Effektavgift - jo tack!
Moderator: Redaktion
Effektavgift - jo tack!
Nätbolaget har ändrat "prismodell" och infört en kostnad som kallas effektavgift.
Den timme i månaden som villan drar mest ström avgör avgiften den månaden.
Högsta förbrukningen skall multipliceras med 33;50 kr, vilket blir kalendermånadens avgift.
Vår wall charger levererar 11 kW. Varje timme det sker läggs 11 x 33:50 = 368,50 kr till fakturan.
Gånger 12 blir 4.422 kr per år.
Givet att inget annat drar ström de timmar vår Model 3 drar i sig efter långkörning ner till 10 procent.
Elpannans kapacitet är 13 kW. I september är det inte så kallt, men varje konsumerad watt ovanpå Teslans blir pengar. Om vi är dumma nog värma villan samtidigt som Teslan laddar.
Kommer vi någonsin att bara ladda bilen och inte göra något annat samtidigt? Knappast. Så de 4.422 kronorna torde bli många fler.
Nätbolaget har samtidigt sänkt de vanliga avgifterna, fasta och rörliga, vilket ger ett par tusen mindre per år i debitering.
Det marknadsförs som "rejäl kostnadssänkning", men vi ser nu vad det egentligen resulterar i.
Vi konsumenter förväntas köra våra brödrostar, torktumlare och strykjärn på olika tider, för att "kapa topparna".
Men det behöver inte elbilsägare tänka på. Vi slår ändå i taket i varje fall någon timme varje månad.
Det ska mycket dammsugning, hårtorkande och pizzabakande till innan vi ens är i närheten av Teslans plus elpannans behov av kilowatter.
Den timme i månaden som villan drar mest ström avgör avgiften den månaden.
Högsta förbrukningen skall multipliceras med 33;50 kr, vilket blir kalendermånadens avgift.
Vår wall charger levererar 11 kW. Varje timme det sker läggs 11 x 33:50 = 368,50 kr till fakturan.
Gånger 12 blir 4.422 kr per år.
Givet att inget annat drar ström de timmar vår Model 3 drar i sig efter långkörning ner till 10 procent.
Elpannans kapacitet är 13 kW. I september är det inte så kallt, men varje konsumerad watt ovanpå Teslans blir pengar. Om vi är dumma nog värma villan samtidigt som Teslan laddar.
Kommer vi någonsin att bara ladda bilen och inte göra något annat samtidigt? Knappast. Så de 4.422 kronorna torde bli många fler.
Nätbolaget har samtidigt sänkt de vanliga avgifterna, fasta och rörliga, vilket ger ett par tusen mindre per år i debitering.
Det marknadsförs som "rejäl kostnadssänkning", men vi ser nu vad det egentligen resulterar i.
Vi konsumenter förväntas köra våra brödrostar, torktumlare och strykjärn på olika tider, för att "kapa topparna".
Men det behöver inte elbilsägare tänka på. Vi slår ändå i taket i varje fall någon timme varje månad.
Det ska mycket dammsugning, hårtorkande och pizzabakande till innan vi ens är i närheten av Teslans plus elpannans behov av kilowatter.
Re: Effektavgift - jo tack!
Tycker tvärtom att detta är rätt väg att gå. Jobbar i elbranschen och tyvärr visar alla rapporter jag läst att Mälardalsregionen och Malmö/Göteborg kommer att nå kapacitetstaket inom 5-10 år. Effektabbonnemang är ju redan vanligt (kanske vanligast) inom industrin, så varför inte för privatkonsumenter? Alternativet är ju att höja elnätsavgiften och överdimensionera det för maxtimmen. Detta kommer sannolikt bli ännu dyrare för genomsnittskonsumenten.
Sen borde de flesta kunna dra ner laddeffekten, det är väl inte så ofta man måste fulladda bilen på kortast möjliga tid?
Sen borde de flesta kunna dra ner laddeffekten, det är väl inte så ofta man måste fulladda bilen på kortast möjliga tid?
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Re: Effektavgift - jo tack!
Vilken nätleverantör är det?
Om du har stöd i laddboxen så köp effektvakt till laddboxen så den inte krockar med hushållselen.
Om du har stöd i laddboxen så köp effektvakt till laddboxen så den inte krockar med hushållselen.
Re: Effektavgift - jo tack!
DrDR skrev:Tycker tvärtom att detta är rätt väg att gå. Jobbar i elbranschen och tyvärr visar alla rapporter jag läst att Mälardalsregionen och Malmö/Göteborg kommer att nå kapacitetstaket inom 5-10 år. Effektabbonnemang är ju redan vanligt (kanske vanligast) inom industrin, så varför inte för privatkonsumenter? Alternativet är ju att höja elnätsavgiften och överdimensionera det för maxtimmen. Detta kommer sannolikt bli ännu dyrare för genomsnittskonsumenten.
Sen borde de flesta kunna dra ner laddeffekten, det är väl inte så ofta man måste fulladda bilen på kortast möjliga tid?
Har ingen åsikt gällande rätt eller fel, men kunderna har ju svårt att påverka detta.
Många nördar (förlåt) här på forumet är ju grymma på att hitta smarta lösningar som loggar effektuttaget och kan där igenom styra sina apparater.
Jag tror dock att få utanför denna cirkel är särskilt bevandrade i hur man gör.
Jag har ingen aning om vart jag ska börja för att reglera detta.
Har hittills installerat solceller och en effektvakt på laddningen av bilen, men i övrigt?
Tips mottages gärna!
Audi Q8 e-tron 55 -24
Re: Effektavgift - jo tack!
Elpannan borde åka ut, skaffa värmepump av något slag, om denna effektavgift gör att det blir gjort, skitbra
ms 76132 "Eleamore"
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Effektavgift - jo tack!
Kan du inte ställa ner laddströmmen? Även med t ex 3x8A lär du fylla batteriet på en natt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Effektavgift - jo tack!
Är inte timpris också ett bra styrmedel? Får folk att ladda bilen på natten eller iaf inte direkt när man kommer hem från jobbet.
Men med effektavgift vill man inte ladda med full effekt ens nattetid...
Mycket att optimera på.
Men med effektavgift vill man inte ladda med full effekt ens nattetid...
Mycket att optimera på.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Effektavgift - jo tack!
Om de nu vill att folk ska ladda sina bilar på låglasttimmar så hade de kunnat beräkna effektavgiten på maxtimmen vardagar kl 6-20.
Re: Effektavgift - jo tack!
Har en värmepump från 2002. Går inte att reglera/styra utifrån.
Har en Renault Zoe som bara laddar 16A på 3-fas.
Har inte kopplat upp mig ännu mot appen så jag hoppas det går att styra därifrån. Saknas dock möjlighet att reglera inne i bilen så jag är skeptisk.
Har en värmepump till poolen som är 5 år gammal. Går inte att reglera utifrån.
Har precis fått ny elmätare från EON pga solcellerna. Den saknar HAN-port så jag kan inte komma åt momentanförbukningen den vägen. Eller rättare sagt den har en port men de sitter bakom plomberingen
Elskåpet är fullproppat pga solcellerna så jag får inte plats med strömtänger på inkommande 3-fas.
Jag är intresserad och kör hematomation med en Athom Homey och försöker lösa dessa problem ändå. Men det är fan inte lätt....
Summa summarum:
Effekttariffdebitering låter ju bra i teorin men om jag vore totalt noob så skulle jag behöva byta värmepump till villan för ca 100 tkr, värmepump till poolen för 15 tkr, installera ny laddbox till zoen för 10 tkr...
Så I realiteten blir det dyrt och knöligt.
En kostnad som vi konsumenter blir påtvingade pga elnätsägarnas försummelser, girighet och dåliga planering.
Har en Renault Zoe som bara laddar 16A på 3-fas.
Har inte kopplat upp mig ännu mot appen så jag hoppas det går att styra därifrån. Saknas dock möjlighet att reglera inne i bilen så jag är skeptisk.
Har en värmepump till poolen som är 5 år gammal. Går inte att reglera utifrån.
