The Great Disruption

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: The Great Disruption

Inlägg av themax »

[quote="[JM]" … Enkom som följd av att sysntetiska proteiner ersätter dagens djurhållningsindustri.[/quote]

Huvva. Jag hoppas jag hinner dö innan jag tvingas stoppa i mig ett proteinpiller, en mjölktablett och kolhydratströssel till vardags.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: The Great Disruption

Inlägg av fth »

themax skrev:
Huvva. Jag hoppas jag hinner dö innan jag tvingas stoppa i mig ett proteinpiller, en mjölktablett och kolhydratströssel till vardags.
Ja, det där är ofta ryggmärgsreflexen när den här typen av tekniker kommer på tal, den påminner om reaktionen man får från "petrol heads" när man råkar nämna att man kör elbil ;)

I likhet med elbilar är alltså tanken med många av dessa tekniker att slutprodukterna skall vara likvärdiga eller bättre än dom befintliga, det gäller både vertikalodling och syntetiska proteiner som diskuteras här i tråden.

Du kommer alltså även fortsatt kunna njuta av en bit Parmigiano-Reggiano eller Wrångebäck, en solmogen tomat eller jordgubbe etc., den enda skillnaden är att råvarorna kommer vara etiskt och hållbart framtagna.

Tekniken med syntetiska proteiner lämpar sig förstås även för ditt (skräck-) scenario, och det kommer säkert även finnas den typen av produkter, det finns ju redan idag uppenbarligen en efterfrågan av "Huel" och liknande (rätt läskiga) produkter. Jag är dock helt övertygad om att den huvudsakliga produktionen kommer att vara högkvalitativa produkter till bra pris, det är sannolikt det enda sättet att ta sig förbi förutfattade meningar om "onaturlig" mat.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: The Great Disruption

Inlägg av mati »

themax skrev:
Huvva. Jag hoppas jag hinner dö innan jag tvingas stoppa i mig ett proteinpiller, en mjölktablett och kolhydratströssel till vardags.
Nej, det är ingen framtid man ser fram emot. Om man nu inte hinner dö i tid får man väl helt enkelt i ännu större omfattning bli självförsörjande. Det kanske är enda sättet om man inte vill stoppa i sig ännu mer processad mat. Vi som bor på landet är ju lyckligt lottade med egen stor trädgård och grannar som är (månskens-)bönder. Det kommer förhoppningsvis alltid finnas småskalig livmedelsproduktion så man kan fortsätta äta riktig mat som inte har tillverkats i nån fabrik. Så länge det är tillåtet i alla fall, man vet ju aldrig vad som kommer hända.
Annars vete fan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: The Great Disruption

Inlägg av themax »

fth skrev:
themax skrev:
Huvva. Jag hoppas jag hinner dö innan jag tvingas stoppa i mig ett proteinpiller, en mjölktablett och kolhydratströssel till vardags.
Ja, det där är ofta ryggmärgsreflexen när den här typen av tekniker kommer på tal, den påminner om reaktionen man får från "petrol heads" när man råkar nämna att man kör elbil ;)

I likhet med elbilar är alltså tanken med många av dessa tekniker att slutprodukterna skall vara likvärdiga eller bättre än dom befintliga, det gäller både vertikalodling och syntetiska proteiner som diskuteras här i tråden.

Du kommer alltså även fortsatt kunna njuta av en bit Parmigiano-Reggiano eller Wrångebäck, en solmogen tomat eller jordgubbe etc., den enda skillnaden är att råvarorna kommer vara etiskt och hållbart framtagna.

Tekniken med syntetiska proteiner lämpar sig förstås även för ditt (skräck-) scenario, och det kommer säkert även finnas den typen av produkter, det finns ju redan idag uppenbarligen en efterfrågan av "Huel" och liknande (rätt läskiga) produkter. Jag är dock helt övertygad om att den huvudsakliga produktionen kommer att vara högkvalitativa produkter till bra pris, det är sannolikt det enda sättet att ta sig förbi förutfattade meningar om "onaturlig" mat.

