Vilket elbolag?! Fördelar med Tibber?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Vilket elbolag?! Fördelar med Tibber?

Inlägg av Aida »

Jag har precis skaffat Tibber men börjar bli lite osäker på om det är för oss… Dels fick frugan ett utbrott när jag ville vänta en timme med att sätta på tvättmaskin och torktumlare för att invänta halvering av elpriset… Hon orkar inte bry sig om det samt argumenterar för att vi med småbarn använder det mesta av elen på dagarna. Hon har ju helt rätt i detta. Dessutom så dröjer det tills vi får vår elbil…

Men strunt i detta. Rent generellt. Hur kan Tibbers spotpriser vara så dyra jämfört med andra elbolags priser?

Kollar man bakåt så ser man ju en tydlig uppgång i elpris och det finns väl inget som talar för att elen kommer att bli billigare? Kanske läge att binda? Vad missar jag i mina tankar?

Jag bifogar 3 bilder: elskling.se billigaste rörligt på 3 mån, binda fast pris på 3 år samt Tibbers historiska genomsnittspriser.
15159DA5-8E28-43D9-842E-389AB2752C41.jpeg
5F0F22BD-7235-4B9A-9007-57A902E56CCA.jpeg
01EC90BD-D15C-453B-8423-C52A133BF69E.jpeg
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilket elbolag?! Fördelar med Tibber?

Inlägg av LarsL »

Spottpriset är väl vad spottpriset är och sätts på marknaden, Nordpools. Andra bolag kan erbjuda ”billigare” fasta priser, men var säker på att de tar igen det i andra änden… ingen ger bort el.

Spänn av lite med kostnaden, är mitt tips. Ja, det kan vara smart att köra tvätt och diskmaskin på natten. Men om det blir en hög med tvätt eller disk över hela köket så får man ju köra när det behövs, prioritera. Jag anpassar det jag kan anpassa automatiskt och utan ansträngning och accepterar att det ibland blir lite dyrare att diska.

Varför Tibber? Jo, för att jag kan köpa el direkt till det pris som sätta av Nordpools utan mellan händer med pålägg. För detta betalar jag en månadsavgift vilket kompenserar Tibber. Enkelt, tydligt och rakt - jag behöver inte söka på elskling eller andra ställen efter kupongerbjudanden.
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Vilket elbolag?! Fördelar med Tibber?

Inlägg av DrDR »

Spotpriset är sjukt högt just nu. Har inget med Tibber att göra. Jag har Skellefteå Kraft just nu men går över till Svea Solar när jag skaffar solceller. Några öre påslag hit eller dit bryr jag mig inte om.

Frun bryr sig inte heller om att köra tvätmaskin, torktumlare och diskmaskin på nätterna, fast att vi kan ställa in det. Så för husfriden skulle skiter jag i det, moderna maskiner drar faktiskt ganska lite energi. Däremot styr jag varmvattenberedare och värme (när vintern kommer) till natten.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
PontusT
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 03 aug 2019 09:01

Re: Vilket elbolag?! Fördelar med Tibber?

Inlägg av PontusT »

En hyggligt modern tvättmaskin drar ca 1 kWh för en tvätt så att vänta med tvätten för att spara en 50-öring är väl ingen större vinst ekonomiskt.
Model 3 Performance.
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Vilket elbolag?! Fördelar med Tibber?

Inlägg av DrDR »

Min diskmaskin drar ca 0.8 kWh på eco-programmet.

Dagens matlagning, köttfärssås och spaghetti för 5 personer: 0.61 kWh på Siemens Induktionshäll.

Har man moderna vitvaror och ledlampor i hemmet så är det uppvärmning + varmvatten som står för huvuddelen av hushållselen. Plus ev elbil, men det kanske man inte kan kalla hushållsel.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: Vilket elbolag?! Fördelar med Tibber?

Inlägg av nx00 »

Återupplivar tråden.

Jag har precis beställt solceller utav Svea Solar. Jag har idag Tibber. Fick erbjudandet nu vid köp utav solceller att bli kund hos Svea Energy och då få månadsavgiften på 39kr gratis i 2 år.

Någon i samma sits, hur gjorde ni när ni köpte solceller utav Svea Solar?
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Användarvisningsbild
peza
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 aug 2018 18:27
Ort: Sundsvall

Re: Vilket elbolag?! Fördelar med Tibber?

Inlägg av peza »

"Jag" monterade solceller (sveasolar) sommaren 2019, hade redan då tibber som jag fortsatte med, har inte räknat på öret skillnaden mellan tibber, sveaenergy eller nått annat elbolag. Tycker ändå att den dyraste posten kommer från i mitt fall E.on och det kan jag inte påverka. men styrningen av laddningen på natten med lägre pris på den och även den enkla mätningen av strömförbrukningen gör att det blir "kul" att hålla på med styrning av "smarta hem" prylar. Så där tycker jag tibber och deras arbete runt ikring gett mig mervärde. Även om det troligen är småpengar.

/Peter
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vilket elbolag?! Fördelar med Tibber?

Inlägg av Legato »

nx00 skrev:
Återupplivar tråden.

Jag har precis beställt solceller utav Svea Solar. Jag har idag Tibber. Fick erbjudandet nu vid köp utav solceller att bli kund hos Svea Energy och då få månadsavgiften på 39kr gratis i 2 år.

