Någon som kör TellStick ZNet Lite v2 till HA ?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Någon som kör TellStick ZNet Lite v2 till HA ?

Inlägg av Bonden Roger »

Någon som kör TellStick ZNet Lite v2 mot Home Assistant lokalt. Har haft support kontakt med Telldus, men får inget bra svar (vill dom sälja abonnemang ?)
Behöver denna för att läsa av väderstationen till HA. Kan även använda denna till 433 MHz vägguttag(billiga) till källare och intilliggande byggnad för styrning (när solcellerna är på).
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Någon som kör TellStick ZNet Lite v2 till HA ?

Inlägg av taliz »

Jag meckade en hel del med tellstick runt 2012.
Fick till samma funktionalitet med location triggering, dag/natt etc med android + tasker(app) + pythonscript på freebsdserver, som jag har med homekit idag.

Problemet med tellstick och 433mhz-enheter är att de inte har någon mesh-funktion, dvs signaler når inte alltid fram. Dessutom saknar dom ”on/off awareness”, dvs de svarar inte tillbaka om de faktiskt mottagit signalen eller ej.
Min workaround för det var att sätta tasker till att skicka samma signal 1000ggr. Men ibland vägrade det ändå funka. Mycket irriterande.

zigbee + homekit som jag kör nu är bra mkt mer pålitligt. Och man slipper allt trixande.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Någon som kör TellStick ZNet Lite v2 till HA ?

Inlägg av jonasl »

Du missar poängen lite. Det Roger vill göra är att använda sin Tellstick som GW till 433Mhz till sitt Home Assistant-system.

433Mhz är skitbra till just enkla (billiga!) sensorer . Jag kör Shellys wifiprylar till allt utom sensorer som jag kör just en Tellstick Znet Lite v2 till, men jag kör inte HA så jag kan inte hjälpa till med frågeställningen som sådan.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Någon som kör TellStick ZNet Lite v2 till HA ?

Inlägg av themax »

Kan för lite om HA för att ge dig några tips där, däremot kör jag mot HOOBS (Homekit) via lokalt API på mina Znet utan problem. De har ju rätt mycket information på http://api.telldus.com/documentation/phpAccount.

Jag har konto på Telldus (och betalar årsavgift) men jag tror inte det behövs för lokalt API. Det räcker med konto.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Någon som kör TellStick ZNet Lite v2 till HA ?

Inlägg av taliz »

jonasl skrev:
Du missar poängen lite. Det Roger vill göra är att använda sin Tellstick som GW till 433Mhz till sitt Home Assistant-system.

433Mhz är skitbra till just enkla (billiga!) sensorer . Jag kör Shellys wifiprylar till allt utom sensorer som jag kör just en Tellstick Znet Lite v2 till, men jag kör inte HA så jag kan inte hjälpa till med frågeställningen som sådan.
Jo jag fattar. Jag var bara så lack på 433 att jag kände mig tvungen att spy lite galla på det. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mindfeeder
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 20 maj 2020 12:51
Ort: Sundsvall

Re: Någon som kör TellStick ZNet Lite v2 till HA ?

Inlägg av mindfeeder »

TellStick ZNet Lite v2 jobbar mot telldus live service. En service som i nuläget är offline och inga enheter går att styra.
Svårt att gilla telldus i lägen som dessa.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Någon som kör TellStick ZNet Lite v2 till HA ?

Inlägg av jonasl »

Förstår inte att de har så mycket problem med sina servrar som de haft genom åren. Jag har haft andra servrar hos samma host och det har fungerat exceptionellt bra.

Men de kanske sköter driften av OS på sina servrar själva och då går det ju inte att skylla på leverantören..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Någon som kör TellStick ZNet Lite v2 till HA ?

Inlägg av themax »

mindfeeder skrev:
TellStick ZNet Lite v2 jobbar mot telldus live service. En service som i nuläget är offline och inga enheter går att styra.
Svårt att gilla telldus i lägen som dessa.
Jag har inte haft några problem med Telldus (och de har inte rapporterat några problem sedan i februari). Den rullar på utan knot. Jag kör lokalt API nu, men har haft Telldus i mer än tio år och har upplevt att gamla Net förlorade kopplingen en gång. Med Znet V2 har det aldrig hänt vad jag har märkt.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Skriv svar