/fth
Fram tills dess njuter jag av mina råvaror som jag i stort sett uteslutande köper från lokala småföretagare som sliter med att hålla Sveriges lantbruk levande. I det kan jag nämna bröd, ägg, mjölk, yoghurt, lax, ost och frukt och grönsaker jag inte kan köpa lokalt köper jag ekologiskt. Kött ser jag själv till att få på tallriken.

Jag hoppas fortfarande hinna dö innan jag tvingas överge den världen.

Och kul att du jämförde mig med ”petrol-head”. Det har jag aldrig benämnts tidigare men någon gång ska vara den första!
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: The Great Disruption

Inlägg av mati »

themax skrev:
Fram tills dess njuter jag av mina råvaror som jag i stort sett uteslutande köper från lokala småföretagare som sliter med att hålla Sveriges lantbruk levande. I det kan jag nämna bröd, ägg, mjölk, yoghurt, lax, ost och frukt och grönsaker jag inte kan köpa lokalt köper jag ekologiskt. Kött ser jag själv till att få på tallriken.

Jag hoppas fortfarande hinna dö innan jag tvingas överge den världen.
Samma här. Matproduktion är ett hantverk, och det är roligt att utforska vilka lokala matproducenter som finns och vad de har att sälja. Och att kunna tillaga mat från grunden med lokala råvaror som man precis vet var de kommer ifrån är ingenting jag tänker överge frivilligt. Det är både gott och nyttigt, och precis som du säger, man håller Sveriges lantbruk levande.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: The Great Disruption

Inlägg av Maw »

På sätt och vis är det ju väldigt bra om många människor vill gå över till syntetiska livsmedel istället för att fortsätta att vara beroende av naturen. De kan ju fara iväg och kolonisera Mars och/eller någon annan steril planet i något mer eller mindre närbeläget annat solsystem så blir det mer plats för oss som vill leva i samklang med naturen att fortsätta odla vår mat i ett hållbart jordbruk :)
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: The Great Disruption

Inlägg av pefreli »

Maw skrev:
På sätt och vis är det ju väldigt bra om många människor vill gå över till syntetiska livsmedel istället för att fortsätta att vara beroende av naturen. De kan ju fara iväg och kolonisera Mars och/eller någon annan steril planet i något mer eller mindre närbeläget annat solsystem så blir det mer plats för oss som vill leva i samklang med naturen att fortsätta odla vår mat i ett hållbart jordbruk :)
Vet inte om det är så många som idag VILL gå över till syntetiska livsmedel. Men ska vi föda 11-12 miljarder människor inom en snar framtid så lär det bli problem om alla ska dricka mjölk (eller äta kött) som produceras genom betande djur/kor.

Bra med alternativ tycker jag. Sen tror jag att förändringarna kan gå ganska snabbt (vilket Seba är inne på).

Mjölkkossan i all ära men vi behöver mer effektiva sätt att producera mat på i framtiden.

Sen kommer kanske viss produktion finnas kvar men då blir det antagligen mer i form av ”lyxkonsumtion”. Tror jag.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: The Great Disruption

Inlägg av MWall »

pefreli skrev:
Maw skrev:
På sätt och vis är det ju väldigt bra om många människor vill gå över till syntetiska livsmedel istället för att fortsätta att vara beroende av naturen. De kan ju fara iväg och kolonisera Mars och/eller någon annan steril planet i något mer eller mindre närbeläget annat solsystem så blir det mer plats för oss som vill leva i samklang med naturen att fortsätta odla vår mat i ett hållbart jordbruk :)
Vet inte om det är så många som idag VILL gå över till syntetiska livsmedel. Men ska vi föda 11-12 miljarder människor inom en snar framtid så lär det bli problem om alla ska dricka mjölk (eller äta kött) som produceras genom betande djur/kor.

Bra med alternativ tycker jag. Sen tror jag att förändringarna kan gå ganska snabbt (vilket Seba är inne på).

