Effektavgift - jo tack!

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Merlin
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 18 dec 2020 21:16

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av Merlin »

[JM] skrev:
Merlin skrev:
Skulle bara vilja gå in med en lite rättelse gällande fas ballanseringen. Det är konfigurerbart på vilken belastnings effekt man vill att den ska gå in från 0 Amp och upp.
Aha. Där ser man. Man lär sig nåt varje dag. Tack för det. :D
Jag behövde ställa min att starta vid lite lägre Amp än normalt då jag har många höga en fas laster och changestorm laddaren när den är kopplad mot Ferroamp, ville inte starta laddningen ifall det inte var minst 6A ledigt effekt på alla tre faser.

Så även ifall där var effekt kapacitet kvar på de andra faserna som kunde skiftas om så började inte laddningen. Ifall din är inställd att inte starta fas balansera förrän fasen kommit upp i vad din säkring är så skulle du kunna få problem med en laddare som fungera som min. Men det är lätt att fixa så den startar balanserar tidigare.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av [JM] »

Merlin skrev:
[JM] skrev:
Merlin skrev:
Skulle bara vilja gå in med en lite rättelse gällande fas ballanseringen. Det är konfigurerbart på vilken belastnings effekt man vill att den ska gå in från 0 Amp och upp.
Aha. Där ser man. Man lär sig nåt varje dag. Tack för det. :D
Jag behövde ställa min att starta vid lite lägre Amp än normalt då jag har många höga en fas laster och changestorm laddaren när den är kopplad mot Ferroamp, ville inte starta laddningen ifall det inte var minst 6A ledigt effekt på alla tre faser.

Så även ifall där var effekt kapacitet kvar på de andra faserna som kunde skiftas om så började inte laddningen. Ifall din är inställd att inte starta fas balansera förrän fasen kommit upp i vad din säkring är så skulle du kunna få problem med en laddare som fungera som min. Men det är lätt att fixa så den startar balanserar tidigare.
Kör med teslas WC v2.
Den har inga sådana hämningar :lol:
Användarvisningsbild
Merlin
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 18 dec 2020 21:16

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av Merlin »

[JM] skrev:
Merlin skrev:
[JM] skrev:
Merlin skrev:
Skulle bara vilja gå in med en lite rättelse gällande fas ballanseringen. Det är konfigurerbart på vilken belastnings effekt man vill att den ska gå in från 0 Amp och upp.
Aha. Där ser man. Man lär sig nåt varje dag. Tack för det. :D
Jag behövde ställa min att starta vid lite lägre Amp än normalt då jag har många höga en fas laster och changestorm laddaren när den är kopplad mot Ferroamp, ville inte starta laddningen ifall det inte var minst 6A ledigt effekt på alla tre faser.

Så även ifall där var effekt kapacitet kvar på de andra faserna som kunde skiftas om så började inte laddningen. Ifall din är inställd att inte starta fas balansera förrän fasen kommit upp i vad din säkring är så skulle du kunna få problem med en laddare som fungera som min. Men det är lätt att fixa så den startar balanserar tidigare.
Kör med teslas WC v2.
Den har inga sådana hämningar :lol:
Nej den har andra och ingen integration till 3:part system att tala om... :)

Ärligt talat alla system har sina svagheter, överlag så är jag nöjd med det systemet jag valt. Det jag saknar är saker relaterat till mjukvara och det går att fixa så man kan alltid hoppas...
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av [JM] »

Merlin skrev:
[JM] skrev:
Merlin skrev:
[JM] skrev:
Merlin skrev:
Skulle bara vilja gå in med en lite rättelse gällande fas ballanseringen. Det är konfigurerbart på vilken belastnings effekt man vill att den ska gå in från 0 Amp och upp.
Aha. Där ser man. Man lär sig nåt varje dag. Tack för det. :D
Jag behövde ställa min att starta vid lite lägre Amp än normalt då jag har många höga en fas laster och changestorm laddaren när den är kopplad mot Ferroamp, ville inte starta laddningen ifall det inte var minst 6A ledigt effekt på alla tre faser.

Så även ifall där var effekt kapacitet kvar på de andra faserna som kunde skiftas om så började inte laddningen. Ifall din är inställd att inte starta fas balansera förrän fasen kommit upp i vad din säkring är så skulle du kunna få problem med en laddare som fungera som min. Men det är lätt att fixa så den startar balanserar tidigare.
Kör med teslas WC v2.
Den har inga sådana hämningar :lol:
Nej den har andra och ingen integration till 3:part system att tala om... :)

Ärligt talat alla system har sina svagheter, överlag så är jag nöjd med det systemet jag valt. Det jag saknar är saker relaterat till mjukvara och det går att fixa så man kan alltid hoppas...
Fortsätter lite OT.
Mjukvara i E-hubben? Man kan ju lämna feedback/förslag när du är inloggad.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av ChristerSjo »

[JM] skrev:
Har en Renault Zoe som bara laddar 16A på 3-fas.
Har inte kopplat upp mig ännu mot appen så jag hoppas det går att styra därifrån. Saknas dock möjlighet att reglera inne i bilen så jag är skeptisk.
Frugans Zoe går att ladda på olika nivåer. Man måste dock ha en laddbox som man ställer in max ampere.

