Räddningstjänsten ser problem med solceller

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Räddningstjänsten ser problem med solceller

Inlägg av [JM] »

Alla solcellsinstallationer ska ha en brytare i elcentralen där elmätaren sitter så att räddninstjänst och elektriker lätt ska kunna bryta strömmen.
Det finns även tydliga regler för hur detta skall vara uppmärkt.

Jag hade glömt beställa/montera skylten innan EON kom för att byta elmätaren när jag skulle få igång våra solceller. Dom vände direkt och jag fick vänta 2 veckor på att dom skulle komma tillbaka.
Allt pga av att skylten saknades.

Dessutom är alla invertrar så konstruerade att om den inkommande elen försvinner så stänger dom omedelbart ner sig för att inte mata ut el på nätet vid ett elavbrott.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Räddningstjänsten ser problem med solceller

Inlägg av mati »

Precis så. Min anläggning har faktiskt två brytare för solcellerna. En på utsidan i elskåpet, och en på insidan där växelriktaren sitter. Båda är uppmärkta med tydliga gula skyltar. Bryter man en av dem så dör solcellerna direkt. Sen kan man såklart även stänga av växelriktaren eller bryta huvudströmmen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Räddningstjänsten ser problem med solceller

Inlägg av LarsL »

Förändringar är jobbigt… speciellt när man börjar komma upp i medelåldern och förväntas vara kunnig och klok.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1755
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Räddningstjänsten ser problem med solceller

Inlägg av tor-ake »

[JM] skrev:
Alla solcellsinstallationer ska ha en brytare i elcentralen där elmätaren sitter så att räddninstjänst och elektriker lätt ska kunna bryta strömmen.
Det finns även tydliga regler för hur detta skall vara uppmärkt.

Jag hade glömt beställa/montera skylten innan EON kom för att byta elmätaren när jag skulle få igång våra solceller. Dom vände direkt och jag fick vänta 2 veckor på att dom skulle komma tillbaka.
Allt pga av att skylten saknades.

Dessutom är alla invertrar så konstruerade att om den inkommande elen försvinner så stänger dom omedelbart ner sig för att inte mata ut el på nätet vid ett elavbrott.
Skyltningen om dubbel matning är tydlig, men det var inga problem för min elektriker eller för E.On att båda mina brytare AC och DC sitter sitter vid växelriktaren, inne i garaget. Från där solcellsslingan möts uppe på taket och längs 10m vägg ned till DC-brytaren i garaget är det alltid spänning, flera hundra volt, som inte går att bryta så länge solen skiner, om man inte skruvar loss en panel och drar ur MC-4 kontakterna så klart. Det skulle man nog kunna lösa bättre.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 12 apr 2016 13:32

Re: Räddningstjänsten ser problem med solceller

Inlägg av jos32 »

Jag har solaredge och funderar på att installera denna. Eftersom jag har optimerare under varje panel så kan jag ta ner hela spänningen till låga 26v.. Alltså säkert när släckning skall ske..

Så det finns lösningar på detta problem..

https://www.solaredge.com/swe/products/ ... -gateway#/

Skönt att ha när man skall göra service på anläggningen också...
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Räddningstjänsten ser problem med solceller

Inlägg av thebishop »

jos32 skrev:
Jag har solaredge och funderar på att installera denna. Eftersom jag har optimerare under varje panel så kan jag ta ner hela spänningen till låga 26v.. Alltså säkert när släckning skall ske..

Så det finns lösningar på detta problem..

https://www.solaredge.com/swe/products/ ... -gateway#/

Skönt att ha när man skall göra service på anläggningen också...
Det sitter ju en extra brytare för solcellerna vid huvudbrytaren på fasaden om jag inte minns fel, som dessutom är tydligt märkt - det var ju krav - den funkar väl fint vid service också?
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Räddningstjänsten ser problem med solceller

Inlägg av [JM] »

tor-ake skrev:
[JM] skrev:
Alla solcellsinstallationer ska ha en brytare i elcentralen där elmätaren sitter så att räddninstjänst och elektriker lätt ska kunna bryta strömmen.
Det finns även tydliga regler för hur detta skall vara uppmärkt.

Jag hade glömt beställa/montera skylten innan EON kom för att byta elmätaren när jag skulle få igång våra solceller. Dom vände direkt och jag fick vänta 2 veckor på att dom skulle komma tillbaka.
Allt pga av att skylten saknades.

