The Great Disruption

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3295
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: The Great Disruption

Inlägg av Maw »

[JM] skrev:
Maw skrev:
Jag kan inte se att människor skulle göra det. Jag skulle inte det och jag gissar att de flesta här inte heller kan tänka sig att minska drastiskt på sitt bilåkande eller dela bil med ett stort antal andra främmande människor.

I ett land som Kina skulle man förstås kunna tvinga människor att minska sitt bilåkande eller dela bil genom avgifter eller förbud men även där skulle det inte vara helt enkelt. En stor del av världens befolkning lever i demokratier och jag har svårt att förstå att folkviljan skulle gå med på en så stor inskränkning i den personliga friheten som minskat eller delat bilåkande innebär.
Begreppet komunaltransport är inte bekant?
Du vet buss, tåg, spårvagn osv
Kollektivtrafiken tror jag inte kommer öka, snarare tvärt om, åtminstone som andel av persontransporterna. Speciellt om bilar blir självkörande och den enda fördelen för individen med kollektivtrafik försvinner.

Om inte annat så tror jag Corona har fått folk att tänka om när det gäller kollektivtrafik. ;)

Edit:
Sorry, du menar att folk redan nu åker ihop.. jo, det är sant men jag tror risken för obehagliga överraskningar är ännu större än för kollektivtrafik när en självkörande bil som folk åkt runt i obevakade dyker upp till din familj när du ska åka till släktkalaset.. :)

Edit 2:
Om den nu ens dyker upp, det kan ju börja snöa.. :roll:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: The Great Disruption

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Jag tror inte ett dyft på robotaxis. Om folk hade velat åka taxi istället för att ha egen bil så hade de kunnat göra det redan idag. Visst, en robotaxi kommer kanske bli billigare än en taxi med mänsklig förare. Men för många skulle det troligen redan idag vara mer prisvärt att ta en taxi jämfört med att ha en egen bil stående hemma. Ändå så gör man inte det. Inte i Europa. Den egna bilen betyder frihet och oberoende. Dessutom kan jag göra vad jag vill med den, jag kan köra omkring med skitiga hundar som lämnar en massa hårtossar överallt. Jag kan köra skräp till tippen i bilen när det passar mig. Jag kan äta i bilen, grisa ner bäst jag vill. Och så kan jag städa den sen när jag har tid. Eller så gör jag inte det. Det är min bil.
En bil är så mycket mer än ett sätt att ta sig från A till B. Kanske inte för alla, men för många. Det är säkert sant att robotaxis kommer fungera i stora städer (i USA) där det redan idag finns en massa taxibilar överallt. Helt klart. Men man kan inte översätta detta till att privatägda bilar inte kommer behövas i framtiden. Världen är större än så.
Nej, för min del där jag bor ute på landet 3 mil från någon stad så tror jag inte alls på RoboTaxi som något jag behöver eller kommer utnyttja. Dels på grund av orsaker du nämner om att äga sin bil och kunna grisa ner den eller bara ha sina saker i den hela tiden. Men också på grund av att det verkar bli relativt dyrt om jag tar de siffror som Tesla presenterat och jämför med om jag kör min egna bil. De verkar helt klart prisa in sig emot taxi och bli billigare än det för användaren. Så jättebra lösning för dem som brukar åka taxi ofta. Och ja, bra affär för Tesla om de kan ersätta Taxi så klart.

Något jag tror kommer påverkas däremot är transporter. Här försvinner ju ägande behovet helt. Jag struntar ju fullständigt i hur mina paket eller varor skickas. Om de körs av en lastbil med en förare eller en robot utan spelar ju ingen som helst roll för mig. Ser bara fördelarna här med robotbilar, tex att kunna få leveranser hem på kvällen eftersom ingen människa behöver betalt för att jobba natt.
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: The Great Disruption

Inlägg av Fredrik j »