Mjölkkossan i all ära men vi behöver mer effektiva sätt att producera mat på i framtiden.

Sen kommer kanske viss produktion finnas kvar men då blir det antagligen mer i form av ”lyxkonsumtion”. Tror jag.
Att få stopp på befolkningsökningen måste vara prioriterat framöver. Betydligt enklare än alternativet.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: The Great Disruption

Inlägg av fth »

themax skrev:
Fram tills dess njuter jag av mina råvaror som jag i stort sett uteslutande köper från lokala småföretagare som sliter med att hålla Sveriges lantbruk levande. I det kan jag nämna bröd, ägg, mjölk, yoghurt, lax, ost och frukt och grönsaker jag inte kan köpa lokalt köper jag ekologiskt. Kött ser jag själv till att få på tallriken.
Problemet med detta är att det inte finns någon som helst möjlighet att hålla jordens befolkning vid liv med den typen av produktion, vi behöver lösningar som kan producera mat för 10-11 miljarder människor.

Ekologiskt och närodlat är förstås trevligt, men det är lyxartiklar som endast en försvinnande liten bråkdel av jordens befolkning har råd att unna sig.
themax skrev:
Och kul att du jämförde mig med ”petrol-head”. Det har jag aldrig benämnts tidigare men någon gång ska vara den första!
Jag benämnde inte dig "petrol head", jag anser bara att när du förutsätter att dessa nya tekniker kommer att leda till att du tvingas stoppa i dig "proteinpiller, en mjölktablett och kolhydratströssel" så gör du dig skyldig till samma feltänk som "petrol heads" gör när dom förutsätter att alla elbilar är själlösa golfvagnar, att ellastbilar bara kan frakta chips etc.

Rätt använd och introducerad kan alltså dessa tekniker innebära bättre produkter, till ett lägre pris, mer hållbart producerade, och utan de etiska problem och de stora miljö- och klimatproblem som dagens industriella jordbruk, mejeri- och köttindustri innebär.

Mejerivaror är som sagt sannolikt de syntetiska proteinernas "low hanging fruit", det bör inte finnas några oöverstigliga hinder att ta fram tekniker som kan framställa naturidentisk mjölk, dvs mjölk som inte på något sätt går att skilja från naturlig. Jag har mycket svårt att se vad det skulle finnas för argument mot detta om det kan göras effektivt, hållbart och etiskt?

Om man inte på något sätt kan avgöra om osten/yoghurten/smöret/grädden man konsumerar kommer från "riktig" eller "syntetisk" mjölk så förstår jag ärligt talat inte vad problemet skulle vara?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: The Great Disruption

Inlägg av [JM] »

MWall skrev:
pefreli skrev:
Maw skrev:
På sätt och vis är det ju väldigt bra om många människor vill gå över till syntetiska livsmedel istället för att fortsätta att vara beroende av naturen. De kan ju fara iväg och kolonisera Mars och/eller någon annan steril planet i något mer eller mindre närbeläget annat solsystem så blir det mer plats för oss som vill leva i samklang med naturen att fortsätta odla vår mat i ett hållbart jordbruk :)
Vet inte om det är så många som idag VILL gå över till syntetiska livsmedel. Men ska vi föda 11-12 miljarder människor inom en snar framtid så lär det bli problem om alla ska dricka mjölk (eller äta kött) som produceras genom betande djur/kor.

Bra med alternativ tycker jag. Sen tror jag att förändringarna kan gå ganska snabbt (vilket Seba är inne på).

Mjölkkossan i all ära men vi behöver mer effektiva sätt att producera mat på i framtiden.

Sen kommer kanske viss produktion finnas kvar men då blir det antagligen mer i form av ”lyxkonsumtion”. Tror jag.
Att få stopp på befolkningsökningen måste vara prioriterat framöver. Betydligt enklare än alternativet.
När det finns mat och tillvaron är stabil så sjunker reproduktionstalen väldigt snabbt.
Se på Sverige där det före andra världskriget var vanligt med många barn. De som föddes efter kriget när vi hade välstånd så minskade det snabbt till ca 2 barn per famlij.