Dessutom är alla invertrar så konstruerade att om den inkommande elen försvinner så stänger dom omedelbart ner sig för att inte mata ut el på nätet vid ett elavbrott.
Skyltningen om dubbel matning är tydlig, men det var inga problem för min elektriker eller för E.On att båda mina brytare AC och DC sitter sitter vid växelriktaren, inne i garaget. Från där solcellsslingan möts uppe på taket och längs 10m vägg ned till DC-brytaren i garaget är det alltid spänning, flera hundra volt, som inte går att bryta så länge solen skiner, om man inte skruvar loss en panel och drar ur MC-4 kontakterna så klart. Det skulle man nog kunna lösa bättre.
Det är därför man kör med Ferroamps system där man har en SSO på varje slinga. SSOn sitter på vinden så nära panelerna man kan komma.
Den skickar sedan vidare en stabil 720V DC till invertern.
När invertern tappar matning så bryts kommunikationen till SSO:erna och dom slutar skicka ut likström.
Den enda spänningen som då finns kvar är panelernas matning fram till SSOn.

SSOn fungerar som solaredge optimerare fast på en slinga istället för varje panel. Den innehåller alltså MPPTn plus lite annat.
Så man kan ha massor med olika slingor och olika panel typer inkopplade till egna SSOer som sen matar 720V DC på ett nät till invertern.
Enkelt och flexibelt att bygga ut utan att behöva byta ut inveter till ny med flera MPPT.
Lätt att koppla på batterier på 720V nätet om man så önskar.
Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 12 apr 2016 13:32

Re: Räddningstjänsten ser problem med solceller

Inlägg av jos32 »

thebishop skrev:
jos32 skrev:
Jag har solaredge och funderar på att installera denna. Eftersom jag har optimerare under varje panel så kan jag ta ner hela spänningen till låga 26v.. Alltså säkert när släckning skall ske..

Så det finns lösningar på detta problem..

https://www.solaredge.com/swe/products/ ... -gateway#/

Skönt att ha när man skall göra service på anläggningen också...
Det sitter ju en extra brytare för solcellerna vid huvudbrytaren på fasaden om jag inte minns fel, som dessutom är tydligt märkt - det var ju krav - den funkar väl fint vid service också?

Nja, du har ju ändå hög spänning i slingan. Det Solaredge gör är att bryter varje solpanel individuellt. Det är stor skillnad och mycket säkrare.. Tror Räddningstjänsten gillar att hela slingan är i stort sett strömlös..
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Räddningstjänsten ser problem med solceller

Inlägg av martinot »

jos32 skrev:
thebishop skrev:
jos32 skrev:
Jag har solaredge och funderar på att installera denna. Eftersom jag har optimerare under varje panel så kan jag ta ner hela spänningen till låga 26v.. Alltså säkert när släckning skall ske..

Så det finns lösningar på detta problem..

https://www.solaredge.com/swe/products/ ... -gateway#/

Skönt att ha när man skall göra service på anläggningen också...
Det sitter ju en extra brytare för solcellerna vid huvudbrytaren på fasaden om jag inte minns fel, som dessutom är tydligt märkt - det var ju krav - den funkar väl fint vid service också?

Nja, du har ju ändå hög spänning i slingan. Det Solaredge gör är att bryter varje solpanel individuellt. Det är stor skillnad och mycket säkrare.. Tror Räddningstjänsten gillar att hela slingan är i stort sett strömlös..
Vilket man kan förstå 100%.

Mycket vatten + mycket öppen elektricitet är ju ingen bra kombination att vara i närheten av (även för proffs som brandmän).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Räddningstjänsten ser problem med solceller

Inlägg av Aida »

Problemet är ju att räddningsledaren inte lär lyssna el vilja ha en diskussion ute på plats från en upphetsad husägare som försäkrar att just hans system har mindre spänning el är avslaget. De har tagit ett principbeslut som gäller alla solcellsanläggningar antagligen…

Dessutom kanske man själv har andats in rök o inte kan prata el inte är hemma…
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Räddningstjänsten ser problem med solceller

Inlägg av Gargamel »

Nu har jag inte läst allt men.