IcePic skrev:
Jordad skrev:
dbar skrev:
Vi har en fordonsskatts på drygt 7 miljoner bilar.
Det registreras ca 350 000 nya bilar om året
Vi skrotar eller exporterar ca 280 000 bilar om året.
Om vi endast tillät nyförsäljning och import av El-bilar idag. Skulle det ta 21 år dör hela flottan att bytas ut.
Jag är helt säker på att marknaden kommer disruptas och nyförsäljningen helt domineras av El-bilar snabbare än de flesta tror.
Men med det sagt kommer det ta lång tid att byta ut hela fordonsflottan. Sen kan det absolut gå fortare än 21 år. Men det kräver att antagligen fordonsflottan minskar ganska mycket också. Så vi har betydligt färre bilar om 20 år än idag. För att sälja 7 miljoner bilar i Sverige och motsvarande i övriga I-länder och blivande I-länder på avsevärt mycket kortare tid är antagligen svårt.
Sverige är redan på god väg i omställningen men det ser helt annorlunda ut globalt. Produktionskapaciteten för rena elbilar kommer inte vara tillräckligt hög för att vi ska hinna ersätta varje fossilbil med en ny elbil på tillräckligt kort tid. Det skulle även kräva sådana oerhörda mängder av naturresurser att det är hål i huvudet att ens försöka. Alternativen är att antingen börja förbjuda bilåkande eller dela bättre på de bilar vi har.
Det blir ju intressant när de 21 åren börjar, för det kommer inte finnas 23456 bensinmackar med "full" bensin/diesel setup fram tills år 21, den branschen kommer ju förstås se trenden fortare än det, ifall det hypotetiska beslutet kom skulle det nog vara knepigt att äga fossil-bil redan efter 10 år, varpå det skulle förstärka övergången ännu mer.
Nån automatmack per stad kommer det ju bli för att driva runt fossilerna som aldrig försvinner.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: The Great Disruption

Inlägg av LarsL »

Mackar kommer nog försvinna. Det blir ju ganska dyrt att ha igång en hel mack för några få entusiaster med en raggarbil eller som jag en traktor och en grävare (vilka kanske blir elektriska men troligen inte). Jag tror att man kommer köpa bränslet i dunkar eller fat ungefär som jag gör redan nu med Traktorn och grävaren, faktiskt… även om jag fyller dem själva på en mack.
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: The Great Disruption

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Mackar kommer nog försvinna. Det blir ju ganska dyrt att ha igång en hel mack för några få entusiaster med en raggarbil eller som jag en traktor och en grävare (vilka kanske blir elektriska men troligen inte). Jag tror att man kommer köpa bränslet i dunkar eller fat ungefär som jag gör redan nu med Traktorn och grävaren, faktiskt… även om jag fyller dem själva på en mack.
Äh. Antalet veteran och entusiastbilar med ICE kommer inte bli mindre i framtiden. Det är fossildrivna bruksbilar som kommer försvinna.
Men en automatstation kommer ju räcka långt.
Vilket år menar du att det skulle vara ett fåtal raggarbilar och nån traktor som behöver bensin?
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: The Great Disruption

Inlägg av Johlei »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Mackar kommer nog försvinna. Det blir ju ganska dyrt att ha igång en hel mack för några få entusiaster med en raggarbil eller som jag en traktor och en grävare (vilka kanske blir elektriska men troligen inte). Jag tror att man kommer köpa bränslet i dunkar eller fat ungefär som jag gör redan nu med Traktorn och grävaren, faktiskt… även om jag fyller dem själva på en mack.
Äh. Antalet veteran och entusiastbilar med ICE kommer inte bli mindre i framtiden. Det är fossildrivna bruksbilar som kommer försvinna.
Men en automatstation kommer ju räcka långt.
Vilket år menar du att det skulle vara ett fåtal raggarbilar och nån traktor som behöver bensin?
Klart det kommer bli färre i framtiden. Till slut kommer inte ICE-bilar tillverkas längre och därefter kommer de förr eller senare allihopa ha rostat sönder eller skrotats.

Hur lång tid det tar? Ingen aning. Finns tex säkert massor med hästkärror kvar hos entusiaster runtom i världen trots att vi närmar oss 100 år sedan den disruptionen. Men om man tittar på hur många km som körs med ICE vs BEV om tex 20 år kan vi nog tydligt se att en S-kurva påbörjades runt 2020.

