The Great Disruption

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: The Great Disruption

Inlägg av [JM] »

martinot skrev:
mati skrev:
Smartphones eller platt-tv var disruptiva teknologier, och de behövde inga statliga subventioner för att bli dominerande på marknaden. De köps för att de är bättre och för att folk vill ha dem.
Jag tror ärligt talat inte att elbilar har den potentialen.
Har inte lyssnat på denne Seba som diskuteras, men jag håller inte med om att platt-TV var disruptivt.

Det blev en modefluga ett tag, men faktum var att det tog bra många år innan de kom ikapp bra kvalitets-CRT och projektorer. De var länge betydligt sämre bildkvalitet, eller/och väldigt mycket högre priser.
Nu ska vi se om vi kan komma på en likande situation som gäller idag....
Hmmmm...
Något som har varit lite för dyrt och haft lite sämre prestanda i vissa hänseenden och som det har tagit många år för att bli lika bra....

Om svaret inte är helt uppenbart så har det hygglig anknytning till temat på forumet.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: The Great Disruption

Inlägg av MWall »

[JM] skrev:
martinot skrev:
mati skrev:
Smartphones eller platt-tv var disruptiva teknologier, och de behövde inga statliga subventioner för att bli dominerande på marknaden. De köps för att de är bättre och för att folk vill ha dem.
Jag tror ärligt talat inte att elbilar har den potentialen.
Har inte lyssnat på denne Seba som diskuteras, men jag håller inte med om att platt-TV var disruptivt.

Det blev en modefluga ett tag, men faktum var att det tog bra många år innan de kom ikapp bra kvalitets-CRT och projektorer. De var länge betydligt sämre bildkvalitet, eller/och väldigt mycket högre priser.
Nu ska vi se om vi kan komma på en likande situation som gäller idag....
Hmmmm...
Något som har varit lite för dyrt och haft lite sämre prestanda i vissa hänseenden och som det har tagit många år för att bli lika bra....

Om svaret inte är helt uppenbart så har det hygglig anknytning till temat på forumet.

Finns dock begränsande faktorer vad gäller bilar som inte fanns för platt-tv. Laddinfrastruktur t ex. Bristfällig snabbladdning och destinationsladdning kommer begränsa viljan till att köpa elbil. Dessutom är efterfrågan till stor del skapad av subventioner. Det är inte samma sak även om det såklart kan få ett liknande förlopp ändå.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: The Great Disruption

Inlägg av pefreli »

Enligt nedan definition borde man kunna kalla platt-tv för en disruptiv teknik.

https://www.iktlabbet.se/teknik/uppfinn ... disruptiv/

När det gäller Tesla så pratar vi dock disruption även inom innovation och affärsmodell.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: The Great Disruption

Inlägg av Maw »

pefreli skrev:
Enligt nedan definition borde man kunna kalla platt-tv för en disruptiv teknik.

https://www.iktlabbet.se/teknik/uppfinn ... disruptiv/

När det gäller Tesla så pratar vi dock disruption även inom innovation och affärsmodell.
Tänker du på affärsmodellen "Ship now, fix later" så är den kanske ny inom bilindustrin men är välkänd i Silicon Valley sedan tidigare. Jag hoppas faktiskt att den affärsmodellen inte slår igenom på bred front för bilar.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: The Great Disruption

Inlägg av [JM] »

Maw skrev:
pefreli skrev:
Enligt nedan definition borde man kunna kalla platt-tv för en disruptiv teknik.

https://www.iktlabbet.se/teknik/uppfinn ... disruptiv/

När det gäller Tesla så pratar vi dock disruption även inom innovation och affärsmodell.
Tänker du på affärsmodellen "Ship now, fix later" så är den kanske ny inom bilindustrin men är välkänd i Silicon Valley sedan tidigare. Jag hoppas faktiskt att den affärsmodellen inte slår igenom på bred front för bilar.
Du kanske föredrar "ship now. Get paid for service forever due to crappy design."
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: The Great Disruption

Inlägg av Maw »

[JM] skrev:
Maw skrev:
pefreli skrev:
Enligt nedan definition borde man kunna kalla platt-tv för en disruptiv teknik.

https://www.iktlabbet.se/teknik/uppfinn ... disruptiv/

När det gäller Tesla så pratar vi dock disruption även inom innovation och affärsmodell.
Tänker du på affärsmodellen "Ship now, fix later" så är den kanske ny inom bilindustrin men är välkänd i Silicon Valley sedan tidigare. Jag hoppas faktiskt att den affärsmodellen inte slår igenom på bred front för bilar.
Du kanske föredrar "ship now. Get paid for service forever due to crappy design."
Är det verkligen det enda alternativet?