Har för mig att jag lästa nånstans för några år sedan, även om solcellerna är brutna nere på backen, så kan(?) ändå cellerna i sig själva och kablarna ner till brytaren vara spänningssatta..
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Räddningstjänsten ser problem med solceller

Inlägg av JonasH »

Tyvärr så verkar ju räddningstjänsten få sin fakta från Facebook och Snapchat.

Det behövs en ordentlig uppryckning vad gäller deras utbildning i ny teknik.

Är ju liknande problem med att de tydligen gått någon utbildning som lärt dem att brand i elbilar är livsfarligt och man minst måste utlysa VMA i hela landet eller ännu hellre hela Europa om det brinner inom 50 meter från en elbil, medans en brand i en fossilbil är som en frisk fläkt fjälluft.

Sanningen är något helt annat.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Räddningstjänsten ser problem med solceller

Inlägg av martinot »

Att man inte vill få i sig elchocker när man sprutar massor av vatten på mycket strömförande hustak tycker jag är helt naturligt. Det hade jag inte heller velat.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Räddningstjänsten ser problem med solceller

Inlägg av [JM] »

Finns ett kul avsnitt av mythbusters där dom urinerar på en strömförande tunnelbaneskena på marken.
Kolla det avsnittet. Lyssna på slutsatsen och tillämpa samma logik på brandmannen som spolar vatten.
Användarvisningsbild
jon357
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 19 feb 2021 21:33
Ort: Vintrosa, Örebro
Kontakt:

Re: Räddningstjänsten ser problem med solceller

Inlägg av jon357 »

JonasH skrev:
Tyvärr så verkar ju räddningstjänsten få sin fakta från Facebook och Snapchat.
Tyvärr så verkar ju många läsare här få sin fakta hur räddningstjänsten jobbar från Facebook och Snapchat...

Det som gör solceller problematiska ur räddningstjänstens perspektiv är nog främst svårigheterna med håltagning och takarbete. Ofta behöver man komma in på vinden för släckning. Elriskerna ska man inte förbise såklart men brandmän står inte och sprutar vatten helt på måfå över ett hus som brinner. Då blir det bara vattenskador och huset måste rivas oavasett.

Det finns ingen räddningstjänst som kategoriskt låter hus brinna ner om det finns solceller på taket utan det är självklart en avvägning från fall till fall.
Säljer knivar till robotgräsklippare på gräsklipparknivar.se
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Räddningstjänsten ser problem med solceller

Inlägg av Mickep »

Hur ser räddningstjänsten på vindkraftverk. (Finns en del privatägda). De ligger högt upp och kan sprida eld över stort område(om det är torrt). Genererar el.
Användarvisningsbild
jon357
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 19 feb 2021 21:33
Ort: Vintrosa, Örebro
Kontakt:

Re: Räddningstjänsten ser problem med solceller

Inlägg av jon357 »

Mickep skrev:
Hur ser räddningstjänsten på vindkraftverk. (Finns en del privatägda). De ligger högt upp och kan sprida eld över stort område(om det är torrt). Genererar el.
Nja, håller inte med om att de kan sprida eld över ett stort område. Konstruktionen i sig är ju inte direkt av brandvänligt material men vid brand låter man nog det som kan brinna brinna klart. Svårare är det såklart om det finns liv att rädda. Men det är ju inte lika troligt som i brand i en villa.
Säljer knivar till robotgräsklippare på gräsklipparknivar.se
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Räddningstjänsten ser problem med solceller

Inlägg av wheels »

[JM] skrev:
Finns ett kul avsnitt av mythbusters där dom urinerar på en strömförande tunnelbaneskena på marken.
Kolla det avsnittet. Lyssna på slutsatsen och tillämpa samma logik på brandmannen som spolar vatten.
När jag och en kompis var små (typ 10) så pissade han på ett elstaket till en kohage. Kan än idag höra hur han skrek
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Räddningstjänsten ser problem med solceller

Inlägg av LarsL »

wheels skrev:
[JM] skrev:
Finns ett kul avsnitt av mythbusters där dom urinerar på en strömförande tunnelbaneskena på marken.
Kolla det avsnittet. Lyssna på slutsatsen och tillämpa samma logik på brandmannen som spolar vatten.
När jag och en kompis var små (typ 10) så pissade han på ett elstaket till en kohage. Kan än idag höra hur han skrek
Betydligt högre spänning i ett elstaket än i solcelller. Det är spänning om gör att elen hoppar.
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Barum
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 jan 2019 14:14

