The Great Disruption
Postat: 12 sep 2021 09:11
The Great Disruption - Rethinking Energy, Transportation, Food & Agriculture
Fram med popcornen. Ny video från Tony Seba!
Fram med popcornen. Ny video från Tony Seba!
Zalman3 skrev:Fler orsaker till att bilförsäljningen minskar.
Zalman3 skrev:
1. Vi kommer ha hemma batteri. Som jag visat tidigare så kostar ett 9,6kWh hemmabatteri bara ca 10.000kr redan idag om man beställer solceller samtidigt.MWall skrev:Zalman3 skrev:
Men Zalman, i den förra bilden var ju den privatägda bilen på utdöende. Ingen vill ha bil längre. Så vem ska köpa bilarna som ska rädda elnätet?
Eller du menar att vi egentligen inte köper en bil längre utan ett reservbatteri på hjul? Ett batteri som vi kan använda för transport när det blåser eller solen skiner?
Då kan du ju göra en slide som säger "Cars we could rely on for transportation - so last century" också.
Jag tror att bilparken kommer minska, men inte med 80%.MWall skrev:Fria fantasier. Många vill framstå som visionärer men att 4 av 5 privatägda bilar kommer försvinna på bara 8 år är ju helt otänkbart.
Alltså, det jag vänder mig mot är hur vissa youtubers liksom tävlar med varandra om de mest halsbrytande framtidsscenarierna. Det är ingen hejd på hur stor revolutionen kommer vara. Jag förstår att man gör så för att nå fram i bruset men trovärdigt? Njae.Zalman3 skrev:Jag tror att bilparken kommer minska, men inte med 80%.MWall skrev:Fria fantasier. Många vill framstå som visionärer men att 4 av 5 privatägda bilar kommer försvinna på bara 8 år är ju helt otänkbart.
Som vanligt får man ju göra sin egen bedömning om i vilken hastighet förändringar sker.MWall skrev:Alltså, det jag vänder mig mot är hur vissa youtubers liksom tävlar med varandra om de mest halsbrytande framtidsscenarierna. Det är ingen hejd på hur stor revolutionen kommer vara. Jag förstår att man gör så för att nå fram i bruset men trovärdigt? Njae.Zalman3 skrev:Jag tror att bilparken kommer minska, men inte med 80%.MWall skrev:Fria fantasier. Många vill framstå som visionärer men att 4 av 5 privatägda bilar kommer försvinna på bara 8 år är ju helt otänkbart.
Nu är Tony Seba inte den vanliga youtubern som gör vad som helst för att få synas. Filmerna som publiceras kommer från framträdanden han har haft med kunniga människor från näringsliv/banker/universitet.MWall skrev:Alltså, det jag vänder mig mot är hur vissa youtubers liksom tävlar med varandra om de mest halsbrytande framtidsscenarierna. Det är ingen hejd på hur stor revolutionen kommer vara. Jag förstår att man gör så för att nå fram i bruset men trovärdigt? Njae.Zalman3 skrev:Jag tror att bilparken kommer minska, men inte med 80%.MWall skrev:Fria fantasier. Många vill framstå som visionärer men att 4 av 5 privatägda bilar kommer försvinna på bara 8 år är ju helt otänkbart.
Zalman3 skrev:Som vanligt får man ju göra sin egen bedömning om i vilken hastighet förändringar sker.MWall skrev:Alltså, det jag vänder mig mot är hur vissa youtubers liksom tävlar med varandra om de mest halsbrytande framtidsscenarierna. Det är ingen hejd på hur stor revolutionen kommer vara. Jag förstår att man gör så för att nå fram i bruset men trovärdigt? Njae.Zalman3 skrev:Jag tror att bilparken kommer minska, men inte med 80%.MWall skrev:Fria fantasier. Många vill framstå som visionärer men att 4 av 5 privatägda bilar kommer försvinna på bara 8 år är ju helt otänkbart.
Men Tony Seba har ju hyfsat bra förutspått prissänkningar på batteriers kWh pris.
Eller känner du till någon som 2010 gjorde en bättre spådom om batteripriset?
