Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

The Great Disruption

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Re: The Great Disruption

Inläggav Teslaägare MWall » 15 sep 2021 14:04

Jordad skrev:
dbar skrev:Vi har en fordonsskatts på drygt 7 miljoner bilar.
Det registreras ca 350 000 nya bilar om året
Vi skrotar eller exporterar ca 280 000 bilar om året.

Om vi endast tillät nyförsäljning och import av El-bilar idag. Skulle det ta 21 år dör hela flottan att bytas ut.

Jag är helt säker på att marknaden kommer disruptas och nyförsäljningen helt domineras av El-bilar snabbare än de flesta tror.

Men med det sagt kommer det ta lång tid att byta ut hela fordonsflottan. Sen kan det absolut gå fortare än 21 år. Men det kräver att antagligen fordonsflottan minskar ganska mycket också. Så vi har betydligt färre bilar om 20 år än idag. För att sälja 7 miljoner bilar i Sverige och motsvarande i övriga I-länder och blivande I-länder på avsevärt mycket kortare tid är antagligen svårt.

Sverige är redan på god väg i omställningen men det ser helt annorlunda ut globalt. Produktionskapaciteten för rena elbilar kommer inte vara tillräckligt hög för att vi ska hinna ersätta varje fossilbil med en ny elbil på tillräckligt kort tid. Det skulle även kräva sådana oerhörda mängder av naturresurser att det är hål i huvudet att ens försöka. Alternativen är att antingen börja förbjuda bilåkande eller dela bättre på de bilar vi har.



Som om personbilar är det enda som släpper ut växthusgaser... Ska det till drastiska åtgärder så är det nog bättre med en global ettbarns-politik, förbjuda folk att äta kött och inför skyhöga tullar på krimskrams från Kina. Vi måste minska konsumtionen.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
 
Inlägg: 3047
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: The Great Disruption

Inläggav Teslaägare IcePic » 15 sep 2021 14:09

Jordad skrev:
dbar skrev:Vi har en fordonsskatts på drygt 7 miljoner bilar.
Det registreras ca 350 000 nya bilar om året
Vi skrotar eller exporterar ca 280 000 bilar om året.
Om vi endast tillät nyförsäljning och import av El-bilar idag. Skulle det ta 21 år dör hela flottan att bytas ut.
Jag är helt säker på att marknaden kommer disruptas och nyförsäljningen helt domineras av El-bilar snabbare än de flesta tror.
Men med det sagt kommer det ta lång tid att byta ut hela fordonsflottan. Sen kan det absolut gå fortare än 21 år. Men det kräver att antagligen fordonsflottan minskar ganska mycket också. Så vi har betydligt färre bilar om 20 år än idag. För att sälja 7 miljoner bilar i Sverige och motsvarande i övriga I-länder och blivande I-länder på avsevärt mycket kortare tid är antagligen svårt.

Sverige är redan på god väg i omställningen men det ser helt annorlunda ut globalt. Produktionskapaciteten för rena elbilar kommer inte vara tillräckligt hög för att vi ska hinna ersätta varje fossilbil med en ny elbil på tillräckligt kort tid. Det skulle även kräva sådana oerhörda mängder av naturresurser att det är hål i huvudet att ens försöka. Alternativen är att antingen börja förbjuda bilåkande eller dela bättre på de bilar vi har.

Det blir ju intressant när de 21 åren börjar, för det kommer inte finnas 23456 bensinmackar med "full" bensin/diesel setup fram tills år 21, den branschen kommer ju förstås se trenden fortare än det, ifall det hypotetiska beslutet kom skulle det nog vara knepigt att äga fossil-bil redan efter 10 år, varpå det skulle förstärka övergången ännu mer.
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 27 apr 2021 20:23
Referralkod: jan21228

Re: The Great Disruption

Inläggav Teslaägare MWall » 15 sep 2021 14:17

IcePic skrev:
Jordad skrev:
dbar skrev:Vi har en fordonsskatts på drygt 7 miljoner bilar.
Det registreras ca 350 000 nya bilar om året
Vi skrotar eller exporterar ca 280 000 bilar om året.
Om vi endast tillät nyförsäljning och import av El-bilar idag. Skulle det ta 21 år dör hela flottan att bytas ut.
Jag är helt säker på att marknaden kommer disruptas och nyförsäljningen helt domineras av El-bilar snabbare än de flesta tror.
Men med det sagt kommer det ta lång tid att byta ut hela fordonsflottan. Sen kan det absolut gå fortare än 21 år. Men det kräver att antagligen fordonsflottan minskar ganska mycket också. Så vi har betydligt färre bilar om 20 år än idag. För att sälja 7 miljoner bilar i Sverige och motsvarande i övriga I-länder och blivande I-länder på avsevärt mycket kortare tid är antagligen svårt.

Sverige är redan på god väg i omställningen men det ser helt annorlunda ut globalt. Produktionskapaciteten för rena elbilar kommer inte vara tillräckligt hög för att vi ska hinna ersätta varje fossilbil med en ny elbil på tillräckligt kort tid. Det skulle även kräva sådana oerhörda mängder av naturresurser att det är hål i huvudet att ens försöka. Alternativen är att antingen börja förbjuda bilåkande eller dela bättre på de bilar vi har.

Det blir ju intressant när de 21 åren börjar, för det kommer inte finnas 23456 bensinmackar med "full" bensin/diesel setup fram tills år 21, den branschen kommer ju förstås se trenden fortare än det, ifall det hypotetiska beslutet kom skulle det nog vara knepigt att äga fossil-bil redan efter 10 år, varpå det skulle förstärka övergången ännu mer.



Min spaning är att snabbladdning aldrig kommer bli billigare än den är idag. Långkörning kommer bli ett dyrt nöje.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
 
Inlägg: 3047
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: The Great Disruption

Inläggav Teslaägare Jordad » 15 sep 2021 14:22

MWall skrev:Som om personbilar är det enda som släpper ut växthusgaser... Ska det till drastiska åtgärder så är det nog bättre med en global ettbarns-politik, förbjuda folk att äta kött och inför skyhöga tullar på krimskrams från Kina. Vi måste minska konsumtionen.

Om du kollar på presentationen i första inlägget så handlar den om all ny teknologi som gör det möjligt att mer effektivt hushålla med jordens resurser vilket även kan ge ökat välstånd. Det innebär inte alls att vi måste föda färre barn, att alla ska bli veganer eller att man helt förbjuder bilägande. Det nya teknologi gör det snarare möjligt att vi kan undvika det. Bra för oss alla :)
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
 
Inlägg: 1173
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: The Great Disruption

Inläggav elbilist Maw » 15 sep 2021 14:29

Jordad skrev:
dbar skrev:Vi har en fordonsskatts på drygt 7 miljoner bilar.
Det registreras ca 350 000 nya bilar om året
Vi skrotar eller exporterar ca 280 000 bilar om året.

Om vi endast tillät nyförsäljning och import av El-bilar idag. Skulle det ta 21 år dör hela flottan att bytas ut.

Jag är helt säker på att marknaden kommer disruptas och nyförsäljningen helt domineras av El-bilar snabbare än de flesta tror.

Men med det sagt kommer det ta lång tid att byta ut hela fordonsflottan. Sen kan det absolut gå fortare än 21 år. Men det kräver att antagligen fordonsflottan minskar ganska mycket också. Så vi har betydligt färre bilar om 20 år än idag. För att sälja 7 miljoner bilar i Sverige och motsvarande i övriga I-länder och blivande I-länder på avsevärt mycket kortare tid är antagligen svårt.

Sverige är redan på god väg i omställningen men det ser helt annorlunda ut globalt. Produktionskapaciteten för rena elbilar kommer inte vara tillräckligt hög för att vi ska hinna ersätta varje fossilbil med en ny elbil på tillräckligt kort tid. Det skulle även kräva sådana oerhörda mängder av naturresurser att det är hål i huvudet att ens försöka. Alternativen är att antingen börja förbjuda bilåkande eller dela bättre på de bilar vi har.


Jag kan inte se att människor skulle göra det. Jag skulle inte det och jag gissar att de flesta här inte heller kan tänka sig att minska drastiskt på sitt bilåkande eller dela bil med ett stort antal andra främmande människor.

I ett land som Kina skulle man förstås kunna tvinga människor att minska sitt bilåkande eller dela bil genom avgifter eller förbud men även där skulle det inte vara helt enkelt. En stor del av världens befolkning lever i demokratier och jag har svårt att förstå att folkviljan skulle gå med på en så stor inskränkning i den personliga friheten som minskat eller delat bilåkande innebär.
Maw
elbilist
 
Inlägg: 748
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: The Great Disruption

Inläggav Teslaägare Jordad » 15 sep 2021 14:42

Maw skrev:
Jordad skrev:Alternativen är att antingen börja förbjuda bilåkande eller dela bättre på de bilar vi har.


Jag kan inte se att människor skulle göra det. Jag skulle inte det och jag gissar att de flesta här inte heller kan tänka sig att minska drastiskt på sitt bilåkande eller dela bil med ett stort antal andra främmande människor.

Man måste tänka bortom sig själv. Vi som har råd med dyra snabba bilar är inte målgruppen i början. Men vi är inte heller den stora massan. Det här är också mycket av en generationsfråga och i första hand ämnat för storstadsregioner där bilägande är problematiskt. Många använder redan Uber där och kommer det robotaxis som har bättre tillgänglighet och är avsevärt billigare så kommer det dominera tillsammans med kollektivtrafiken.

Men det kan säkert även komma finare robotaxis med inbyggd kaffebar och underhållning och annat för de som har råd.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
 
Inlägg: 1173
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: The Great Disruption

Inläggav elbilist Maw » 15 sep 2021 15:11

Jordad skrev:Man måste tänka bortom sig själv. Vi som har råd med dyra snabba bilar är inte målgruppen i början. Men vi är inte heller den stora massan. Det här är också mycket av en generationsfråga och i första hand ämnat för storstadsregioner där bilägande är problematiskt. Många använder redan Uber där och kommer det robotaxis som har bättre tillgänglighet och är avsevärt billigare så kommer det dominera tillsammans med kollektivtrafiken.

Men det kan säkert även komma finare robotaxis med inbyggd kaffebar och underhållning och annat för de som har råd.


Jag tänker på den stora massan som vill fortsätta ha friheten att köra sin egen bil och som jag tror utgör en förkrossande majoritet av väljarna. Vi som tillhör den här stora majoriteten kommer inte rösta på politiska representanter som vill begränsa eller förbjuda bilkörning. Vi vill fortsätta att köra/åka bil och om/när bilarna blir självkörande kommer vi vilja åka bil ännu mer. Varför åka tåg eller buss om min bil kan ta mig dit jag vill medans jag sover/äter/jobbar/ligger?

=> Bilarna kommer bli fler, inte färre :)
Maw
elbilist
 
Inlägg: 748
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: The Great Disruption

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 15 sep 2021 15:16

MWall skrev:
IcePic skrev:
Jordad skrev:
dbar skrev:Vi har en fordonsskatts på drygt 7 miljoner bilar.
Det registreras ca 350 000 nya bilar om året
Vi skrotar eller exporterar ca 280 000 bilar om året.
Om vi endast tillät nyförsäljning och import av El-bilar idag. Skulle det ta 21 år dör hela flottan att bytas ut.
Jag är helt säker på att marknaden kommer disruptas och nyförsäljningen helt domineras av El-bilar snabbare än de flesta tror.
Men med det sagt kommer det ta lång tid att byta ut hela fordonsflottan. Sen kan det absolut gå fortare än 21 år. Men det kräver att antagligen fordonsflottan minskar ganska mycket också. Så vi har betydligt färre bilar om 20 år än idag. För att sälja 7 miljoner bilar i Sverige och motsvarande i övriga I-länder och blivande I-länder på avsevärt mycket kortare tid är antagligen svårt.

Sverige är redan på god väg i omställningen men det ser helt annorlunda ut globalt. Produktionskapaciteten för rena elbilar kommer inte vara tillräckligt hög för att vi ska hinna ersätta varje fossilbil med en ny elbil på tillräckligt kort tid. Det skulle även kräva sådana oerhörda mängder av naturresurser att det är hål i huvudet att ens försöka. Alternativen är att antingen börja förbjuda bilåkande eller dela bättre på de bilar vi har.

Det blir ju intressant när de 21 åren börjar, för det kommer inte finnas 23456 bensinmackar med "full" bensin/diesel setup fram tills år 21, den branschen kommer ju förstås se trenden fortare än det, ifall det hypotetiska beslutet kom skulle det nog vara knepigt att äga fossil-bil redan efter 10 år, varpå det skulle förstärka övergången ännu mer.



Min spaning är att snabbladdning aldrig kommer bli billigare än den är idag. Långkörning kommer bli ett dyrt nöje.



Volkswagen hävdar att laddning på sikt blir gratis.


VW gratis laddning.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 12281
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: The Great Disruption

Inläggav Teslaägare MWall » 15 sep 2021 15:19

Zalman3 skrev:Volkswagen hävdar att laddning på sikt blir gratis.


VW gratis laddning.jpg


På sikt? Är ju gratis nu! :D
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
 
Inlägg: 3047
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: The Great Disruption

Inläggav Teslaägare [JM] » 15 sep 2021 16:28

Maw skrev:Jag kan inte se att människor skulle göra det. Jag skulle inte det och jag gissar att de flesta här inte heller kan tänka sig att minska drastiskt på sitt bilåkande eller dela bil med ett stort antal andra främmande människor.

I ett land som Kina skulle man förstås kunna tvinga människor att minska sitt bilåkande eller dela bil genom avgifter eller förbud men även där skulle det inte vara helt enkelt. En stor del av världens befolkning lever i demokratier och jag har svårt att förstå att folkviljan skulle gå med på en så stor inskränkning i den personliga friheten som minskat eller delat bilåkande innebär.

Begreppet komunaltransport är inte bekant?
Du vet buss, tåg, spårvagn osv
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
 
Inlägg: 1255
Blev medlem: 01 apr 2019 09:35

FöregåendeNästa

Återgå till Miljö

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.