The Great Disruption

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: The Great Disruption

Inlägg av MWall »

Jordad skrev:
Jerka skrev:
Det var ingen som köpte platt-TV i början heller. Bilden ansågs underlägsen och lite större apparater kostade uppemot 100 000. Några år senare när de kom ner i pris blev dock tjock-TV-apparaterna osäljbara. Inte för att de var totalt överlägsna utan för att de var lite bättre, mycket snyggare och lika billiga.

Jag tror det kommer vara samma med elbilar. När de når prisparitet inköpsmässigt och är billigare att köra, då kommer det gå fort.
Ja Seba och hans kollegors analys är att elbilar kommer bli billigare att tillverka än fossilbilar och det kommer vara det som orsakar majoriteten av övergången. Med tanke på hur få komponenter en elbil bygger på och hur enkla de komponeterna är att masstillverka har de troligen rätt.

Att robotaxis kommer ta över om det blir en avsevärt billigare och fortfarande lika flexibel lösning som eget bilägande har Seba och kolleger antagligen rätt i med. Men det man bör tänka på är att bilproduktionen inte kommer minska i samma utsträckning som antalet bilar. Robotaxis kommer stå för fler resor än dagens bilflotta och de kommer ha en livslängd på endast några år. De behöver därför ersättas oftare. Att Tesla siktar på 20-25 miljoner per år 2030 är nog i underkant om de lyckas med robotaxis.
Fast det krävs mer än att de är billigare. I Norge är de redan, konstruerat genom skatt/bidrag, billigare. Trots det har ca hälften av alla nya bilar som säljs en förbränningsmotor. Och visst har det gått fort i Norge det har det men nog är det mer en linjär utveckling än en exponentiell? Finns ju en begränsande faktor i produktionskapaciteten också. Är ju inte så att tillgången helt plötsligt blir obegränsad.

Robotaxis är en miljökatastrof om det där slår in. Slit och släng och åka runt i bilar istället för långt effektivare (på alla sätt, tidsmässigt, utrymmesmässigt, miljömässigt, prismässigt) publika transporter är rejält bakvänt. Visst, i de flesta amerikanska städer är hans spaning inte helt off eftersom de saknar publika transporter och det mesta kräver egen bil även om man bor i en stad. Min kusin är ihop med en man från Denver. När hon var på besök promenerade hon hem från mataffären med kassarna. Folk stirrade på henne och undrade vad hon höll på med. Där åker man bil. Punkt slut.

I Sverige och svenska städer har vi inte alls den kulturen (ja hela Europa och i många utomeuropeiska storstäder också). Vi har inte plats i våra städer för en massa robotaxis som snurrar runt hela dagarna. Ändå har vi relativt stora utrymmen jämfört med många andra länders städer.

Rent krasst behöver många redan idag inte en egen bil för att handla, ta sig till jobbet och såna saker om du bor i en större svensk stad. Många verkar dock ändå tycka det är värt kostnaden. Är så mycket annat som bilen används till. Några har kanske valt bort egen bil och nyttjar bilpooler som Sunfleet men det har inte blivit nån succé direkt heller. Såg på wikipedia att de hade 1400 bilar 2018. Det är typ ingenting jämfört med antalet privatägda bilar. Vi vill ha bilen tillgänglig. Vi skjutsar barn, husdjur, golfklubbor, cyklar och annat med dem som också ställer krav på vilken bil man kan ta. Ska det vara speciella robotaxis som har monterade barnsitsar? Speciella hundbilar? Bara bilar med plats för fyra golfbagar? Ska alla ha dragkrok? Att bara skjutsa en person från hemmet till jobbet eller från krogen till hemmet är ju kanske trevligt men det ersätter inte bilbehovet egentligen.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: The Great Disruption

Inlägg av Jerka »

Det är sant att inte bara priset spelar in. Laddinfrastrukturen är eftersatt hos alla utom Tesla. Det finns också fortfarande för få olika bilmodeller. Den som vill ha en kombi, minibuss, cabriolet, coupé eller pickup har fortfarande få eller inga alternativ att välja på. Mindre bilar och SUV:ar börjar det däremot bli gott om, liksom stora lyxiga sedaner.

Robottaxibilar tror jag kan vara en del i ett framtida samhälle. De kan säkert ersätta många glest trafikerade busslinjer och andrabilar i villaförorter. Däremot kan de förstås inte konkurrera med tunnelbana och pendeltåg i större städer, och säkert heller inte med privatägda bilar på landsbygden. På många håll i USA där nästan all transport sker med bil kan det nog däremot vara en större disruption på gång.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: The Great Disruption

Inlägg av flipmac »

MWall skrev:
Jordad skrev:
Jerka skrev:
Det var ingen som köpte platt-TV i början heller. Bilden ansågs underlägsen och lite större apparater kostade uppemot 100 000. Några år senare när de kom ner i pris blev dock tjock-TV-apparaterna osäljbara. Inte för att de var totalt överlägsna utan för att de var lite bättre, mycket snyggare och lika billiga.