Zoe Appen är inte så bra. Går att ställa in tid när den skall laddas och vilken tid den skall vara förvärmd/kyld. Inget mera. Men ibland är det ett helvete att ställa in då in appen skickar inställningar till bilen (iPhone).
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av ChristerSjo »

mickeisol skrev:
Han laddade elbilen och hembatterierna allt vad som gick en natt när spotpriset var runt ett öre på natten för nån vecka sedan (med tanke på skatte reduktionen på 60 öre så fick han betalt för strömmen då), sen var spotpriset på över en krona några timmar senare nån dag, då tömdes batterierna just då.
Du glömmer två saker. Batterilagring kostar pengar, i bästa fall kan du komma ner i 50-60 öre/kW om du räknar optimistiskt. Alla har väl en överföringsavgift till nätägaren. I mitt fall 78 öre inkl moms/kWh.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av ChristerSjo »

Off Grid Byggaren skrev:
Det är med säkringstariff det kan vara intressant att flytta laster mellan faserna, eller om din elanslutning är klen och du har mycket stora 1-faslaster som körs samtidigt.
Och att man säljer sol el på två faser och konsumerar på en fas, fasbalanseringen går åt det hållet också.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av mickeisol »

ChristerSjo skrev:
mickeisol skrev:
Han laddade elbilen och hembatterierna allt vad som gick en natt när spotpriset var runt ett öre på natten för nån vecka sedan (med tanke på skatte reduktionen på 60 öre så fick han betalt för strömmen då), sen var spotpriset på över en krona några timmar senare nån dag, då tömdes batterierna just då.
Du glömmer två saker. Batterilagring kostar pengar, i bästa fall kan du komma ner i 50-60 öre/kW om du räknar optimistiskt. Alla har väl en överföringsavgift till nätägaren. I mitt fall 78 öre inkl moms/kWh.
Jo i vårat elområde så betalar vi
elöverföring :14,3
Ordinarie elskatt: 35,6
Avdrag norrlandsskatt: -9,60
=40,3 öre + moms=50,375 per kwh
så när spotpriset är mindre än 9,6 öre så får man betalt, räknar man med laddverkningsgrad typ 92% så hamnar man på 54,75 alltså om man under 5,52 spotpris får man betalt.

hursomhelst lämpligt att fylla batterierna och elbil då.

Glömde att för att få solcellsstöd(skattereduktion) så måste du ju sälja motsvarande antal kilowattimmar som du köper,
och då när han säljer motsvarande för över 1kr i spotpris så är det ju affär, även om inköpen är lite dyrare

Men tar man då vad batterierna kostar och dividerar dom med antal cykler livslängd så får man ju en ganska högt pris per kwh i lagringskostnader.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av ChristerSjo »

mickeisol skrev:

Men tar man då vad batterierna kostar och dividerar dom med antal cykler livslängd så får man ju en ganska högt pris per kwh i lagringskostnader.
Antal cykler bygger ju ofta på att EOL (End Of Life) är när det är 70-80% kvar av ursprunglig kapacitet. De slutar ju inte att fungera. Har man ett modulärt system och fyller/roterar med ny moduler borde man kunna kräma ut fler cykler eller kWh.

Sedan är lagringsbatterier i Sverige dyra jämfört med motsvarande batterier i Europa (när jag kollade för 6 månader sedan av exakt samma batterier). Säkerligen en effekt av Sveriges subventioner på 50%.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av ChristerSjo »

mickeisol skrev:
Glömde att för att få solcellsstöd(skattereduktion) så måste du ju sälja motsvarande antal kilowattimmar som du köper.
Du måste inte sälja, du får max sälja X antal kWh som du förbrukar vad gäller skattereduktionen på 60 öre.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av [JM] »

Priset på Powerwall var väl runt 80000 kr för 13,5 kWh om jag mknns rätt.
Dvs ca 6000kr/kWh.

Om man kan köpa och sälja elen med en kronas vinst per kWh så tar det 6000 cykler att gå break even.
Det är 16 år innan man börjar gå plus och det är med en rejält optimistisk siffra på hur mkt man kan tjäna på varje kWh.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1578
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av pefreli »

[JM] skrev:
Priset på Powerwall var väl runt 80000 kr för 13,5 kWh om jag mknns rätt.
Dvs ca 6000kr/kWh.

Om man kan köpa och sälja elen med en kronas vinst per kWh så tar det 6000 cykler att gå break even.
Det är 16 år innan man börjar gå plus och det är med en rejält optimistisk siffra på hur mkt man kan tjäna på varje kWh.
Är 80.000 kr inkl. stöd om 50%?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av [JM] »

pefreli skrev:
[JM] skrev:
Priset på Powerwall var väl runt 80000 kr för 13,5 kWh om jag mknns rätt.
Dvs ca 6000kr/kWh.

Om man kan köpa och sälja elen med en kronas vinst per kWh så tar det 6000 cykler att gå break even.
Det är 16 år innan man börjar gå plus och det är med en rejält optimistisk siffra på hur mkt man kan tjäna på varje kWh.
Är 80.000 kr inkl. stöd om 50%?
Minns tyvärr inte vart jag såg den siffran. Kan mkt väl vara fel.
Tesla har ju inga priser på hemsidan och nu packeteras den ju bara med soltak i USA.
Men här:
https://www.solshoppen.se/products/lg-c ... i-resu-48v
Kan man få ett 13kWh batteri för 79000 exkl bidrag.

Så då är man i bästa fall nere på halva återbetalningstiden, typ 8 år.
Och då pratar vi rejält "best case scenario"
Skriv svar