The Great Disruption

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: The Great Disruption

Inlägg av MWall »

Jordad skrev:
dbar skrev:
Vi har en fordonsskatts på drygt 7 miljoner bilar.
Det registreras ca 350 000 nya bilar om året
Vi skrotar eller exporterar ca 280 000 bilar om året.

Om vi endast tillät nyförsäljning och import av El-bilar idag. Skulle det ta 21 år dör hela flottan att bytas ut.

Jag är helt säker på att marknaden kommer disruptas och nyförsäljningen helt domineras av El-bilar snabbare än de flesta tror.

Men med det sagt kommer det ta lång tid att byta ut hela fordonsflottan. Sen kan det absolut gå fortare än 21 år. Men det kräver att antagligen fordonsflottan minskar ganska mycket också. Så vi har betydligt färre bilar om 20 år än idag. För att sälja 7 miljoner bilar i Sverige och motsvarande i övriga I-länder och blivande I-länder på avsevärt mycket kortare tid är antagligen svårt.
Sverige är redan på god väg i omställningen men det ser helt annorlunda ut globalt. Produktionskapaciteten för rena elbilar kommer inte vara tillräckligt hög för att vi ska hinna ersätta varje fossilbil med en ny elbil på tillräckligt kort tid. Det skulle även kräva sådana oerhörda mängder av naturresurser att det är hål i huvudet att ens försöka. Alternativen är att antingen börja förbjuda bilåkande eller dela bättre på de bilar vi har.

Som om personbilar är det enda som släpper ut växthusgaser... Ska det till drastiska åtgärder så är det nog bättre med en global ettbarns-politik, förbjuda folk att äta kött och inför skyhöga tullar på krimskrams från Kina. Vi måste minska konsumtionen.
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: The Great Disruption

Inlägg av IcePic »

Jordad skrev:
dbar skrev:
Vi har en fordonsskatts på drygt 7 miljoner bilar.
Det registreras ca 350 000 nya bilar om året
Vi skrotar eller exporterar ca 280 000 bilar om året.
Om vi endast tillät nyförsäljning och import av El-bilar idag. Skulle det ta 21 år dör hela flottan att bytas ut.
Jag är helt säker på att marknaden kommer disruptas och nyförsäljningen helt domineras av El-bilar snabbare än de flesta tror.
Men med det sagt kommer det ta lång tid att byta ut hela fordonsflottan. Sen kan det absolut gå fortare än 21 år. Men det kräver att antagligen fordonsflottan minskar ganska mycket också. Så vi har betydligt färre bilar om 20 år än idag. För att sälja 7 miljoner bilar i Sverige och motsvarande i övriga I-länder och blivande I-länder på avsevärt mycket kortare tid är antagligen svårt.
Sverige är redan på god väg i omställningen men det ser helt annorlunda ut globalt. Produktionskapaciteten för rena elbilar kommer inte vara tillräckligt hög för att vi ska hinna ersätta varje fossilbil med en ny elbil på tillräckligt kort tid. Det skulle även kräva sådana oerhörda mängder av naturresurser att det är hål i huvudet att ens försöka. Alternativen är att antingen börja förbjuda bilåkande eller dela bättre på de bilar vi har.
Det blir ju intressant när de 21 åren börjar, för det kommer inte finnas 23456 bensinmackar med "full" bensin/diesel setup fram tills år 21, den branschen kommer ju förstås se trenden fortare än det, ifall det hypotetiska beslutet kom skulle det nog vara knepigt att äga fossil-bil redan efter 10 år, varpå det skulle förstärka övergången ännu mer.
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: The Great Disruption

Inlägg av MWall »

IcePic skrev:
Jordad skrev:
dbar skrev:
Vi har en fordonsskatts på drygt 7 miljoner bilar.
Det registreras ca 350 000 nya bilar om året
Vi skrotar eller exporterar ca 280 000 bilar om året.
Om vi endast tillät nyförsäljning och import av El-bilar idag. Skulle det ta 21 år dör hela flottan att bytas ut.
Jag är helt säker på att marknaden kommer disruptas och nyförsäljningen helt domineras av El-bilar snabbare än de flesta tror.
Men med det sagt kommer det ta lång tid att byta ut hela fordonsflottan. Sen kan det absolut gå fortare än 21 år. Men det kräver att antagligen fordonsflottan minskar ganska mycket också. Så vi har betydligt färre bilar om 20 år än idag. För att sälja 7 miljoner bilar i Sverige och motsvarande i övriga I-länder och blivande I-länder på avsevärt mycket kortare tid är antagligen svårt.
Sverige är redan på god väg i omställningen men det ser helt annorlunda ut globalt. Produktionskapaciteten för rena elbilar kommer inte vara tillräckligt hög för att vi ska hinna ersätta varje fossilbil med en ny elbil på tillräckligt kort tid. Det skulle även kräva sådana oerhörda mängder av naturresurser att det är hål i huvudet att ens försöka. Alternativen är att antingen börja förbjuda bilåkande eller dela bättre på de bilar vi har.
Det blir ju intressant när de 21 åren börjar, för det kommer inte finnas 23456 bensinmackar med "full" bensin/diesel setup fram tills år 21, den branschen kommer ju förstås se trenden fortare än det, ifall det hypotetiska beslutet kom skulle det nog vara knepigt att äga fossil-bil redan efter 10 år, varpå det skulle förstärka övergången ännu mer.

Min spaning är att snabbladdning aldrig kommer bli billigare än den är idag. Långkörning kommer bli ett dyrt nöje.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: The Great Disruption

Inlägg av Jordad »

MWall skrev:
Som om personbilar är det enda som släpper ut växthusgaser... Ska det till drastiska åtgärder så är det nog bättre med en global ettbarns-politik, förbjuda folk att äta kött och inför skyhöga tullar på krimskrams från Kina. Vi måste minska konsumtionen.
Om du kollar på presentationen i första inlägget så handlar den om all ny teknologi som gör det möjligt att mer effektivt hushålla med jordens resurser vilket även kan ge ökat välstånd. Det innebär inte alls att vi måste föda färre barn, att alla ska bli veganer eller att man helt förbjuder bilägande. Det nya teknologi gör det snarare möjligt att vi kan undvika det. Bra för oss alla :)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: The Great Disruption

Inlägg av Maw »

Jordad skrev:
dbar skrev:
Vi har en fordonsskatts på drygt 7 miljoner bilar.
Det registreras ca 350 000 nya bilar om året
Vi skrotar eller exporterar ca 280 000 bilar om året.

Om vi endast tillät nyförsäljning och import av El-bilar idag. Skulle det ta 21 år dör hela flottan att bytas ut.

Jag är helt säker på att marknaden kommer disruptas och nyförsäljningen helt domineras av El-bilar snabbare än de flesta tror.

Men med det sagt kommer det ta lång tid att byta ut hela fordonsflottan. Sen kan det absolut gå fortare än 21 år. Men det kräver att antagligen fordonsflottan minskar ganska mycket också. Så vi har betydligt färre bilar om 20 år än idag. För att sälja 7 miljoner bilar i Sverige och motsvarande i övriga I-länder och blivande I-länder på avsevärt mycket kortare tid är antagligen svårt.
Sverige är redan på god väg i omställningen men det ser helt annorlunda ut globalt. Produktionskapaciteten för rena elbilar kommer inte vara tillräckligt hög för att vi ska hinna ersätta varje fossilbil med en ny elbil på tillräckligt kort tid. Det skulle även kräva sådana oerhörda mängder av naturresurser att det är hål i huvudet att ens försöka. Alternativen är att antingen börja förbjuda bilåkande eller dela bättre på de bilar vi har.
Jag kan inte se att människor skulle göra det. Jag skulle inte det och jag gissar att de flesta här inte heller kan tänka sig att minska drastiskt på sitt bilåkande eller dela bil med ett stort antal andra främmande människor.

I ett land som Kina skulle man förstås kunna tvinga människor att minska sitt bilåkande eller dela bil genom avgifter eller förbud men även där skulle det inte vara helt enkelt. En stor del av världens befolkning lever i demokratier och jag har svårt att förstå att folkviljan skulle gå med på en så stor inskränkning i den personliga friheten som minskat eller delat bilåkande innebär.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: The Great Disruption

Inlägg av Jordad »

Maw skrev:
Jordad skrev:
Alternativen är att antingen börja förbjuda bilåkande eller dela bättre på de bilar vi har.
Jag kan inte se att människor skulle göra det. Jag skulle inte det och jag gissar att de flesta här inte heller kan tänka sig att minska drastiskt på sitt bilåkande eller dela bil med ett stort antal andra främmande människor.
Man måste tänka bortom sig själv. Vi som har råd med dyra snabba bilar är inte målgruppen i början. Men vi är inte heller den stora massan. Det här är också mycket av en generationsfråga och i första hand ämnat för storstadsregioner där bilägande är problematiskt. Många använder redan Uber där och kommer det robotaxis som har bättre tillgänglighet och är avsevärt billigare så kommer det dominera tillsammans med kollektivtrafiken.

Men det kan säkert även komma finare robotaxis med inbyggd kaffebar och underhållning och annat för de som har råd.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: The Great Disruption

Inlägg av Maw »

Jordad skrev:
Man måste tänka bortom sig själv. Vi som har råd med dyra snabba bilar är inte målgruppen i början. Men vi är inte heller den stora massan. Det här är också mycket av en generationsfråga och i första hand ämnat för storstadsregioner där bilägande är problematiskt. Många använder redan Uber där och kommer det robotaxis som har bättre tillgänglighet och är avsevärt billigare så kommer det dominera tillsammans med kollektivtrafiken.

Men det kan säkert även komma finare robotaxis med inbyggd kaffebar och underhållning och annat för de som har råd.
Jag tänker på den stora massan som vill fortsätta ha friheten att köra sin egen bil och som jag tror utgör en förkrossande majoritet av väljarna. Vi som tillhör den här stora majoriteten kommer inte rösta på politiska representanter som vill begränsa eller förbjuda bilkörning. Vi vill fortsätta att köra/åka bil och om/när bilarna blir självkörande kommer vi vilja åka bil ännu mer. Varför åka tåg eller buss om min bil kan ta mig dit jag vill medans jag sover/äter/jobbar/ligger?

=> Bilarna kommer bli fler, inte färre :)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: The Great Disruption

Inlägg av Zalman3 »

MWall skrev:
IcePic skrev:
Jordad skrev:
dbar skrev:
Vi har en fordonsskatts på drygt 7 miljoner bilar.
Det registreras ca 350 000 nya bilar om året
Vi skrotar eller exporterar ca 280 000 bilar om året.
Om vi endast tillät nyförsäljning och import av El-bilar idag. Skulle det ta 21 år dör hela flottan att bytas ut.
Jag är helt säker på att marknaden kommer disruptas och nyförsäljningen helt domineras av El-bilar snabbare än de flesta tror.
Men med det sagt kommer det ta lång tid att byta ut hela fordonsflottan. Sen kan det absolut gå fortare än 21 år. Men det kräver att antagligen fordonsflottan minskar ganska mycket också. Så vi har betydligt färre bilar om 20 år än idag. För att sälja 7 miljoner bilar i Sverige och motsvarande i övriga I-länder och blivande I-länder på avsevärt mycket kortare tid är antagligen svårt.
Sverige är redan på god väg i omställningen men det ser helt annorlunda ut globalt. Produktionskapaciteten för rena elbilar kommer inte vara tillräckligt hög för att vi ska hinna ersätta varje fossilbil med en ny elbil på tillräckligt kort tid. Det skulle även kräva sådana oerhörda mängder av naturresurser att det är hål i huvudet att ens försöka. Alternativen är att antingen börja förbjuda bilåkande eller dela bättre på de bilar vi har.
Det blir ju intressant när de 21 åren börjar, för det kommer inte finnas 23456 bensinmackar med "full" bensin/diesel setup fram tills år 21, den branschen kommer ju förstås se trenden fortare än det, ifall det hypotetiska beslutet kom skulle det nog vara knepigt att äga fossil-bil redan efter 10 år, varpå det skulle förstärka övergången ännu mer.

