Gammal teknik VS ny teknik

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1561
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Gammal teknik VS ny teknik

Inlägg av pefreli »

På LinkedIn såg jag en jämförande bild mellan gammal ICE motor inkl. växellåda vs dito elektrisk.

Begreppet ”en bild säger mer än tusen ord” kommer väl till pass.
FD28F245-15AE-40DE-A8D9-2635175E2C56.jpeg
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Gammal teknik VS ny teknik

Inlägg av StefL »

Ja visst är det imponerande hur utvecklingen gått.
MEN - ska man var helt ärlig och titta på hur hela drivlinan ser ut bör man för elalternativet även inkludera batteriet då det ju både tar en del plats och adderar vikt till fordonet. Den mekaniska komplexiteten är ju ändå väsentligt lägre, men man kan inte bortse från batteriet. Det är inte rimligt att rakt av jämföra med bränsletanken i en fossilbil då batteriet även sätter gränser för effektuttag och också innehåller en del av själva "energibäraren" vilket en tom bränsletank inte gör.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Gammal teknik VS ny teknik

Inlägg av Bjelke »

StefL skrev:
Ja visst är det imponerande hur utvecklingen gått.
MEN - ska man var helt ärlig och titta på hur hela drivlinan ser ut bör man för elalternativet även inkludera batteriet då det ju både tar en del plats och adderar vikt till fordonet. Den mekaniska komplexiteten är ju ändå väsentligt lägre, men man kan inte bortse från batteriet. Det är inte rimligt att rakt av jämföra med bränsletanken i en fossilbil då batteriet även sätter gränser för effektuttag och också innehåller en del av själva "energibäraren" vilket en tom bränsletank inte gör.
Batteriet är dessutom grymt komplicerat på elbilar och det finns en jäkla massa som ska funka där också, även
den inbyggda laddaren måste ”tänkas” in i jämförelser… (även om det såklart isf också måste tas med fossilares
generator då kanske men den har inte riktigt samma kritiska funktion)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Gammal teknik VS ny teknik

Inlägg av taliz »

Bjelke skrev:
StefL skrev:
Ja visst är det imponerande hur utvecklingen gått.
MEN - ska man var helt ärlig och titta på hur hela drivlinan ser ut bör man för elalternativet även inkludera batteriet då det ju både tar en del plats och adderar vikt till fordonet. Den mekaniska komplexiteten är ju ändå väsentligt lägre, men man kan inte bortse från batteriet. Det är inte rimligt att rakt av jämföra med bränsletanken i en fossilbil då batteriet även sätter gränser för effektuttag och också innehåller en del av själva "energibäraren" vilket en tom bränsletank inte gör.
Batteriet är dessutom grymt komplicerat på elbilar och det finns en jäkla massa som ska funka där också, även
den inbyggda laddaren måste ”tänkas” in i jämförelser… (även om det såklart isf också måste tas med fossilares
generator då kanske men den har inte riktigt samma kritiska funktion)
Vad är så komplicerat med batteriet?
Det har ett styr, ladd och kylsystem.
Men det har en avgasmotor också, plus en massa rörliga delar kopplade till förbränningen, bränslesystem, smörjsystem etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Gammal teknik VS ny teknik

Inlägg av fth »

taliz skrev:
Vad är så komplicerat med batteriet?
Det har ett styr, ladd och kylsystem.
Men det har en avgasmotor också, plus en massa rörliga delar kopplade till förbränningen, bränslesystem, smörjsystem etc.
Elmotorn är extremt mycket enklare än förbränningsmotorn.

Elbilsbatteriet är extremt mycket mer komplicerat än tanken på en fossilbil.

Hela drivlinan är fortfarande mycket enklare på en elbil än på en fossilbil, men för att jämförelsen skall bli rättvis måste även batteriet tas med i jämförelsen.

Så tolkade jag resonemanget ovan, och håller också med.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Gammal teknik VS ny teknik

Inlägg av taliz »

fth skrev:
taliz skrev:
Vad är så komplicerat med batteriet?
Det har ett styr, ladd och kylsystem.
Men det har en avgasmotor också, plus en massa rörliga delar kopplade till förbränningen, bränslesystem, smörjsystem etc.
Elmotorn är extremt mycket enklare än förbränningsmotorn.

Elbilsbatteriet är extremt mycket mer komplicerat än tanken på en fossilbil.

Hela drivlinan är fortfarande mycket enklare på en elbil än på en fossilbil, men för att jämförelsen skall bli rättvis måste även batteriet tas med i jämförelsen.

Så tolkade jag resonemanget ovan, och håller också med.

/fth
Ja absolut.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Gammal teknik VS ny teknik

Inlägg av Bjelke »

Ungefär så jag tänkte också :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar