Effektavgift - jo tack!

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av Remuz »

Blir till att betala 14-15kW i effektavgift för alla oss som inte kan nattladda och måste ladda så snabbt som möjligt för att inte blockera grannarna. Alla i det fallet är kanske bara jag iofs...

Blir det 100kr/kW kommer det bli runt 1000kr/mån extra så det blir väl en 60 liter diesel eller så
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av Off Grid Byggaren »

P951 skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
P951 skrev:
Ok, spännande detta, vi går alltså mot att energi kommer vara billigt, effekt kommer vara dyrt.

Sitter och tittar på en solanläggning nu och tänkte då satsa på en Ferroamp energyhub med 20A fasbalansering. Som jag förstår det så kan man då alltså flytta last mellan faser, antar att det räcker med att lasten på en fas stiger för att det ska vara den effekten som räknas för den som har effektavgift?

Å andra sidan är väl de flesta större laster 3-fas, laddboxar och värmepumpar etc. , är väl mest hybrider och kanske enklare BEV som laddar via 1-fas? Men visst skulle fasbalansringen kunna vara till hjälp om man exempelvis laddar för fullt med laddboxen 3-fas och samtidigt slår på torktumlaren(1-fas), då borde Ferroampen kunna "smeta" ut torktumlarlasten på de andra två faserna och därmed sänka toppeffekten som påverkar eventuell effekttaxa?

Tänker jag rätt här? Någon som kan Ferroamp och kan ge ett utlåtande om det är vettigt? den är ju lite dyrare än många andra, men verkar ha en del unika funktioner.
Ferroamp har en fin växleriktare som kan kombineras med energilager.

Men effektavgiften beräknas på det verkliga effektuttaget från elnätet, skulle all förbrukning ligga på en, två eller tre faser spelar ingen som helst roll i det sammanhanget.

Det är med säkringstariff det kan vara intressant att flytta laster mellan faserna, eller om din elanslutning är klen och du har mycket stora 1-faslaster som körs samtidigt.
Ok, intressant, jag har Eon som elnätsleverantör och säkringstariff i SE3 i nuläget. Så de kan bara rycka min säkringstariff då i framtiden och gå över på effekt, jag står där med en Ferroampinvestering som helt plötsligt tappade nyttan med en vital funktion. Antar att det kommer tvingas på E.on kunder också i framtiden om det är den riktningen branschen rör sig.

Bra med Ferroamp är ju att de fått igenom hos skatteverket att deras växelriktare är del av elbilsladdare så man kan få 50% på den om man köper en elbilsladdare samtidigt, kan man utnyttja detta blir den inte så fasligt mycket dyrare.

Så ska man ha nytta av Ferroampen även efter effekttariffen så får man köpa ett batteri då som via Energyhuben kan kapa effekttoppar?
Mest nytta blir det nog med solceller och batteri, Ferroamp kan verkligen krama ut så mycket egenanvänd solenergi som möjligt.

För privatkunder kan den konfigureras att bara ladda batteriet med solenergi och maxa det.

Då står sedan batteriet tomt i väntan på nästa soliga dag.

Risken att ha batterilager för att kapa effektavgift är att batteriet inte räcker till och det blir ändå effektavgift.

Och väldigt olönsamt att ladda i och ur med elnätets el då det blir förluster.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av [JM] »

P951 skrev:
Ok, spännande detta, vi går alltså mot att energi kommer vara billigt, effekt kommer vara dyrt.

Sitter och tittar på en solanläggning nu och tänkte då satsa på en Ferroamp energyhub med 20A fasbalansering. Som jag förstår det så kan man då alltså flytta last mellan faser, antar att det räcker med att lasten på en fas stiger för att det ska vara den effekten som räknas för den som har effektavgift?