Har precis fått ny elmätare från EON pga solcellerna. Den saknar HAN-port så jag kan inte komma åt momentanförbukningen den vägen. Eller rättare sagt den har en port men de sitter bakom plomberingen
Elskåpet är fullproppat pga solcellerna så jag får inte plats med strömtänger på inkommande 3-fas.
Jag är intresserad och kör hematomation med en Athom Homey och försöker lösa dessa problem ändå. Men det är fan inte lätt....
Summa summarum:
Effekttariffdebitering låter ju bra i teorin men om jag vore totalt noob så skulle jag behöva byta värmepump till villan för ca 100 tkr, värmepump till poolen för 15 tkr, installera ny laddbox till zoen för 10 tkr...
Så I realiteten blir det dyrt och knöligt.
En kostnad som vi konsumenter blir påtvingade pga elnätsägarnas försummelser, girighet och dåliga planering.
Re: Effektavgift - jo tack!
Vi som redan har en effektavgift med säkringsstorleken förstår inte skillnaden.
Effektavgift är medeleffekten på en timme medans säkringsavgiften är "mer" momentan förbrukning.
Det blir ingen större skillnad i effekt som jag ser det.
Troligen så kommer det bli dyrare så vi inte kan tjäna pengar på att sälja och köpa el när den är billig/dyr.
Effektavgift är medeleffekten på en timme medans säkringsavgiften är "mer" momentan förbrukning.
Det blir ingen större skillnad i effekt som jag ser det.
Troligen så kommer det bli dyrare så vi inte kan tjäna pengar på att sälja och köpa el när den är billig/dyr.
Re: Effektavgift - jo tack!
Varför måste alla ha på värmen när det är kallt ute? Vänta tills det är varmt ute istället när ingen annan har värmen på.
Förr kunde man ha behaglig innetemperatur och duscha när man ville, tvätta kläder när det behövdes men nu ska allt behöva planeras inte efter ens egna behov utan efter när el finns tillgängligt. Snart lite u-landsvarning på Sverige.
Förr kunde man ha behaglig innetemperatur och duscha när man ville, tvätta kläder när det behövdes men nu ska allt behöva planeras inte efter ens egna behov utan efter när el finns tillgängligt. Snart lite u-landsvarning på Sverige.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Effektavgift - jo tack!
Tycker det tvärt om är helt dj-vla kontraproduktivt.DrDR skrev:Tycker tvärtom att detta är rätt väg att gå. Jobbar i elbranschen och tyvärr visar alla rapporter jag läst att Mälardalsregionen och Malmö/Göteborg kommer att nå kapacitetstaket inom 5-10 år. Effektabbonnemang är ju redan vanligt (kanske vanligast) inom industrin, så varför inte för privatkonsumenter? Alternativet är ju att höja elnätsavgiften och överdimensionera det för maxtimmen. Detta kommer sannolikt bli ännu dyrare för genomsnittskonsumenten.
Sen borde de flesta kunna dra ner laddeffekten, det är väl inte så ofta man måste fulladda bilen på kortast möjliga tid?
Nu kan man ju blåsa på och ladda elbilen med full effekt (11kW) mellan 00-05 på natten, då det är ledig kapacitet i både näten och hos producenterna. Dvs. man använder elnäten då efterfrågan är som absolut lägst.
Med det nya systemet komma man ju tvingas småladda med liten effekt under en större del av dygnet, inklusive de tider på dygnet då efterfrågan på el är betydligt högre.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Effektavgift - jo tack!
Laddning på natten är nog som en piss i Nilen i sammanhanget länge till.Mickep skrev:men om alla kommer vilja ladda på natten?
Avspeglas i elpriset över dygnet: https://www.nordpoolgroup.com/Market-da ... view=table
Effektproblematiken syns dock direkt återspeglad här.
Effektavgiften (tim-maxeffekt per månad) anser jag är lite för trubbig. Har väl lite att göra med vad som är lätt implementerbart också. Det är ju den relativt momentana maxeffekten man vill minska.
Än så länge vill man nog egentligen att alla som kan går över till nattladdning oavsett effekt.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Effektavgift - jo tack!
Om man har solceller betalar nätbolaget då ut effektavgiften på sommaren istället...
