Räddningstjänsten ser problem med solceller

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Räddningstjänsten ser problem med solceller

Inlägg av [JM] »

LarsL skrev:
wheels skrev:
[JM] skrev:
Finns ett kul avsnitt av mythbusters där dom urinerar på en strömförande tunnelbaneskena på marken.
Kolla det avsnittet. Lyssna på slutsatsen och tillämpa samma logik på brandmannen som spolar vatten.
När jag och en kompis var små (typ 10) så pissade han på ett elstaket till en kohage. Kan än idag höra hur han skrek
Betydligt högre spänning i ett elstaket än i solcelller. Det är spänning om gör att elen hoppar.
Du har inte sett avsnittet och/eller inte fattat varför din kompis skrek och varför det är relativt safe att kissa på den strömförande skenan.

Edit:

Här är ett annat avsnitt med 1miljon volt och en koncentrerad stråle. Se så långt den når.....typ 1m
Max spänning i solceller på taket brukar vara ca 1000V dvs en tusendel av det dom testar i klippet.


Edit2:
Hittade avsnittet.

Från ca 33min
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Räddningstjänsten ser problem med solceller

Inlägg av Aida »

[JM] skrev:
Finns ett kul avsnitt av mythbusters där dom urinerar på en strömförande tunnelbaneskena på marken.
Kolla det avsnittet. Lyssna på slutsatsen och tillämpa samma logik på brandmannen som spolar vatten.
Kan du inte berätta om slutsatserna lite kort för en stackare som inte har tid el möjlighet att kolla på entimmesavsnittet
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Räddningstjänsten ser problem med solceller

Inlägg av LarsL »

Aida skrev:
[JM] skrev:
Finns ett kul avsnitt av mythbusters där dom urinerar på en strömförande tunnelbaneskena på marken.
Kolla det avsnittet. Lyssna på slutsatsen och tillämpa samma logik på brandmannen som spolar vatten.
Kan du inte berätta om slutsatserna lite kort för en stackare som inte har tid el möjlighet att kolla på entimmesavsnittet
Jag tyckte att jag gjorde det ovan. För att el ska kunna hoppa genom luft mellan vattendroppar så krävs det högspänning.
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Räddningstjänsten ser problem med solceller

Inlägg av Aida »

LarsL skrev:
Aida skrev:
[JM] skrev:
Finns ett kul avsnitt av mythbusters där dom urinerar på en strömförande tunnelbaneskena på marken.
Kolla det avsnittet. Lyssna på slutsatsen och tillämpa samma logik på brandmannen som spolar vatten.
Kan du inte berätta om slutsatserna lite kort för en stackare som inte har tid el möjlighet att kolla på entimmesavsnittet
Jag tyckte att jag gjorde det ovan. För att el ska kunna hoppa genom luft mellan vattendroppar så krävs det högspänning.
Aha. Men har tunnelbanan låg spänning? Jag trodde att de hade samma höga spänning som tåg o spårvagn? Men jag kan inget om sånt här…
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Räddningstjänsten ser problem med solceller

Inlägg av LarsL »

Aida skrev:
Aha. Men har tunnelbanan låg spänning? Jag trodde att de hade samma höga spänning som tåg o spårvagn? Men jag kan inget om sånt här…
Allt är relativt…
En skena på marken kan ju inte ha lika hög spänning som en luftledning för då skulle du få överslag mot marken. Därför gissar jag, utan att ha några värden, på att spänningen är rätt relativt låg i skenan (orkar man kolla avsnittet igen så får man säkert reda på spänningen).
Hur som helst har solceller relativt låg spänning i sammanhangen. Så att få en stöt av att spola på dem är nog ganska osannolikt. Däremot kan det ju uppstå situationer där de vill dränka huset i vatten för att kunna göra en insats inne i det. Då kan det ju handla om en annan vattenleder än en stråle. Frågan är ju då hur gör de med den vanliga strömmen i huset??? Jag har ju min huvudströmbrytare med så dålig tillgänglighet att det i princip blir omöjligt att nå den vid en brand.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Räddningstjänsten ser problem med solceller

Inlägg av [JM] »

Som LarsL skriver.

I mythbustersavsnittet där dockan kissar på den strömförande skenan på marken så kommer dom fram till att det krävs en kontinuerlig stråle som inte bryts upp i små droppar. Dockan behöver vara ca 2dm från skenan för att det ska funka.
Urinen är dessutom mkt mer ledande än vanligt vatten pga jonerna i innehållet.

I det första avsnittet jag länkade till så har dom ca 1 miljon volt och sprutar en vattenstråle mot dockan.
Man kan tydligt se hur blixten följer strålen tills den bryts upp i droppar, efter ca en meter, för att sen åka åt nåt annat håll.

Solcellerna levererar max 1000V dvs en tusendel av blixtvideons spänning.
Brandkårens utrustning måste lyckas generera en obruten stråle flera meter bort. Nån som provat spola vattenslangen uppåt vet att det bildas större droppar ganska snabbt.

Tummregeln för överslag är att det behövs ca 1mm torr luft för att det inte ska bli överslag från 1000V
Luftfuktighet och lufttryck påverkar också.
Banverket räknar med 270mm för 16000V dvs 16mm för 1000V för att få marginal.

