Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

The Great Disruption

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Re: The Great Disruption

Inläggav Teslaägare Bjelke » 14 sep 2021 20:32

mati skrev:
MWall skrev:Är det ingen av er som läste vad Mati skrev? Det finns inget verkligt sug efter elbilar. Efterfrågan är politiskt skapad. Dessutom har elbilar flera avgörande nackdelar. Så frågan är om det verkligen kommer följa gängse mönster?

Det är en ovälkommen hypotes på det här forumet eftersom gängse uppfattning är att alla vill ha elbilar. Jag tror däremot att de flesta faktiskt inte bryr sig. Folk köper först och främst den bil de har råd med. En del miljötänkande spelar säkert också in. Men det kommer alltid vara så att elbilar har sina begränsningar på långresor, när man drar tungt, osv osv. Omställningen kommer ske, helt säkert. Men den kommer inte med automatik eftersom marknaden inte är självgående. Efterfrågan är till stor del artificiell. Plockas subventionerna bort så kollapsar elbilsmarknaden. Det är jag övertygad om. Men om det sant så är det ingen disruptiv teknologi.

Och så kryddar vi det hela med en km-skatt så har vi nog bromsat upp det hela ordentligt (i kombination
med att vi inför diverse andra försämringar också som tex högre förmånsvärden osv),
iaf om vi tittar på Sverige…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav elbilist mati » 14 sep 2021 20:47

Och då handlar det bara om plocka bort subventioner. Ändå så befaras det att folk inte kommer skaffa elbilar längre. Tänk om elbilar skulle beläggas med en extra skatt. Vad skulle hända då? Skulle folk köpa elbilar? Nä.
Vad hade å andra sidan hänt om det hade införts en extra skatt på smartphones eller platt-tv eller digitalkameror? Hade folk då återgått till tjock-mobil och tjock-tv och filmrulle? Knappast. Eftersom dessa teknologier är av en helt annan dimension som ingen kan tänka sig vara utan. Det är disruptivt.
e-Golf -18
e-tron 55 -19
Ioniq 5 First Edition beställt?
Model S 90D -16
Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare MWall » 14 sep 2021 20:51

Bjelke skrev:
mati skrev:
MWall skrev:Är det ingen av er som läste vad Mati skrev? Det finns inget verkligt sug efter elbilar. Efterfrågan är politiskt skapad. Dessutom har elbilar flera avgörande nackdelar. Så frågan är om det verkligen kommer följa gängse mönster?

Det är en ovälkommen hypotes på det här forumet eftersom gängse uppfattning är att alla vill ha elbilar. Jag tror däremot att de flesta faktiskt inte bryr sig. Folk köper först och främst den bil de har råd med. En del miljötänkande spelar säkert också in. Men det kommer alltid vara så att elbilar har sina begränsningar på långresor, när man drar tungt, osv osv. Omställningen kommer ske, helt säkert. Men den kommer inte med automatik eftersom marknaden inte är självgående. Efterfrågan är till stor del artificiell. Plockas subventionerna bort så kollapsar elbilsmarknaden. Det är jag övertygad om. Men om det sant så är det ingen disruptiv teknologi.

Och så kryddar vi det hela med en km-skatt så har vi nog bromsat upp det hela ordentligt (i kombination
med att vi inför diverse andra försämringar också som tex högre förmånsvärden osv),

Det största problemet är att en snabbladdningsstation skalar så dåligt på belastningen. Att det tar tid att ladda är en sak. Men att det kommer bli köer deluxe vid stora trafikhelger är nog ännu värre. Tror inte folk kommer acceptera det här. Ändå har vi bara börjat skrapa lite på ytan.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 14 sep 2021 20:56

MWall skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:

Det största problemet är att en snabbladdningsstation skalar så dåligt på belastningen. Att det tar tid att ladda är en sak. Men att det kommer bli köer deluxe vid stora trafikhelger är nog ännu värre. Tror inte folk kommer acceptera det här. Ändå har vi bara börjat skrapa lite på ytan.

Med V2V kan jag tänka mig att åka ut i närheten av en Ionitystation och sälja el för 8kr per kWh till Påsk!
:lol:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Referralkod: NILSERIK5507

Inläggav Teslaägare MWall » 14 sep 2021 21:00

Zalman3 skrev:
MWall skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:

Med V2V kan jag tänka mig att åka ut i närheten av en Ionitystation och sälja el för 8kr per kWh till Påsk!
:lol:

Har lite dålig koll själv men en kompis hävdar att imorgon kostar hushållselen 2,40:-/kWh.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inläggav elbilist mati » 14 sep 2021 21:08

MWall skrev:Har lite dålig koll själv men en kompis hävdar att imorgon kostar hushållselen 2,40:-/kWh.