Vi kanske är mycket nära peak ICE-personbilar år 2021 för att därefter successivt minska det absoluta antalet ICE-personbilar i världen.

Med linjärt tänkande kan det kännas rimligare att antalet ICE-bilar i omlopp kanske närmar sig en platå och ligger kvar där sedan. Men hela poängen med videon som refereras av TS är att verkligheten sällan är linjär när man ser tillbaka på den.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: The Great Disruption

Inlägg av Fredrik j »

Peak-ICE är definitivt nära men antalet entusiastbilar som drivs på bensin kommer sannolikt inte bli färre imorgon. Dom klassiska bilarna kommer bevaras.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3295
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: The Great Disruption

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev:
Peak-ICE är definitivt nära men antalet entusiastbilar som drivs på bensin kommer sannolikt inte bli färre imorgon. Dom klassiska bilarna kommer bevaras.
Det får vi hoppas, de är ett viktigt kulturarv. :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: The Great Disruption

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Mackar kommer nog försvinna. Det blir ju ganska dyrt att ha igång en hel mack för några få entusiaster med en raggarbil eller som jag en traktor och en grävare (vilka kanske blir elektriska men troligen inte). Jag tror att man kommer köpa bränslet i dunkar eller fat ungefär som jag gör redan nu med Traktorn och grävaren, faktiskt… även om jag fyller dem själva på en mack.
Äh. Antalet veteran och entusiastbilar med ICE kommer inte bli mindre i framtiden. Det är fossildrivna bruksbilar som kommer försvinna.
Men en automatstation kommer ju räcka långt.
Vilket år menar du att det skulle vara ett fåtal raggarbilar och nån traktor som behöver bensin?
Jag menar att det redan idag bara finns ett fåtal raggarbilar och veteranbilar, så få att det nog inte skulle kunna försörja en tankstation i varje samhälle. Ja, det är ju knappt att stationerna klarar sig i dag när ”alla” kör med fossilbilar.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5455
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: The Great Disruption

Inlägg av SwedishAdvocate »

LarsL skrev:
.../ Ja, det är ju knappt att stationerna klarar sig i dag när ”alla” kör med fossilbilar.
En del av oss har bilar som går att tanka med metangas från biologiskt avfall – så kallad "biogas". Och i alla fall jag gör nästan vad som helst för att inte bränna en droppe bensin i onödan.

Tyvärr måste det dock igenom en viss mängd bensin med viss regelbundenhet annars kan det bli beläggningar i bensinledningarna. I praktiken handlar det om typ en fullgasacceleration på tvåans växel med vissa intervaller. Och ifall det nu till äventyrs skulle uppstå någon slags beläggning så är det inte svårare att reda ut än att hälla någon slags tillsats i tanken...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: The Great Disruption

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Mackar kommer nog försvinna. Det blir ju ganska dyrt att ha igång en hel mack för några få entusiaster med en raggarbil eller som jag en traktor och en grävare (vilka kanske blir elektriska men troligen inte). Jag tror att man kommer köpa bränslet i dunkar eller fat ungefär som jag gör redan nu med Traktorn och grävaren, faktiskt… även om jag fyller dem själva på en mack.
Äh. Antalet veteran och entusiastbilar med ICE kommer inte bli mindre i framtiden. Det är fossildrivna bruksbilar som kommer försvinna.
Men en automatstation kommer ju räcka långt.
Vilket år menar du att det skulle vara ett fåtal raggarbilar och nån traktor som behöver bensin?
Jag menar att det redan idag bara finns ett fåtal raggarbilar och veteranbilar, så få att det nog inte skulle kunna försörja en tankstation i varje samhälle. Ja, det är ju knappt att stationerna klarar sig i dag när ”alla” kör med fossilbilar.
Vad menar du med att automatstationerna knappt klarar sig?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: The Great Disruption

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Något jag tror kommer påverkas däremot är transporter. Här försvinner ju ägande behovet helt. Jag struntar ju fullständigt i hur mina paket eller varor skickas. Om de körs av en lastbil med en förare eller en robot utan spelar ju ingen som helst roll för mig. Ser bara fördelarna här med robotbilar, tex att kunna få leveranser hem på kvällen eftersom ingen människa behöver betalt för att jobba natt.
Transporter är en viktig punkt tror jag. De kanske kan (delvis) ersättas av andra distributionssätt. Hur korkat och ineffektivt det är idag ser jag varje gång jag beställer nånting till mitt företag. Varorna körs ju ut i det fallet, de hämtas alltså inte på Ica så som när man får ett paket som privatperson. Och då är det allra oftast så att det kommer en fullvuxen lastbil, mer eller mindre helt tom, hem till mig. Fullkomligt galet på alla sätt. Ibland ringer ju chauffören och frågar om nån är hemma, och då kan man passa på och träffas någon annanstans, dvs jag tar min bil in till stan och möter upp lastbilen. Bara för att slippa en massa onödiga utsläpp och så.
Jag vet inte hur vanligt det är att tomma lastbilar kör omkring med små paket. Men jag tror att det är ett område med stor förbättringspotential.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: The Great Disruption

Inlägg av Jerker »

Robotaxi kommer aldrig att bli ett alternativ för landsbygden. Det är helt och hållet en [stor]stadsgrej. Att bo på landet och tvingas använda robotaxi skulle vara som att idag tvingas använda färdtjänst. Man måste boka långt i förväg och man riskerar att bli ihopföst med andra som delvis har samma resväg och man får väntetider i form av att samordningen tvingar en att åka för tidigt och hämtas för sent. Det är något som man tvingas acceptera som pensionär som inte kan köra bil men å andra sidan inte heller har råd med vanlig taxi. Men det kommer inte människor mitt i livet att acceptera.

Flera har pekat på olika orimligheterna i robotaxikonceptet men en som jag inte har sett nämnas är hur man ska lösa att det är en stor puckel i bilanvändandet på morgon och eftermiddag, alltså rusningstrafiken. Då behövs en massa robotaxis samtidigt som sen kommer att stå oanvända resten av dygnet. Som med privatbilismen idag, alltså! Hur löser man det om man nu vill få ned det totala antalet bilar? Om man ska få folk att acceptera att inte ha sin egen bil så måste tillgängligheten vara tillräckligt stor för att väntetider inte blir för långa. Det kommer att kräva att flottan har en viss överkapacitet, förmodligen ganska stor.

Diskussionen om detta påminner faktiskt en hel del om nödvändigheten av att ha en elbil med dragkrok och kanske t.o.m ha en egen släpkärra.

En annan sak som berördes i tråden: Konstgjord mjölk och kött. Det fanns en tid, tror det var under 50- och 60-talens glada och aningslösa framtidsoptimism, som man på allvar trodde att matlagning i framtiden endast skulle gå ut på att öppna konservburkar. Det fanns t.o.m. de som förutspådde att vi bara skulle äta näringspiller. Därför byggdes under den här perioden t.o.m. många hyreshus med allt för små kök som inte alls var anpassade för att man skulle kunna sköta en normal matlagning där. Det blev visst inget av det. Konserver finns, men de är bara en komponent i matlagningen, delvis idag ersatta av frysvaror.

Det finns så många andra värden att ta hänsyn till när det kommer till mat, och jag tror att artificiella matprodukter kommer att få det väldigt tufft att nå acceptans bland folk i gemen.
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: The Great Disruption

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Robotaxi kommer aldrig att bli ett alternativ för landsbygden. Det är helt och hållet en [stor]stadsgrej. Att bo på landet och tvingas använda robotaxi skulle vara som att idag tvingas använda färdtjänst. Man måste boka långt i förväg och man riskerar att bli ihopföst med andra som delvis har samma resväg och man får väntetider i form av att samordningen tvingar en att åka för tidigt och hämtas för sent. Det är något som man tvingas acceptera som pensionär som inte kan köra bil men å andra sidan inte heller har råd med vanlig taxi. Men det kommer inte människor mitt i livet att acceptera.

Flera har pekat på olika orimligheterna i robotaxikonceptet men en som jag inte har sett nämnas är hur man ska lösa att det är en stor puckel i bilanvändandet på morgon och eftermiddag, alltså rusningstrafiken. Då behövs en massa robotaxis samtidigt som sen kommer att stå oanvända resten av dygnet. Som med privatbilismen idag, alltså! Hur löser man det om man nu vill få ned det totala antalet bilar? Om man ska få folk att acceptera att inte ha sin egen bil så måste tillgängligheten vara tillräckligt stor för att väntetider inte blir för långa. Det kommer att kräva att flottan har en viss överkapacitet, förmodligen ganska stor.

Diskussionen om detta påminner faktiskt en hel del om nödvändigheten av att ha en elbil med dragkrok och kanske t.o.m ha en egen släpkärra.

En annan sak som berördes i tråden: Konstgjord mjölk och kött. Det fanns en tid, tror det var under 50- och 60-talens glada och aningslösa framtidsoptimism, som man på allvar trodde att matlagning i framtiden endast skulle gå ut på att öppna konservburkar. Det fanns t.o.m. de som förutspådde att vi bara skulle äta näringspiller. Därför byggdes under den här perioden t.o.m. många hyreshus med allt för små kök som inte alls var anpassade för att man skulle kunna sköta en normal matlagning där. Det blev visst inget av det. Konserver finns, men de är bara en komponent i matlagningen, delvis idag ersatta av frysvaror.

Det finns så många andra värden att ta hänsyn till när det kommer till mat, och jag tror att artificiella matprodukter kommer att få det väldigt tufft att nå acceptans bland folk i gemen.
Delar din analys. Jag tror robottaxis kommer användas som ersättning för en tredje bil eller eventuellt andrabilen i hushållet. Robottaxis kommer köra runt på folks ungar till skola och fotbollsträning.

Att samhällsplanerare har en orealistisk bild av framtiden återkommer ju hela tiden. Den epok vi just nu är i kommer kännetecknas av att man trodde det inte skulle behövas parkeringsplatser vid bostäder. Det kommer bli krångligt att rätta till senare.
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: The Great Disruption

Inlägg av Jerka »

Robottaxibilar tror jag kan ersätta eller komplettera följande:
  • Taxi (duh)
  • Bussar med lägre turtäthet, t.ex. de som går kvällar, helger och lite längre bort från stan
  • Bilpooler
  • Andrabilar för folk i villaområden nära städer
  • Bilar för folk i närförorter eller städer som inte behöver ta bilen till jobbet
Jag tror däremot inte de är någon bra lösning för folk på landsbygden, de behöver bil alldeles för ofta. Har man intressen som jakt, båtliv, motocross, ridsport, husvagn osv går robottaxin också bort, och de flesta barnfamiljer lär också vilja ha kvar åtminstone en egen bil. I andra änden av skalan är den heller inget vidare bra transportmedel för att köra folk fram och tillbaka till jobbet i större städer (till det krävs tunnelbana).
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: The Great Disruption

Inlägg av tesla newbie »

Håller med att robotaxis inte kommer ersätta privatbilar i någon större utsträckning. I storstäder så klarar sig ärligt talat de flesta utan bil redan. I Stockholm kan man ta sig överallt med kollektivtrafik. Att man ändå väljer att ha bil är ju för att det är snabbt, bekvämt och att bilen alltid går i tid :-).
Samt, som tidigare har nämnts i tråden, att man vill kunna köra runt med golfklubbor, barnvagnar, tvättmaskiner m.m. Tror robotaxis framförallt kommer användas av dem som redan idag inte har någon bil, alltså som ett bättre(?) alternativ till kollektivtrafik. I Sverige så ser jag ganska lite potential utanför storstäderna, eftersom vi bor i ett glesbefolkat land. Har svårt att tro att det kommer löna sig för företag att ha robotaxi på landsbygden i Sverige.
Argumentet att en bil är oanvänd x% av tiden tycker jag är ganska irrelevant. Att man äger sin egen bil är ju just för att man vill ha tillgång till den precis när man behöver. Vissa kommer säkert vilja hyra ut sin bil som robotaxi om möjligheten ges. Precis som vissa idag hyr ut sitt hus på AirBnb. Men långt ifrån alla.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: The Great Disruption

Inlägg av fth »

LarsL skrev:
Jag menar att det redan idag bara finns ett fåtal raggarbilar och veteranbilar, så få att det nog inte skulle kunna försörja en tankstation i varje samhälle. Ja, det är ju knappt att stationerna klarar sig i dag när ”alla” kör med fossilbilar.
Det är ju inte heller bara stationerna som måste finnas, hela kedjan från oljekälla, via tankfartyg, raffinaderier, depåer, tankbilar etc måste ju finnas och vara lönsam för att bränslet skall nå fram till dom sista bilarna.

När brytpunkten för lönsamhet passeras så är jag övertygad om att hela fossil-kedjan faller ihop som ett korthus, det finns inte en chans att upprätthålla hela den här infrastrukturen för att några entusiaster skall kunna brumma runt några mil om året för nöjes skull.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: The Great Disruption

Inlägg av [JM] »

Jerker skrev:
...klipp...
Det finns så många andra värden att ta hänsyn till när det kommer till mat, och jag tror att artificiella matprodukter kommer att få det väldigt tufft att nå acceptans bland folk i gemen.
Folk äter mer och mer färdiglagad mat.
Köttbullar, pyttipanna, kycklingnuggets, korv osv.
All denna halvfärdiga mat som finns i frysdiskarna kommer lätt kunna bestå av artificiella proteiner.
Utan att du märker det.

Haloumi, fetaost, hårdost, mjölk, yoghurt etc saknar texturen osv som en köttbit har och om du inte visuellt eller smakmässigt kan se skillnad men det är avsevärt billigare så kommer det att ta över.

Kvar är egentligen bara oprocessade proteiner.
Typ köttbit, kycklingfilé osv. Dessa tar upp en ganska liten del av mataffären om du tänker efter.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3295
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: The Great Disruption

Inlägg av Maw »

[JM] skrev:
Jerker skrev:
...klipp...
Det finns så många andra värden att ta hänsyn till när det kommer till mat, och jag tror att artificiella matprodukter kommer att få det väldigt tufft att nå acceptans bland folk i gemen.
Folk äter mer och mer färdiglagad mat.
Köttbullar, pyttipanna, kycklingnuggets, korv osv.
All denna halvfärdiga mat som finns i frysdiskarna kommer lätt kunna bestå av artificiella proteiner.
Utan att du märker det.

Haloumi, fetaost, hårdost, mjölk, yoghurt etc saknar texturen osv som en köttbit har och om du inte visuellt eller smakmässigt kan se skillnad men det är avsevärt billigare så kommer det att ta över.

Kvar är egentligen bara oprocessade proteiner.
Typ köttbit, kycklingfilé osv. Dessa tar upp en ganska liten del av mataffären om du tänker efter.
Ska alla grönsaker också framställas syntetiskt? Varför är det just djur som inte ska få finnas?
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: The Great Disruption

Inlägg av Jerka »

Det härmed att hyra ut sin egen bil tror jag inte på. Robottaxibilar kommer med all säkerhet skötas av företag med anställda som servar bilarna, tvättar dem in- och utvändigt, köper in dem med mängdrabatt osv. Som det är med de flesta bilpooler idag. Kanske står biltillverkarna själva bakom robottaxiföretagen.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: The Great Disruption

Inlägg av fth »

Maw skrev:
Ska alla grönsaker också framställas syntetiskt? Varför är det just djur som inte ska få finnas?
Det är en enorm skillnad i resursanvändning mellan grönsaks- och köttbaserad mat, men det antar jag att du vet?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: The Great Disruption

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
LarsL skrev:
Jag menar att det redan idag bara finns ett fåtal raggarbilar och veteranbilar, så få att det nog inte skulle kunna försörja en tankstation i varje samhälle. Ja, det är ju knappt att stationerna klarar sig i dag när ”alla” kör med fossilbilar.
Det är ju inte heller bara stationerna som måste finnas, hela kedjan från oljekälla, via tankfartyg, raffinaderier, depåer, tankbilar etc måste ju finnas och vara lönsam för att bränslet skall nå fram till dom sista bilarna.

När brytpunkten för lönsamhet passeras så är jag övertygad om att hela fossil-kedjan faller ihop som ett korthus, det finns inte en chans att upprätthålla hela den här infrastrukturen för att några entusiaster skall kunna brumma runt några mil om året för nöjes skull.

/fth
När vi i framtiden inte längre använder fossila bränslen för bruksbilar kommer ju behovet/efterfrågan naturligtvis bli betydligt mindre. Alla oljekällor, raffinaderier, depåer, tankbilar etc kommer ju inte finnas kvar när efterfrågan på samma volymer försvinner.
Men att det skulle bli svårt att hitta någon som vill sälja bensin till entusiastbilar i framtiden är ju bara fånigt. Så länge det finns en efterfrågan kommer det finnas en marknad.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3295
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: The Great Disruption

Inlägg av Maw »

fth skrev:
Maw skrev:
Ska alla grönsaker också framställas syntetiskt? Varför är det just djur som inte ska få finnas?
Det är en enorm skillnad i resursanvändning mellan grönsaks- och köttbaserad mat, men det antar jag att du vet?

/fth
Jag är uppvuxen på en mjölkgård och mina föräldrar har fortfarande jordbruk som jag hjälper till med så jag har bra koll på resursanvändning vid både växtodling och animalieproduktion. :)

Resursåtgången beror helt på förutsättningarna och vilka resurser vi pratar om. T ex går det inte att bedriva växtodling på de steniga naturbetesmarker i Kronoberg som mina föräldrar har djuren på.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: The Great Disruption

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
När vi i framtiden inte längre använder fossila bränslen för bruksbilar kommer ju behovet/efterfrågan naturligtvis bli betydligt mindre. Alla oljekällor, raffinaderier, depåer, tankbilar etc kommer ju inte finnas kvar när efterfrågan på samma volymer försvinner.
Men att det skulle bli svårt att hitta någon som vill sälja bensin till entusiastbilar i framtiden är ju bara fånigt. Så länge det finns en efterfrågan kommer det finnas en marknad.
Skillnaden med den här marknaden är att det krävs en mycket stor volym för att det öht skall vara lönsamt att driva runt hela kedjan. Det är ju inte en vara som blir mer och mer exklusiv i takt med att produktionen minskar. Det är en vara som helt enkelt inte kommer att kunna produceras, oavsett om någon är beredd att betala ganska stora belopp för den.

Jag har mycket svårt att tro att det finns många bilentusiaster som är beredda att betala tusentals/tiotusentals kronor per liter, vilket borde bli konsekvensen om fossila bränslen inte längre är en volymprodukt.

Det här är ju inte en produkt som man på något enkelt sätt kan fortsätta producera "hantverksmässigt", det är ju inte så praktiskt att driva ett raffinaderi i garaget precis.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: The Great Disruption

Inlägg av Jerker »

[JM] skrev:
Jerker skrev:
...klipp...
Det finns så många andra värden att ta hänsyn till när det kommer till mat, och jag tror att artificiella matprodukter kommer att få det väldigt tufft att nå acceptans bland folk i gemen.
Folk äter mer och mer färdiglagad mat.
Köttbullar, pyttipanna, kycklingnuggets, korv osv.
All denna halvfärdiga mat som finns i frysdiskarna kommer lätt kunna bestå av artificiella proteiner.
Utan att du märker det.

Haloumi, fetaost, hårdost, mjölk, yoghurt etc saknar texturen osv som en köttbit har och om du inte visuellt eller smakmässigt kan se skillnad men det är avsevärt billigare så kommer det att ta över.

Kvar är egentligen bara oprocessade proteiner.
Typ köttbit, kycklingfilé osv. Dessa tar upp en ganska liten del av mataffären om du tänker efter.
Ja, det går två trender åt rakt motsatt håll. Dels de som äter färdigmat, dels de som blir alltmer medvetna om kvaliteten i livsmedlen. Själv tillhör jag den grupp som undviker processade livsmedel och lagar i princip allt från grunden. Därför är de flesta livsmedelsprodukter i en vanlig butik helt ointressanta för mig. I mitt sortiment är kött, ägg, ost, grädde, smör osv. dominerande produkter. Men dessutom köper jag en hel del av dessa direkt från producenterna.
Skriv svar