vätgas har mycket sämre energidensitet än bensin och diesel, och kräver enormt mycket mer plats för sin lagring.

Kika gärna på videon (om du inte redan gjort så) som förklarar detta väldigt pedagogiskt.
Det var det här jag kommenterade:
chaffis75 skrev:
Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget.
När det gäller vätgas är det ju dödsdömt från början i fordon.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto

Inlägg av chaffis75 »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
renes skrev:
chaffis75 skrev:
[Förbränningsmotorn har ingen framtid i bilar. Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget. Det kommer kännas lika dumt som att tanka telefonen med bensin.
Suget ökar nog den dagen man står i en jättekkö till snabbladdare en stug bytar dag påväg tillfällen..
Den biten måste lösas men annars tror jag du har rätt.
Du kommer inte ens fram till stugan. 35x tankning på 1600 km enl videon. Inte ens fem mil på en tank. Och då är du ensam i bilen eftersom resten redan är fullt av tankar.
Jag tror han syftar på förbränningsmotor som drivs med diesel. Normalt kommer man ju både till fjällen och hem igen utan att tanka. Det är ju inget man tidigare reflekterat över.
Håller med dig i den saken, men det är inte alls relevant för denna diskussionen (utan att mena att vara elak).

Tråden handlar specifikt om vätgas som framtida bränsle i våra bilar (inte dagens bensin eller diesel). Vätgas har mycket sämre energidensitet än bensin och diesel, och kräver enormt mycket mer plats för sin lagring.

Kika gärna på videon (om du inte redan gjort så) som förklarar detta väldigt pedagogiskt.
Det var det här jag kommenterade:
chaffis75 skrev:
Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget.
När det gäller vätgas är det ju dödsdömt från början i fordon.[/quote]
Tack Fredrik.. Jo de är helt rätt jag syftade på traditionella fossil bilar vilket man som sagt kan läsa ovan. Tycker de mycket relevant.. Jag är som sagt offtopic men de är ganska vanligt här så ser inget jätteproblem.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto

Inlägg av NiklasTesla »

chaffis75 skrev:
Jerka skrev:
Förbränningsmotorn har ingen framtid i bilar. Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget. Det kommer kännas lika dumt som att tanka telefonen med bensin.
Suget ökar nog den dagen man står i en jättekkö till snabbladdare en stug bytar dag påväg tillfällen..
Den biten måste lösas men annars tror jag du har rätt.
Aldrig upplevt sådant problem med Teslan pga SuC-Nätverket som redan idag är omfattande ovh hela tiden byggs ut (kört ca 9000mil på två år).

MVH
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto

Inlägg av chaffis75 »

NiklasTesla skrev:
chaffis75 skrev:
Jerka skrev:
Förbränningsmotorn har ingen framtid i bilar. Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget. Det kommer kännas lika dumt som att tanka telefonen med bensin.
Suget ökar nog den dagen man står i en jättekkö till snabbladdare en stug bytar dag påväg tillfällen..
Den biten måste lösas men annars tror jag du har rätt.
Aldrig upplevt sådant problem med Teslan pga SuC-Nätverket som redan idag är omfattande ovh hela tiden byggs ut (kört ca 9000mil på två år).

MVH
Ok.. Nej såklart är de aldrig varit kö på SuC eftersom du personligen aldrig sett de..

Jag har dock sett köer på SuC trots jag inte ens äger en tesla, kör förbi en dagligen.
Jag har även läst en del trådar där tex Mora SuC varit problem.

Tror inte antal mil har betydelse (har själv kört snart 2000 mil utan att besöka en snabbladdare) då de är storhelger och stugbytar helger då många kör bil långa sträckor som kan vara problem.
Dessutom har väl corona hållt ner resandet de senaste 2 åren, norrmännen med alla sina teslor har ju inte fått åka till Sverige knappt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto

Inlägg av martinot »

Påminner mig om den klassiska gamla devisen: de som har allra mest problem med Tesla och SuC, är de som inte äger Tesla. :D

Hur som helst det är med den saken, så tror jag inte att långsam vätgastankning och direkt vätgasförbränning är svaret på eventuella SuC-problem.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto

Inlägg av tor-ake »

Stugbytarhelger är varje helg under säsong, och då vi åker mycket skidor har jag varit ute på vägarna både med Teslan och med husbilen, har inte sett till dessa köer? Om man bevakar en given SuC kan det säkert vara fullt där ibland och en kort kö, men då är det garanterat en ännu längre kö på McDonaldsen som ligger bredvid. En del av lösningen är att se till att få upp uttag där man kan ladda vid stugorna, så sparar man in hälften av laddstoppen ute på vägen.Kändes lagom nödvändigt att ladda till 80% i Sveg, 5 mil innan Vemdalen, för att man skall kunna ha ström att ta sig tillbaka, då det i princip inte finns destinationsladdning nånstans i Vemdalen. Men bastuaggregat finns i nästan varje lägenhet och stuga!