Någon i samma sits, hur gjorde ni när ni köpte solceller utav Svea Solar?
Jag bytte nyligen från Tibber till Greenely av den enkla anledningen att man får bättre betalt för solelen av Greenely.

Jag får 15 öre över spot, tror dock det bara gäller första året, därefter 5 eller 10 öre extra.

Blir en hel del pengar om man har en "ordentlig" anläggning.

800:- till oss var med nedanstående länk:
https://app.greenely.se/contracts/referral/5509669/
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Vilket elbolag?! Fördelar med Tibber?

Inlägg av CrazyGang »

Har nyligen bytt från Tibber efter 3 år som nöjd kund.

Beskriver bakgrunden i den här tråden:

viewtopic.php?f=29&t=29736&p=631192#p631192
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: Vilket elbolag?! Fördelar med Tibber?

Inlägg av nx00 »

Intressant, tack för era tips och länkar.
Såg att jag får 2års gratis månadsavgift hos Svea Energy och i kronor blir det nog bäst affär.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vilket elbolag?! Fördelar med Tibber?

Inlägg av Legato »

nx00 skrev:
Intressant, tack för era tips och länkar.
Såg att jag får 2års gratis månadsavgift hos Svea Energy och i kronor blir det nog bäst affär.
Om de inte också betalar "extra" för den el du säljer så är det ju klart sämre än Greenely rent ekonomiskt. Sen gissar jag att de inte har mycket till app heller?

Men alla har vi olika preferenser :)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Vilket elbolag?! Fördelar med Tibber?

Inlägg av DrDR »

Legato skrev:
nx00 skrev:
Intressant, tack för era tips och länkar.
Såg att jag får 2års gratis månadsavgift hos Svea Energy och i kronor blir det nog bäst affär.
Om de inte också betalar "extra" för den el du säljer så är det ju klart sämre än Greenely rent ekonomiskt. Sen gissar jag att de inte har mycket till app heller?

Men alla har vi olika preferenser :)
Vet inte om Svea Solar/Energy fortfarande har det erbjudandet, men jag får 20 öre/kWh första året och 5 öre/kWh år 2 och 3. Plus spot såklart.
App? Vilken app? :roll:
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vilket elbolag?! Fördelar med Tibber?

Inlägg av Legato »

DrDR skrev:
Legato skrev:
nx00 skrev:
Intressant, tack för era tips och länkar.
Såg att jag får 2års gratis månadsavgift hos Svea Energy och i kronor blir det nog bäst affär.
Om de inte också betalar "extra" för den el du säljer så är det ju klart sämre än Greenely rent ekonomiskt. Sen gissar jag att de inte har mycket till app heller?

Men alla har vi olika preferenser :)
Vet inte om Svea Solar/Energy fortfarande har det erbjudandet, men jag får 20 öre/kWh första året och 5 öre/kWh år 2 och 3. Plus spot såklart.
App? Vilken app? :roll:
OK! Ja med 20 öre påslag så är det ju ännu bättre än Greenely då rent ekonomiskt! Personligen tycker jag dock Greenely-appen är värd några tior i månaden, även om den inte riktigt når upp till Tibber i det avseendet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Vilket elbolag?! Fördelar med Tibber?

Inlägg av DrDR »

Legato skrev:
DrDR skrev:
Legato skrev:
nx00 skrev:
Intressant, tack för era tips och länkar.
Såg att jag får 2års gratis månadsavgift hos Svea Energy och i kronor blir det nog bäst affär.
Om de inte också betalar "extra" för den el du säljer så är det ju klart sämre än Greenely rent ekonomiskt. Sen gissar jag att de inte har mycket till app heller?

Men alla har vi olika preferenser :)
Vet inte om Svea Solar/Energy fortfarande har det erbjudandet, men jag får 20 öre/kWh första året och 5 öre/kWh år 2 och 3. Plus spot såklart.
App? Vilken app? :roll:
OK! Ja med 20 öre påslag så är det ju ännu bättre än Greenely då rent ekonomiskt! Personligen tycker jag dock Greenely-appen är värd några tior i månaden, även om den inte riktigt når upp till Tibber i det avseendet.
Jag var lite ironisk. Svea Solars app suger.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vilket elbolag?! Fördelar med Tibber?

Inlägg av Legato »

DrDR skrev:
Legato skrev:
DrDR skrev:
Legato skrev:
nx00 skrev:
Intressant, tack för era tips och länkar.
Såg att jag får 2års gratis månadsavgift hos Svea Energy och i kronor blir det nog bäst affär.
Om de inte också betalar "extra" för den el du säljer så är det ju klart sämre än Greenely rent ekonomiskt. Sen gissar jag att de inte har mycket till app heller?

Men alla har vi olika preferenser :)
Vet inte om Svea Solar/Energy fortfarande har det erbjudandet, men jag får 20 öre/kWh första året och 5 öre/kWh år 2 och 3. Plus spot såklart.
App? Vilken app? :roll:
OK! Ja med 20 öre påslag så är det ju ännu bättre än Greenely då rent ekonomiskt! Personligen tycker jag dock Greenely-appen är värd några tior i månaden, även om den inte riktigt når upp till Tibber i det avseendet.
Jag var lite ironisk. Svea Solars app suger.
Jo jag förstod det. Därav kommentaren att jag tycker det är värt några tior i månaden att ha en app, även om den inte är riktigt lika bra som Tibbers.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar