Ja typ 100 mil i batteriet så är de ett mindre problem. De är bara ett fåtal gånger jag kört 100 mil eller mer på en dag..mans71 skrev:Allt vi behöver är Plaid+ - sen behöver man inte ladda på väg hem, lär inte ta så värst lång tid.chaffis75 skrev:Suget ökar nog den dagen man står i en jättekkö till snabbladdare en stug bytar dag påväg tillfällen..Jerka skrev:Förbränningsmotorn har ingen framtid i bilar. Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget. Det kommer kännas lika dumt som att tanka telefonen med bensin.
Den biten måste lösas men annars tror jag du har rätt.
Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmotor
Moderator: Redaktion
Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto
Du kommer inte ens fram till stugan. 35x tankning på 1600 km enl videon. Inte ens fem mil på en tank. Och då är du ensam i bilen eftersom resten redan är fullt av tankar.chaffis75 skrev:Suget ökar nog den dagen man står i en jättekkö till snabbladdare en stug bytar dag påväg tillfällen..Jerka skrev:Förbränningsmotorn har ingen framtid i bilar. Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget. Det kommer kännas lika dumt som att tanka telefonen med bensin.
Den biten måste lösas men annars tror jag du har rätt.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto
Jag tror han syftar på förbränningsmotor som drivs med diesel. Normalt kommer man ju både till fjällen och hem igen utan att tanka. Det är ju inget man tidigare reflekterat över.renes skrev:Du kommer inte ens fram till stugan. 35x tankning på 1600 km enl videon. Inte ens fem mil på en tank. Och då är du ensam i bilen eftersom resten redan är fullt av tankar.chaffis75 skrev:Suget ökar nog den dagen man står i en jättekkö till snabbladdare en stug bytar dag påväg tillfällen..Jerka skrev:Förbränningsmotorn har ingen framtid i bilar. Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget. Det kommer kännas lika dumt som att tanka telefonen med bensin.
Den biten måste lösas men annars tror jag du har rätt.
Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto
Håller med dig i den saken, men det är inte alls relevant för denna diskussionen (utan att mena att vara elak).Fredrik j skrev:Jag tror han syftar på förbränningsmotor som drivs med diesel. Normalt kommer man ju både till fjällen och hem igen utan att tanka. Det är ju inget man tidigare reflekterat över.renes skrev:Du kommer inte ens fram till stugan. 35x tankning på 1600 km enl videon. Inte ens fem mil på en tank. Och då är du ensam i bilen eftersom resten redan är fullt av tankar.chaffis75 skrev:Suget ökar nog den dagen man står i en jättekkö till snabbladdare en stug bytar dag påväg tillfällen..Jerka skrev:Förbränningsmotorn har ingen framtid i bilar. Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget. Det kommer kännas lika dumt som att tanka telefonen med bensin.
Den biten måste lösas men annars tror jag du har rätt.
Tråden handlar specifikt om vätgas som framtida bränsle i våra bilar (inte dagens bensin eller diesel). Vätgas har mycket sämre energidensitet än bensin och diesel, och kräver enormt mycket mer plats för sin lagring.
Kika gärna på videon (om du inte redan gjort så) som förklarar detta väldigt pedagogiskt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto
Det var det här jag kommenterade:martinot skrev:Håller med dig i den saken, men det är inte alls relevant för denna diskussionen (utan att mena att vara elak).Fredrik j skrev:Jag tror han syftar på förbränningsmotor som drivs med diesel. Normalt kommer man ju både till fjällen och hem igen utan att tanka. Det är ju inget man tidigare reflekterat över.renes skrev:Du kommer inte ens fram till stugan. 35x tankning på 1600 km enl videon. Inte ens fem mil på en tank. Och då är du ensam i bilen eftersom resten redan är fullt av tankar.chaffis75 skrev:Suget ökar nog den dagen man står i en jättekkö till snabbladdare en stug bytar dag påväg tillfällen..Jerka skrev:Förbränningsmotorn har ingen framtid i bilar. Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget. Det kommer kännas lika dumt som att tanka telefonen med bensin.
Den biten måste lösas men annars tror jag du har rätt.
Tråden handlar specifikt om vätgas som framtida bränsle i våra bilar (inte dagens bensin eller diesel). Vätgas har mycket sämre energidensitet än bensin och diesel, och kräver enormt mycket mer plats för sin lagring.
Kika gärna på videon (om du inte redan gjort så) som förklarar detta väldigt pedagogiskt.
