Klimatkompenserar du?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Klimatkompenserar du?

Inlägg av MWall »

LarsL skrev:
Maw skrev:
Nu blir jag nyfiken. I vilket undergångsscenario dör varenda människa på jorden för att bli ersatta av släktingar från mars efter bara några år? :?:
Du kan ju fråga Elon! Du vet väl att detta är hela hans tanke med SpaceX?

Eller var det en seriös fråga?!?

Ett komet nedslag skulle kunna slå ut allt liv på jorden, du kanske har hört talas om dinosaurierna?
Det slog inte ut allt liv. Uppenbarligen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Klimatkompenserar du?

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
mati skrev:
Jag är inte så säker. Om jag får välja mellan att vara kvar på jorden, men död, eller istället leva på en livlös roströd himlakropp utan skogar, djur, hav eller ens luft, så vet jag vad jag väljer. Och jag tror att jag inte är ensam.
Ja, och för min egen del så skulle jag inte ens komma ifråga. Är för gammal (har dessutom steriliserat mig) och har ingen spetskompetens. :?
Du ligger nog pyrt till. Men då är vi två, jag skulle inte heller klara någon urvalsprocess. Fast det gör inget. När apokalypsen är i antågande kan vi kura ihop oss, ta en kopp kaffe, och snacka elbilar så länge. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Klimatkompenserar du?

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Du ligger nog pyrt till. Men då är vi två, jag skulle inte heller klara någon urvalsprocess. Fast det gör inget. När apokalypsen är i antågande kan vi kura ihop oss, ta en kopp kaffe, och snacka elbilar så länge. ;)
Låter bra! Fast jag väljer te, då. ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Klimatkompenserar du?

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
mati skrev:
Du ligger nog pyrt till. Men då är vi två, jag skulle inte heller klara någon urvalsprocess. Fast det gör inget. När apokalypsen är i antågande kan vi kura ihop oss, ta en kopp kaffe, och snacka elbilar så länge. ;)
Låter bra! Fast jag väljer te, då. ;)
Taget. Bullar eller frallor?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Klimatkompenserar du?

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Du ligger nog pyrt till. Men då är vi två, jag skulle inte heller klara någon urvalsprocess. Fast det gör inget. När apokalypsen är i antågande kan vi kura ihop oss, ta en kopp kaffe, och snacka elbilar så länge. ;)
Låter bra! Fast jag väljer te, då. ;)
Taget. Bullar eller frallor?
Både och! :roll:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Klimatkompenserar du?

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Maw skrev:

Och det går åt mycket mer dinosauriejuice vid ekologisk odling även per m² eftersom man måste jordbrearbeta mer.
Okej, ekologisk mat köper jag inte för klimatet utan för min hälsa och för mångfalden. Det är ju inte helt irrelevant heller. Om någon tvivlar på att detta spelar roll så försök t.ex. att baka surdegsbröd med icke-ekologiskt mjöl. Det funkar extremt dåligt eftersom det knappt finns några nyttiga mikroorganismer kvar i "besprutat" mjöl. Ett annat exempel är äpplen från icke ekologiska odlingar. Av dessa brukar jag få utslag i hela munnen. Händer aldrig med mina egna äpplen eller med andra ekologiskt odlade äpplen. Men som sagt, om jag tvingas välja mellan ekologiskt och närodlat så tar jag närodlat.
Jag tycker även oftast att ekologiska produkter smakar bättre. Jämfört tex. Arlas milda Yogurt. Mycket godare i Eko-varianten (men skall vara normal fetthalt, inte light).

Sedan tycker jag att det är bättre att äta mat med mindre kemikalier, och mat som man producerat i närheten (färskare är oftast godare). Vi köper nästan ekologiskt av allt som finns.

Föredrar även vilt kött, än odlat kött (om det är möjligt att välja, beror ju lite på jaktsäsong och lagertillgång). Föredrar också vild naturlig fisk, framför odlad fisk (enormt mycket kemikalier, och helt utan kontroll från myndigheter).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Klimatkompenserar du?

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
LarsL skrev:
Maw skrev:
Nu blir jag nyfiken. I vilket undergångsscenario dör varenda människa på jorden för att bli ersatta av släktingar från mars efter bara några år? :?:
Du kan ju fråga Elon! Du vet väl att detta är hela hans tanke med SpaceX?

Eller var det en seriös fråga?!?

Ett komet nedslag skulle kunna slå ut allt liv på jorden, du kanske har hört talas om dinosaurierna?
Det slog inte ut allt liv. Uppenbarligen.
Exakt! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Klimatkompenserar du?

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:
MWall skrev:
LarsL skrev:
Maw skrev:
Nu blir jag nyfiken. I vilket undergångsscenario dör varenda människa på jorden för att bli ersatta av släktingar från mars efter bara några år? :?:
Du kan ju fråga Elon! Du vet väl att detta är hela hans tanke med SpaceX?

Eller var det en seriös fråga?!?

Ett komet nedslag skulle kunna slå ut allt liv på jorden, du kanske har hört talas om dinosaurierna?
Det slog inte ut allt liv. Uppenbarligen.
Exakt! :D
Bara allt som var större än en näbbmus, på land. Inte ens dinusariena dog ut helt eftersom fåglar är deras direkta släktingar. Men en avancerad civilisation hade inte överlevt. Vi hade förmodligen inte ens sett några spår av den om det hade funnits supersmarta Velociraptorer.

Ja, man kanske kan ha några tusen människor som hela tiden bor djupt under marken i skift som någon slags back-up. Men det finns ju verkligen inga garantier för att det skulle fungera. En Komet är ju bara ett senario det finns ju några till och sedan ytterligare några vi inte ens tänkt på.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Klimatkompenserar du?

Inlägg av GreenMachine »

Klimatkompensering är den moderna versionen av medeltidens avlatsbrev. En perfekt lösning för alla godhetsnarkomaner som kan ta sig en sil närhelst de behöver inbilla sig att dom är lite bättre än alla andra. :lol:
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Klimatkompenserar du?

Inlägg av themax »

GreenMachine skrev:
Klimatkompensering är den moderna versionen av medeltidens avlatsbrev. En perfekt lösning för alla godhetsnarkomaner som kan ta sig en sil närhelst de behöver inbilla sig att dom är lite bättre än alla andra. :lol:
Ja, jag gick på det för många (många!) år sedan när dåvarande Statoil (!) erbjöd det. Men bara en gång. Godhetsnarkomani var inget för mig. Sen lade jag istället pengarna på att investera i hållbara fonder. Det har visat sig vara betydligt bättre … Bild
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Klimatkompenserar du?

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
mati skrev:
Maw skrev:

Och det går åt mycket mer dinosauriejuice vid ekologisk odling även per m² eftersom man måste jordbrearbeta mer.
Okej, ekologisk mat köper jag inte för klimatet utan för min hälsa och för mångfalden. Det är ju inte helt irrelevant heller. Om någon tvivlar på att detta spelar roll så försök t.ex. att baka surdegsbröd med icke-ekologiskt mjöl. Det funkar extremt dåligt eftersom det knappt finns några nyttiga mikroorganismer kvar i "besprutat" mjöl. Ett annat exempel är äpplen från icke ekologiska odlingar. Av dessa brukar jag få utslag i hela munnen. Händer aldrig med mina egna äpplen eller med andra ekologiskt odlade äpplen. Men som sagt, om jag tvingas välja mellan ekologiskt och närodlat så tar jag närodlat.
Jag tycker även oftast att ekologiska produkter smakar bättre. Jämfört tex. Arlas milda Yogurt. Mycket godare i Eko-varianten (men skall vara normal fetthalt, inte light).

Sedan tycker jag att det är bättre att äta mat med mindre kemikalier, och mat som man producerat i närheten (färskare är oftast godare). Vi köper nästan ekologiskt av allt som finns.

Föredrar även vilt kött, än odlat kött (om det är möjligt att välja, beror ju lite på jaktsäsong och lagertillgång). Föredrar också vild naturlig fisk, framför odlad fisk (enormt mycket kemikalier, och helt utan kontroll från myndigheter).
Odlad fisk smakar ju ofta lite dy och pellets-foder ungefär :( nu fiskar jag ju en hel del själv så lätt att vara
”kaxig” då kanske…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Klimatkompenserar du?