Jag tror det kommer vara samma med elbilar. När de når prisparitet inköpsmässigt och är billigare att köra, då kommer det gå fort.
Ja Seba och hans kollegors analys är att elbilar kommer bli billigare att tillverka än fossilbilar och det kommer vara det som orsakar majoriteten av övergången. Med tanke på hur få komponenter en elbil bygger på och hur enkla de komponeterna är att masstillverka har de troligen rätt.

Att robotaxis kommer ta över om det blir en avsevärt billigare och fortfarande lika flexibel lösning som eget bilägande har Seba och kolleger antagligen rätt i med. Men det man bör tänka på är att bilproduktionen inte kommer minska i samma utsträckning som antalet bilar. Robotaxis kommer stå för fler resor än dagens bilflotta och de kommer ha en livslängd på endast några år. De behöver därför ersättas oftare. Att Tesla siktar på 20-25 miljoner per år 2030 är nog i underkant om de lyckas med robotaxis.
Fast det krävs mer än att de är billigare. I Norge är de redan, konstruerat genom skatt/bidrag, billigare. Trots det har ca hälften av alla nya bilar som säljs en förbränningsmotor. Och visst har det gått fort i Norge det har det men nog är det mer en linjär utveckling än en exponentiell? Finns ju en begränsande faktor i produktionskapaciteten också. Är ju inte så att tillgången helt plötsligt blir obegränsad.

Robotaxis är en miljökatastrof om det där slår in. Slit och släng och åka runt i bilar istället för långt effektivare (på alla sätt, tidsmässigt, utrymmesmässigt, miljömässigt, prismässigt) publika transporter är rejält bakvänt. Visst, i de flesta amerikanska städer är hans spaning inte helt off eftersom de saknar publika transporter och det mesta kräver egen bil även om man bor i en stad. Min kusin är ihop med en man från Denver. När hon var på besök promenerade hon hem från mataffären med kassarna. Folk stirrade på henne och undrade vad hon höll på med. Där åker man bil. Punkt slut.

I Sverige och svenska städer har vi inte alls den kulturen (ja hela Europa och i många utomeuropeiska storstäder också). Vi har inte plats i våra städer för en massa robotaxis som snurrar runt hela dagarna. Ändå har vi relativt stora utrymmen jämfört med många andra länders städer.

Rent krasst behöver många redan idag inte en egen bil för att handla, ta sig till jobbet och såna saker om du bor i en större svensk stad. Många verkar dock ändå tycka det är värt kostnaden. Är så mycket annat som bilen används till. Några har kanske valt bort egen bil och nyttjar bilpooler som Sunfleet men det har inte blivit nån succé direkt heller. Såg på wikipedia att de hade 1400 bilar 2018. Det är typ ingenting jämfört med antalet privatägda bilar. Vi vill ha bilen tillgänglig. Vi skjutsar barn, husdjur, golfklubbor, cyklar och annat med dem som också ställer krav på vilken bil man kan ta. Ska det vara speciella robotaxis som har monterade barnsitsar? Speciella hundbilar? Bara bilar med plats för fyra golfbagar? Ska alla ha dragkrok? Att bara skjutsa en person från hemmet till jobbet eller från krogen till hemmet är ju kanske trevligt men det ersätter inte bilbehovet egentligen.
Många bra poänger du kommer med.
När det gäller linjär utveckling i Norge så tänker jag att kraftig subventionerna inte ensamt klarar av att skapa en exponentiell utveckling. Norge ligger på så vis "före" i tiden. Det vi nu ser börja hända i andra länder kan däremot vara början av en s-kurva då det primärt inte är subventionerna som orsakar det förändrade beteendet. Även om det kan vara en av flera bidragande orsaker.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: The Great Disruption

Inlägg av Jordad »

MWall skrev:
Robotaxis är en miljökatastrof om det där slår in. Slit och släng och åka runt i bilar istället för långt effektivare (på alla sätt, tidsmässigt, utrymmesmässigt, miljömässigt, prismässigt) publika transporter är rejält bakvänt.
Det här är helt fel. Vi har inte en chans att klara klimatmål utan robotaxis. Om vi bara ska ersätta alla fossilbilar med elbilar så kommer det ta alldeles för lång tid. Det finns för många bilar idag och produktionskapaciteten räcker inte inom överskådlig tid. Enda chansen vi har är att antingen ersätta 5-10 bilar med en enda robotaxi eller att vi slutar att åka bil i samma utsträckning. Det finns inga andra alternativ.

