Effektavgift - jo tack!

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BosCar
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 23 okt 2019 23:04

Effektavgift - jo tack!

Inlägg av BosCar »

Nätbolaget har ändrat "prismodell" och infört en kostnad som kallas effektavgift.
Den timme i månaden som villan drar mest ström avgör avgiften den månaden.
Högsta förbrukningen skall multipliceras med 33;50 kr, vilket blir kalendermånadens avgift.
Vår wall charger levererar 11 kW. Varje timme det sker läggs 11 x 33:50 = 368,50 kr till fakturan.
Gånger 12 blir 4.422 kr per år.
Givet att inget annat drar ström de timmar vår Model 3 drar i sig efter långkörning ner till 10 procent.
Elpannans kapacitet är 13 kW. I september är det inte så kallt, men varje konsumerad watt ovanpå Teslans blir pengar. Om vi är dumma nog värma villan samtidigt som Teslan laddar.
Kommer vi någonsin att bara ladda bilen och inte göra något annat samtidigt? Knappast. Så de 4.422 kronorna torde bli många fler.
Nätbolaget har samtidigt sänkt de vanliga avgifterna, fasta och rörliga, vilket ger ett par tusen mindre per år i debitering.
Det marknadsförs som "rejäl kostnadssänkning", men vi ser nu vad det egentligen resulterar i.
Vi konsumenter förväntas köra våra brödrostar, torktumlare och strykjärn på olika tider, för att "kapa topparna".
Men det behöver inte elbilsägare tänka på. Vi slår ändå i taket i varje fall någon timme varje månad.
Det ska mycket dammsugning, hårtorkande och pizzabakande till innan vi ens är i närheten av Teslans plus elpannans behov av kilowatter.
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av DrDR »

Tycker tvärtom att detta är rätt väg att gå. Jobbar i elbranschen och tyvärr visar alla rapporter jag läst att Mälardalsregionen och Malmö/Göteborg kommer att nå kapacitetstaket inom 5-10 år. Effektabbonnemang är ju redan vanligt (kanske vanligast) inom industrin, så varför inte för privatkonsumenter? Alternativet är ju att höja elnätsavgiften och överdimensionera det för maxtimmen. Detta kommer sannolikt bli ännu dyrare för genomsnittskonsumenten.

Sen borde de flesta kunna dra ner laddeffekten, det är väl inte så ofta man måste fulladda bilen på kortast möjliga tid?
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av yps »

Vilken nätleverantör är det?
Om du har stöd i laddboxen så köp effektvakt till laddboxen så den inte krockar med hushållselen.
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av JoeMad »

DrDR skrev:
Tycker tvärtom att detta är rätt väg att gå. Jobbar i elbranschen och tyvärr visar alla rapporter jag läst att Mälardalsregionen och Malmö/Göteborg kommer att nå kapacitetstaket inom 5-10 år. Effektabbonnemang är ju redan vanligt (kanske vanligast) inom industrin, så varför inte för privatkonsumenter? Alternativet är ju att höja elnätsavgiften och överdimensionera det för maxtimmen. Detta kommer sannolikt bli ännu dyrare för genomsnittskonsumenten.

Sen borde de flesta kunna dra ner laddeffekten, det är väl inte så ofta man måste fulladda bilen på kortast möjliga tid?

Har ingen åsikt gällande rätt eller fel, men kunderna har ju svårt att påverka detta.
Många nördar (förlåt) här på forumet är ju grymma på att hitta smarta lösningar som loggar effektuttaget och kan där igenom styra sina apparater.
Jag tror dock att få utanför denna cirkel är särskilt bevandrade i hur man gör.

Jag har ingen aning om vart jag ska börja för att reglera detta.
Har hittills installerat solceller och en effektvakt på laddningen av bilen, men i övrigt?
Tips mottages gärna!
Audi Q8 e-tron 55 -24
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av 12man »

Elpannan borde åka ut, skaffa värmepump av något slag, om denna effektavgift gör att det blir gjort, skitbra
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av Niklas Z »

Kan du inte ställa ner laddströmmen? Även med t ex 3x8A lär du fylla batteriet på en natt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av RagWal »

Är inte timpris också ett bra styrmedel? Får folk att ladda bilen på natten eller iaf inte direkt när man kommer hem från jobbet.
Men med effektavgift vill man inte ladda med full effekt ens nattetid...