Å andra sidan är väl de flesta större laster 3-fas, laddboxar och värmepumpar etc. , är väl mest hybrider och kanske enklare BEV som laddar via 1-fas? Men visst skulle fasbalansringen kunna vara till hjälp om man exempelvis laddar för fullt med laddboxen 3-fas och samtidigt slår på torktumlaren(1-fas), då borde Ferroampen kunna "smeta" ut torktumlarlasten på de andra två faserna och därmed sänka toppeffekten som påverkar eventuell effekttaxa?

Tänker jag rätt här? Någon som kan Ferroamp och kan ge ett utlåtande om det är vettigt? den är ju lite dyrare än många andra, men verkar ha en del unika funktioner.
Jag haf kört Ferroamps system i ca ett år nu.
Ang fasbalanseringen så träder den i kraft när en fas slår i taket.
Dvs om du har 20A huvudsäkring och drar 20A på en fas och 0A på de andra två så händer ingenting.
Detta pga att det kostar typ 1% i förluster att flytta så man vill hålla nere det till ett minimum.

Det som är riktigt najs är att du internt i huset kan dra 40A på en 20A huvudsäkring.
Man får också ganska bra översikt över hur fastigheten "beter sig" vilket hjälper till ifall man villl försöka minska sina effekttoppar tex.

Utbyggnadsmöjligheterna/flexibiliteten är ju ochså en rejäl fördel med Ferroamps system.
Om man tänker sig batterier, DC-laddare vindkraftverk osv

Ferroamp har också en simulator där man kan simulera ett batteri i systemet och hur det skulle påverka konsumtionen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av martinot »

Remuz skrev:
Blir till att betala 14-15kW i effektavgift för alla oss som inte kan nattladda och måste ladda så snabbt som möjligt för att inte blockera grannarna. Alla i det fallet är kanske bara jag iofs...

Blir det 100kr/kW kommer det bli runt 1000kr/mån extra så det blir väl en 60 liter diesel eller så
Kanske värt att överväga byte till diesel om dessa effektavgifter införs för vissa personer och fall.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av LarsL »

Remuz skrev:
Blir till att betala 14-15kW i effektavgift för alla oss som inte kan nattladda och måste ladda så snabbt som möjligt för att inte blockera grannarna. Alla i det fallet är kanske bara jag iofs...

Blir det 100kr/kW kommer det bli runt 1000kr/mån extra så det blir väl en 60 liter diesel eller så
Poängen är väl att det ska vara värt att göra något åt situationen för dem som behöver använda hög effekt. Kostar det inget blir det ju svårt att motivera de investeringar som behövs men om det kostar 12000kr/år så kanske det lönar sig att fixa till parkeringen eller dra en kabel.
Användarvisningsbild
P951
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 03 maj 2019 14:17

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av P951 »

[JM] skrev:
P951 skrev:
Ok, spännande detta, vi går alltså mot att energi kommer vara billigt, effekt kommer vara dyrt.

Sitter och tittar på en solanläggning nu och tänkte då satsa på en Ferroamp energyhub med 20A fasbalansering. Som jag förstår det så kan man då alltså flytta last mellan faser, antar att det räcker med att lasten på en fas stiger för att det ska vara den effekten som räknas för den som har effektavgift?

Å andra sidan är väl de flesta större laster 3-fas, laddboxar och värmepumpar etc. , är väl mest hybrider och kanske enklare BEV som laddar via 1-fas? Men visst skulle fasbalansringen kunna vara till hjälp om man exempelvis laddar för fullt med laddboxen 3-fas och samtidigt slår på torktumlaren(1-fas), då borde Ferroampen kunna "smeta" ut torktumlarlasten på de andra två faserna och därmed sänka toppeffekten som påverkar eventuell effekttaxa?

Tänker jag rätt här? Någon som kan Ferroamp och kan ge ett utlåtande om det är vettigt? den är ju lite dyrare än många andra, men verkar ha en del unika funktioner.
Jag haf kört Ferroamps system i ca ett år nu.
Ang fasbalanseringen så träder den i kraft när en fas slår i taket.
Dvs om du har 20A huvudsäkring och drar 20A på en fas och 0A på de andra två så händer ingenting.
Detta pga att det kostar typ 1% i förluster att flytta så man vill hålla nere det till ett minimum.