Kollektivtrafik är inte nödvändigtvis mer effektivt än robotaxis. Om Tesla blir operatör av ett robotaxinätverk så kommer de ha goda incitament att använda så lite resurser som möjligt och att leverera en mängd olika fordon där man även samåker med andra för att effektivisera utnyttjande och maximera vinst.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: The Great Disruption

Inlägg av Maw »

Jordad skrev:
MWall skrev:
Robotaxis är en miljökatastrof om det där slår in. Slit och släng och åka runt i bilar istället för långt effektivare (på alla sätt, tidsmässigt, utrymmesmässigt, miljömässigt, prismässigt) publika transporter är rejält bakvänt.
Det här är helt fel. Vi har inte en chans att klara klimatmål utan robotaxis. Om vi bara ska ersätta alla fossilbilar med elbilar så kommer det ta alldeles för lång tid. Det finns för många bilar idag och produktionskapaciteten räcker inte inom överskådlig tid. Enda chansen vi har är att antingen ersätta 5-10 bilar med en enda robotaxi eller att vi slutar att åka bil i samma utsträckning. Det finns inga andra alternativ.

Kollektivtrafik är inte nödvändigtvis mer effektivt än robotaxis. Om Tesla blir operatör av ett robotaxinätverk så kommer de ha goda incitament att använda så lite resurser som möjligt och att leverera en mängd olika fordon där man även samåker med andra för att effektivisera utnyttjande och maximera vinst.
Jag har svårt att se att robotaxis skulla ta över den individuella biltrafiken. Möjligtvis kan robotaxi ta över en del av den vanliga taxiverksamheten och möjligtvis nuvarande bilpooler.

Varför skulle jag vilja dela bil med en massa andra, okända människor bara för att bilen blir självkörande? Jag vill ha min egen bil. Om/när det kommer självkörande bilar köper jag nog däremot ett par extra bilar till familjen som barnen kan åka i, om de nu fortfarande bor hemma och inte har körkort när det blir aktuellt.

Jag tror att antalet bilar per capita kommer att öka med självkörning, inte minska.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: The Great Disruption

Inlägg av mati »

Jag tror inte ett dyft på robotaxis. Om folk hade velat åka taxi istället för att ha egen bil så hade de kunnat göra det redan idag. Visst, en robotaxi kommer kanske bli billigare än en taxi med mänsklig förare. Men för många skulle det troligen redan idag vara mer prisvärt att ta en taxi jämfört med att ha en egen bil stående hemma. Ändå så gör man inte det. Inte i Europa. Den egna bilen betyder frihet och oberoende. Dessutom kan jag göra vad jag vill med den, jag kan köra omkring med skitiga hundar som lämnar en massa hårtossar överallt. Jag kan köra skräp till tippen i bilen när det passar mig. Jag kan äta i bilen, grisa ner bäst jag vill. Och så kan jag städa den sen när jag har tid. Eller så gör jag inte det. Det är min bil.
En bil är så mycket mer än ett sätt att ta sig från A till B. Kanske inte för alla, men för många. Det är säkert sant att robotaxis kommer fungera i stora städer (i USA) där det redan idag finns en massa taxibilar överallt. Helt klart. Men man kan inte översätta detta till att privatägda bilar inte kommer behövas i framtiden. Världen är större än så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: The Great Disruption

Inlägg av dbar »

Vi har en fordonsskatts på drygt 7 miljoner bilar.
Det registreras ca 350 000 nya bilar om året
Vi skrotar eller exporterar ca 280 000 bilar om året.

Om vi endast tillät nyförsäljning och import av El-bilar idag. Skulle det ta 21 år dör hela flottan att bytas ut.

Jag är helt säker på att marknaden kommer disruptas och nyförsäljningen helt domineras av El-bilar snabbare än de flesta tror.

Men med det sagt kommer det ta lång tid att byta ut hela fordonsflottan. Sen kan det absolut gå fortare än 21 år. Men det kräver att antagligen fordonsflottan minskar ganska mycket också. Så vi har betydligt färre bilar om 20 år än idag. För att sälja 7 miljoner bilar i Sverige och motsvarande i övriga I-länder och blivande I-länder på avsevärt mycket kortare tid är antagligen svårt.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: The Great Disruption

Inlägg av Maw »

dbar skrev:
Vi har en fordonsskatts på drygt 7 miljoner bilar.
Det registreras ca 350 000 nya bilar om året
Vi skrotar eller exporterar ca 280 000 bilar om året.

Om vi endast tillät nyförsäljning och import av El-bilar idag. Skulle det ta 21 år dör hela flottan att bytas ut.

