På LinkedIn såg jag en jämförande bild mellan gammal ICE motor inkl. växellåda vs dito elektrisk.
Begreppet ”en bild säger mer än tusen ord” kommer väl till pass.
Gammal teknik VS ny teknik
Moderator: Redaktion
Gammal teknik VS ny teknik
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Gammal teknik VS ny teknik
Ja visst är det imponerande hur utvecklingen gått.
MEN - ska man var helt ärlig och titta på hur hela drivlinan ser ut bör man för elalternativet även inkludera batteriet då det ju både tar en del plats och adderar vikt till fordonet. Den mekaniska komplexiteten är ju ändå väsentligt lägre, men man kan inte bortse från batteriet. Det är inte rimligt att rakt av jämföra med bränsletanken i en fossilbil då batteriet även sätter gränser för effektuttag och också innehåller en del av själva "energibäraren" vilket en tom bränsletank inte gör.
MEN - ska man var helt ärlig och titta på hur hela drivlinan ser ut bör man för elalternativet även inkludera batteriet då det ju både tar en del plats och adderar vikt till fordonet. Den mekaniska komplexiteten är ju ändå väsentligt lägre, men man kan inte bortse från batteriet. Det är inte rimligt att rakt av jämföra med bränsletanken i en fossilbil då batteriet även sätter gränser för effektuttag och också innehåller en del av själva "energibäraren" vilket en tom bränsletank inte gör.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Gammal teknik VS ny teknik
Batteriet är dessutom grymt komplicerat på elbilar och det finns en jäkla massa som ska funka där också, ävenStefL skrev:Ja visst är det imponerande hur utvecklingen gått.
MEN - ska man var helt ärlig och titta på hur hela drivlinan ser ut bör man för elalternativet även inkludera batteriet då det ju både tar en del plats och adderar vikt till fordonet. Den mekaniska komplexiteten är ju ändå väsentligt lägre, men man kan inte bortse från batteriet. Det är inte rimligt att rakt av jämföra med bränsletanken i en fossilbil då batteriet även sätter gränser för effektuttag och också innehåller en del av själva "energibäraren" vilket en tom bränsletank inte gör.
den inbyggda laddaren måste ”tänkas” in i jämförelser… (även om det såklart isf också måste tas med fossilares
generator då kanske men den har inte riktigt samma kritiska funktion)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Gammal teknik VS ny teknik
Vad är så komplicerat med batteriet?Bjelke skrev:Batteriet är dessutom grymt komplicerat på elbilar och det finns en jäkla massa som ska funka där också, ävenStefL skrev:Ja visst är det imponerande hur utvecklingen gått.
MEN - ska man var helt ärlig och titta på hur hela drivlinan ser ut bör man för elalternativet även inkludera batteriet då det ju både tar en del plats och adderar vikt till fordonet. Den mekaniska komplexiteten är ju ändå väsentligt lägre, men man kan inte bortse från batteriet. Det är inte rimligt att rakt av jämföra med bränsletanken i en fossilbil då batteriet även sätter gränser för effektuttag och också innehåller en del av själva "energibäraren" vilket en tom bränsletank inte gör.
den inbyggda laddaren måste ”tänkas” in i jämförelser… (även om det såklart isf också måste tas med fossilares
generator då kanske men den har inte riktigt samma kritiska funktion)
Det har ett styr, ladd och kylsystem.
Men det har en avgasmotor också, plus en massa rörliga delar kopplade till förbränningen, bränslesystem, smörjsystem etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Gammal teknik VS ny teknik
Elmotorn är extremt mycket enklare än förbränningsmotorn.taliz skrev:Vad är så komplicerat med batteriet?
Det har ett styr, ladd och kylsystem.
Men det har en avgasmotor också, plus en massa rörliga delar kopplade till förbränningen, bränslesystem, smörjsystem etc.
Elbilsbatteriet är extremt mycket mer komplicerat än tanken på en fossilbil.
Hela drivlinan är fortfarande mycket enklare på en elbil än på en fossilbil, men för att jämförelsen skall bli rättvis måste även batteriet tas med i jämförelsen.
Så tolkade jag resonemanget ovan, och håller också med.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Gammal teknik VS ny teknik
Ja absolut.fth skrev:Elmotorn är extremt mycket enklare än förbränningsmotorn.taliz skrev:Vad är så komplicerat med batteriet?
Det har ett styr, ladd och kylsystem.
Men det har en avgasmotor också, plus en massa rörliga delar kopplade till förbränningen, bränslesystem, smörjsystem etc.
Elbilsbatteriet är extremt mycket mer komplicerat än tanken på en fossilbil.
Hela drivlinan är fortfarande mycket enklare på en elbil än på en fossilbil, men för att jämförelsen skall bli rättvis måste även batteriet tas med i jämförelsen.
Så tolkade jag resonemanget ovan, och håller också med.
/fth
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178