Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmotor
Moderator: Redaktion
Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto
Det kommer nog bli riktigt ordentliga köer vid de fåtal mackar som fortfarande är öppna om 10år.
Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto
Varför skulle det bli det? Det tar ju 5 minuter att tanka en bil. En enda mack har ju en mycket stor kapacitet.LarsL skrev:Det kommer nog bli riktigt ordentliga köer vid de fåtal mackar som fortfarande är öppna om 10år.
Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto
Av samma anledningar som det redan idag kan bli kö. Många som kommer in samtidigt, slut på soppa i tankarna eller liknande orsaker. Är det färre mackar blir det naturligtvis oftare problem av dessa orsaker på de färre mackar som finns kvar.Fredrik j skrev:Varför skulle det bli det? Det tar ju 5 minuter att tanka en bil. En enda mack har ju en mycket stor kapacitet.LarsL skrev:Det kommer nog bli riktigt ordentliga köer vid de fåtal mackar som fortfarande är öppna om 10år.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto
I Sverige finns drygt 2600 bensinstationer (bemannade och obemannade) och cirka 5 miljoner bensin- och dieselbilar. Jag tror det finns 15000 Teslor och 44 Superchargerstationer. Det finns alltså cirka 1900 bensin- och dieselbilar per bensinstation, medan det bara finns knappt 350 Teslor per Superchargerstation. Visserligen körs en Tesla fler mil per år än en genomsnittlig bensin- och dieselbil och den behöver också ladda oftare pga kortare räckvidd. Å andra sidan laddar den vanligtvis inte på Supercharger och den genomsnittliga Superchargerstationen har 12 stolpar, vilket är mer än antalet pumpar på en genomsnittlig mack. Å tredje sidan står Teslan längre tid per laddning.Fredrik j skrev:Varför skulle det bli det? Det tar ju 5 minuter att tanka en bil. En enda mack har ju en mycket stor kapacitet.LarsL skrev:Det kommer nog bli riktigt ordentliga köer vid de fåtal mackar som fortfarande är öppna om 10år.
Totalt sett är det inte uppenbart att det är större risk för trängsel på Superchargerstationen än på mackar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto
Berätta mer om hur bränslet kommer till macken.Fredrik j skrev:Varför skulle det bli det? Det tar ju 5 minuter att tanka en bil. En enda mack har ju en mycket stor kapacitet.LarsL skrev:Det kommer nog bli riktigt ordentliga köer vid de fåtal mackar som fortfarande är öppna om 10år.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto
Jag har nog sammanlagt köat flera gånger för bensin än för laddning av el. Men då har jag så klart kört 5 gånger så mycket på bensin och dessutom måste man tanka på station varje gång, hemma är det ju aldrig kö till laddsladden.
Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto
Dom gånger jag köat för att tanka bensin har det varit för att det varit billigt. Men det var ju ganska länge sedan man jagade literpris.LarsL skrev:Jag har nog sammanlagt köat flera gånger för bensin än för laddning av el. Men då har jag så klart kört 5 gånger så mycket på bensin och dessutom måste man tanka på station varje gång, hemma är det ju aldrig kö till laddsladden.
Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto
Hände rätt ofta när jag pendlade lite längre och tankade några gånger i veckan. Naturligtvis drog man ut på det tills det var på gränsen och då när man skulle hem vid 17 var soppan slut och det hade ju ”alla” andra det också och då blev det lätt kö.Fredrik j skrev:Dom gånger jag köat för att tanka bensin har det varit för att det varit billigt. Men det var ju ganska länge sedan man jagade literpris.LarsL skrev:Jag har nog sammanlagt köat flera gånger för bensin än för laddning av el. Men då har jag så klart kört 5 gånger så mycket på bensin och dessutom måste man tanka på station varje gång, hemma är det ju aldrig kö till laddsladden.