Kinas reaktion på miljömurar?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Kinas reaktion på miljömurar?

Inlägg av Zalman3 »

Nu när EU inför tullar på varor från icke EU-länder för att kompensera CO2 avgifter för EU företag, då kan exempelvis Kina se det som ett handelshinder.

Vad blir då Kinas svar?

Sverige har ju stoppat kineser från att bygga 5G i Sverige.
Nu stoppas Ericsson i Kina som en reaktion.

Analytiker: Ericsson kan bli nollat i Kina av politiska skäl
Ericsson har flera gånger under våren flaggat för kommande motvind i Kina.
Nu står det klart att det i bästa fall blir en halvering från förra årets jätteupphandlingar.

”Jag har lagt in att Ericsson får noll i mina estimat”, säger DNB:s telekomanalytiker Frank Maaø till Di.
Är ett stort handelskrig på gång mot Kina?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Kinas reaktion på miljömurar?

Inlägg av heldiggrisen »

Familjen Biden har för många ekonomiska intressen i Kina för att det ska lyckas.

EU kan försöka, och jag stödjer importtullar på 1000% på Kinesiska varor.

Kanske blir vi av med skit som alibaba et al.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kinas reaktion på miljömurar?

Inlägg av Zalman3 »

heldiggrisen skrev:
Familjen Biden har för många ekonomiska intressen i Kina för att det ska lyckas.

EU kan försöka, och jag stödjer importtullar på 1000% på Kinesiska varor.

Kanske blir vi av med skit som alibaba et al.
Jag är också för importtullar från Kina.

Dock kommer konsumenten få betala mera för varor tillverkade i EU med låga utsläpp av CO2.
Och risken är att det protesteras.
Vi sitter i en rävsax eftersom vi vant oss med löjligt billiga varor från Kina.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Kinas reaktion på miljömurar?

Inlägg av heldiggrisen »

Zalman3 skrev:
heldiggrisen skrev:
Familjen Biden har för många ekonomiska intressen i Kina för att det ska lyckas.

EU kan försöka, och jag stödjer importtullar på 1000% på Kinesiska varor.

Kanske blir vi av med skit som alibaba et al.
Jag är också för importtullar från Kina.

Dock kommer konsumenten få betala mera för varor tillverkade i EU med låga utsläpp av CO2.
Och risken är att det protesteras.
Vi sitter i en rävsax eftersom vi vant oss med löjligt billiga varor från Kina.
Jag ser enbart det positiva i att ett par klimatneutrala jeans kostar 2000kr, men då måste ALLA jeans vara klimatneutrala.

Producenter som inte producerar klimatneutralt eller bättre ska bötas tills de antingen går konkurs eller producerar neutralt.

Böterna ska gå till statliga klimattilltak.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kinas reaktion på miljömurar?

Inlägg av Fredrik j »

heldiggrisen skrev:

Böterna ska gå till statliga klimattilltak.
Om det ska fungera behöver ju pengarna gå till den inhemske producent som producerar samma vara på ett klimatneutralt sätt men som har svårt att konkurrera med andra tillverkare som inte gör det. Om staten tar pengarna kommer det ju bli orimligt svårt att bedriva tillverkning av klimatneutrala produkter så länge det kostar mer.
Att tro att konsumenten i någon större utsträckning är villig att betala för att produkterna är klimatneutrala tror jag är naivt. I alla fall när det handlar om ekonomiskt lite svagare hushåll samt vanliga vardagsprodukter, som t.ex. ett par jeans.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Kinas reaktion på miljömurar?

Inlägg av heldiggrisen »

Fredrik j skrev:
heldiggrisen skrev:

Böterna ska gå till statliga klimattilltak.
Om det ska fungera behöver ju pengarna gå till den inhemske producent som producerar samma vara på ett klimatneutralt sätt men som har svårt att konkurrera med andra tillverkare som inte gör det. Om staten tar pengarna kommer det ju bli orimligt svårt att bedriva tillverkning av klimatneutrala produkter så länge det kostar mer.
Att tro att konsumenten i någon större utsträckning är villig att betala för att produkterna är klimatneutrala tror jag är naivt. I alla fall när det handlar om ekonomiskt lite svagare hushåll samt vanliga vardagsprodukter, som t.ex. ett par jeans.
Konsumenten har inget annat val än klimatneutrala produkter, finns inget annat alternativ.
Om ett par nya jeans kostar 2000 spänn, så kommer inte folk ha 14 par liggandes.
Begagnade kläder kommer också bli en större grej än det är nu.

Jag valde jeans för att det är en av de stora hoten, speciellt vattenförbrukning och utsläpp, men alla varor ska vara godkända klimatneutrala.