Att köra tankbilar med vätgas till Sveg och Ljusdal är iallafall inte lösningen på några transportproblem.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto

Inlägg av LarsL »

Det kommer nog bli riktigt ordentliga köer vid de fåtal mackar som fortfarande är öppna om 10år.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Det kommer nog bli riktigt ordentliga köer vid de fåtal mackar som fortfarande är öppna om 10år.
Varför skulle det bli det? Det tar ju 5 minuter att tanka en bil. En enda mack har ju en mycket stor kapacitet.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Det kommer nog bli riktigt ordentliga köer vid de fåtal mackar som fortfarande är öppna om 10år.
Varför skulle det bli det? Det tar ju 5 minuter att tanka en bil. En enda mack har ju en mycket stor kapacitet.
Av samma anledningar som det redan idag kan bli kö. Många som kommer in samtidigt, slut på soppa i tankarna eller liknande orsaker. Är det färre mackar blir det naturligtvis oftare problem av dessa orsaker på de färre mackar som finns kvar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto

Inlägg av Niklas Z »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Det kommer nog bli riktigt ordentliga köer vid de fåtal mackar som fortfarande är öppna om 10år.
Varför skulle det bli det? Det tar ju 5 minuter att tanka en bil. En enda mack har ju en mycket stor kapacitet.
I Sverige finns drygt 2600 bensinstationer (bemannade och obemannade) och cirka 5 miljoner bensin- och dieselbilar. Jag tror det finns 15000 Teslor och 44 Superchargerstationer. Det finns alltså cirka 1900 bensin- och dieselbilar per bensinstation, medan det bara finns knappt 350 Teslor per Superchargerstation. Visserligen körs en Tesla fler mil per år än en genomsnittlig bensin- och dieselbil och den behöver också ladda oftare pga kortare räckvidd. Å andra sidan laddar den vanligtvis inte på Supercharger och den genomsnittliga Superchargerstationen har 12 stolpar, vilket är mer än antalet pumpar på en genomsnittlig mack. Å tredje sidan står Teslan längre tid per laddning.
Totalt sett är det inte uppenbart att det är större risk för trängsel på Superchargerstationen än på mackar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto

Inlägg av BrooklynS »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Det kommer nog bli riktigt ordentliga köer vid de fåtal mackar som fortfarande är öppna om 10år.
Varför skulle det bli det? Det tar ju 5 minuter att tanka en bil. En enda mack har ju en mycket stor kapacitet.
Berätta mer om hur bränslet kommer till macken.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto

Inlägg av LarsL »

Jag har nog sammanlagt köat flera gånger för bensin än för laddning av el. Men då har jag så klart kört 5 gånger så mycket på bensin och dessutom måste man tanka på station varje gång, hemma är det ju aldrig kö till laddsladden.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Jag har nog sammanlagt köat flera gånger för bensin än för laddning av el. Men då har jag så klart kört 5 gånger så mycket på bensin och dessutom måste man tanka på station varje gång, hemma är det ju aldrig kö till laddsladden.
Dom gånger jag köat för att tanka bensin har det varit för att det varit billigt. Men det var ju ganska länge sedan man jagade literpris.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Jag har nog sammanlagt köat flera gånger för bensin än för laddning av el. Men då har jag så klart kört 5 gånger så mycket på bensin och dessutom måste man tanka på station varje gång, hemma är det ju aldrig kö till laddsladden.
Dom gånger jag köat för att tanka bensin har det varit för att det varit billigt. Men det var ju ganska länge sedan man jagade literpris.
Hände rätt ofta när jag pendlade lite längre och tankade några gånger i veckan. Naturligtvis drog man ut på det tills det var på gränsen och då när man skulle hem vid 17 var soppan slut och det hade ju ”alla” andra det också och då blev det lätt kö.
Skriv svar