Rimlighetsanalysen:
För att brandmännen ska få en stöt utav solcellerna på taket så måste alltså följande vara uppfyllt:
1* Vattenstrålen måstevara kontinuerligt eller så måste summan av alla avstånd mellan dropparna vara mindre än 16mm.
2* Dom måste pricka någon strömförande del som är exponerad.
3* Vinden måste blåsa på sådant sätt att röken inte skymmer solcellerna för då sjunker ju spänningen snabbt.
4* Dom får inte ha handskar eller gummistövlar på sig för dom insolerar lätt 1000V. Titta på skärmen till en elkabel så ser man hur lite gummi/plast/isolering det krävs för att vara safe.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Räddningstjänsten ser problem med solceller

Inlägg av renes »

[JM] skrev:
Rimlighetsanalysen:
För att brandmännen ska få en stöt utav solcellerna på taket så måste alltså följande vara uppfyllt:
1* Vattenstrålen måstevara kontinuerligt eller så måste summan av alla avstånd mellan dropparna vara mindre än 16mm.
2* Dom måste pricka någon strömförande del som är exponerad.
3* Vinden måste blåsa på sådant sätt att röken inte skymmer solcellerna för då sjunker ju spänningen snabbt.
4* Dom får inte ha handskar eller gummistövlar på sig för dom insolerar lätt 1000V. Titta på skärmen till en elkabel så ser man hur lite gummi/plast/isolering det krävs för att vara safe.
5. Vattenstrålen kommer ju från slangen och det vattnet i sin tur från vattenledning eller brunn eller sjö. Mao är vattenpelaren i sig också jordad. Så om strömmen kan klättra motströms, så att säga, kan den nog leda vidare till vattnets källa. Åtminstone till största delen.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Räddningstjänsten ser problem med solceller

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det blir normalt inte någon strömkrets mellan den (eventuellt) jordade vattenstrålen och solcellernas DC-krets.

Strängkablarna på DC-sidan är isolerade från elnätets jord.

Det är möjligtvis om räddningstjänsten måste upp på taket och lossa någon panel, för att kunna göra hål i taket, som viss risk finns.

Då måste stränkabeln kopplas isär, men oftast sitter det snabbkopplingar under varje panel. Fast det kan blixtra och spraka lite, då solcellerna inte går att stänga av, och det är väldigt olämpligt att hålla i plus och minuskablarna samtidigt förstås.

Det har vid något enstaka tillfälle skapats elbrand på solcellstak, stränkablarna gick då över en vass plåtkant och det blev kortslutning med brand ovanpå yttertaket.

Finns även krav att vid räddningstjänsten angreppsväg skylta upp att solceller finns på byggnaden och hur de stängs av.
Brand.JPG
20190502_130827.jpg
Användarvisningsbild
Jonathanerik_77
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 06 nov 2017 10:56
Ort: Nybro

Re: Räddningstjänsten ser problem med solceller

Inlägg av Jonathanerik_77 »

Aida skrev:
LarsL skrev:
Aida skrev:
[JM] skrev:
Finns ett kul avsnitt av mythbusters där dom urinerar på en strömförande tunnelbaneskena på marken.
Kolla det avsnittet. Lyssna på slutsatsen och tillämpa samma logik på brandmannen som spolar vatten.
Kan du inte berätta om slutsatserna lite kort för en stackare som inte har tid el möjlighet att kolla på entimmesavsnittet
Jag tyckte att jag gjorde det ovan. För att el ska kunna hoppa genom luft mellan vattendroppar så krävs det högspänning.
Aha. Men har tunnelbanan låg spänning? Jag trodde att de hade samma höga spänning som tåg o spårvagn? Men jag kan inget om sånt här…
Stockholms tunnelbana har 650V likspänning. Tror rälsen används som den andra polariteten. Svensk järnväg använder sig av 15kV växelspänning. Det är därför man kan stiga över strömskenan i tunnelbanan om man ramlar ner på spåret. Men om man hade kommit nära kontaktledningen på en järnväg så hade det gått betydligt värre.
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Räddningstjänsten ser problem med solceller

Inlägg av Aida »

Jonathanerik_77 skrev:
Aida skrev:
LarsL skrev:
Aida skrev:
[JM] skrev:
Finns ett kul avsnitt av mythbusters där dom urinerar på en strömförande tunnelbaneskena på marken.
Kolla det avsnittet. Lyssna på slutsatsen och tillämpa samma logik på brandmannen som spolar vatten.
Kan du inte berätta om slutsatserna lite kort för en stackare som inte har tid el möjlighet att kolla på entimmesavsnittet
Jag tyckte att jag gjorde det ovan. För att el ska kunna hoppa genom luft mellan vattendroppar så krävs det högspänning.
Aha. Men har tunnelbanan låg spänning? Jag trodde att de hade samma höga spänning som tåg o spårvagn? Men jag kan inget om sånt här…
Stockholms tunnelbana har 650V likspänning. Tror rälsen används som den andra polariteten. Svensk järnväg använder sig av 15kV växelspänning. Det är därför man kan stiga över strömskenan i tunnelbanan om man ramlar ner på spåret. Men om man hade kommit nära kontaktledningen på en järnväg så hade det gått betydligt värre.
Aha. Oj. Jaaa lite skillnad. Tack för svar.
Skriv svar