Jag betalar hellre 2000 spänn för ett par jeans än 1500kr i någon skatt som går till att köpa fiktiva utsläppsrätter i Kina.

Om vi får S&P500 företagen att halvera sina utsläpp, så kan man uppnå alla klimatmål på rekordtid, i stället för att medelsvensson ska sluta med att mysfyra med ved.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kinas reaktion på miljömurar?

Inlägg av Fredrik j »

heldiggrisen skrev:
Om vi får S&P500 företagen att halvera sina utsläpp, så kan man uppnå alla klimatmål på rekordtid, i stället för att medelsvensson ska sluta med att mysfyra med ved.
Vad politikerna vet är att havererade ekonomier är ett stort hot mot klimatarbetet. I stort sätt alla åtgärder handlar ju om investeringar och att snabbt kassera gammal teknik och ersätta med ny.
Handelskrig och, gud förbjude, väpnade konflikter är ju katastrofala för miljön.

Det finns ju säkert många med protektionistisk och nationalistisk agenda som ser klimatpolitik som ett mycket lämplig lämpligt verktyg.
Sen har vi ju frågan om väljarkåren accepterar att ett par jeans kostar 2000kr.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kinas reaktion på miljömurar?

Inlägg av Zalman3 »

Angående dyra jeans.
Har handlat jeans på Khao San Road i Bangkok. Fanns inte nåt par som kostade över 50kr!
I vems fickor handlar vinsten på ca 950 kr för dessa jeans, när de hamnat i Sverige?

Är helt övertygad om att man kan tillverka jeans i Sverige, av dissolvingmassa(baseras på bok eller tall), miljövänligt, till ett pris som understiger 500kr.
Dissolvingmassa används för att tillverka textilier som används för att tillverka kläder, sängkläder och möbelklädsel. Men den kan också hittas i cellofan, disktrasor, hygienartiklar och mer.
En del av vår dissolvingmassa levereras till varumärket Tencel ™, vilket används i kläder från några av världens ledande designers.

Vad är tencel och hur miljövänligt är det?
I takt med att efterfrågan på fibrer till textilier ökar görs omfattande försök att använda alternativ till bomull och polyester som är de mest använda materialen idag. Polyester är en ändlig resurs som måste minska på sikt och konventionellt framställd bomull har stor negativ inverkan på miljön. Det finns alternativ som är baserade på fibrer från olika sorters trä. Viskos är ett material som redan används i stor utsträckning men det finns bättre alternativ som lyocell. Det görs också försök att skapa fibrer och garn av papper men det är en bit kvar till det alterantivet kan erbjudas i stor skala. Lyocell har i nuläget en god potential. Så vad är lyocell? Man kan enkelt säga att det är en förbättring av viskosframställningen som kräver färre kemikalier och framför allt mindre mängder kemikalier.

Tencel - en naturfiber

Så hur kommer tencel in i bilden? Jo, tencel är en ytterligare förbättring av lyocell på grund av att råvaran tas från certifierad skog och att hela processen är så energi- och kemikaliesnål som det för närvarande går. Tencel är ett skyddat varumärke som ägs av det österikiska företaget Lenzing som har en tydlig hållbarhetsprofil. Själva produkten är därtill certifierad med EUs ECO label (tidigare EU-blomman). Ur miljösynpunkt är lyocell ett bättre alternativ än viskos som båda framställs av snabbväxande träd men tencel är den bästa varianten av lyocell som för närvarande finns. Det kan finns små variationer beroende på vilket trädslag som används. Tencel framställs av eukalyptus vilket är att föredra. Bambu fungerar också bra. I Sverige skulle vi kunna använda bok och tall för framställning av lyocell.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
wheels
Inlägg: 521
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Kinas reaktion på miljömurar?

Inlägg av wheels »

Protektionistisk och nationalistisk agenda mot kina ser jag som mycket bra eftersom dom pissar på allt och alla när dom går in för att bli en dominerande ekonomi
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Kinas reaktion på miljömurar?

Inlägg av heldiggrisen »

Zalman3 skrev:
Angående dyra jeans.
Har handlat jeans på Khao San Road i Bangkok. Fanns inte nåt par som kostade över 50kr!
I vems fickor handlar vinsten på ca 950 kr för dessa jeans, när de hamnat i Sverige?

Är helt övertygad om att man kan tillverka jeans i Sverige, av dissolvingmassa(baseras på bok eller tall), miljövänligt, till ett pris som understiger 500kr.
Dissolvingmassa används för att tillverka textilier som används för att tillverka kläder, sängkläder och möbelklädsel. Men den kan också hittas i cellofan, disktrasor, hygienartiklar och mer.
En del av vår dissolvingmassa levereras till varumärket Tencel ™, vilket används i kläder från några av världens ledande designers.