Det som är riktigt najs är att du internt i huset kan dra 40A på en 20A huvudsäkring.
Man får också ganska bra översikt över hur fastigheten "beter sig" vilket hjälper till ifall man villl försöka minska sina effekttoppar tex.

Utbyggnadsmöjligheterna/flexibiliteten är ju ochså en rejäl fördel med Ferroamps system.
Om man tänker sig batterier, DC-laddare vindkraftverk osv

Ferroamp har också en simulator där man kan simulera ett batteri i systemet och hur det skulle påverka konsumtionen.
Ok, låter som du rekommenderar Ferroamp med andra ord. Har det kommit nya versioner av programvaran utskjutet till Energyhuben under tiden du haft den, verkar det utvecklas och underhållas? Det är ju lite sånt man är nervös för när det rör sig mindre bolag.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av [JM] »

P951 skrev:
[JM] skrev:
P951 skrev:
Ok, spännande detta, vi går alltså mot att energi kommer vara billigt, effekt kommer vara dyrt.

Sitter och tittar på en solanläggning nu och tänkte då satsa på en Ferroamp energyhub med 20A fasbalansering. Som jag förstår det så kan man då alltså flytta last mellan faser, antar att det räcker med att lasten på en fas stiger för att det ska vara den effekten som räknas för den som har effektavgift?

Å andra sidan är väl de flesta större laster 3-fas, laddboxar och värmepumpar etc. , är väl mest hybrider och kanske enklare BEV som laddar via 1-fas? Men visst skulle fasbalansringen kunna vara till hjälp om man exempelvis laddar för fullt med laddboxen 3-fas och samtidigt slår på torktumlaren(1-fas), då borde Ferroampen kunna "smeta" ut torktumlarlasten på de andra två faserna och därmed sänka toppeffekten som påverkar eventuell effekttaxa?

Tänker jag rätt här? Någon som kan Ferroamp och kan ge ett utlåtande om det är vettigt? den är ju lite dyrare än många andra, men verkar ha en del unika funktioner.
Jag haf kört Ferroamps system i ca ett år nu.
Ang fasbalanseringen så träder den i kraft när en fas slår i taket.
Dvs om du har 20A huvudsäkring och drar 20A på en fas och 0A på de andra två så händer ingenting.
Detta pga att det kostar typ 1% i förluster att flytta så man vill hålla nere det till ett minimum.

Det som är riktigt najs är att du internt i huset kan dra 40A på en 20A huvudsäkring.
Man får också ganska bra översikt över hur fastigheten "beter sig" vilket hjälper till ifall man villl försöka minska sina effekttoppar tex.

Utbyggnadsmöjligheterna/flexibiliteten är ju ochså en rejäl fördel med Ferroamps system.
Om man tänker sig batterier, DC-laddare vindkraftverk osv

Ferroamp har också en simulator där man kan simulera ett batteri i systemet och hur det skulle påverka konsumtionen.
Ok, låter som du rekommenderar Ferroamp med andra ord. Har det kommit nya versioner av programvaran utskjutet till Energyhuben under tiden du haft den, verkar det utvecklas och underhållas? Det är ju lite sånt man är nervös för när det rör sig mindre bolag.
Enheten är uppkopplad/online hela tiden via ditt bredband så det ska inte vara ett problem.
Har dock inte kollat om det gjorts någon uppdatering under året. Deras kundtjänst kan lätt gå in i min enhet och fixa allt från kontoret.
Jag fick tex en special SW en kort period från att jag driftsatt solcellerna tills EON bytte elmätaren. Mjukvaran såg till att begränsa effekten från systemet så att jag inte matade ut ström på nätat. För att slippa betala för det jag levererade. De gamla mätarna kan ju inte skilja på vilket håll strömmen går och man vill ju inte betala för det man levererar. 8-)
Ringde och pratade med en servicetekniker som fixade det på några minuter.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av Remuz »


Poängen är väl att det ska vara värt att göra något åt situationen för dem som behöver använda hög effekt. Kostar det inget blir det ju svårt att motivera de investeringar som behövs men om det kostar 12000kr/år så kanske det lönar sig att fixa till parkeringen eller dra en kabel.
Fattar poängen, men hade det varit upp till mig hade jag haft det fixat för länge sedan. Har jobbat på det i 5år nu, men jag parkerar fortfarande på gatan. Dessutom var den kostnaden verkligen inget som fanns när jag skaffade min bil så det är en brutal försämring
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Merlin
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 18 dec 2020 21:16

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av Merlin »

[JM] skrev:
P951 skrev:
[JM] skrev:
P951 skrev:
Ok, spännande detta, vi går alltså mot att energi kommer vara billigt, effekt kommer vara dyrt.

Sitter och tittar på en solanläggning nu och tänkte då satsa på en Ferroamp energyhub med 20A fasbalansering. Som jag förstår det så kan man då alltså flytta last mellan faser, antar att det räcker med att lasten på en fas stiger för att det ska vara den effekten som räknas för den som har effektavgift?

Å andra sidan är väl de flesta större laster 3-fas, laddboxar och värmepumpar etc. , är väl mest hybrider och kanske enklare BEV som laddar via 1-fas? Men visst skulle fasbalansringen kunna vara till hjälp om man exempelvis laddar för fullt med laddboxen 3-fas och samtidigt slår på torktumlaren(1-fas), då borde Ferroampen kunna "smeta" ut torktumlarlasten på de andra två faserna och därmed sänka toppeffekten som påverkar eventuell effekttaxa?

Tänker jag rätt här? Någon som kan Ferroamp och kan ge ett utlåtande om det är vettigt? den är ju lite dyrare än många andra, men verkar ha en del unika funktioner.
Jag haf kört Ferroamps system i ca ett år nu.
Ang fasbalanseringen så träder den i kraft när en fas slår i taket.
Dvs om du har 20A huvudsäkring och drar 20A på en fas och 0A på de andra två så händer ingenting.
Detta pga att det kostar typ 1% i förluster att flytta så man vill hålla nere det till ett minimum.

Det som är riktigt najs är att du internt i huset kan dra 40A på en 20A huvudsäkring.
Man får också ganska bra översikt över hur fastigheten "beter sig" vilket hjälper till ifall man villl försöka minska sina effekttoppar tex.

Utbyggnadsmöjligheterna/flexibiliteten är ju ochså en rejäl fördel med Ferroamps system.
Om man tänker sig batterier, DC-laddare vindkraftverk osv

Ferroamp har också en simulator där man kan simulera ett batteri i systemet och hur det skulle påverka konsumtionen.
Ok, låter som du rekommenderar Ferroamp med andra ord. Har det kommit nya versioner av programvaran utskjutet till Energyhuben under tiden du haft den, verkar det utvecklas och underhållas? Det är ju lite sånt man är nervös för när det rör sig mindre bolag.
Enheten är uppkopplad/online hela tiden via ditt bredband så det ska inte vara ett problem.
Har dock inte kollat om det gjorts någon uppdatering under året. Deras kundtjänst kan lätt gå in i min enhet och fixa allt från kontoret.
Jag fick tex en special SW en kort period från att jag driftsatt solcellerna tills EON bytte elmätaren. Mjukvaran såg till att begränsa effekten från systemet så att jag inte matade ut ström på nätat. För att slippa betala för det jag levererade. De gamla mätarna kan ju inte skilja på vilket håll strömmen går och man vill ju inte betala för det man levererar. 8-)
Ringde och pratade med en servicetekniker som fixade det på några minuter.
Hej, har också Ferroamp sedan ett antal år och är nöjd med det.
Skulle bara vilja gå in med en lite rättelse gällande fas ballanseringen. Det är konfigurerbart på vilken belastnings effekt man vill att den ska gå in från 0 Amp och upp.
Har också haft bra erfarenhet av deras support. De är vana vid att deras kunder är lite extra "Nördiga" och har frågor och önskemål som inte vanliga konsumenter skulle ha.
Uppdaterinar av både programvara i enheten och portalen har kommit under de år jag haft den-
Också bugfixar har kommit t.ex så att min ctek chargestorm laddare kan prata med Ferroamp enheten. Det har varit problematiskt innan.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av [JM] »