Vilken extrapolering alltså. Jag gillar kaffe, men att läsa i kaffesump är inte riktigt min grej. Bara för att 2021 visar en lätt minskning har jag mycket svårt att se på vilket sätt detta skulle vara början till en såhär våldsam trend som han förutsäger....vehicle fleet shrinks by 80% by 2030...
precis, man måste klara att se de stora dragen. inte bara dyka ner i detaljerna.pefreli skrev:Just hur ägandeskapet till bilar droppar är en liten detalj i detta. Minus 80% till 2030 eller 2040 kan kvitta. Beror ju på när självkörande bilar blir en realitet vilket han också poängterar.
Riktningen är mer intressant. Samt hur olika disruptioner adderas till varandra och vilka effekter det får de kommande 10-20 åren.
Denna film borde vara obligatorisk för våra politiker som ska ta beslut som påverkar oss för lång tid framöver.
Det är ju precis det han säger om alla experter mm.mati skrev:Vilken extrapolering alltså. Jag gillar kaffe, men att läsa i kaffesump är inte riktigt min grej. Bara för att 2021 visar en lätt minskning har jag mycket svårt att se på vilket sätt detta skulle vara början till en såhär våldsam trend som han förutsäger....vehicle fleet shrinks by 80% by 2030...
Nåja. Vi får väl se. Jag förutspår en hel del bromsande faktorer. Finns flera flaskhalsar. Snabbladdare, batteritillgång etc. Att inte priserna går ner mer på elbilar är också ett hinder. Att det inte finns så stort modellutbud är ännu ett... Osv osv. Bilar är betydligt mer diversifierade än mobiler och tv-apparater.[JM] skrev:Det är ju precis det han säger om alla experter mm.mati skrev:Vilken extrapolering alltså. Jag gillar kaffe, men att läsa i kaffesump är inte riktigt min grej. Bara för att 2021 visar en lätt minskning har jag mycket svårt att se på vilket sätt detta skulle vara början till en såhär våldsam trend som han förutsäger....vehicle fleet shrinks by 80% by 2030...
Människor har en tendens att se på förlopp på ett linjärt sätt medans denna typ av omställningen är exponentiell vilket vi har svårt att fatta/greppa och därför så missar vi "tåget".
Kolla de övriga föreläsningarna han har som bara handlar om disruptiva förlopp och hur ofta som "experterna" har fel.
TLDR: Du är helt normal.
Jag begriper vad exponentiellt betyder. Men han förutsäger en exponentiell trend där det i princip inte finns någon trend alls i nuläget.[JM] skrev:Det är ju precis det han säger om alla experter mm.mati skrev:Vilken extrapolering alltså. Jag gillar kaffe, men att läsa i kaffesump är inte riktigt min grej. Bara för att 2021 visar en lätt minskning har jag mycket svårt att se på vilket sätt detta skulle vara början till en såhär våldsam trend som han förutsäger....vehicle fleet shrinks by 80% by 2030...
Människor har en tendens att se på förlopp på ett linjärt sätt medans denna typ av omställningen är exponentiell vilket vi har svårt att fatta/greppa och därför så missar vi "tåget".
Kolla de övriga föreläsningarna han har som bara handlar om disruptiva förlopp och hur ofta som "experterna" har fel.
TLDR: Du är helt normal.
När det gäller energi och transporter är vi redan mitt inne i den disruptiva förändringen. Utvecklingen lär knappast bli linjär pga flaskhalsar. Det är ungefär där som många förståsigpåare går snett.MWall skrev:Nåja. Vi får väl se. Jag förutspår en hel del bromsande faktorer. Finns flera flaskhalsar. Snabbladdare, batteritillgång etc. Att inte priserna går ner mer på elbilar är också ett hinder. Att det inte finns så stort modellutbud är ännu ett... Osv osv. Bilar är betydligt mer diversifierade än mobiler och tv-apparater.[JM] skrev:Det är ju precis det han säger om alla experter mm.mati skrev:Vilken extrapolering alltså. Jag gillar kaffe, men att läsa i kaffesump är inte riktigt min grej. Bara för att 2021 visar en lätt minskning har jag mycket svårt att se på vilket sätt detta skulle vara början till en såhär våldsam trend som han förutsäger....vehicle fleet shrinks by 80% by 2030...
Människor har en tendens att se på förlopp på ett linjärt sätt medans denna typ av omställningen är exponentiell vilket vi har svårt att fatta/greppa och därför så missar vi "tåget".
Kolla de övriga föreläsningarna han har som bara handlar om disruptiva förlopp och hur ofta som "experterna" har fel.
TLDR: Du är helt normal.