Vad är tencel och hur miljövänligt är det?
I takt med att efterfrågan på fibrer till textilier ökar görs omfattande försök att använda alternativ till bomull och polyester som är de mest använda materialen idag. Polyester är en ändlig resurs som måste minska på sikt och konventionellt framställd bomull har stor negativ inverkan på miljön. Det finns alternativ som är baserade på fibrer från olika sorters trä. Viskos är ett material som redan används i stor utsträckning men det finns bättre alternativ som lyocell. Det görs också försök att skapa fibrer och garn av papper men det är en bit kvar till det alterantivet kan erbjudas i stor skala. Lyocell har i nuläget en god potential. Så vad är lyocell? Man kan enkelt säga att det är en förbättring av viskosframställningen som kräver färre kemikalier och framför allt mindre mängder kemikalier.

Tencel - en naturfiber

Så hur kommer tencel in i bilden? Jo, tencel är en ytterligare förbättring av lyocell på grund av att råvaran tas från certifierad skog och att hela processen är så energi- och kemikaliesnål som det för närvarande går. Tencel är ett skyddat varumärke som ägs av det österikiska företaget Lenzing som har en tydlig hållbarhetsprofil. Själva produkten är därtill certifierad med EUs ECO label (tidigare EU-blomman). Ur miljösynpunkt är lyocell ett bättre alternativ än viskos som båda framställs av snabbväxande träd men tencel är den bästa varianten av lyocell som för närvarande finns. Det kan finns små variationer beroende på vilket trädslag som används. Tencel framställs av eukalyptus vilket är att föredra. Bambu fungerar också bra. I Sverige skulle vi kunna använda bok och tall för framställning av lyocell.
Uten ursprungsgaranti ska inte ”Bangkok”-jeans få säljas i Sverige.
Om det görs ändå ska tex HM bötas into Oblivion.
Miljardböter är det ända som funkar, se på VW Dieselgate.

Sverige kan ansätta några tusen inspektörer vars ända uppgift är att kolla ursprung, inget mer hästkött i lasagnen eller miljöförstörande bomull på svenska marknaden.

Hellre det än att betala några papp över skattsedeln varje år, som ger noll effekt.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Kinas reaktion på miljömurar?

Inlägg av wannabee »

wheels skrev:
Protektionistisk och nationalistisk agenda mot kina ser jag som mycket bra eftersom dom pissar på allt och alla när dom går in för att bli en dominerande ekonomi
Då kan vi se fram emot att Vi och Kina blir som Östtyskland och Västtyskland var.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kinas reaktion på miljömurar?

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Angående dyra jeans.
Har handlat jeans på Khao San Road i Bangkok. Fanns inte nåt par som kostade över 50kr!
I vems fickor handlar vinsten på ca 950 kr för dessa jeans, när de hamnat i Sverige?

Är helt övertygad om att man kan tillverka jeans i Sverige, av dissolvingmassa(baseras på bok eller tall), miljövänligt, till ett pris som understiger 500kr.
Dissolvingmassa används för att tillverka textilier som används för att tillverka kläder, sängkläder och möbelklädsel. Men den kan också hittas i cellofan, disktrasor, hygienartiklar och mer.
En del av vår dissolvingmassa levereras till varumärket Tencel ™, vilket används i kläder från några av världens ledande designers.

Vad är tencel och hur miljövänligt är det?
I takt med att efterfrågan på fibrer till textilier ökar görs omfattande försök att använda alternativ till bomull och polyester som är de mest använda materialen idag. Polyester är en ändlig resurs som måste minska på sikt och konventionellt framställd bomull har stor negativ inverkan på miljön. Det finns alternativ som är baserade på fibrer från olika sorters trä. Viskos är ett material som redan används i stor utsträckning men det finns bättre alternativ som lyocell. Det görs också försök att skapa fibrer och garn av papper men det är en bit kvar till det alterantivet kan erbjudas i stor skala. Lyocell har i nuläget en god potential. Så vad är lyocell? Man kan enkelt säga att det är en förbättring av viskosframställningen som kräver färre kemikalier och framför allt mindre mängder kemikalier.