Jag är helt säker på att marknaden kommer disruptas och nyförsäljningen helt domineras av El-bilar snabbare än de flesta tror.

Men med det sagt kommer det ta lång tid att byta ut hela fordonsflottan. Sen kan det absolut gå fortare än 21 år. Men det kräver att antagligen fordonsflottan minskar ganska mycket också. Så vi har betydligt färre bilar om 20 år än idag. För att sälja 7 miljoner bilar i Sverige och motsvarande i övriga I-länder och blivande I-länder på avsevärt mycket kortare tid är antagligen svårt.
Ja, 21 år för att byta bort alla fossilbilar är en väldigt kort tid. Jag är övertygad om att de kommer finnas kvar och vara en väsentlig del av fordonsflottan betydligt längre än så. Även en hel del elbilar kommer hinna skrotas innan majoriteten av fossilbilarna skrotats.

Dessutom kommer vi nog om 20-30-40 år vilja ha betydligt fler än 7 miljoner bilar i Sverige :)

Slutet för dinosautiejuice-eldandet ligger nog fortfarande många decennier fram i tiden. :|
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: The Great Disruption

Inlägg av Jordad »

Maw skrev:
Jag har svårt att se att robotaxis skulla ta över den individuella biltrafiken.
Ja stora omvälvande teknikskiften är svåra att förstå innan de sker. Men de framstår alltid helt självklara i efterhand. Uber är en liten försmak på vad vi står inför. Robotaxis kommer bli avsevärt billigare med mycket högre tillgänglighet än Uber. De kommer ta över majoriteten av transporter.

Det blir antagligen som alla andra större teknikskiften där majoriteten är skeptiska och avståndstagande i början. Men efter att robotaxis har nått 5-15% av alla resor tar s-kurvan fart och övergången sker sedan snabbt.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: The Great Disruption

Inlägg av Jordad »

dbar skrev:
Vi har en fordonsskatts på drygt 7 miljoner bilar.
Det registreras ca 350 000 nya bilar om året
Vi skrotar eller exporterar ca 280 000 bilar om året.

Om vi endast tillät nyförsäljning och import av El-bilar idag. Skulle det ta 21 år dör hela flottan att bytas ut.

Jag är helt säker på att marknaden kommer disruptas och nyförsäljningen helt domineras av El-bilar snabbare än de flesta tror.

Men med det sagt kommer det ta lång tid att byta ut hela fordonsflottan. Sen kan det absolut gå fortare än 21 år. Men det kräver att antagligen fordonsflottan minskar ganska mycket också. Så vi har betydligt färre bilar om 20 år än idag. För att sälja 7 miljoner bilar i Sverige och motsvarande i övriga I-länder och blivande I-länder på avsevärt mycket kortare tid är antagligen svårt.
Sverige är redan på god väg i omställningen men det ser helt annorlunda ut globalt. Produktionskapaciteten för rena elbilar kommer inte vara tillräckligt hög för att vi ska hinna ersätta varje fossilbil med en ny elbil på tillräckligt kort tid. Det skulle även kräva sådana oerhörda mängder av naturresurser att det är hål i huvudet att ens försöka. Alternativen är att antingen börja förbjuda bilåkande eller dela bättre på de bilar vi har.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: The Great Disruption

Inlägg av MWall »

Jordad skrev:
dbar skrev:
Vi har en fordonsskatts på drygt 7 miljoner bilar.
Det registreras ca 350 000 nya bilar om året
Vi skrotar eller exporterar ca 280 000 bilar om året.

Om vi endast tillät nyförsäljning och import av El-bilar idag. Skulle det ta 21 år dör hela flottan att bytas ut.

Jag är helt säker på att marknaden kommer disruptas och nyförsäljningen helt domineras av El-bilar snabbare än de flesta tror.

Men med det sagt kommer det ta lång tid att byta ut hela fordonsflottan. Sen kan det absolut gå fortare än 21 år. Men det kräver att antagligen fordonsflottan minskar ganska mycket också. Så vi har betydligt färre bilar om 20 år än idag. För att sälja 7 miljoner bilar i Sverige och motsvarande i övriga I-länder och blivande I-länder på avsevärt mycket kortare tid är antagligen svårt.
Sverige är redan på god väg i omställningen men det ser helt annorlunda ut globalt. Produktionskapaciteten för rena elbilar kommer inte vara tillräckligt hög för att vi ska hinna ersätta varje fossilbil med en ny elbil på tillräckligt kort tid. Det skulle även kräva sådana oerhörda mängder av naturresurser att det är hål i huvudet att ens försöka. Alternativen är att antingen börja förbjuda bilåkande eller dela bättre på de bilar vi har.

Som om personbilar är det enda som släpper ut växthusgaser... Ska det till drastiska åtgärder så är det nog bättre med en global ettbarns-politik, förbjuda folk att äta kött och inför skyhöga tullar på krimskrams från Kina. Vi måste minska konsumtionen.
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: The Great Disruption

Inlägg av IcePic »

Jordad skrev:
dbar skrev:
Vi har en fordonsskatts på drygt 7 miljoner bilar.
Det registreras ca 350 000 nya bilar om året
Vi skrotar eller exporterar ca 280 000 bilar om året.
Om vi endast tillät nyförsäljning och import av El-bilar idag. Skulle det ta 21 år dör hela flottan att bytas ut.
Jag är helt säker på att marknaden kommer disruptas och nyförsäljningen helt domineras av El-bilar snabbare än de flesta tror.
Men med det sagt kommer det ta lång tid att byta ut hela fordonsflottan. Sen kan det absolut gå fortare än 21 år. Men det kräver att antagligen fordonsflottan minskar ganska mycket också. Så vi har betydligt färre bilar om 20 år än idag. För att sälja 7 miljoner bilar i Sverige och motsvarande i övriga I-länder och blivande I-länder på avsevärt mycket kortare tid är antagligen svårt.
Sverige är redan på god väg i omställningen men det ser helt annorlunda ut globalt. Produktionskapaciteten för rena elbilar kommer inte vara tillräckligt hög för att vi ska hinna ersätta varje fossilbil med en ny elbil på tillräckligt kort tid. Det skulle även kräva sådana oerhörda mängder av naturresurser att det är hål i huvudet att ens försöka. Alternativen är att antingen börja förbjuda bilåkande eller dela bättre på de bilar vi har.
Det blir ju intressant när de 21 åren börjar, för det kommer inte finnas 23456 bensinmackar med "full" bensin/diesel setup fram tills år 21, den branschen kommer ju förstås se trenden fortare än det, ifall det hypotetiska beslutet kom skulle det nog vara knepigt att äga fossil-bil redan efter 10 år, varpå det skulle förstärka övergången ännu mer.
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: The Great Disruption

Inlägg av MWall »

IcePic skrev:
Jordad skrev:
dbar skrev:
Vi har en fordonsskatts på drygt 7 miljoner bilar.
Det registreras ca 350 000 nya bilar om året
Vi skrotar eller exporterar ca 280 000 bilar om året.
Om vi endast tillät nyförsäljning och import av El-bilar idag. Skulle det ta 21 år dör hela flottan att bytas ut.
Jag är helt säker på att marknaden kommer disruptas och nyförsäljningen helt domineras av El-bilar snabbare än de flesta tror.
Men med det sagt kommer det ta lång tid att byta ut hela fordonsflottan. Sen kan det absolut gå fortare än 21 år. Men det kräver att antagligen fordonsflottan minskar ganska mycket också. Så vi har betydligt färre bilar om 20 år än idag. För att sälja 7 miljoner bilar i Sverige och motsvarande i övriga I-länder och blivande I-länder på avsevärt mycket kortare tid är antagligen svårt.
Sverige är redan på god väg i omställningen men det ser helt annorlunda ut globalt. Produktionskapaciteten för rena elbilar kommer inte vara tillräckligt hög för att vi ska hinna ersätta varje fossilbil med en ny elbil på tillräckligt kort tid. Det skulle även kräva sådana oerhörda mängder av naturresurser att det är hål i huvudet att ens försöka. Alternativen är att antingen börja förbjuda bilåkande eller dela bättre på de bilar vi har.
Det blir ju intressant när de 21 åren börjar, för det kommer inte finnas 23456 bensinmackar med "full" bensin/diesel setup fram tills år 21, den branschen kommer ju förstås se trenden fortare än det, ifall det hypotetiska beslutet kom skulle det nog vara knepigt att äga fossil-bil redan efter 10 år, varpå det skulle förstärka övergången ännu mer.

Min spaning är att snabbladdning aldrig kommer bli billigare än den är idag. Långkörning kommer bli ett dyrt nöje.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: The Great Disruption

Inlägg av Jordad »

MWall skrev:
Som om personbilar är det enda som släpper ut växthusgaser... Ska det till drastiska åtgärder så är det nog bättre med en global ettbarns-politik, förbjuda folk att äta kött och inför skyhöga tullar på krimskrams från Kina. Vi måste minska konsumtionen.
Om du kollar på presentationen i första inlägget så handlar den om all ny teknologi som gör det möjligt att mer effektivt hushålla med jordens resurser vilket även kan ge ökat välstånd. Det innebär inte alls att vi måste föda färre barn, att alla ska bli veganer eller att man helt förbjuder bilägande. Det nya teknologi gör det snarare möjligt att vi kan undvika det. Bra för oss alla :)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: The Great Disruption

Inlägg av Maw »

Jordad skrev:
dbar skrev:
Vi har en fordonsskatts på drygt 7 miljoner bilar.
Det registreras ca 350 000 nya bilar om året
Vi skrotar eller exporterar ca 280 000 bilar om året.