Mycket att optimera på.
JONI
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 jan 2021 09:15

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av JONI »

Om de nu vill att folk ska ladda sina bilar på låglasttimmar så hade de kunnat beräkna effektavgiten på maxtimmen vardagar kl 6-20.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av Mickep »

men om alla kommer vilja ladda på natten?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av [JM] »

Har en värmepump från 2002. Går inte att reglera/styra utifrån.

Har en Renault Zoe som bara laddar 16A på 3-fas.
Har inte kopplat upp mig ännu mot appen så jag hoppas det går att styra därifrån. Saknas dock möjlighet att reglera inne i bilen så jag är skeptisk.

Har en värmepump till poolen som är 5 år gammal. Går inte att reglera utifrån.

Har precis fått ny elmätare från EON pga solcellerna. Den saknar HAN-port så jag kan inte komma åt momentanförbukningen den vägen. Eller rättare sagt den har en port men de sitter bakom plomberingen
Elskåpet är fullproppat pga solcellerna så jag får inte plats med strömtänger på inkommande 3-fas.

Jag är intresserad och kör hematomation med en Athom Homey och försöker lösa dessa problem ändå. Men det är fan inte lätt....

Summa summarum:
Effekttariffdebitering låter ju bra i teorin men om jag vore totalt noob så skulle jag behöva byta värmepump till villan för ca 100 tkr, värmepump till poolen för 15 tkr, installera ny laddbox till zoen för 10 tkr...
Så I realiteten blir det dyrt och knöligt.

En kostnad som vi konsumenter blir påtvingade pga elnätsägarnas försummelser, girighet och dåliga planering.
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av tomla »

Vi som redan har en effektavgift med säkringsstorleken förstår inte skillnaden.
Effektavgift är medeleffekten på en timme medans säkringsavgiften är "mer" momentan förbrukning.
Det blir ingen större skillnad i effekt som jag ser det.
Troligen så kommer det bli dyrare så vi inte kan tjäna pengar på att sälja och köpa el när den är billig/dyr.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av MangeT »

Varför måste alla ha på värmen när det är kallt ute? Vänta tills det är varmt ute istället när ingen annan har värmen på.

Förr kunde man ha behaglig innetemperatur och duscha när man ville, tvätta kläder när det behövdes men nu ska allt behöva planeras inte efter ens egna behov utan efter när el finns tillgängligt. Snart lite u-landsvarning på Sverige.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av martinot »

DrDR skrev:
Tycker tvärtom att detta är rätt väg att gå. Jobbar i elbranschen och tyvärr visar alla rapporter jag läst att Mälardalsregionen och Malmö/Göteborg kommer att nå kapacitetstaket inom 5-10 år. Effektabbonnemang är ju redan vanligt (kanske vanligast) inom industrin, så varför inte för privatkonsumenter? Alternativet är ju att höja elnätsavgiften och överdimensionera det för maxtimmen. Detta kommer sannolikt bli ännu dyrare för genomsnittskonsumenten.

Sen borde de flesta kunna dra ner laddeffekten, det är väl inte så ofta man måste fulladda bilen på kortast möjliga tid?
Tycker det tvärt om är helt dj-vla kontraproduktivt.

Nu kan man ju blåsa på och ladda elbilen med full effekt (11kW) mellan 00-05 på natten, då det är ledig kapacitet i både näten och hos producenterna. Dvs. man använder elnäten då efterfrågan är som absolut lägst.

Med det nya systemet komma man ju tvingas småladda med liten effekt under en större del av dygnet, inklusive de tider på dygnet då efterfrågan på el är betydligt högre.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av RagWal »

Mickep skrev:
men om alla kommer vilja ladda på natten?
Laddning på natten är nog som en piss i Nilen i sammanhanget länge till.
Avspeglas i elpriset över dygnet: https://www.nordpoolgroup.com/Market-da ... view=table
Effektproblematiken syns dock direkt återspeglad här.