Tencel - en naturfiber

Så hur kommer tencel in i bilden? Jo, tencel är en ytterligare förbättring av lyocell på grund av att råvaran tas från certifierad skog och att hela processen är så energi- och kemikaliesnål som det för närvarande går. Tencel är ett skyddat varumärke som ägs av det österikiska företaget Lenzing som har en tydlig hållbarhetsprofil. Själva produkten är därtill certifierad med EUs ECO label (tidigare EU-blomman). Ur miljösynpunkt är lyocell ett bättre alternativ än viskos som båda framställs av snabbväxande träd men tencel är den bästa varianten av lyocell som för närvarande finns. Det kan finns små variationer beroende på vilket trädslag som används. Tencel framställs av eukalyptus vilket är att föredra. Bambu fungerar också bra. I Sverige skulle vi kunna använda bok och tall för framställning av lyocell.
Vi lever i ett tjänstesamhälle. Alla inblandade i att dom där jeansen hamnar i din hand ska ha betalt och alla i kedjan som finns i sverige behöver ha löner som går att leva bra på. Det springer lätt iväg. Först och främst har du ju moms i dom där 950kr. Ska dom tillverkas i sverige gäller det att processen är väldigt automatiserad annars springer kostnaderna iväg.
I bangkok ligger det mesta av värdet i själva varan. I sverige ligger värdet i hanteringen.

Sen kostar inte jeans minst 950kr i sverige. Nu kanske inte jag är någon mode-ikon men jag köper utmärkt sittande och fungerande jeans på t.ex. Lager 157 för ca 250kr.
Om du vill betala hundratals kronor för ett varumärke ska du ju inte lasta vårt ekonomiska system för det. Det väljer du ju själv.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kinas reaktion på miljömurar?

Inlägg av Fredrik j »

wheels skrev:
Protektionistisk och nationalistisk agenda mot kina ser jag som mycket bra eftersom dom pissar på allt och alla när dom går in för att bli en dominerande ekonomi
Vi kommer inte gå vinnande ur den striden. Det vore ju bra om vi insåg det utan att behöva prova själva.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5409
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Kinas reaktion på miljömurar?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
wheels skrev:
Protektionistisk och nationalistisk agenda mot kina ser jag som mycket bra eftersom dom pissar på allt och alla när dom går in för att bli en dominerande ekonomi
Vi kommer inte gå vinnande ur den striden. Det vore ju bra om vi insåg det utan att behöva prova själva.
Varför måste en sådan här 'kraftmätning' resultera i en 'vinnare'.

Sure... Det kommer bli några 'knapra' år när vi kommer få klara oss utan div. snorbilliga prylar. Men sen kommer vi ha byggt upp en produktionskapacitet för allt som vi har tillgång till idag. Och med "vi" så menar jag den här planetens demokratiska länder. Prylarna kommer inte vara lika billiga som idag, men de kommer vara ungefär lika bra om inte bättre.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kinas reaktion på miljömurar?

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
wheels skrev:
Protektionistisk och nationalistisk agenda mot kina ser jag som mycket bra eftersom dom pissar på allt och alla när dom går in för att bli en dominerande ekonomi
Vi kommer inte gå vinnande ur den striden. Det vore ju bra om vi insåg det utan att behöva prova själva.
Varför måste en sådan här 'kraftmätning' resultera i en 'vinnare'.

Sure... Det kommer bli några 'knapra' år när vi kommer få klara oss utan div. snorbilliga prylar. Men sen kommer vi ha byggt upp en produktionskapacitet för allt som vi har tillgång till idag. Och med "vi" så menar jag den här planetens demokratiska länder. Prylarna kommer inte vara lika billiga som idag, men de kommer vara ungefär lika bra om inte bättre.
Knapra år vinner inga röster. Det öppnar bara för missnöjespartier.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5409
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Kinas reaktion på miljömurar?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
wheels skrev:
Protektionistisk och nationalistisk agenda mot kina ser jag som mycket bra eftersom dom pissar på allt och alla när dom går in för att bli en dominerande ekonomi
Vi kommer inte gå vinnande ur den striden. Det vore ju bra om vi insåg det utan att behöva prova själva.
Varför måste en sådan här 'kraftmätning' resultera i en 'vinnare'.

Sure... Det kommer bli några 'knapra' år när vi kommer få klara oss utan div. snorbilliga prylar. Men sen kommer vi ha byggt upp en produktionskapacitet för allt som vi har tillgång till idag. Och med "vi" så menar jag den här planetens demokratiska länder. Prylarna kommer inte vara lika billiga som idag, men de kommer vara ungefär lika bra om inte bättre.
Knapra år vinner inga röster. Det öppnar bara för missnöjespartier.
Kanske det. Men i det här fallet verkar det tyvärr inte som att vi har något val.

De etablerade partierna får väl helt enkelt börja samarbeta om att lagom pedagogiskt förklara för 'de berörda delarna av väljarkåren' hur saker och ting 'ligger till'.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kinas reaktion på miljömurar?

Inlägg av Mickep »

Oh jag läste miljömuppar (måste ha glasögon)
Tänkte mig att de togs runt hörnet för att möta exekutionspluton.
Skriv svar