Om vi endast tillät nyförsäljning och import av El-bilar idag. Skulle det ta 21 år dör hela flottan att bytas ut.

Jag är helt säker på att marknaden kommer disruptas och nyförsäljningen helt domineras av El-bilar snabbare än de flesta tror.

Men med det sagt kommer det ta lång tid att byta ut hela fordonsflottan. Sen kan det absolut gå fortare än 21 år. Men det kräver att antagligen fordonsflottan minskar ganska mycket också. Så vi har betydligt färre bilar om 20 år än idag. För att sälja 7 miljoner bilar i Sverige och motsvarande i övriga I-länder och blivande I-länder på avsevärt mycket kortare tid är antagligen svårt.
Sverige är redan på god väg i omställningen men det ser helt annorlunda ut globalt. Produktionskapaciteten för rena elbilar kommer inte vara tillräckligt hög för att vi ska hinna ersätta varje fossilbil med en ny elbil på tillräckligt kort tid. Det skulle även kräva sådana oerhörda mängder av naturresurser att det är hål i huvudet att ens försöka. Alternativen är att antingen börja förbjuda bilåkande eller dela bättre på de bilar vi har.
Jag kan inte se att människor skulle göra det. Jag skulle inte det och jag gissar att de flesta här inte heller kan tänka sig att minska drastiskt på sitt bilåkande eller dela bil med ett stort antal andra främmande människor.

I ett land som Kina skulle man förstås kunna tvinga människor att minska sitt bilåkande eller dela bil genom avgifter eller förbud men även där skulle det inte vara helt enkelt. En stor del av världens befolkning lever i demokratier och jag har svårt att förstå att folkviljan skulle gå med på en så stor inskränkning i den personliga friheten som minskat eller delat bilåkande innebär.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: The Great Disruption

Inlägg av Jordad »

Maw skrev:
Jordad skrev:
Alternativen är att antingen börja förbjuda bilåkande eller dela bättre på de bilar vi har.
Jag kan inte se att människor skulle göra det. Jag skulle inte det och jag gissar att de flesta här inte heller kan tänka sig att minska drastiskt på sitt bilåkande eller dela bil med ett stort antal andra främmande människor.
Man måste tänka bortom sig själv. Vi som har råd med dyra snabba bilar är inte målgruppen i början. Men vi är inte heller den stora massan. Det här är också mycket av en generationsfråga och i första hand ämnat för storstadsregioner där bilägande är problematiskt. Många använder redan Uber där och kommer det robotaxis som har bättre tillgänglighet och är avsevärt billigare så kommer det dominera tillsammans med kollektivtrafiken.

Men det kan säkert även komma finare robotaxis med inbyggd kaffebar och underhållning och annat för de som har råd.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: The Great Disruption

Inlägg av Maw »

Jordad skrev:
Man måste tänka bortom sig själv. Vi som har råd med dyra snabba bilar är inte målgruppen i början. Men vi är inte heller den stora massan. Det här är också mycket av en generationsfråga och i första hand ämnat för storstadsregioner där bilägande är problematiskt. Många använder redan Uber där och kommer det robotaxis som har bättre tillgänglighet och är avsevärt billigare så kommer det dominera tillsammans med kollektivtrafiken.

Men det kan säkert även komma finare robotaxis med inbyggd kaffebar och underhållning och annat för de som har råd.
Jag tänker på den stora massan som vill fortsätta ha friheten att köra sin egen bil och som jag tror utgör en förkrossande majoritet av väljarna. Vi som tillhör den här stora majoriteten kommer inte rösta på politiska representanter som vill begränsa eller förbjuda bilkörning. Vi vill fortsätta att köra/åka bil och om/när bilarna blir självkörande kommer vi vilja åka bil ännu mer. Varför åka tåg eller buss om min bil kan ta mig dit jag vill medans jag sover/äter/jobbar/ligger?