Dvs en bättre levnadsstandard som som konsekvens av gratis energi och billigare proteiner åt alla medför en minskande befolkning.

Titta här tex:


Jag är benägen att hålla med fth ovan.
Jag har noterat att en del av motargumenten som lyfts fram här, gällande detta tema, påminner om fossilbilisternas argument mot elbilar. Oftast grundade i oro för framtiden istället för att informera sig om hur det ligger till.

Med det sagt så är naturligtvis alla berättigade till att ha olika/sina åsikter och få ventilera/framföra dessa.
Hittils har vi ju haft en sansad debatt här till skillnad från kärnkraftstråden :D
Cheers
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: The Great Disruption

Inlägg av fth »

[JM] skrev:
MWall skrev:
Att få stopp på befolkningsökningen måste vara prioriterat framöver. Betydligt enklare än alternativet.
När det finns mat och tillvaron är stabil så sjunker reproduktionstalen väldigt snabbt.
Exakt, orsakssambandet är alltså det omvända, vi får inte ökat välstånd genom att begränsa barnafödande, vi stoppar befolkningsökningen genom att öka välståndet.

Det är också allt annat än enkelt att stoppa befolkningsökningen med andra medel, det har ju som bekant försökts på olika sätt genom historien, t.ex. i Kina med sin "one-child policy", det är inte något som jag tror många skulle vilja se igen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: The Great Disruption

Inlägg av bjelkeman »

Hans Rosling om befolkningsökning.

Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: The Great Disruption

Inlägg av pefreli »

[JM] skrev:
MWall skrev:
pefreli skrev:
Maw skrev:
På sätt och vis är det ju väldigt bra om många människor vill gå över till syntetiska livsmedel istället för att fortsätta att vara beroende av naturen. De kan ju fara iväg och kolonisera Mars och/eller någon annan steril planet i något mer eller mindre närbeläget annat solsystem så blir det mer plats för oss som vill leva i samklang med naturen att fortsätta odla vår mat i ett hållbart jordbruk :)
Vet inte om det är så många som idag VILL gå över till syntetiska livsmedel. Men ska vi föda 11-12 miljarder människor inom en snar framtid så lär det bli problem om alla ska dricka mjölk (eller äta kött) som produceras genom betande djur/kor.

Bra med alternativ tycker jag. Sen tror jag att förändringarna kan gå ganska snabbt (vilket Seba är inne på).

Mjölkkossan i all ära men vi behöver mer effektiva sätt att producera mat på i framtiden.

Sen kommer kanske viss produktion finnas kvar men då blir det antagligen mer i form av ”lyxkonsumtion”. Tror jag.
Att få stopp på befolkningsökningen måste vara prioriterat framöver. Betydligt enklare än alternativet.
När det finns mat och tillvaron är stabil så sjunker reproduktionstalen väldigt snabbt.
Se på Sverige där det före andra världskriget var vanligt med många barn. De som föddes efter kriget när vi hade välstånd så minskade det snabbt till ca 2 barn per famlij.

Dvs en bättre levnadsstandard som som konsekvens av gratis energi och billigare proteiner åt alla medför en minskande befolkning.

Titta här tex:


Jag är benägen att hålla med fth ovan.
Jag har noterat att en del av motargumenten som lyfts fram här, gällande detta tema, påminner om fossilbilisternas argument mot elbilar. Oftast grundade i oro för framtiden istället för att informera sig om hur det ligger till.

Med det sagt så är naturligtvis alla berättigade till att ha olika/sina åsikter och få ventilera/framföra dessa.
Hittils har vi ju haft en sansad debatt här till skillnad från kärnkraftstråden :D
Cheers
Intressant länk!

Nästan värt en egen tråd. :)

En utveckling av Roslings klassiska framförande i Davos. Men med twisten att befolkningsökningen avtar betydligt tidigare än vid 11-12 miljarder.