Effektavgiften (tim-maxeffekt per månad) anser jag är lite för trubbig. Har väl lite att göra med vad som är lätt implementerbart också. Det är ju den relativt momentana maxeffekten man vill minska.

Än så länge vill man nog egentligen att alla som kan går över till nattladdning oavsett effekt.
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av Kevork »

Om man har solceller betalar nätbolaget då ut effektavgiften på sommaren istället...
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av RagWal »

martinot skrev:
DrDR skrev:
Tycker tvärtom att detta är rätt väg att gå. Jobbar i elbranschen och tyvärr visar alla rapporter jag läst att Mälardalsregionen och Malmö/Göteborg kommer att nå kapacitetstaket inom 5-10 år. Effektabbonnemang är ju redan vanligt (kanske vanligast) inom industrin, så varför inte för privatkonsumenter? Alternativet är ju att höja elnätsavgiften och överdimensionera det för maxtimmen. Detta kommer sannolikt bli ännu dyrare för genomsnittskonsumenten.

Sen borde de flesta kunna dra ner laddeffekten, det är väl inte så ofta man måste fulladda bilen på kortast möjliga tid?
Tycker det tvärt om är helt dj-vla kontraproduktivt.

Nu kan man ju blåsa på och ladda elbilen med full effekt (11kW) mellan 00-05 på natten, då det är ledig kapacitet i både näten och hos producenterna. Dvs. man använder elnäten då efterfrågan är som absolut lägst.

Med det nya systemet komma man ju tvingas småladda med liten effekt under en större del av dygnet, inklusive de tider på dygnet då efterfrågan på el är betydligt högre.
Du liksom jag flera här är inte typkunder. Det jag tror man vill kommunicera är att man inte vill ha massa förbrukning samtidigt och lägger då en avgift på det.
Jag tror dock man tänker fel. Elkostnad och överföringskostnad är möjligen separata problem men man vill ju ändå premiera att lägga effektuttag utanför peak-tid. Det hämmar tex ditt beteende med laddning på natten som det är utformat nu med peakeffekt på månadsbasis. Gör copy paste på elprisets kurva till nätbolagen så får man önskade incitament.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Min elnätsägare har haft effektavigift i många år, men endast 07:00-19:00 på vardagar.

Vi har anpassat oss till det, vilket gett låga kostnader.

Nu när många andra inför effektavgift gäller den dygnet runt alla dagar på året.

Vad ligger bakom detta nya krav egentligen?

Ofta har ju nämnts att på natten finns effekt tillgänglig?
Användarvisningsbild
BosCar
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 23 okt 2019 23:04

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av BosCar »

DrDR skrev:
Tycker tvärtom att detta är rätt väg att gå. Jobbar i elbranschen och tyvärr visar alla rapporter jag läst att Mälardalsregionen och Malmö/Göteborg kommer att nå kapacitetstaket inom 5-10 år. Effektabbonnemang är ju redan vanligt (kanske vanligast) inom industrin, så varför inte för privatkonsumenter? Alternativet är ju att höja elnätsavgiften och överdimensionera det för maxtimmen. Detta kommer sannolikt bli ännu dyrare för genomsnittskonsumenten.

Sen borde de flesta kunna dra ner laddeffekten, det är väl inte så ofta man måste fulladda bilen på kortast möjliga tid?
Bara så vi inte missförstår varann: Visst måste elen kunna räcka till i (än så länge) befintligt nät. Vad jag kan undra är om "rätt väg" dit är att hysta in rejält med pengar från dem som varit förutseende nog att skaffa elbil?
Om jag landar efter långresa på kvällen och frun behöver bilen tidigt på morgonen - så är det väl ändå en trygghet att veta att hon kan ha bilen hela dagen. Jovisst, då får vi väl betala de extra 370 kronorna för den tryggheten. Ingen stor sak - det kanske inte händer varje månad - men något i principen skaver.
Användarvisningsbild
BosCar
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 23 okt 2019 23:04