Min spaning är att snabbladdning aldrig kommer bli billigare än den är idag. Långkörning kommer bli ett dyrt nöje.

Volkswagen hävdar att laddning på sikt blir gratis.

VW gratis laddning.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: The Great Disruption

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
Volkswagen hävdar att laddning på sikt blir gratis.

VW gratis laddning.jpg
På sikt? Är ju gratis nu! :D
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: The Great Disruption

Inlägg av [JM] »

Maw skrev:
Jag kan inte se att människor skulle göra det. Jag skulle inte det och jag gissar att de flesta här inte heller kan tänka sig att minska drastiskt på sitt bilåkande eller dela bil med ett stort antal andra främmande människor.

I ett land som Kina skulle man förstås kunna tvinga människor att minska sitt bilåkande eller dela bil genom avgifter eller förbud men även där skulle det inte vara helt enkelt. En stor del av världens befolkning lever i demokratier och jag har svårt att förstå att folkviljan skulle gå med på en så stor inskränkning i den personliga friheten som minskat eller delat bilåkande innebär.
Begreppet komunaltransport är inte bekant?
Du vet buss, tåg, spårvagn osv
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: The Great Disruption

Inlägg av Maw »

[JM] skrev:
Maw skrev:
Jag kan inte se att människor skulle göra det. Jag skulle inte det och jag gissar att de flesta här inte heller kan tänka sig att minska drastiskt på sitt bilåkande eller dela bil med ett stort antal andra främmande människor.

I ett land som Kina skulle man förstås kunna tvinga människor att minska sitt bilåkande eller dela bil genom avgifter eller förbud men även där skulle det inte vara helt enkelt. En stor del av världens befolkning lever i demokratier och jag har svårt att förstå att folkviljan skulle gå med på en så stor inskränkning i den personliga friheten som minskat eller delat bilåkande innebär.
Begreppet komunaltransport är inte bekant?
Du vet buss, tåg, spårvagn osv
Kollektivtrafiken tror jag inte kommer öka, snarare tvärt om, åtminstone som andel av persontransporterna. Speciellt om bilar blir självkörande och den enda fördelen för individen med kollektivtrafik försvinner.

Om inte annat så tror jag Corona har fått folk att tänka om när det gäller kollektivtrafik. ;)

Edit:
Sorry, du menar att folk redan nu åker ihop.. jo, det är sant men jag tror risken för obehagliga överraskningar är ännu större än för kollektivtrafik när en självkörande bil som folk åkt runt i obevakade dyker upp till din familj när du ska åka till släktkalaset.. :)

Edit 2:
Om den nu ens dyker upp, det kan ju börja snöa.. :roll:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: The Great Disruption

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Jag tror inte ett dyft på robotaxis. Om folk hade velat åka taxi istället för att ha egen bil så hade de kunnat göra det redan idag. Visst, en robotaxi kommer kanske bli billigare än en taxi med mänsklig förare. Men för många skulle det troligen redan idag vara mer prisvärt att ta en taxi jämfört med att ha en egen bil stående hemma. Ändå så gör man inte det. Inte i Europa. Den egna bilen betyder frihet och oberoende. Dessutom kan jag göra vad jag vill med den, jag kan köra omkring med skitiga hundar som lämnar en massa hårtossar överallt. Jag kan köra skräp till tippen i bilen när det passar mig. Jag kan äta i bilen, grisa ner bäst jag vill. Och så kan jag städa den sen när jag har tid. Eller så gör jag inte det. Det är min bil.
En bil är så mycket mer än ett sätt att ta sig från A till B. Kanske inte för alla, men för många. Det är säkert sant att robotaxis kommer fungera i stora städer (i USA) där det redan idag finns en massa taxibilar överallt. Helt klart. Men man kan inte översätta detta till att privatägda bilar inte kommer behövas i framtiden. Världen är större än så.
Nej, för min del där jag bor ute på landet 3 mil från någon stad så tror jag inte alls på RoboTaxi som något jag behöver eller kommer utnyttja. Dels på grund av orsaker du nämner om att äga sin bil och kunna grisa ner den eller bara ha sina saker i den hela tiden. Men också på grund av att det verkar bli relativt dyrt om jag tar de siffror som Tesla presenterat och jämför med om jag kör min egna bil. De verkar helt klart prisa in sig emot taxi och bli billigare än det för användaren. Så jättebra lösning för dem som brukar åka taxi ofta. Och ja, bra affär för Tesla om de kan ersätta Taxi så klart.

Något jag tror kommer påverkas däremot är transporter. Här försvinner ju ägande behovet helt. Jag struntar ju fullständigt i hur mina paket eller varor skickas. Om de körs av en lastbil med en förare eller en robot utan spelar ju ingen som helst roll för mig. Ser bara fördelarna här med robotbilar, tex att kunna få leveranser hem på kvällen eftersom ingen människa behöver betalt för att jobba natt.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: The Great Disruption

Inlägg av Fredrik j »

IcePic skrev:
Jordad skrev:
dbar skrev:
Vi har en fordonsskatts på drygt 7 miljoner bilar.
Det registreras ca 350 000 nya bilar om året
Vi skrotar eller exporterar ca 280 000 bilar om året.
Om vi endast tillät nyförsäljning och import av El-bilar idag. Skulle det ta 21 år dör hela flottan att bytas ut.
Jag är helt säker på att marknaden kommer disruptas och nyförsäljningen helt domineras av El-bilar snabbare än de flesta tror.
Men med det sagt kommer det ta lång tid att byta ut hela fordonsflottan. Sen kan det absolut gå fortare än 21 år. Men det kräver att antagligen fordonsflottan minskar ganska mycket också. Så vi har betydligt färre bilar om 20 år än idag. För att sälja 7 miljoner bilar i Sverige och motsvarande i övriga I-länder och blivande I-länder på avsevärt mycket kortare tid är antagligen svårt.
Sverige är redan på god väg i omställningen men det ser helt annorlunda ut globalt. Produktionskapaciteten för rena elbilar kommer inte vara tillräckligt hög för att vi ska hinna ersätta varje fossilbil med en ny elbil på tillräckligt kort tid. Det skulle även kräva sådana oerhörda mängder av naturresurser att det är hål i huvudet att ens försöka. Alternativen är att antingen börja förbjuda bilåkande eller dela bättre på de bilar vi har.
Det blir ju intressant när de 21 åren börjar, för det kommer inte finnas 23456 bensinmackar med "full" bensin/diesel setup fram tills år 21, den branschen kommer ju förstås se trenden fortare än det, ifall det hypotetiska beslutet kom skulle det nog vara knepigt att äga fossil-bil redan efter 10 år, varpå det skulle förstärka övergången ännu mer.
Nån automatmack per stad kommer det ju bli för att driva runt fossilerna som aldrig försvinner.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: The Great Disruption

Inlägg av LarsL »

Mackar kommer nog försvinna. Det blir ju ganska dyrt att ha igång en hel mack för några få entusiaster med en raggarbil eller som jag en traktor och en grävare (vilka kanske blir elektriska men troligen inte). Jag tror att man kommer köpa bränslet i dunkar eller fat ungefär som jag gör redan nu med Traktorn och grävaren, faktiskt… även om jag fyller dem själva på en mack.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: The Great Disruption

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Mackar kommer nog försvinna. Det blir ju ganska dyrt att ha igång en hel mack för några få entusiaster med en raggarbil eller som jag en traktor och en grävare (vilka kanske blir elektriska men troligen inte). Jag tror att man kommer köpa bränslet i dunkar eller fat ungefär som jag gör redan nu med Traktorn och grävaren, faktiskt… även om jag fyller dem själva på en mack.
Äh. Antalet veteran och entusiastbilar med ICE kommer inte bli mindre i framtiden. Det är fossildrivna bruksbilar som kommer försvinna.
Men en automatstation kommer ju räcka långt.
Vilket år menar du att det skulle vara ett fåtal raggarbilar och nån traktor som behöver bensin?
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: The Great Disruption

Inlägg av Johlei »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Mackar kommer nog försvinna. Det blir ju ganska dyrt att ha igång en hel mack för några få entusiaster med en raggarbil eller som jag en traktor och en grävare (vilka kanske blir elektriska men troligen inte). Jag tror att man kommer köpa bränslet i dunkar eller fat ungefär som jag gör redan nu med Traktorn och grävaren, faktiskt… även om jag fyller dem själva på en mack.
Äh. Antalet veteran och entusiastbilar med ICE kommer inte bli mindre i framtiden. Det är fossildrivna bruksbilar som kommer försvinna.
Men en automatstation kommer ju räcka långt.
Vilket år menar du att det skulle vara ett fåtal raggarbilar och nån traktor som behöver bensin?
Klart det kommer bli färre i framtiden. Till slut kommer inte ICE-bilar tillverkas längre och därefter kommer de förr eller senare allihopa ha rostat sönder eller skrotats.

Hur lång tid det tar? Ingen aning. Finns tex säkert massor med hästkärror kvar hos entusiaster runtom i världen trots att vi närmar oss 100 år sedan den disruptionen. Men om man tittar på hur många km som körs med ICE vs BEV om tex 20 år kan vi nog tydligt se att en S-kurva påbörjades runt 2020.

Vi kanske är mycket nära peak ICE-personbilar år 2021 för att därefter successivt minska det absoluta antalet ICE-personbilar i världen.

Med linjärt tänkande kan det kännas rimligare att antalet ICE-bilar i omlopp kanske närmar sig en platå och ligger kvar där sedan. Men hela poängen med videon som refereras av TS är att verkligheten sällan är linjär när man ser tillbaka på den.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: The Great Disruption

Inlägg av Fredrik j »

Peak-ICE är definitivt nära men antalet entusiastbilar som drivs på bensin kommer sannolikt inte bli färre imorgon. Dom klassiska bilarna kommer bevaras.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: The Great Disruption

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev:
Peak-ICE är definitivt nära men antalet entusiastbilar som drivs på bensin kommer sannolikt inte bli färre imorgon. Dom klassiska bilarna kommer bevaras.
Det får vi hoppas, de är ett viktigt kulturarv. :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: The Great Disruption

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Mackar kommer nog försvinna. Det blir ju ganska dyrt att ha igång en hel mack för några få entusiaster med en raggarbil eller som jag en traktor och en grävare (vilka kanske blir elektriska men troligen inte). Jag tror att man kommer köpa bränslet i dunkar eller fat ungefär som jag gör redan nu med Traktorn och grävaren, faktiskt… även om jag fyller dem själva på en mack.
Äh. Antalet veteran och entusiastbilar med ICE kommer inte bli mindre i framtiden. Det är fossildrivna bruksbilar som kommer försvinna.
Men en automatstation kommer ju räcka långt.
Vilket år menar du att det skulle vara ett fåtal raggarbilar och nån traktor som behöver bensin?
Jag menar att det redan idag bara finns ett fåtal raggarbilar och veteranbilar, så få att det nog inte skulle kunna försörja en tankstation i varje samhälle. Ja, det är ju knappt att stationerna klarar sig i dag när ”alla” kör med fossilbilar.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: The Great Disruption

Inlägg av SwedishAdvocate »

LarsL skrev:
.../ Ja, det är ju knappt att stationerna klarar sig i dag när ”alla” kör med fossilbilar.
En del av oss har bilar som går att tanka med metangas från biologiskt avfall – så kallad "biogas". Och i alla fall jag gör nästan vad som helst för att inte bränna en droppe bensin i onödan.

Tyvärr måste det dock igenom en viss mängd bensin med viss regelbundenhet annars kan det bli beläggningar i bensinledningarna. I praktiken handlar det om typ en fullgasacceleration på tvåans växel med vissa intervaller. Och ifall det nu till äventyrs skulle uppstå någon slags beläggning så är det inte svårare att reda ut än att hälla någon slags tillsats i tanken...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: The Great Disruption

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Mackar kommer nog försvinna. Det blir ju ganska dyrt att ha igång en hel mack för några få entusiaster med en raggarbil eller som jag en traktor och en grävare (vilka kanske blir elektriska men troligen inte). Jag tror att man kommer köpa bränslet i dunkar eller fat ungefär som jag gör redan nu med Traktorn och grävaren, faktiskt… även om jag fyller dem själva på en mack.
Äh. Antalet veteran och entusiastbilar med ICE kommer inte bli mindre i framtiden. Det är fossildrivna bruksbilar som kommer försvinna.
Men en automatstation kommer ju räcka långt.
Vilket år menar du att det skulle vara ett fåtal raggarbilar och nån traktor som behöver bensin?
Jag menar att det redan idag bara finns ett fåtal raggarbilar och veteranbilar, så få att det nog inte skulle kunna försörja en tankstation i varje samhälle. Ja, det är ju knappt att stationerna klarar sig i dag när ”alla” kör med fossilbilar.
Vad menar du med att automatstationerna knappt klarar sig?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: The Great Disruption

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Något jag tror kommer påverkas däremot är transporter. Här försvinner ju ägande behovet helt. Jag struntar ju fullständigt i hur mina paket eller varor skickas. Om de körs av en lastbil med en förare eller en robot utan spelar ju ingen som helst roll för mig. Ser bara fördelarna här med robotbilar, tex att kunna få leveranser hem på kvällen eftersom ingen människa behöver betalt för att jobba natt.
Transporter är en viktig punkt tror jag. De kanske kan (delvis) ersättas av andra distributionssätt. Hur korkat och ineffektivt det är idag ser jag varje gång jag beställer nånting till mitt företag. Varorna körs ju ut i det fallet, de hämtas alltså inte på Ica så som när man får ett paket som privatperson. Och då är det allra oftast så att det kommer en fullvuxen lastbil, mer eller mindre helt tom, hem till mig. Fullkomligt galet på alla sätt. Ibland ringer ju chauffören och frågar om nån är hemma, och då kan man passa på och träffas någon annanstans, dvs jag tar min bil in till stan och möter upp lastbilen. Bara för att slippa en massa onödiga utsläpp och så.
Jag vet inte hur vanligt det är att tomma lastbilar kör omkring med små paket. Men jag tror att det är ett område med stor förbättringspotential.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: The Great Disruption

Inlägg av Jerker »

Robotaxi kommer aldrig att bli ett alternativ för landsbygden. Det är helt och hållet en [stor]stadsgrej. Att bo på landet och tvingas använda robotaxi skulle vara som att idag tvingas använda färdtjänst. Man måste boka långt i förväg och man riskerar att bli ihopföst med andra som delvis har samma resväg och man får väntetider i form av att samordningen tvingar en att åka för tidigt och hämtas för sent. Det är något som man tvingas acceptera som pensionär som inte kan köra bil men å andra sidan inte heller har råd med vanlig taxi. Men det kommer inte människor mitt i livet att acceptera.

Flera har pekat på olika orimligheterna i robotaxikonceptet men en som jag inte har sett nämnas är hur man ska lösa att det är en stor puckel i bilanvändandet på morgon och eftermiddag, alltså rusningstrafiken. Då behövs en massa robotaxis samtidigt som sen kommer att stå oanvända resten av dygnet. Som med privatbilismen idag, alltså! Hur löser man det om man nu vill få ned det totala antalet bilar? Om man ska få folk att acceptera att inte ha sin egen bil så måste tillgängligheten vara tillräckligt stor för att väntetider inte blir för långa. Det kommer att kräva att flottan har en viss överkapacitet, förmodligen ganska stor.

Diskussionen om detta påminner faktiskt en hel del om nödvändigheten av att ha en elbil med dragkrok och kanske t.o.m ha en egen släpkärra.

En annan sak som berördes i tråden: Konstgjord mjölk och kött. Det fanns en tid, tror det var under 50- och 60-talens glada och aningslösa framtidsoptimism, som man på allvar trodde att matlagning i framtiden endast skulle gå ut på att öppna konservburkar. Det fanns t.o.m. de som förutspådde att vi bara skulle äta näringspiller. Därför byggdes under den här perioden t.o.m. många hyreshus med allt för små kök som inte alls var anpassade för att man skulle kunna sköta en normal matlagning där. Det blev visst inget av det. Konserver finns, men de är bara en komponent i matlagningen, delvis idag ersatta av frysvaror.

Det finns så många andra värden att ta hänsyn till när det kommer till mat, och jag tror att artificiella matprodukter kommer att få det väldigt tufft att nå acceptans bland folk i gemen.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: The Great Disruption

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Robotaxi kommer aldrig att bli ett alternativ för landsbygden. Det är helt och hållet en [stor]stadsgrej. Att bo på landet och tvingas använda robotaxi skulle vara som att idag tvingas använda färdtjänst. Man måste boka långt i förväg och man riskerar att bli ihopföst med andra som delvis har samma resväg och man får väntetider i form av att samordningen tvingar en att åka för tidigt och hämtas för sent. Det är något som man tvingas acceptera som pensionär som inte kan köra bil men å andra sidan inte heller har råd med vanlig taxi. Men det kommer inte människor mitt i livet att acceptera.

Flera har pekat på olika orimligheterna i robotaxikonceptet men en som jag inte har sett nämnas är hur man ska lösa att det är en stor puckel i bilanvändandet på morgon och eftermiddag, alltså rusningstrafiken. Då behövs en massa robotaxis samtidigt som sen kommer att stå oanvända resten av dygnet. Som med privatbilismen idag, alltså! Hur löser man det om man nu vill få ned det totala antalet bilar? Om man ska få folk att acceptera att inte ha sin egen bil så måste tillgängligheten vara tillräckligt stor för att väntetider inte blir för långa. Det kommer att kräva att flottan har en viss överkapacitet, förmodligen ganska stor.

Diskussionen om detta påminner faktiskt en hel del om nödvändigheten av att ha en elbil med dragkrok och kanske t.o.m ha en egen släpkärra.

En annan sak som berördes i tråden: Konstgjord mjölk och kött. Det fanns en tid, tror det var under 50- och 60-talens glada och aningslösa framtidsoptimism, som man på allvar trodde att matlagning i framtiden endast skulle gå ut på att öppna konservburkar. Det fanns t.o.m. de som förutspådde att vi bara skulle äta näringspiller. Därför byggdes under den här perioden t.o.m. många hyreshus med allt för små kök som inte alls var anpassade för att man skulle kunna sköta en normal matlagning där. Det blev visst inget av det. Konserver finns, men de är bara en komponent i matlagningen, delvis idag ersatta av frysvaror.

Det finns så många andra värden att ta hänsyn till när det kommer till mat, och jag tror att artificiella matprodukter kommer att få det väldigt tufft att nå acceptans bland folk i gemen.
Delar din analys. Jag tror robottaxis kommer användas som ersättning för en tredje bil eller eventuellt andrabilen i hushållet. Robottaxis kommer köra runt på folks ungar till skola och fotbollsträning.

Att samhällsplanerare har en orealistisk bild av framtiden återkommer ju hela tiden. Den epok vi just nu är i kommer kännetecknas av att man trodde det inte skulle behövas parkeringsplatser vid bostäder. Det kommer bli krångligt att rätta till senare.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: The Great Disruption

Inlägg av Jerka »

Robottaxibilar tror jag kan ersätta eller komplettera följande:
  • Taxi (duh)
  • Bussar med lägre turtäthet, t.ex. de som går kvällar, helger och lite längre bort från stan
  • Bilpooler
  • Andrabilar för folk i villaområden nära städer
  • Bilar för folk i närförorter eller städer som inte behöver ta bilen till jobbet
Jag tror däremot inte de är någon bra lösning för folk på landsbygden, de behöver bil alldeles för ofta. Har man intressen som jakt, båtliv, motocross, ridsport, husvagn osv går robottaxin också bort, och de flesta barnfamiljer lär också vilja ha kvar åtminstone en egen bil. I andra änden av skalan är den heller inget vidare bra transportmedel för att köra folk fram och tillbaka till jobbet i större städer (till det krävs tunnelbana).
Skriv svar