När det gäller vätgas är det ju dödsdömt från början i fordon.chaffis75 skrev:Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget.
Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto
Det var det här jag kommenterade:Fredrik j skrev:Håller med dig i den saken, men det är inte alls relevant för denna diskussionen (utan att mena att vara elak).martinot skrev:Jag tror han syftar på förbränningsmotor som drivs med diesel. Normalt kommer man ju både till fjällen och hem igen utan att tanka. Det är ju inget man tidigare reflekterat över.Fredrik j skrev:Du kommer inte ens fram till stugan. 35x tankning på 1600 km enl videon. Inte ens fem mil på en tank. Och då är du ensam i bilen eftersom resten redan är fullt av tankar.renes skrev:Suget ökar nog den dagen man står i en jättekkö till snabbladdare en stug bytar dag påväg tillfällen..chaffis75 skrev:[Förbränningsmotorn har ingen framtid i bilar. Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget. Det kommer kännas lika dumt som att tanka telefonen med bensin.
Den biten måste lösas men annars tror jag du har rätt.
Tråden handlar specifikt om vätgas som framtida bränsle i våra bilar (inte dagens bensin eller diesel). Vätgas har mycket sämre energidensitet än bensin och diesel, och kräver enormt mycket mer plats för sin lagring.
Kika gärna på videon (om du inte redan gjort så) som förklarar detta väldigt pedagogiskt.
När det gäller vätgas är det ju dödsdömt från början i fordon.[/quote]chaffis75 skrev:Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget.
Tack Fredrik.. Jo de är helt rätt jag syftade på traditionella fossil bilar vilket man som sagt kan läsa ovan. Tycker de mycket relevant.. Jag är som sagt offtopic men de är ganska vanligt här så ser inget jätteproblem.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto
Aldrig upplevt sådant problem med Teslan pga SuC-Nätverket som redan idag är omfattande ovh hela tiden byggs ut (kört ca 9000mil på två år).chaffis75 skrev:Suget ökar nog den dagen man står i en jättekkö till snabbladdare en stug bytar dag påväg tillfällen..Jerka skrev:Förbränningsmotorn har ingen framtid i bilar. Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget. Det kommer kännas lika dumt som att tanka telefonen med bensin.
Den biten måste lösas men annars tror jag du har rätt.
MVH
Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto
Ok.. Nej såklart är de aldrig varit kö på SuC eftersom du personligen aldrig sett de..NiklasTesla skrev:Aldrig upplevt sådant problem med Teslan pga SuC-Nätverket som redan idag är omfattande ovh hela tiden byggs ut (kört ca 9000mil på två år).chaffis75 skrev:Suget ökar nog den dagen man står i en jättekkö till snabbladdare en stug bytar dag påväg tillfällen..Jerka skrev:Förbränningsmotorn har ingen framtid i bilar. Ingen kommer vilja tanka sin bil med flytande eller gasformigt bränsle som kostar en massa pengar när man väl har vant sig vid att ladda den i eluttaget. Det kommer kännas lika dumt som att tanka telefonen med bensin.
Den biten måste lösas men annars tror jag du har rätt.
MVH
Jag har dock sett köer på SuC trots jag inte ens äger en tesla, kör förbi en dagligen.
Jag har även läst en del trådar där tex Mora SuC varit problem.
Tror inte antal mil har betydelse (har själv kört snart 2000 mil utan att besöka en snabbladdare) då de är storhelger och stugbytar helger då många kör bil långa sträckor som kan vara problem.
Dessutom har väl corona hållt ner resandet de senaste 2 åren, norrmännen med alla sina teslor har ju inte fått åka till Sverige knappt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto
Påminner mig om den klassiska gamla devisen: de som har allra mest problem med Tesla och SuC, är de som inte äger Tesla.
Hur som helst det är med den saken, så tror jag inte att långsam vätgastankning och direkt vätgasförbränning är svaret på eventuella SuC-problem.
Hur som helst det är med den saken, så tror jag inte att långsam vätgastankning och direkt vätgasförbränning är svaret på eventuella SuC-problem.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto
Stugbytarhelger är varje helg under säsong, och då vi åker mycket skidor har jag varit ute på vägarna både med Teslan och med husbilen, har inte sett till dessa köer? Om man bevakar en given SuC kan det säkert vara fullt där ibland och en kort kö, men då är det garanterat en ännu längre kö på McDonaldsen som ligger bredvid. En del av lösningen är att se till att få upp uttag där man kan ladda vid stugorna, så sparar man in hälften av laddstoppen ute på vägen.Kändes lagom nödvändigt att ladda till 80% i Sveg, 5 mil innan Vemdalen, för att man skall kunna ha ström att ta sig tillbaka, då det i princip inte finns destinationsladdning nånstans i Vemdalen. Men bastuaggregat finns i nästan varje lägenhet och stuga!