=> Bilarna kommer bli fler, inte färre :)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: The Great Disruption

Inlägg av Zalman3 »

MWall skrev:
IcePic skrev:
Jordad skrev:
dbar skrev:
Vi har en fordonsskatts på drygt 7 miljoner bilar.
Det registreras ca 350 000 nya bilar om året
Vi skrotar eller exporterar ca 280 000 bilar om året.
Om vi endast tillät nyförsäljning och import av El-bilar idag. Skulle det ta 21 år dör hela flottan att bytas ut.
Jag är helt säker på att marknaden kommer disruptas och nyförsäljningen helt domineras av El-bilar snabbare än de flesta tror.
Men med det sagt kommer det ta lång tid att byta ut hela fordonsflottan. Sen kan det absolut gå fortare än 21 år. Men det kräver att antagligen fordonsflottan minskar ganska mycket också. Så vi har betydligt färre bilar om 20 år än idag. För att sälja 7 miljoner bilar i Sverige och motsvarande i övriga I-länder och blivande I-länder på avsevärt mycket kortare tid är antagligen svårt.
Sverige är redan på god väg i omställningen men det ser helt annorlunda ut globalt. Produktionskapaciteten för rena elbilar kommer inte vara tillräckligt hög för att vi ska hinna ersätta varje fossilbil med en ny elbil på tillräckligt kort tid. Det skulle även kräva sådana oerhörda mängder av naturresurser att det är hål i huvudet att ens försöka. Alternativen är att antingen börja förbjuda bilåkande eller dela bättre på de bilar vi har.
Det blir ju intressant när de 21 åren börjar, för det kommer inte finnas 23456 bensinmackar med "full" bensin/diesel setup fram tills år 21, den branschen kommer ju förstås se trenden fortare än det, ifall det hypotetiska beslutet kom skulle det nog vara knepigt att äga fossil-bil redan efter 10 år, varpå det skulle förstärka övergången ännu mer.

Min spaning är att snabbladdning aldrig kommer bli billigare än den är idag. Långkörning kommer bli ett dyrt nöje.

Volkswagen hävdar att laddning på sikt blir gratis.

VW gratis laddning.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: The Great Disruption

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
Volkswagen hävdar att laddning på sikt blir gratis.

VW gratis laddning.jpg
På sikt? Är ju gratis nu! :D
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: The Great Disruption

Inlägg av [JM] »

Maw skrev:
Jag kan inte se att människor skulle göra det. Jag skulle inte det och jag gissar att de flesta här inte heller kan tänka sig att minska drastiskt på sitt bilåkande eller dela bil med ett stort antal andra främmande människor.

I ett land som Kina skulle man förstås kunna tvinga människor att minska sitt bilåkande eller dela bil genom avgifter eller förbud men även där skulle det inte vara helt enkelt. En stor del av världens befolkning lever i demokratier och jag har svårt att förstå att folkviljan skulle gå med på en så stor inskränkning i den personliga friheten som minskat eller delat bilåkande innebär.
Begreppet komunaltransport är inte bekant?
Du vet buss, tåg, spårvagn osv
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: The Great Disruption

Inlägg av Maw »

[JM] skrev:
Maw skrev:
Jag kan inte se att människor skulle göra det. Jag skulle inte det och jag gissar att de flesta här inte heller kan tänka sig att minska drastiskt på sitt bilåkande eller dela bil med ett stort antal andra främmande människor.

I ett land som Kina skulle man förstås kunna tvinga människor att minska sitt bilåkande eller dela bil genom avgifter eller förbud men även där skulle det inte vara helt enkelt. En stor del av världens befolkning lever i demokratier och jag har svårt att förstå att folkviljan skulle gå med på en så stor inskränkning i den personliga friheten som minskat eller delat bilåkande innebär.
Begreppet komunaltransport är inte bekant?
Du vet buss, tåg, spårvagn osv
Kollektivtrafiken tror jag inte kommer öka, snarare tvärt om, åtminstone som andel av persontransporterna. Speciellt om bilar blir självkörande och den enda fördelen för individen med kollektivtrafik försvinner.

Om inte annat så tror jag Corona har fått folk att tänka om när det gäller kollektivtrafik. ;)

Edit:
Sorry, du menar att folk redan nu åker ihop.. jo, det är sant men jag tror risken för obehagliga överraskningar är ännu större än för kollektivtrafik när en självkörande bil som folk åkt runt i obevakade dyker upp till din familj när du ska åka till släktkalaset.. :)

Edit 2:
Om den nu ens dyker upp, det kan ju börja snöa.. :roll:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: The Great Disruption

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Jag tror inte ett dyft på robotaxis. Om folk hade velat åka taxi istället för att ha egen bil så hade de kunnat göra det redan idag. Visst, en robotaxi kommer kanske bli billigare än en taxi med mänsklig förare. Men för många skulle det troligen redan idag vara mer prisvärt att ta en taxi jämfört med att ha en egen bil stående hemma. Ändå så gör man inte det. Inte i Europa. Den egna bilen betyder frihet och oberoende. Dessutom kan jag göra vad jag vill med den, jag kan köra omkring med skitiga hundar som lämnar en massa hårtossar överallt. Jag kan köra skräp till tippen i bilen när det passar mig. Jag kan äta i bilen, grisa ner bäst jag vill. Och så kan jag städa den sen när jag har tid. Eller så gör jag inte det. Det är min bil.
En bil är så mycket mer än ett sätt att ta sig från A till B. Kanske inte för alla, men för många. Det är säkert sant att robotaxis kommer fungera i stora städer (i USA) där det redan idag finns en massa taxibilar överallt. Helt klart. Men man kan inte översätta detta till att privatägda bilar inte kommer behövas i framtiden. Världen är större än så.
Nej, för min del där jag bor ute på landet 3 mil från någon stad så tror jag inte alls på RoboTaxi som något jag behöver eller kommer utnyttja. Dels på grund av orsaker du nämner om att äga sin bil och kunna grisa ner den eller bara ha sina saker i den hela tiden. Men också på grund av att det verkar bli relativt dyrt om jag tar de siffror som Tesla presenterat och jämför med om jag kör min egna bil. De verkar helt klart prisa in sig emot taxi och bli billigare än det för användaren. Så jättebra lösning för dem som brukar åka taxi ofta. Och ja, bra affär för Tesla om de kan ersätta Taxi så klart.

Något jag tror kommer påverkas däremot är transporter. Här försvinner ju ägande behovet helt. Jag struntar ju fullständigt i hur mina paket eller varor skickas. Om de körs av en lastbil med en förare eller en robot utan spelar ju ingen som helst roll för mig. Ser bara fördelarna här med robotbilar, tex att kunna få leveranser hem på kvällen eftersom ingen människa behöver betalt för att jobba natt.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: The Great Disruption

Inlägg av Fredrik j »

IcePic skrev:
Jordad skrev:
dbar skrev:
Vi har en fordonsskatts på drygt 7 miljoner bilar.
Det registreras ca 350 000 nya bilar om året
Vi skrotar eller exporterar ca 280 000 bilar om året.
Om vi endast tillät nyförsäljning och import av El-bilar idag. Skulle det ta 21 år dör hela flottan att bytas ut.
Jag är helt säker på att marknaden kommer disruptas och nyförsäljningen helt domineras av El-bilar snabbare än de flesta tror.
Men med det sagt kommer det ta lång tid att byta ut hela fordonsflottan. Sen kan det absolut gå fortare än 21 år. Men det kräver att antagligen fordonsflottan minskar ganska mycket också. Så vi har betydligt färre bilar om 20 år än idag. För att sälja 7 miljoner bilar i Sverige och motsvarande i övriga I-länder och blivande I-länder på avsevärt mycket kortare tid är antagligen svårt.
Sverige är redan på god väg i omställningen men det ser helt annorlunda ut globalt. Produktionskapaciteten för rena elbilar kommer inte vara tillräckligt hög för att vi ska hinna ersätta varje fossilbil med en ny elbil på tillräckligt kort tid. Det skulle även kräva sådana oerhörda mängder av naturresurser att det är hål i huvudet att ens försöka. Alternativen är att antingen börja förbjuda bilåkande eller dela bättre på de bilar vi har.
Det blir ju intressant när de 21 åren börjar, för det kommer inte finnas 23456 bensinmackar med "full" bensin/diesel setup fram tills år 21, den branschen kommer ju förstås se trenden fortare än det, ifall det hypotetiska beslutet kom skulle det nog vara knepigt att äga fossil-bil redan efter 10 år, varpå det skulle förstärka övergången ännu mer.
Nån automatmack per stad kommer det ju bli för att driva runt fossilerna som aldrig försvinner.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: The Great Disruption

Inlägg av LarsL »

Mackar kommer nog försvinna. Det blir ju ganska dyrt att ha igång en hel mack för några få entusiaster med en raggarbil eller som jag en traktor och en grävare (vilka kanske blir elektriska men troligen inte). Jag tror att man kommer köpa bränslet i dunkar eller fat ungefär som jag gör redan nu med Traktorn och grävaren, faktiskt… även om jag fyller dem själva på en mack.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: The Great Disruption

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Mackar kommer nog försvinna. Det blir ju ganska dyrt att ha igång en hel mack för några få entusiaster med en raggarbil eller som jag en traktor och en grävare (vilka kanske blir elektriska men troligen inte). Jag tror att man kommer köpa bränslet i dunkar eller fat ungefär som jag gör redan nu med Traktorn och grävaren, faktiskt… även om jag fyller dem själva på en mack.
Äh. Antalet veteran och entusiastbilar med ICE kommer inte bli mindre i framtiden. Det är fossildrivna bruksbilar som kommer försvinna.
Men en automatstation kommer ju räcka långt.
Vilket år menar du att det skulle vara ett fåtal raggarbilar och nån traktor som behöver bensin?
Skriv svar