Merlin skrev:
Skulle bara vilja gå in med en lite rättelse gällande fas ballanseringen. Det är konfigurerbart på vilken belastnings effekt man vill att den ska gå in från 0 Amp och upp.
Aha. Där ser man. Man lär sig nåt varje dag. Tack för det. :D
Användarvisningsbild
Merlin
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 18 dec 2020 21:16

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av Merlin »

[JM] skrev:
Merlin skrev:
Skulle bara vilja gå in med en lite rättelse gällande fas ballanseringen. Det är konfigurerbart på vilken belastnings effekt man vill att den ska gå in från 0 Amp och upp.
Aha. Där ser man. Man lär sig nåt varje dag. Tack för det. :D
Jag behövde ställa min att starta vid lite lägre Amp än normalt då jag har många höga en fas laster och changestorm laddaren när den är kopplad mot Ferroamp, ville inte starta laddningen ifall det inte var minst 6A ledigt effekt på alla tre faser.

Så även ifall där var effekt kapacitet kvar på de andra faserna som kunde skiftas om så började inte laddningen. Ifall din är inställd att inte starta fas balansera förrän fasen kommit upp i vad din säkring är så skulle du kunna få problem med en laddare som fungera som min. Men det är lätt att fixa så den startar balanserar tidigare.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av [JM] »

Merlin skrev:
[JM] skrev:
Merlin skrev:
Skulle bara vilja gå in med en lite rättelse gällande fas ballanseringen. Det är konfigurerbart på vilken belastnings effekt man vill att den ska gå in från 0 Amp och upp.
Aha. Där ser man. Man lär sig nåt varje dag. Tack för det. :D
Jag behövde ställa min att starta vid lite lägre Amp än normalt då jag har många höga en fas laster och changestorm laddaren när den är kopplad mot Ferroamp, ville inte starta laddningen ifall det inte var minst 6A ledigt effekt på alla tre faser.

Så även ifall där var effekt kapacitet kvar på de andra faserna som kunde skiftas om så började inte laddningen. Ifall din är inställd att inte starta fas balansera förrän fasen kommit upp i vad din säkring är så skulle du kunna få problem med en laddare som fungera som min. Men det är lätt att fixa så den startar balanserar tidigare.
Kör med teslas WC v2.
Den har inga sådana hämningar :lol:
Användarvisningsbild
Merlin
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 18 dec 2020 21:16

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av Merlin »

[JM] skrev:
Merlin skrev:
[JM] skrev:
Merlin skrev:
Skulle bara vilja gå in med en lite rättelse gällande fas ballanseringen. Det är konfigurerbart på vilken belastnings effekt man vill att den ska gå in från 0 Amp och upp.
Aha. Där ser man. Man lär sig nåt varje dag. Tack för det. :D
Jag behövde ställa min att starta vid lite lägre Amp än normalt då jag har många höga en fas laster och changestorm laddaren när den är kopplad mot Ferroamp, ville inte starta laddningen ifall det inte var minst 6A ledigt effekt på alla tre faser.