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Effektavgift - jo tack!
Du liksom jag flera här är inte typkunder. Det jag tror man vill kommunicera är att man inte vill ha massa förbrukning samtidigt och lägger då en avgift på det.martinot skrev:Tycker det tvärt om är helt dj-vla kontraproduktivt.DrDR skrev:Tycker tvärtom att detta är rätt väg att gå. Jobbar i elbranschen och tyvärr visar alla rapporter jag läst att Mälardalsregionen och Malmö/Göteborg kommer att nå kapacitetstaket inom 5-10 år. Effektabbonnemang är ju redan vanligt (kanske vanligast) inom industrin, så varför inte för privatkonsumenter? Alternativet är ju att höja elnätsavgiften och överdimensionera det för maxtimmen. Detta kommer sannolikt bli ännu dyrare för genomsnittskonsumenten.
Sen borde de flesta kunna dra ner laddeffekten, det är väl inte så ofta man måste fulladda bilen på kortast möjliga tid?
Nu kan man ju blåsa på och ladda elbilen med full effekt (11kW) mellan 00-05 på natten, då det är ledig kapacitet i både näten och hos producenterna. Dvs. man använder elnäten då efterfrågan är som absolut lägst.
Med det nya systemet komma man ju tvingas småladda med liten effekt under en större del av dygnet, inklusive de tider på dygnet då efterfrågan på el är betydligt högre.
Jag tror dock man tänker fel. Elkostnad och överföringskostnad är möjligen separata problem men man vill ju ändå premiera att lägga effektuttag utanför peak-tid. Det hämmar tex ditt beteende med laddning på natten som det är utformat nu med peakeffekt på månadsbasis. Gör copy paste på elprisets kurva till nätbolagen så får man önskade incitament.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Effektavgift - jo tack!
Min elnätsägare har haft effektavigift i många år, men endast 07:00-19:00 på vardagar.
Vi har anpassat oss till det, vilket gett låga kostnader.
Nu när många andra inför effektavgift gäller den dygnet runt alla dagar på året.
Vad ligger bakom detta nya krav egentligen?
Ofta har ju nämnts att på natten finns effekt tillgänglig?
Vi har anpassat oss till det, vilket gett låga kostnader.
Nu när många andra inför effektavgift gäller den dygnet runt alla dagar på året.
Vad ligger bakom detta nya krav egentligen?
Ofta har ju nämnts att på natten finns effekt tillgänglig?
Re: Effektavgift - jo tack!
Bara så vi inte missförstår varann: Visst måste elen kunna räcka till i (än så länge) befintligt nät. Vad jag kan undra är om "rätt väg" dit är att hysta in rejält med pengar från dem som varit förutseende nog att skaffa elbil?DrDR skrev:Tycker tvärtom att detta är rätt väg att gå. Jobbar i elbranschen och tyvärr visar alla rapporter jag läst att Mälardalsregionen och Malmö/Göteborg kommer att nå kapacitetstaket inom 5-10 år. Effektabbonnemang är ju redan vanligt (kanske vanligast) inom industrin, så varför inte för privatkonsumenter? Alternativet är ju att höja elnätsavgiften och överdimensionera det för maxtimmen. Detta kommer sannolikt bli ännu dyrare för genomsnittskonsumenten.
Sen borde de flesta kunna dra ner laddeffekten, det är väl inte så ofta man måste fulladda bilen på kortast möjliga tid?
Om jag landar efter långresa på kvällen och frun behöver bilen tidigt på morgonen - så är det väl ändå en trygghet att veta att hon kan ha bilen hela dagen. Jovisst, då får vi väl betala de extra 370 kronorna för den tryggheten. Ingen stor sak - det kanske inte händer varje månad - men något i principen skaver.
Re: Effektavgift - jo tack!
Det är Göteborg Energi. Som jag har som nätleverantör endast. Och till vilken vi skickar el från takcellerna.yps skrev:Vilken nätleverantör är det?
Om du har stöd i laddboxen så köp effektvakt till laddboxen så den inte krockar med hushållselen.
Får försöka se vad effektvakt handlar om. Har inte hört om det.