Oavsett så är jag lite tveksam att kalla "Ship now, fix later" för en innovativ eller disruptiv affärsmodell. Om det nu var det som avsågs med innovativ affärsmodell. Men jag ser inte att Teslas framgångar beror på affärsmodellen utan på bra produkter som ligger i framkant och utnyttjar känd teknik på ett utmärkt sätt.
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: The Great Disruption

Inlägg av IcePic »

Maw skrev:
[JM] skrev:
Maw skrev:
Tänker du på affärsmodellen "Ship now, fix later" så är den kanske ny inom bilindustrin men är välkänd i Silicon Valley sedan tidigare. Jag hoppas faktiskt att den affärsmodellen inte slår igenom på bred front för bilar.
Du kanske föredrar "ship now. Get paid for service forever due to crappy design."
Är det verkligen det enda alternativet?
Oavsett så är jag lite tveksam att kalla "Ship now, fix later" för en innovativ eller disruptiv affärsmodell.
Givet att så mycket går på kvartalsekonomi så är nog "ship now, ..." tyvärr verkligheten, sen är det som skiljer är hur meningen slutar. 8-(
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: The Great Disruption

Inlägg av [JM] »

Maw skrev:
[JM] skrev:
Maw skrev:
pefreli skrev:
Enligt nedan definition borde man kunna kalla platt-tv för en disruptiv teknik.

https://www.iktlabbet.se/teknik/uppfinn ... disruptiv/

När det gäller Tesla så pratar vi dock disruption även inom innovation och affärsmodell.
Tänker du på affärsmodellen "Ship now, fix later" så är den kanske ny inom bilindustrin men är välkänd i Silicon Valley sedan tidigare. Jag hoppas faktiskt att den affärsmodellen inte slår igenom på bred front för bilar.
Du kanske föredrar "ship now. Get paid for service forever due to crappy design."
Är det verkligen det enda alternativet?

Oavsett så är jag lite tveksam att kalla "Ship now, fix later" för en innovativ eller disruptiv affärsmodell. Om det nu var det som avsågs med innovativ affärsmodell. Men jag ser inte att Teslas framgångar beror på affärsmodellen utan på bra produkter som ligger i framkant och utnyttjar känd teknik på ett utmärkt sätt.
Sen handlar Sebas research (och filmer) inte heller om affärmodeller utan om disruptiva teknologier....
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: The Great Disruption

Inlägg av pefreli »

Vad tror ni om Sebas illavarslande prognos för mejeribranschen - finns den kvar om 10 år eller står mjölkkossorna på tur att försvinna efter fossilbilen?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: The Great Disruption

Inlägg av fth »

pefreli skrev:
Vad tror ni om Sebas illavarslande prognos för mejeribranschen - finns den kvar om 10 år eller står mjölkkossorna på tur att försvinna efter fossilbilen?
Jag tycker hans prognos är rätt trovärdig och framför allt inte alls "illavarslande".

Skulle det tas fram en likvärdig ersättning till komjölk, dvs med samma egenskaper, smak, hållbarhet, näringsinnehåll etc., och som kan produceras på ett mer hållbart och effektivt sätt, utan dom etiskt mycket tveksamma inslagen i dagens mjölkproduktion, så vore det väl något bra?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: The Great Disruption

Inlägg av Maw »

fth skrev:
pefreli skrev:
Vad tror ni om Sebas illavarslande prognos för mejeribranschen - finns den kvar om 10 år eller står mjölkkossorna på tur att försvinna efter fossilbilen?
Jag tycker hans prognos är rätt trovärdig och framför allt inte alls "illavarslande".

Skulle det tas fram en likvärdig ersättning till komjölk, dvs med samma egenskaper, smak, hållbarhet, näringsinnehåll etc., och som kan produceras på ett mer hållbart och effektivt sätt, utan dom etiskt mycket tveksamma inslagen i dagens mjölkproduktion, så vore det väl något bra?

/fth
Det vore tråkigt för kossorna om kossorna försvinner. Då får de inte finnas till.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: The Great Disruption

Inlägg av taliz »

Maw skrev:
fth skrev:
pefreli skrev:
Vad tror ni om Sebas illavarslande prognos för mejeribranschen - finns den kvar om 10 år eller står mjölkkossorna på tur att försvinna efter fossilbilen?
Jag tycker hans prognos är rätt trovärdig och framför allt inte alls "illavarslande".

Skulle det tas fram en likvärdig ersättning till komjölk, dvs med samma egenskaper, smak, hållbarhet, näringsinnehåll etc., och som kan produceras på ett mer hållbart och effektivt sätt, utan dom etiskt mycket tveksamma inslagen i dagens mjölkproduktion, så vore det väl något bra?

/fth
Det vore tråkigt för kossorna om kossorna försvinner. Då får de inte finnas till.
Får dom väl visst?
Vore fantastiskt om den industriella hanteringen av nötkreatur försvann.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: The Great Disruption

Inlägg av mati »

Maw skrev:
fth skrev:
pefreli skrev:
Vad tror ni om Sebas illavarslande prognos för mejeribranschen - finns den kvar om 10 år eller står mjölkkossorna på tur att försvinna efter fossilbilen?
Jag tycker hans prognos är rätt trovärdig och framför allt inte alls "illavarslande".

Skulle det tas fram en likvärdig ersättning till komjölk, dvs med samma egenskaper, smak, hållbarhet, näringsinnehåll etc., och som kan produceras på ett mer hållbart och effektivt sätt, utan dom etiskt mycket tveksamma inslagen i dagens mjölkproduktion, så vore det väl något bra?

/fth
Det vore tråkigt för kossorna om kossorna försvinner. Då får de inte finnas till.
Man får skaffa en egen kossa då, eller två såklart. Om det nu skulle bli en utrotningshotad art eller nåt. Jag gillar kor. Det är alltid skoj att se när jag cyklar förbi kossorna här i grannskapet, och så kommer de galopperande för att titta på mig och hundarna. Stora klumpedunsar som hoppar och far. Man förstår ju varför stadsfolket vill komma och titta på kosläpp varje vår. Det vore synd om alla kossor försvann. Det är däremot precis som fth säger, den storskaliga och oetiska industriella massdjurhållningen som ska bort.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: The Great Disruption

Inlägg av Maw »

mati skrev:
Maw skrev:
fth skrev:
pefreli skrev:
Vad tror ni om Sebas illavarslande prognos för mejeribranschen - finns den kvar om 10 år eller står mjölkkossorna på tur att försvinna efter fossilbilen?
Jag tycker hans prognos är rätt trovärdig och framför allt inte alls "illavarslande".

Skulle det tas fram en likvärdig ersättning till komjölk, dvs med samma egenskaper, smak, hållbarhet, näringsinnehåll etc., och som kan produceras på ett mer hållbart och effektivt sätt, utan dom etiskt mycket tveksamma inslagen i dagens mjölkproduktion, så vore det väl något bra?

/fth
Det vore tråkigt för kossorna om kossorna försvinner. Då får de inte finnas till.
Man får skaffa en egen kossa då, eller två såklart. Om det nu skulle bli en utrotningshotad art eller nåt. Jag gillar kor. Det är alltid skoj att se när jag cyklar förbi kossorna här i grannskapet, och så kommer de galopperande för att titta på mig och hundarna. Stora klumpedunsar som hoppar och far. Man förstår ju varför stadsfolket vill komma och titta på kosläpp varje vår. Det vore synd om alla kossor försvann. Det är däremot precis som fth säger, den storskaliga och oetiska industriella massdjurhållningen som ska bort.
Fast sa inte fth att dagens mjölkproduktion skulle försvinna? Min erfarenhet av Svensk mjölkproduktion som bondson uppvuxen på en mjölkgård är att kossorna i allmänhet har det bra och får det allt bättre. I de fall det finns missförhållanden ska de förstås åtgärdas men det vore katastrofalt på många sätt om all mjölkproduktion försvann.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: The Great Disruption

Inlägg av NiklasTesla »

Intressant detta med mindre mängd kor. Då kan vi plantera skog på åkerfälten som kan binda Co2.