Så även ifall där var effekt kapacitet kvar på de andra faserna som kunde skiftas om så började inte laddningen. Ifall din är inställd att inte starta fas balansera förrän fasen kommit upp i vad din säkring är så skulle du kunna få problem med en laddare som fungera som min. Men det är lätt att fixa så den startar balanserar tidigare.
Kör med teslas WC v2.
Den har inga sådana hämningar :lol:
Nej den har andra och ingen integration till 3:part system att tala om... :)

Ärligt talat alla system har sina svagheter, överlag så är jag nöjd med det systemet jag valt. Det jag saknar är saker relaterat till mjukvara och det går att fixa så man kan alltid hoppas...
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av [JM] »

Merlin skrev:
[JM] skrev:
Merlin skrev:
[JM] skrev:
Merlin skrev:
Skulle bara vilja gå in med en lite rättelse gällande fas ballanseringen. Det är konfigurerbart på vilken belastnings effekt man vill att den ska gå in från 0 Amp och upp.
Aha. Där ser man. Man lär sig nåt varje dag. Tack för det. :D
Jag behövde ställa min att starta vid lite lägre Amp än normalt då jag har många höga en fas laster och changestorm laddaren när den är kopplad mot Ferroamp, ville inte starta laddningen ifall det inte var minst 6A ledigt effekt på alla tre faser.

Så även ifall där var effekt kapacitet kvar på de andra faserna som kunde skiftas om så började inte laddningen. Ifall din är inställd att inte starta fas balansera förrän fasen kommit upp i vad din säkring är så skulle du kunna få problem med en laddare som fungera som min. Men det är lätt att fixa så den startar balanserar tidigare.
Kör med teslas WC v2.
Den har inga sådana hämningar :lol:
Nej den har andra och ingen integration till 3:part system att tala om... :)

Ärligt talat alla system har sina svagheter, överlag så är jag nöjd med det systemet jag valt. Det jag saknar är saker relaterat till mjukvara och det går att fixa så man kan alltid hoppas...
Fortsätter lite OT.
Mjukvara i E-hubben? Man kan ju lämna feedback/förslag när du är inloggad.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av ChristerSjo »

[JM] skrev:
Har en Renault Zoe som bara laddar 16A på 3-fas.
Har inte kopplat upp mig ännu mot appen så jag hoppas det går att styra därifrån. Saknas dock möjlighet att reglera inne i bilen så jag är skeptisk.
Frugans Zoe går att ladda på olika nivåer. Man måste dock ha en laddbox som man ställer in max ampere.

Zoe Appen är inte så bra. Går att ställa in tid när den skall laddas och vilken tid den skall vara förvärmd/kyld. Inget mera. Men ibland är det ett helvete att ställa in då in appen skickar inställningar till bilen (iPhone).
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av ChristerSjo »

mickeisol skrev:
Han laddade elbilen och hembatterierna allt vad som gick en natt när spotpriset var runt ett öre på natten för nån vecka sedan (med tanke på skatte reduktionen på 60 öre så fick han betalt för strömmen då), sen var spotpriset på över en krona några timmar senare nån dag, då tömdes batterierna just då.
Du glömmer två saker. Batterilagring kostar pengar, i bästa fall kan du komma ner i 50-60 öre/kW om du räknar optimistiskt. Alla har väl en överföringsavgift till nätägaren. I mitt fall 78 öre inkl moms/kWh.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av ChristerSjo »

Off Grid Byggaren skrev:
Det är med säkringstariff det kan vara intressant att flytta laster mellan faserna, eller om din elanslutning är klen och du har mycket stora 1-faslaster som körs samtidigt.
Och att man säljer sol el på två faser och konsumerar på en fas, fasbalanseringen går åt det hållet också.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av mickeisol »

