Freebo solceller

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Freebo solceller

Inlägg av Teslaspolen »

Hej!

Min mor och styvfar bad mig att under eftermiddagen idag närvara på en träff med en solcellsinstallatör från solcellsföretaget https://www.freebo.se/. Det är lite oklart vem som kontaktade vem mellan dom och företaget, men nu verkar dom i alla fall ha bestämt sig att dom vill ha solceller på taket. Det lokala energiföretaget Dalakraft verkar i alla fall ha något samarbete med dom vilket höjer deras trovärdighet i mina öron i alla fall.

Första frågan, är det någon som har erfarenheter av Freebo?

Och till det lite mer avancerade: Säljaren pratade väldigt mycket om att de tillverkar sina egna solceller i Österrike istället för att importera dessa ifrån Asien. Dessutom skulle just deras celler vara "Nordenanpassade" och bättre för indirekt solinstrålning. Men gäller inte detta generellt för monokristallina celler, eller har Freebo något ytterligare specialare?

Andra säljargument var takfästen som inte gjorde ingrepp i taket (dvs, inga hål som kan i värsta fall leda till vattenskada). Cellerna var dessutom "celloptimerade", vad menas med detta? Talar vi om "vanliga" optimerare som finns på många moderna solceller, eller något annat?

Till sist, säljaren tyckte att man skulle installera för cirka 1/3 av årsförbrukningen (och då vara självförsörjande vår, sommar och höst?), vilket spontant låter väl lite enligt mig. Eller?
Anledningen var att många, enligt säljaren, väljer att bygga en för stor anledning, men ännu en gång så låter det lite konstigt i mina öron då det jag konstant hör av de som installerat solceller är att: 1. Man inte gjorde det tidigare samt 2. Inte satte upp mer när man ändå höll på.

Hushållet har en energianvändning på cirka 30 000 kWh på årsbasis, och säljaren tyckte då att installera solceller för cirka 8000 kWh (även om han uttryckte sig i kilowatt hela tiden :? ) per år var lagom. Ännu en gång, låter lite i mina öron, även om det inte finns så värst mycket plats på ett och samma tak.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Freebo solceller

Inlägg av LasseTM »

Kan bara ge ge mina reflektioner efter jag och många kompisar skaffat solceller.
För det första så kan man typ inte överdimensionera, taket är ofta för litet så man bör maxa sitt tak åt rätt väderstreck.
Och även om man installerar paneler som kommer att ge mer än vad du har i årsförbrukning så lär inte din konsumtion minska med tiden i takt med att man kanske skaffar fler elbilar.
Solceller har dessutom en tendens att bli billigare per W med ökad effekt, dvs en 8kW anläggning är dyrare per installerad W kontra en 15kW.

Det är dessutom dyrt att byta växelriktare i onödan om du köpt en för liten från start vilket jag gjorde som misstag.

Hur man än gör är man typ inte självförsörjande, utan det handlar om att sälja så mycket man kan på sommaren och köpa tillbaka vid ett senare tillfälle, jag fick totalt 28:- i elräkning förra året pga detta.

Har man dessutom elbil så gör man större samhällsnytta genom att sälja sin el på dagen och ladda bilen på natten när det finns ett stort överskott, har man dessutom timtaxa så blir detta billigare än att ladda med sin egna el.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Freebo solceller

Inlägg av Teslaspolen »

Ja, det stämmer bra överrens med vad jag själv skulle säga.

Men mer specifikt om företagets egna produkter, någon input där?
wheels
Inlägg: 522
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Freebo solceller

Inlägg av wheels »

Att ge sådana råd som den där "rådgivaren" gjorde låter inte särskilt seriöst. Sätt upp så många det går, tvivlar på att dina föräldrar kan generera 30000 kWh/år även om man sätter upp både på öster och väster. Sen är det bra om man kan köpa ickekina grejer (inte så lätt nuförtiden). En kompis föräldrar satte upp en sådan typ av solceller som skall ge mer vid molnigt väder, men har inte mer input än att dom tydligen skall finnas. Sen att dom får tillverkat sina "egna" solceller låter som rent skitsnack i mina öron
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Freebo solceller

Inlägg av Teslaspolen »

wheels skrev:
Att ge sådana råd som den där "rådgivaren" gjorde låter inte särskilt seriöst. Sätt upp så många det går, tvivlar på att dina föräldrar kan generera 30000 kWh/år även om man sätter upp både på öster och väster. Sen är det bra om man kan köpa ickekina grejer (inte så lätt nuförtiden). En kompis föräldrar satte upp en sådan typ av solceller som skall ge mer vid molnigt väder, men har inte mer input än att dom tydligen skall finnas. Sen att dom får tillverkat sina "egna" solceller låter som rent skitsnack i mina öron
Vi pushade säljaren lite på det och han förklarade sig att de producerar egna celler som en del av en större fabrik.

Det borde ju vara rätt svart på vitt hur korrekt det är.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7083
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Freebo solceller

Inlägg av fth »

Ingen egen erfarenhet av företaget, men dom verkar ha rätt påflugna telefonsäljare, många negativa recensioner på hitta.se, det brukar vara en varningsflagga i min bok.

Var det något särskilt skäl att dom ville använda just det här tämligen nystartade företaget? Det finns ju flera trådar här på TCS om seriösa och bra installatörer som man kan söka i.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Freebo solceller

Inlägg av Teslaspolen »

fth skrev:
Ingen egen erfarenhet av företaget, men dom verkar ha rätt påflugna telefonsäljare, många negativa recensioner på hitta.se, det brukar vara en varningsflagga i min bok.

Var det något särskilt skäl att dom ville använda just det här tämligen nystartade företaget? Det finns ju flera trådar här på TCS om seriösa och bra installatörer som man kan söka i.

/fth
Aha, där har vi förklaringen till den plötsliga aktivteten. De har länge spanat på solceller men aldrig kommit till skott. Nu har har de säkert blivit uppringda av Freebo.

Så, nej, ingen speciell anledning till att börja med. Nu har dom väl fastnat lite för det här med Europeisk tillverkning.

Vet inte så mycket om andra som skrivs om, mycket av det har varit om Stockholm och söderut. Själv hade jag spontant pratat med Svesol som är det lokala solcellsföretaget.
Skriv svar