Bara en tanke samt MVH ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: The Great Disruption

Inlägg av mati »

Maw skrev:
Fast sa inte fth att dagens mjölkproduktion skulle försvinna? Min erfarenhet av Svensk mjölkproduktion som bondson uppvuxen på en mjölkgård är att kossorna i allmänhet har det bra och får det allt bättre. I de fall det finns missförhållanden ska de förstås åtgärdas men det vore katastrofalt på många sätt om all mjölkproduktion försvann.
Jag är säker på att kossorna inte har det lika bra i många andra länder som de har det i Sverige. Och även här är nog inte allting superbra alla gånger. Men jag håller med. Många kossor har det superbra. Med egen tvätthall och allt sånt som finns idag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: The Great Disruption

Inlägg av fth »

mati skrev:
Jag är säker på att kossorna inte har det lika bra i många andra länder som de har det i Sverige. Och även här är nog inte allting superbra alla gånger. Men jag håller med. Många kossor har det superbra. Med egen tvätthall och allt sånt som finns idag.
Jag tror också att kor har det bra i Sverige, säkert bättre än i många andra länder med mejeriindustri, det jag avsåg med etiskt tveksamma inslag är förstås hela processen med inseminering, kalvar som skiljs från modern omedelbart efter födelsen och sedan slaktas efter någon månad etc.

Skulle det finnas ett sätt att producera "naturidentisk" mjölk utan att åsamka detta lidande så skulle iaf jag välja den produkten alla dagar i veckan framför "naturlig" mjölk.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: The Great Disruption

Inlägg av LarsL »

Åk ner till Wapnö gård för attestera hur modern mjölkproduktion kan se ut.

I Sverige ska vi ha djur som betar och sköter om vårat landskap. Att bara ha skog överallt hade varit en total katastrof.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: The Great Disruption

Inlägg av fth »

LarsL skrev:
Åk ner till Wapnö gård för attestera hur modern mjölkproduktion kan se ut.

I Sverige ska vi ha djur som betar och sköter om vårat landskap. Att bara ha skog överallt hade varit en total katastrof.
Det är förstås inget som hindrar att man har boskap för det syftet, det jag syftar på är att det är svårt att argumentera för att alla inslag i modern mjölkproduktion är etiskt försvarbara.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: The Great Disruption

Inlägg av mati »

NiklasTesla skrev:
Intressant detta med mindre mängd kor. Då kan vi plantera skog på åkerfälten som kan binda Co2.

Bara en tanke samt MVH ;)
Fast vill vi det verkligen? Det finns en annan värld vid sidan av CO2 hysterin. Där jag bor har det varit åkermark i tusentals år. Generation efter generation har slitit hårt, hårdare än vad vi kan föreställa oss idag, röjt undan stenar och träd. Sedan har man brukat jorden och odlat sin mat för att överleva. Detta har skapat det kulturlandskap vi känner idag. En blandning av öppna landskap och skogar. De människor som en gång i tiden har skapat detta landskap har inte orsakat klimatförändringarna.
Jag har nu en granne (som inte ens bor här, men han äger nästan all mark) som gör precis som du säger. Han planterar träd överallt och omvandlar all åkermark till skog igen. Jag kan säga att jag inte tycker om det alls. För bara 10 år sedan stod mitt hus rätt öppet mellan åkrarna, jag såg solen från morgon till kväll. Det var ljust och öppet. Nu är det på väg att bli en skogstomt. Det är mörkt, den nya skogen skymmer mina solceller, man ser ingenting, eftersom det växer en jävla massa träd överallt. Jag vet ingen av grannarna som bor här som gillar att det blir tät skog där det har varit åkermark för bara några år sedan. Och det är ju iofs konstigt att han som planterat alla träd inte gör det hemma hos sig utan långt bort där det inte stör hans utsikt.
Och som sagt, jag anser att det är ett hån mot bygdens förfäder som har slitit för att få det landskap man ville ha. Ska vi verkligen få lov att förstöra detta i en handvändning bara för att vi envisas med att bränna fossila bränslen? Att plantera skog på gammal svensk åkermark kommer inte rädda planeten. Det räddar möjligen vissa människors samvete, men inte mycket mer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: The Great Disruption

Inlägg av LarsL »

fth skrev:
LarsL skrev:
Åk ner till Wapnö gård för attestera hur modern mjölkproduktion kan se ut.

I Sverige ska vi ha djur som betar och sköter om vårat landskap. Att bara ha skog överallt hade varit en total katastrof.
Det är förstås inget som hindrar att man har boskap för det syftet, det jag syftar på är att det är svårt att argumentera för att alla inslag i modern mjölkproduktion är etiskt försvarbara.

/fth
Som jag skrev besök Wapnö gård. Det är industriproduktion av mjölk men ändå väldigt bra djurhållning med kretsloppstänk.

För att vi ska kunna ha hagmark så måste vi ha djur antingen betalar vi uppfödarna ordentligt eller så låter de allt växa igen. Ett sätt att betala dem är att köpa deras produkter till ett rättvist pris och inte något billigt från andra sidan jorden.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: The Great Disruption

Inlägg av Maw »

mati skrev:
NiklasTesla skrev:
Intressant detta med mindre mängd kor. Då kan vi plantera skog på åkerfälten som kan binda Co2.