Att köra tankbilar med vätgas till Sveg och Ljusdal är iallafall inte lösningen på några transportproblem.
Att köra tankbilar med vätgas till Sveg och Ljusdal är iallafall inte lösningen på några transportproblem.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto
Det kommer nog bli riktigt ordentliga köer vid de fåtal mackar som fortfarande är öppna om 10år.
Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto
Varför skulle det bli det? Det tar ju 5 minuter att tanka en bil. En enda mack har ju en mycket stor kapacitet.LarsL skrev:Det kommer nog bli riktigt ordentliga köer vid de fåtal mackar som fortfarande är öppna om 10år.
Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto
Av samma anledningar som det redan idag kan bli kö. Många som kommer in samtidigt, slut på soppa i tankarna eller liknande orsaker. Är det färre mackar blir det naturligtvis oftare problem av dessa orsaker på de färre mackar som finns kvar.Fredrik j skrev:Varför skulle det bli det? Det tar ju 5 minuter att tanka en bil. En enda mack har ju en mycket stor kapacitet.LarsL skrev:Det kommer nog bli riktigt ordentliga köer vid de fåtal mackar som fortfarande är öppna om 10år.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto
I Sverige finns drygt 2600 bensinstationer (bemannade och obemannade) och cirka 5 miljoner bensin- och dieselbilar. Jag tror det finns 15000 Teslor och 44 Superchargerstationer. Det finns alltså cirka 1900 bensin- och dieselbilar per bensinstation, medan det bara finns knappt 350 Teslor per Superchargerstation. Visserligen körs en Tesla fler mil per år än en genomsnittlig bensin- och dieselbil och den behöver också ladda oftare pga kortare räckvidd. Å andra sidan laddar den vanligtvis inte på Supercharger och den genomsnittliga Superchargerstationen har 12 stolpar, vilket är mer än antalet pumpar på en genomsnittlig mack. Å tredje sidan står Teslan längre tid per laddning.Fredrik j skrev:Varför skulle det bli det? Det tar ju 5 minuter att tanka en bil. En enda mack har ju en mycket stor kapacitet.LarsL skrev:Det kommer nog bli riktigt ordentliga köer vid de fåtal mackar som fortfarande är öppna om 10år.
Totalt sett är det inte uppenbart att det är större risk för trängsel på Superchargerstationen än på mackar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto
Berätta mer om hur bränslet kommer till macken.Fredrik j skrev:Varför skulle det bli det? Det tar ju 5 minuter att tanka en bil. En enda mack har ju en mycket stor kapacitet.LarsL skrev:Det kommer nog bli riktigt ordentliga köer vid de fåtal mackar som fortfarande är öppna om 10år.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto
Jag har nog sammanlagt köat flera gånger för bensin än för laddning av el. Men då har jag så klart kört 5 gånger så mycket på bensin och dessutom måste man tanka på station varje gång, hemma är det ju aldrig kö till laddsladden.
Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto
Dom gånger jag köat för att tanka bensin har det varit för att det varit billigt. Men det var ju ganska länge sedan man jagade literpris.LarsL skrev:Jag har nog sammanlagt köat flera gånger för bensin än för laddning av el. Men då har jag så klart kört 5 gånger så mycket på bensin och dessutom måste man tanka på station varje gång, hemma är det ju aldrig kö till laddsladden.
Re: Toyotas nya satsning på vätgasbilar med förbränningsmoto
Hände rätt ofta när jag pendlade lite längre och tankade några gånger i veckan. Naturligtvis drog man ut på det tills det var på gränsen och då när man skulle hem vid 17 var soppan slut och det hade ju ”alla” andra det också och då blev det lätt kö.Fredrik j skrev:Dom gånger jag köat för att tanka bensin har det varit för att det varit billigt. Men det var ju ganska länge sedan man jagade literpris.LarsL skrev:Jag har nog sammanlagt köat flera gånger för bensin än för laddning av el. Men då har jag så klart kört 5 gånger så mycket på bensin och dessutom måste man tanka på station varje gång, hemma är det ju aldrig kö till laddsladden.