Re: Effektavgift - jo tack!
Vi har inte övervägt att göra oss av med elpannan. Den funkar fast den är från -82. Sen har vi en luft/luft som avlastar vår och höst. Och en härlig braskamin med egen ved. Och nu sist kom det celler på taket. Vi tyckte att bergvärme hade för lång pay-back-time givet alla dessa godsaker.12man skrev:Elpannan borde åka ut, skaffa värmepump av något slag, om denna effektavgift gör att det blir gjort, skitbra
Re: Effektavgift - jo tack!
Gör man det i proppskåpet? Typ byter proppar? Eller är det den inställning man kan göra på panelen i 3:an där man väljer kilowatter?Niklas Z skrev:Kan du inte ställa ner laddströmmen? Även med t ex 3x8A lär du fylla batteriet på en natt.
Fast jag tycker nog att man "ostraffat" borde kunna ladda sin bil me den kapacitet som man en gång installerat.
Re: Effektavgift - jo tack!
Det är vad jag ser också. Bilen går ju att tidsbestämma. Men det är klart - de andra apparaterna måste fortfarande stängas av...RagWal skrev:Är inte timpris också ett bra styrmedel? Får folk att ladda bilen på natten eller iaf inte direkt när man kommer hem från jobbet.
Men med effektavgift vill man inte ladda med full effekt ens nattetid...
Mycket att optimera på.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Effektavgift - jo tack!
Jag tror det går att ställa i Wall chargern, men det är nog enklast att ställa om i Teslan. Gå in på laddning i skärmen (funkar tyvärr inte från appen, utan måste göras i bilen). Där finns en inställning för max laddström. Bilen kommer då ihåg detta tills du nästa gång laddar på samma plats. Tack vare GPS-positioneringen kan du ha olika inställningar på olika platser och de lagras i bilen. Ställer du ner till 8 A kommer den att fortsätta ladda med 16 A på andra platser än din garageuppfart, men när du kommer hem igen så laddar den med 8 A.BosCar skrev:Gör man det i proppskåpet? Typ byter proppar? Eller är det den inställning man kan göra på panelen i 3:an där man väljer kilowatter?Niklas Z skrev:Kan du inte ställa ner laddströmmen? Även med t ex 3x8A lär du fylla batteriet på en natt.
Fast jag tycker nog att man "ostraffat" borde kunna ladda sin bil me den kapacitet som man en gång installerat.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Effektavgift - jo tack!
Du ställer det i bilen, och den minns din inställning för platsen så när du laddar på stan kommer du fortfarande få full fart.BosCar skrev:Gör man det i proppskåpet? Typ byter proppar? Eller är det den inställning man kan göra på panelen i 3:an där man väljer kilowatter?Niklas Z skrev:Kan du inte ställa ner laddströmmen? Även med t ex 3x8A lär du fylla batteriet på en natt.
Fast jag tycker nog att man "ostraffat" borde kunna ladda sin bil me den kapacitet som man en gång installerat.
Re: Effektavgift - jo tack!
Intressant hur de olika nätbolagens prismodeller skiljer sig.
Mitt nätbolag har haft effektavgift så länge jag kan minnas.
Det är samma pris oavsett 16 eller 25 A mätarsäkring.
Grundavgift:
Mätarsäkring Årsavgift, inkl moms 16 – 25 A, 1.530 kr/år
Effektavgift (Avgift för effekten tas bara ut helgfria vardagar mellan klockan 7-19 snittet för de 3 högsta timmarna under månaden):
Inkl. moms
April – oktober, 57,98 kr/kW
November – mars, 115,96 kr/kW
Mitt nätbolag har haft effektavgift så länge jag kan minnas.
Det är samma pris oavsett 16 eller 25 A mätarsäkring.
Grundavgift:
Mätarsäkring Årsavgift, inkl moms 16 – 25 A, 1.530 kr/år
Effektavgift (Avgift för effekten tas bara ut helgfria vardagar mellan klockan 7-19 snittet för de 3 högsta timmarna under månaden):
Inkl. moms
April – oktober, 57,98 kr/kW
November – mars, 115,96 kr/kW