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av BosCar »

yps skrev:
Vilken nätleverantör är det?
Om du har stöd i laddboxen så köp effektvakt till laddboxen så den inte krockar med hushållselen.
Det är Göteborg Energi. Som jag har som nätleverantör endast. Och till vilken vi skickar el från takcellerna.
Får försöka se vad effektvakt handlar om. Har inte hört om det.
Användarvisningsbild
BosCar
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 23 okt 2019 23:04

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av BosCar »

12man skrev:
Elpannan borde åka ut, skaffa värmepump av något slag, om denna effektavgift gör att det blir gjort, skitbra
Vi har inte övervägt att göra oss av med elpannan. Den funkar fast den är från -82. Sen har vi en luft/luft som avlastar vår och höst. Och en härlig braskamin med egen ved. Och nu sist kom det celler på taket. Vi tyckte att bergvärme hade för lång pay-back-time givet alla dessa godsaker.
Användarvisningsbild
BosCar
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 23 okt 2019 23:04

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av BosCar »

Niklas Z skrev:
Kan du inte ställa ner laddströmmen? Även med t ex 3x8A lär du fylla batteriet på en natt.
Gör man det i proppskåpet? Typ byter proppar? Eller är det den inställning man kan göra på panelen i 3:an där man väljer kilowatter?
Fast jag tycker nog att man "ostraffat" borde kunna ladda sin bil me den kapacitet som man en gång installerat.
Användarvisningsbild
BosCar
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 23 okt 2019 23:04

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av BosCar »

RagWal skrev:
Är inte timpris också ett bra styrmedel? Får folk att ladda bilen på natten eller iaf inte direkt när man kommer hem från jobbet.
Men med effektavgift vill man inte ladda med full effekt ens nattetid...

Mycket att optimera på.
Det är vad jag ser också. Bilen går ju att tidsbestämma. Men det är klart - de andra apparaterna måste fortfarande stängas av...
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av Niklas Z »

BosCar skrev:
Niklas Z skrev:
Kan du inte ställa ner laddströmmen? Även med t ex 3x8A lär du fylla batteriet på en natt.
Gör man det i proppskåpet? Typ byter proppar? Eller är det den inställning man kan göra på panelen i 3:an där man väljer kilowatter?
Fast jag tycker nog att man "ostraffat" borde kunna ladda sin bil me den kapacitet som man en gång installerat.
Jag tror det går att ställa i Wall chargern, men det är nog enklast att ställa om i Teslan. Gå in på laddning i skärmen (funkar tyvärr inte från appen, utan måste göras i bilen). Där finns en inställning för max laddström. Bilen kommer då ihåg detta tills du nästa gång laddar på samma plats. Tack vare GPS-positioneringen kan du ha olika inställningar på olika platser och de lagras i bilen. Ställer du ner till 8 A kommer den att fortsätta ladda med 16 A på andra platser än din garageuppfart, men när du kommer hem igen så laddar den med 8 A.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av dhogborg »

BosCar skrev:
Niklas Z skrev:
Kan du inte ställa ner laddströmmen? Även med t ex 3x8A lär du fylla batteriet på en natt.
Gör man det i proppskåpet? Typ byter proppar? Eller är det den inställning man kan göra på panelen i 3:an där man väljer kilowatter?
Fast jag tycker nog att man "ostraffat" borde kunna ladda sin bil me den kapacitet som man en gång installerat.
Du ställer det i bilen, och den minns din inställning för platsen så när du laddar på stan kommer du fortfarande få full fart.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
essell
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 mar 2021 18:36

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av essell »

Intressant hur de olika nätbolagens prismodeller skiljer sig.
Mitt nätbolag har haft effektavgift så länge jag kan minnas.
Det är samma pris oavsett 16 eller 25 A mätarsäkring.

Grundavgift:
Mätarsäkring Årsavgift, inkl moms 16 – 25 A, 1.530 kr/år

Effektavgift (Avgift för effekten tas bara ut helgfria vardagar mellan klockan 7-19 snittet för de 3 högsta timmarna under månaden):
Inkl. moms
April – oktober, 57,98 kr/kW
November – mars, 115,96 kr/kW
Skriv svar