Re: Räddningstjänsten ser problem med solceller

Inlägg av Barum »

Har verkligen solcellerna spänning mot jord?
Det finns inget skäl att jorda någon av polerna, där finns en plustråd och en minustråd och
varför jorda den ena ledaren?
Jag vet inte, men kanske någon vet?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Räddningstjänsten ser problem med solceller

Inlägg av [JM] »

LarsL skrev:
wheels skrev:
[JM] skrev:
Finns ett kul avsnitt av mythbusters där dom urinerar på en strömförande tunnelbaneskena på marken.
Kolla det avsnittet. Lyssna på slutsatsen och tillämpa samma logik på brandmannen som spolar vatten.
När jag och en kompis var små (typ 10) så pissade han på ett elstaket till en kohage. Kan än idag höra hur han skrek
Betydligt högre spänning i ett elstaket än i solcelller. Det är spänning om gör att elen hoppar.
Du har inte sett avsnittet och/eller inte fattat varför din kompis skrek och varför det är relativt safe att kissa på den strömförande skenan.

Edit:

Här är ett annat avsnitt med 1miljon volt och en koncentrerad stråle. Se så långt den når.....typ 1m
Max spänning i solceller på taket brukar vara ca 1000V dvs en tusendel av det dom testar i klippet.


Edit2:
Hittade avsnittet.

Från ca 33min
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Räddningstjänsten ser problem med solceller

Inlägg av Aida »

[JM] skrev:
Finns ett kul avsnitt av mythbusters där dom urinerar på en strömförande tunnelbaneskena på marken.
Kolla det avsnittet. Lyssna på slutsatsen och tillämpa samma logik på brandmannen som spolar vatten.
Kan du inte berätta om slutsatserna lite kort för en stackare som inte har tid el möjlighet att kolla på entimmesavsnittet
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Räddningstjänsten ser problem med solceller

Inlägg av LarsL »

Aida skrev:
[JM] skrev:
Finns ett kul avsnitt av mythbusters där dom urinerar på en strömförande tunnelbaneskena på marken.
Kolla det avsnittet. Lyssna på slutsatsen och tillämpa samma logik på brandmannen som spolar vatten.
Kan du inte berätta om slutsatserna lite kort för en stackare som inte har tid el möjlighet att kolla på entimmesavsnittet
Jag tyckte att jag gjorde det ovan. För att el ska kunna hoppa genom luft mellan vattendroppar så krävs det högspänning.
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Räddningstjänsten ser problem med solceller

Inlägg av Aida »

LarsL skrev:
Aida skrev:
[JM] skrev:
Finns ett kul avsnitt av mythbusters där dom urinerar på en strömförande tunnelbaneskena på marken.
Kolla det avsnittet. Lyssna på slutsatsen och tillämpa samma logik på brandmannen som spolar vatten.
Kan du inte berätta om slutsatserna lite kort för en stackare som inte har tid el möjlighet att kolla på entimmesavsnittet
Jag tyckte att jag gjorde det ovan. För att el ska kunna hoppa genom luft mellan vattendroppar så krävs det högspänning.
Aha. Men har tunnelbanan låg spänning? Jag trodde att de hade samma höga spänning som tåg o spårvagn? Men jag kan inget om sånt här…
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Räddningstjänsten ser problem med solceller

Inlägg av LarsL »

Aida skrev:
Aha. Men har tunnelbanan låg spänning? Jag trodde att de hade samma höga spänning som tåg o spårvagn? Men jag kan inget om sånt här…
Allt är relativt…
En skena på marken kan ju inte ha lika hög spänning som en luftledning för då skulle du få överslag mot marken. Därför gissar jag, utan att ha några värden, på att spänningen är rätt relativt låg i skenan (orkar man kolla avsnittet igen så får man säkert reda på spänningen).
Hur som helst har solceller relativt låg spänning i sammanhangen. Så att få en stöt av att spola på dem är nog ganska osannolikt. Däremot kan det ju uppstå situationer där de vill dränka huset i vatten för att kunna göra en insats inne i det. Då kan det ju handla om en annan vattenleder än en stråle. Frågan är ju då hur gör de med den vanliga strömmen i huset??? Jag har ju min huvudströmbrytare med så dålig tillgänglighet att det i princip blir omöjligt att nå den vid en brand.
Skriv svar