Vem vet, vi kanske kan fortsätta dricka mjölk som produceras från kor?

Men det sätter väl den tekniska utvecklingen och disruptionen stopp för. :lol:
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

The Great Disruption

Inlägg av themax »

fth skrev:
Om man inte på något sätt kan avgöra om osten/yoghurten/smöret/grädden man konsumerar kommer från "riktig" eller "syntetisk" mjölk så förstår jag ärligt talat inte vad problemet skulle vara?

/fth
Det är möjligt att det någon gång i framtiden finns en marknad som slår ut naturlig matproduktion för syntetiska sådana. Och då säger jag det igen; jag hoppas jag slipper uppleva det. Uppvuxen med matproduktion ”runt knuten” så skulle det för mig personligen vara en stor förlust om allt jordbruk försvann och ersattes med växthus med syntetiska produkter i städerna.
Senast redigerad av themax, redigerad totalt 1 gånger.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: The Great Disruption

Inlägg av themax »

fth skrev:
Exakt, orsakssambandet är alltså det omvända, vi får inte ökat välstånd genom att begränsa barnafödande, vi stoppar befolkningsökningen genom att öka välståndet.

/fth
Här är jag helt överens med dig! :-D
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: The Great Disruption

Inlägg av fth »

themax skrev:
fth skrev:
Om man inte på något sätt kan avgöra om osten/yoghurten/smöret/grädden man konsumerar kommer från "riktig" eller "syntetisk" mjölk så förstår jag ärligt talat inte vad problemet skulle vara?

/fth
Det är möjligt att det någon gång i framtiden finns en marknad som slår ut naturlig matproduktion för syntetiska sådana. Och då säger jag det igen; jag hoppas jag slipper uppleva det.
Och då frågar jag igen, om du inte på något sätt (smak, lukt, konsistens, hållbarhet etc) kan skilja den naturliga från den syntetiska, vad är det som gör att du absolut inte vill uppleva det?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: The Great Disruption

Inlägg av themax »

fth skrev:
themax skrev:
fth skrev:
Om man inte på något sätt kan avgöra om osten/yoghurten/smöret/grädden man konsumerar kommer från "riktig" eller "syntetisk" mjölk så förstår jag ärligt talat inte vad problemet skulle vara?

/fth
Det är möjligt att det någon gång i framtiden finns en marknad som slår ut naturlig matproduktion för syntetiska sådana. Och då säger jag det igen; jag hoppas jag slipper uppleva det.
Och då frågar jag igen, om du inte på något sätt (smak, lukt, konsistens, hållbarhet etc) kan skilja den naturliga från den syntetiska, vad är det som gör att du absolut inte vill uppleva det?

/fth
Jag gjorde tillägg i mitt svar ovan men du var för snabb … Det är av känslomässiga skäl - jag brinner för den lokala matproduktionen och för ett öppet landskap. Finns ingen utkomst för människor i den industrin så återgår så småningom allt utom städerna till skog.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: The Great Disruption

Inlägg av fth »

themax skrev:
Jag gjorde tillägg i mitt svar ovan men du var för snabb … Det är av känslomässiga skäl - jag brinner för den lokala matproduktionen och för ett öppet landskap. Finns ingen utkomst för människor i den industrin så återgår så småningom allt utom städerna till skog.
Ok, då förstår jag, det är så att säga aspekter "utanför" produkterna själva du brinner för, och jag håller helt med dig, mil efter mil med barrskog är ju oerhört deprimerande om det är det enda som finns.

Det finns ju förstås lösningar även på detta om vi är beredda att betala för det, delar av de öppna landskapen idag är ju t.ex. resultat av EU-bidrag öronmärkta för just det.

Det är ju inget som hindrar att vi har jordbruk och boskap just för det syftet, och det kommer sannolikt också alltid finnas avsättning för "riktig" mat.

Den här utvecklingen behöver alltså inte leda till att vi bara har fabriker och skog, det kan tom vara så att möjligheterna att bedriva kretsloppsanpassat jordbruk och boskapshållning blir bättre när basbehovet uppfylls av syntetiska produkter.

Jag tror iaf själv inte att lösningen för att bibehålla öppna landskap är att fortsätta med etiskt tveksamma, ineffektiva, och miljö-/klimatförstörande processer, det får vi lösa på annat sätt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: The Great Disruption

Inlägg av MWall »

[JM] skrev:
När det finns mat och tillvaron är stabil så sjunker reproduktionstalen väldigt snabbt.
Se på Sverige där det före andra världskriget var vanligt med många barn. De som föddes efter kriget när vi hade välstånd så minskade det snabbt till ca 2 barn per famlij.
Nu sparkar du in en öppen dörr. Jag svarade på ett påstående om att vi behöver föda 11-12 miljarder människor på jorden. Då tyckte jag det kändes som en bättre lösning att hålla nere befolkningstillväxten.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: The Great Disruption

Inlägg av mati »

MWall skrev:
[JM] skrev:
När det finns mat och tillvaron är stabil så sjunker reproduktionstalen väldigt snabbt.
Se på Sverige där det före andra världskriget var vanligt med många barn. De som föddes efter kriget när vi hade välstånd så minskade det snabbt till ca 2 barn per famlij.
Nu sparkar du in en öppen dörr. Jag svarade på ett påstående om att vi behöver föda 11-12 miljarder människor på jorden. Då tyckte jag det kändes som en bättre lösning att hålla nere befolkningstillväxten.
Jag tycker också det. Är det inte en tankevurpa när man säger att överpopulationen är ett icke-problem så fort alla människor över hela världen lever i samma välstånd som vi gör. Det är säkert rätt i sak att det föds färre barn då. Men till vilket pris? Vi i västvärlden, alltså vi som inte längre skaffar många barn, har skapat välståndet genom att vi förbrukar ofantliga mängder med resurser så att vi skulle behöva några jordar till. De länder där folk skaffar en massa barn har inte alls samma miljöavtryck. Vi har alltså bara bytt ut barnafödandet mot ett enormt resursslöseri. Det är minst lika illa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: The Great Disruption

Inlägg av [JM] »

mati skrev:
MWall skrev:
[JM] skrev:
När det finns mat och tillvaron är stabil så sjunker reproduktionstalen väldigt snabbt.
Se på Sverige där det före andra världskriget var vanligt med många barn. De som föddes efter kriget när vi hade välstånd så minskade det snabbt till ca 2 barn per famlij.
Nu sparkar du in en öppen dörr. Jag svarade på ett påstående om att vi behöver föda 11-12 miljarder människor på jorden. Då tyckte jag det kändes som en bättre lösning att hålla nere befolkningstillväxten.
Jag tycker också det. Är det inte en tankevurpa när man säger att överpopulationen är ett icke-problem så fort alla människor över hela världen lever i samma välstånd som vi gör. Det är säkert rätt i sak att det föds färre barn då. Men till vilket pris? Vi i västvärlden, alltså vi som inte längre skaffar många barn, har skapat välståndet genom att vi förbrukar ofantliga mängder med resurser så att vi skulle behöva några jordar till. De länder där folk skaffar en massa barn har inte alls samma miljöavtryck. Vi har alltså bara bytt ut barnafödandet mot ett enormt resursslöseri. Det är minst lika illa.
Poängen me den förestående omställningen är ju att vi inte behöver sabba naturen för att odla mat/djur som sen ska transporteras långa sträckor till oss konsumenter.

Lokalt i storstäderna med ren energi och använda 99% mindre vatten osv. Först i i-länder sen till u-länder med överpopulationen.

När folk får det det bättre så blir ju dessutom konsekvensen färre barn och minskande population med minskande påfrestning på naturresurserna vi har.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: The Great Disruption

Inlägg av mati »

[JM] skrev:
Poängen me den förestående omställningen är ju att vi inte behöver sabba naturen för att odla mat/djur som sen ska transporteras långa sträckor till oss konsumenter.

Lokalt i storstäderna med ren energi och använda 99% mindre vatten osv.
Jag tror det när jag ser det. Grejen är ju att vi aldrig hade behövt transportera matvaror långa sträckor. Det finns ju ingen anledning. Ändå så sker det hela tiden. Jag blir galen när jag ser varor i butikerna från andra sidan jordklotet, fast vi kan producera dem här minst lika bra. Till exempel blåbär eller äpplen från Chile eller kött från Australien. Det finns mängder med sådana exempel som vi alla vet, men ingen gör nåt åt det. Det krävs ingen disruptiv teknologi för att göra nånting åt detta, det räcker att vi slutar köpa dessa produkter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: The Great Disruption

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
[JM] skrev:
Poängen med den förestående omställningen är ju att vi inte behöver sabba naturen för att odla mat/djur som sen ska transporteras långa sträckor till oss konsumenter.

Lokalt i storstäderna med ren energi och använda 99% mindre vatten osv.
Jag tror det när jag ser det. Grejen är ju att vi aldrig hade behövt transportera matvaror långa sträckor. Det finns ju ingen anledning. Ändå så sker det hela tiden. Jag blir galen när jag ser varor i butikerna från andra sidan jordklotet, fast vi kan producera dem här minst lika bra. Till exempel blåbär eller äpplen från Chile eller kött från Australien. Det finns mängder med sådana exempel som vi alla vet, men ingen gör nåt åt det. Det krävs ingen disruptiv teknologi för att göra nånting åt detta, det räcker att vi slutar köpa dessa produkter.
Precis. Företagens rätt att fritt importera vad som helst är totalt överordnad miljön. Men ingen politiker skulle våga ifrågasätta detta system eftersom man samtidigt inte bara utmanar företagarna och storkapitalet utan dessutom alla svenskars välfärd. Även om vi åter började producera all man vi behöver inom landet så skulle den bli väldigt mycket dyrare. Kan inte plocka fram siffror på det nu, men andelen av vår inkomst som går åt till mat är dramatiskt mycket mindre idag än för 50 år sedan, på 70-talet, när jag var barn. De som önskar att vi ska äta mindre kött skulle gilla det eftersom kött förr var mycket dyrare och därför hade man inte råd att äta det lika ofta. Men människor i gemen skulle inte gilla det. Och man vill kunna köpa alla typer av grönsaker färska året om, eller så länge som det är möjligt tack vare import och oljeeldade varmväxthus.

Det är som med allt som skulle behöva göras för att rädda klimatet: det skulle vara så impopulärt att ingen regering som genomförde det skulle få sitta kvar efter nästa val. Majoriteten av befolkningen är inte beredd att göra avkall på sin bekvämlighet och livsstil för att förhindra den annalkande miljökatastrofen.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: The Great Disruption

Inlägg av dd88 »

Den bästa lösningen är att ta bort alla subventioner och bidrag för miljövidrig mat, tvinga in konsumenter och producenter i ett medvetet eller omedvetet miljötänk. Effekten skulle inte bara vara väldigt positiv för miljön, många "välfärdssjukdomar" skulle minska drastiskt vilket skulle ge extremt positiva effekter på sjukvården.

Men som sagt, vore politiskt självmord.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: The Great Disruption

Inlägg av Fredrik j »

dd88 skrev:
Den bästa lösningen är att ta bort alla subventioner och bidrag för miljövidrig mat, tvinga in konsumenter och producenter i ett medvetet eller omedvetet miljötänk. Effekten skulle inte bara vara väldigt positiv för miljön, många "välfärdssjukdomar" skulle minska drastiskt vilket skulle ge extremt positiva effekter på sjukvården.

Men som sagt, vore politiskt självmord.
Orsakas välfärdssjukdomar av mat som är negativ för miljön?
Skriv svar