Spotpriset låg som mest runt 1:90kr/kWh idag. Plus skatt och avgifter blir det nog närmare 3 kr/kWh.
Elpriset har nästintill fördubblas sen förra året och typ femdubblats sen i vintras. Och så klagar de över en liten ökning av bensinpriset med några procent. :lol:
Fortsätter det såhär kan jag snart motivera införskaffadet av ett batteri till mina solceller. :geek:
e-Golf -18
e-tron 55 -19
Ioniq 5 First Edition beställt?
Model S 90D -16
Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare Plinder » 14 sep 2021 21:12

Huruvida elbilar är subventionerade eller inte kommer inte att vara faktorn som gör att vi går över till eldrift i stor skala, i alla fall inte på dagens nivåer.

Den stora effekten uppstår istället om det finns politiskt mod att faktiskt beskatta koldioxidutsläpp tillräckligt mycket för att uppnå de minskningar som krävs enligt Parisavtalet. Vi pratar bensinpriser (även biobränsen! All förbränning behöver beskattas. Biobränslen har en cykel på 50-100 år. Vi har inte 50-100 år) på 50-100 kr litern.
Användarvisningsbild
Plinder
Teslaägare

Inläggav Jerka » 14 sep 2021 21:30

Det var ingen som köpte platt-TV i början heller. Bilden ansågs underlägsen och lite större apparater kostade uppemot 100 000. Några år senare när de kom ner i pris blev dock tjock-TV-apparaterna osäljbara. Inte för att de var totalt överlägsna utan för att de var lite bättre, mycket snyggare och lika billiga.

Jag tror det kommer vara samma med elbilar. När de når prisparitet inköpsmässigt och är billigare att köra, då kommer det gå fort.
Jerka

Inläggav Teslaägare Jordad » 14 sep 2021 23:08

Jerka skrev:Det var ingen som köpte platt-TV i början heller. Bilden ansågs underlägsen och lite större apparater kostade uppemot 100 000. Några år senare när de kom ner i pris blev dock tjock-TV-apparaterna osäljbara. Inte för att de var totalt överlägsna utan för att de var lite bättre, mycket snyggare och lika billiga.

Jag tror det kommer vara samma med elbilar. När de når prisparitet inköpsmässigt och är billigare att köra, då kommer det gå fort.

Ja Seba och hans kollegors analys är att elbilar kommer bli billigare att tillverka än fossilbilar och det kommer vara det som orsakar majoriteten av övergången. Med tanke på hur få komponenter en elbil bygger på och hur enkla de komponeterna är att masstillverka har de troligen rätt.

Att robotaxis kommer ta över om det blir en avsevärt billigare och fortfarande lika flexibel lösning som eget bilägande har Seba och kolleger antagligen rätt i med. Men det man bör tänka på är att bilproduktionen inte kommer minska i samma utsträckning som antalet bilar. Robotaxis kommer stå för fler resor än dagens bilflotta och de kommer ha en livslängd på endast några år. De behöver därför ersättas oftare. Att Tesla siktar på 20-25 miljoner per år 2030 är nog i underkant om de lyckas med robotaxis.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inläggav Teslaägare LarsL » 14 sep 2021 23:40

mati skrev:Och då handlar det bara om plocka bort subventioner. Ändå så befaras det att folk inte kommer skaffa elbilar längre. Tänk om elbilar skulle beläggas med en extra skatt. Vad skulle hända då? Skulle folk köpa elbilar? Nä.
Vad hade å andra sidan hänt om det hade införts en extra skatt på smartphones eller platt-tv eller digitalkameror? Hade folk då återgått till tjock-mobil och tjock-tv och filmrulle? Knappast. Eftersom dessa teknologier är av en helt annan dimension som ingen kan tänka sig vara utan. Det är disruptivt.

Håller inte med. Elbilar och självkörande bilar är mer distributive än Platt-TV och smartphones var. Varför tror ni annars att det är sånt liv runt dem? Om du sätter dig i en normalgrupp med folk och säger att du kör elbil så kommer du få förvara det den närmsta timmen alla är påverkade och upprörda.

Platt-TV… jag skaffade ingen i början. Det tog mig nog 10 år efter att majoritet gjort det. Såg ingen direkt fördel med den, bara dyrt att köpa nyTV när den gamla fungerade.

Smartphone där blev ju allt dyrare. Både abonnemang och telefonen kostade skjortan.
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2021.24.5
Tesla Model S P90DL+, AP, premium, fri Supercharging, mjukvara 2020.48.37.8
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

FöregåendeNästa

Återgå till Miljö