Inlägg av Robertrimmevik »

Bjelke skrev:
martinot skrev:
mati skrev:
Maw skrev:

Och det går åt mycket mer dinosauriejuice vid ekologisk odling även per m² eftersom man måste jordbrearbeta mer.
Okej, ekologisk mat köper jag inte för klimatet utan för min hälsa och för mångfalden. Det är ju inte helt irrelevant heller. Om någon tvivlar på att detta spelar roll så försök t.ex. att baka surdegsbröd med icke-ekologiskt mjöl. Det funkar extremt dåligt eftersom det knappt finns några nyttiga mikroorganismer kvar i "besprutat" mjöl. Ett annat exempel är äpplen från icke ekologiska odlingar. Av dessa brukar jag få utslag i hela munnen. Händer aldrig med mina egna äpplen eller med andra ekologiskt odlade äpplen. Men som sagt, om jag tvingas välja mellan ekologiskt och närodlat så tar jag närodlat.
Jag tycker även oftast att ekologiska produkter smakar bättre. Jämfört tex. Arlas milda Yogurt. Mycket godare i Eko-varianten (men skall vara normal fetthalt, inte light).

Sedan tycker jag att det är bättre att äta mat med mindre kemikalier, och mat som man producerat i närheten (färskare är oftast godare). Vi köper nästan ekologiskt av allt som finns.

Föredrar även vilt kött, än odlat kött (om det är möjligt att välja, beror ju lite på jaktsäsong och lagertillgång). Föredrar också vild naturlig fisk, framför odlad fisk (enormt mycket kemikalier, och helt utan kontroll från myndigheter).
Odlad fisk smakar ju ofta lite dy och pellets-foder ungefär :( nu fiskar jag ju en hel del själv så lätt att vara
”kaxig” då kanske…
Nu är jag något av en matnörd men det absolut viktigaste när det gäller mat är att lära sig att ta hand om det mesta av råvaran och visa råvaran respekt(hela kedjan). Köpa mat efter säsong och lära sig konservera på olika sätt.
Så varför inte confitera sina hemodlade tomater i talg från granngårdens pensionerade mlölkko med sin egenproducerade solel en fin höstdag. Håller hela året och är sjukt mycket godare än de växthusodlade tomaterna från Holland. (Finns förövrigt ingen mening med att äta smaklösa frukter och grönsaker från andra sidan jordklotet)
Bygg även ditt växthus av gamla fönster som byts ut för att dra ner energibehovet.
Är även lite nördig när det gäller svamp så jag tycker ganska mycket kring hållbart skogsbruk också och kalhyggen och markberedning är bland det värsta jag vet.
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Klimatkompenserar du?

Inlägg av Peter Andersson »

Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Klimatkompenserar du dina CO2 utsläpp?
Screenshot_20210817-092339_Chrome.jpg
https://klimatkompensera.se/produkt/ton/
Jag klimatkompenserar genom att äga och bruka skog på fritiden :D
Säljer du dina utsläppsrätter?
Om din skog växer med 4m3sk per ha och år så binder den ca 5,6 ton CO2.
En utsläppsrätt är värd ca 60 euro per ton.

Men skogsägare får bara ca 120kr per ton.

1. Du kan skriva 20 årskontrakt på att du låter skogen stå och växa i 20 år.
2. Du kan plantera igen dålig åkermark som ändå håller på att förbuskas. Du får då 7.500kr per ha.
3. Du får ersättning för produktionshöjande åtgärder. Typ gödsling.

Carbon Capture Company köper dina utsläppsrätter.
https://cccnordic.se/
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Klimatkompenserar du?

Inlägg av MWall »

Peter Andersson skrev:
Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Klimatkompenserar du dina CO2 utsläpp?
Screenshot_20210817-092339_Chrome.jpg
https://klimatkompensera.se/produkt/ton/
Jag klimatkompenserar genom att äga och bruka skog på fritiden :D
Säljer du dina utsläppsrätter?
Om din skog växer med 4m3sk per ha och år så binder den ca 5,6 ton CO2.
En utsläppsrätt är värd ca 60 euro per ton.

Men skogsägare får bara ca 120kr per ton.

1. Du kan skriva 20 årskontrakt på att du låter skogen stå och växa i 20 år.
2. Du kan plantera igen dålig åkermark som ändå håller på att förbuskas. Du får då 7.500kr per ha.
3. Du får ersättning för produktionshöjande åtgärder. Typ gödsling.

Carbon Capture Company köper dina utsläppsrätter.
https://cccnordic.se/

Det där är väl nästan motsatsen till klimatkompensation? Säljer man sina utsläppsrätter får ju någon annan möjlighet att släppa ut.

Ska försöka förstå hur det fungera. Pappa har en del skog som inte är avverkningsbar på många år. Kan ju vara ett sätt att dryga ut pensionen för honom.
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Klimatkompenserar du?

Inlägg av Peter Andersson »

5,6 ton gånger 120kr gånger 100ha blir 67.200kr per år.
Blir ju en peng trots allt.
Skriv svar