ChristerSjo skrev:
mickeisol skrev:
Han laddade elbilen och hembatterierna allt vad som gick en natt när spotpriset var runt ett öre på natten för nån vecka sedan (med tanke på skatte reduktionen på 60 öre så fick han betalt för strömmen då), sen var spotpriset på över en krona några timmar senare nån dag, då tömdes batterierna just då.
Du glömmer två saker. Batterilagring kostar pengar, i bästa fall kan du komma ner i 50-60 öre/kW om du räknar optimistiskt. Alla har väl en överföringsavgift till nätägaren. I mitt fall 78 öre inkl moms/kWh.
Jo i vårat elområde så betalar vi
elöverföring :14,3
Ordinarie elskatt: 35,6
Avdrag norrlandsskatt: -9,60
=40,3 öre + moms=50,375 per kwh
så när spotpriset är mindre än 9,6 öre så får man betalt, räknar man med laddverkningsgrad typ 92% så hamnar man på 54,75 alltså om man under 5,52 spotpris får man betalt.

hursomhelst lämpligt att fylla batterierna och elbil då.

Glömde att för att få solcellsstöd(skattereduktion) så måste du ju sälja motsvarande antal kilowattimmar som du köper,
och då när han säljer motsvarande för över 1kr i spotpris så är det ju affär, även om inköpen är lite dyrare

Men tar man då vad batterierna kostar och dividerar dom med antal cykler livslängd så får man ju en ganska högt pris per kwh i lagringskostnader.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av ChristerSjo »

mickeisol skrev:

Men tar man då vad batterierna kostar och dividerar dom med antal cykler livslängd så får man ju en ganska högt pris per kwh i lagringskostnader.
Antal cykler bygger ju ofta på att EOL (End Of Life) är när det är 70-80% kvar av ursprunglig kapacitet. De slutar ju inte att fungera. Har man ett modulärt system och fyller/roterar med ny moduler borde man kunna kräma ut fler cykler eller kWh.

Sedan är lagringsbatterier i Sverige dyra jämfört med motsvarande batterier i Europa (när jag kollade för 6 månader sedan av exakt samma batterier). Säkerligen en effekt av Sveriges subventioner på 50%.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av ChristerSjo »

mickeisol skrev:
Glömde att för att få solcellsstöd(skattereduktion) så måste du ju sälja motsvarande antal kilowattimmar som du köper.
Du måste inte sälja, du får max sälja X antal kWh som du förbrukar vad gäller skattereduktionen på 60 öre.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av [JM] »

Priset på Powerwall var väl runt 80000 kr för 13,5 kWh om jag mknns rätt.
Dvs ca 6000kr/kWh.

Om man kan köpa och sälja elen med en kronas vinst per kWh så tar det 6000 cykler att gå break even.
Det är 16 år innan man börjar gå plus och det är med en rejält optimistisk siffra på hur mkt man kan tjäna på varje kWh.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1583
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av pefreli »

[JM] skrev:
Priset på Powerwall var väl runt 80000 kr för 13,5 kWh om jag mknns rätt.
Dvs ca 6000kr/kWh.

Om man kan köpa och sälja elen med en kronas vinst per kWh så tar det 6000 cykler att gå break even.
Det är 16 år innan man börjar gå plus och det är med en rejält optimistisk siffra på hur mkt man kan tjäna på varje kWh.
Är 80.000 kr inkl. stöd om 50%?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av [JM] »

pefreli skrev:
[JM] skrev:
Priset på Powerwall var väl runt 80000 kr för 13,5 kWh om jag mknns rätt.
Dvs ca 6000kr/kWh.

Om man kan köpa och sälja elen med en kronas vinst per kWh så tar det 6000 cykler att gå break even.
Det är 16 år innan man börjar gå plus och det är med en rejält optimistisk siffra på hur mkt man kan tjäna på varje kWh.
Är 80.000 kr inkl. stöd om 50%?
Minns tyvärr inte vart jag såg den siffran. Kan mkt väl vara fel.
Tesla har ju inga priser på hemsidan och nu packeteras den ju bara med soltak i USA.
Men här:
https://www.solshoppen.se/products/lg-c ... i-resu-48v
Kan man få ett 13kWh batteri för 79000 exkl bidrag.

Så då är man i bästa fall nere på halva återbetalningstiden, typ 8 år.
Och då pratar vi rejält "best case scenario"
Skriv svar