Bara en tanke samt MVH ;)
Fast vill vi det verkligen? Det finns en annan värld vid sidan av CO2 hysterin. Där jag bor har det varit åkermark i tusentals år. Generation efter generation har slitit hårt, hårdare än vad vi kan föreställa oss idag, röjt undan stenar och träd. Sedan har man brukat jorden och odlat sin mat för att överleva. Detta har skapat det kulturlandskap vi känner idag. En blandning av öppna landskap och skogar. De människor som en gång i tiden har skapat detta landskap har inte orsakat klimatförändringarna.
Jag har nu en granne (som inte ens bor här, men han äger nästan all mark) som gör precis som du säger. Han planterar träd överallt och omvandlar all åkermark till skog igen. Jag kan säga att jag inte tycker om det alls. För bara 10 år sedan stod mitt hus rätt öppet mellan åkrarna, jag såg solen från morgon till kväll. Det var ljust och öppet. Nu är det på väg att bli en skogstomt. Det är mörkt, den nya skogen skymmer mina solceller, man ser ingenting, eftersom det växer en jävla massa träd överallt. Jag vet ingen av grannarna som bor här som gillar att det blir tät skog där det har varit åkermark för bara några år sedan. Och det är ju iofs konstigt att han som planterat alla träd inte gör det hemma hos sig utan långt bort där det inte stör hans utsikt.
Och som sagt, jag anser att det är ett hån mot bygdens förfäder som har slitit för att få det landskap man ville ha. Ska vi verkligen få lov att förstöra detta i en handvändning bara för att vi envisas med att bränna fossila bränslen? Att plantera skog på gammal svensk åkermark kommer inte rädda planeten. Det räddar möjligen vissa människors samvete, men inte mycket mer.
Jag håller helt med dig och lägger som markägare i steniga Kronoberg en hel del fritid på att hålla landskapet fortsatt öppet genom att det betas av kossor. :)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: The Great Disruption

Inlägg av fth »

LarsL skrev:
Som jag skrev besök Wapnö gård. Det är industriproduktion av mjölk men ändå väldigt bra djurhållning med kretsloppstänk.
Det tror jag säkert, men hela företeelsen är fortfarande oerhört etiskt tveksam.

Å ena sidan hävdar man att kor är "köttrobotar" utan förmåga till djupare känslor, och att det därför är helt ok att inseminera dom om och om igen, ta ifrån dom kalvarna omedelbart efter födseln och slakta dom, och sedan slakta kon när den inte längre är produktiv efter några få år.

Å andra sidan är man väldigt noga med att framhäva hur bra korna har det hos svenska mjölkbönder, hur bra dom "trivs", hur "glada" dom är etc.

Detta är ju uppenbart hyckleri, antingen är dom "köttrobotar" och då betyder kalvarna inget för dom, lika lite som det betyder något att "trivas" och vara "glada", eller så har dom förmåga till djupare känslor och då är det förstås djurplågeri som pågår.

Jag är lika skyldig till detta hyckleri eftersom jag äter mejeriprodukter, men jag är mycket medveten om det djupt tveksamma i detta, och skulle det finnas ett likvärdigt alternativ som eliminerar detta lidande så skulle jag välja det.

Därför menar jag att det bara kan vara av godo om en "naturidentisk" produkt kan produceras, öppna hagar etc kan man förstås lösa på andra sätt om vi anser det vara viktigt. Att en sådan produkt sannolikt kan produceras betydligt effektivare och mer hållbart är förstås också en enorm fördel.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: The Great Disruption

Inlägg av LarsL »

Den som jobbat med kor vet att de är individer med mycket tänkande och känslor. Som sagt åk ner och känn lite på verkligheten.

Tror faktiskt du är den enda som påstår att djur är robotar…
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: The Great Disruption

Inlägg av fth »

LarsL skrev:
Den som jobbat med kor vet att de är individer med mycket tänkande och känslor. Som sagt åk ner och känn lite på verkligheten.

Tror faktiskt du är den enda som påstår att djur är robotar…
Nu missförstår du mig fullständigt, jag vet inte om jag är otydligt i min argumentation, men jag hävdar alltså bestämt att kor är individer med förmåga till djupare känslor.

Det är just därför det är ett uppenbart djurplågeri som pågår i mejeriindustrin.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar