Sida 1 av 9

The Great Disruption

Postat: 12 sep 2021 09:11
av roder99
The Great Disruption - Rethinking Energy, Transportation, Food & Agriculture

Fram med popcornen. Ny video från Tony Seba!


Re: The Great Disruption

Postat: 12 sep 2021 10:17
av Bjelke
Fan nu vart man ju sugen på popcorn ju :lol: :mrgreen:

Re: The Great Disruption

Postat: 12 sep 2021 10:25
av Zalman3
Fler orsaker till att bilförsäljningen minskar.
Skärmavbild 2021-09-12 kl. 10.23.40.png

Re: The Great Disruption

Postat: 12 sep 2021 10:30
av MWall
Zalman3 skrev:
Fler orsaker till att bilförsäljningen minskar.
Skärmavbild 2021-09-12 kl. 10.23.40.png

Så väldigt amerikanskt.

Re: The Great Disruption

Postat: 12 sep 2021 10:36
av Zalman3
Bilagan Skärmavbild 2021-09-12 kl. 10.35.35.png finns inte längre

Re: The Great Disruption

Postat: 12 sep 2021 10:41
av MWall
Zalman3 skrev:
Skärmavbild 2021-09-12 kl. 10.35.35.png

Men Zalman, i den förra bilden var ju den privatägda bilen på utdöende. Ingen vill ha bil längre. Så vem ska köpa bilarna som ska rädda elnätet?

Eller du menar att vi egentligen inte köper en bil längre utan ett reservbatteri på hjul? Ett batteri som vi kan använda för transport när det blåser eller solen skiner?

Då kan du ju göra en slide som säger "Cars we could rely on for transportation - so last century" också. :lol:

Re: The Great Disruption

Postat: 12 sep 2021 10:43
av Zalman3
Skärmavbild 2021-09-12 kl. 10.35.35.png

Re: The Great Disruption

Postat: 12 sep 2021 10:48
av Zalman3
MWall skrev:
Zalman3 skrev:
Skärmavbild 2021-09-12 kl. 10.35.35.png

Men Zalman, i den förra bilden var ju den privatägda bilen på utdöende. Ingen vill ha bil längre. Så vem ska köpa bilarna som ska rädda elnätet?

Eller du menar att vi egentligen inte köper en bil längre utan ett reservbatteri på hjul? Ett batteri som vi kan använda för transport när det blåser eller solen skiner?

Då kan du ju göra en slide som säger "Cars we could rely on for transportation - so last century" också. :lol:
1. Vi kommer ha hemma batteri. Som jag visat tidigare så kostar ett 9,6kWh hemmabatteri bara ca 10.000kr redan idag om man beställer solceller samtidigt.
2. Även om vi halverar bilparken från 5 miljoner till 2,5 miljoner bilar, så är det många bilar. Dessutom så kommer ju el lastbilar/bussar som är färre men kanske har 10ggr större batteri.

Re: The Great Disruption

Postat: 12 sep 2021 10:53
av Zalman3
TAAS=Transport as a service blir billigt
Skärmavbild 2021-09-12 kl. 10.51.58.png
Skärmavbild 2021-09-12 kl. 11.03.06.png

Re: The Great Disruption

Postat: 12 sep 2021 11:06
av Zalman3
Skärmavbild 2021-09-12 kl. 11.05.28.png

Re: The Great Disruption

Postat: 12 sep 2021 11:17
av Zalman3
Elbolagen säljer allt mindre el.
Villaägare sätter upp egna solceller och företag köper el på långa kontrakt från sol eller vindkraftsparker.

Så elbolag blir mera en backup än en elleverantör.
Skärmavbild 2021-09-12 kl. 11.13.42.png

Re: The Great Disruption

Postat: 12 sep 2021 11:18
av MWall
Fria fantasier. Många vill framstå som visionärer men att 4 av 5 privatägda bilar kommer försvinna på bara 8 år är ju helt otänkbart.

Re: The Great Disruption

Postat: 12 sep 2021 11:24
av Zalman3
MWall skrev:
Fria fantasier. Många vill framstå som visionärer men att 4 av 5 privatägda bilar kommer försvinna på bara 8 år är ju helt otänkbart.
Jag tror att bilparken kommer minska, men inte med 80%.

Re: The Great Disruption

Postat: 12 sep 2021 12:39
av MWall
Zalman3 skrev:
MWall skrev:
Fria fantasier. Många vill framstå som visionärer men att 4 av 5 privatägda bilar kommer försvinna på bara 8 år är ju helt otänkbart.
Jag tror att bilparken kommer minska, men inte med 80%.
Alltså, det jag vänder mig mot är hur vissa youtubers liksom tävlar med varandra om de mest halsbrytande framtidsscenarierna. Det är ingen hejd på hur stor revolutionen kommer vara. Jag förstår att man gör så för att nå fram i bruset men trovärdigt? Njae.

Re: The Great Disruption

Postat: 12 sep 2021 12:50
av Zalman3
MWall skrev:
Zalman3 skrev:
MWall skrev:
Fria fantasier. Många vill framstå som visionärer men att 4 av 5 privatägda bilar kommer försvinna på bara 8 år är ju helt otänkbart.
Jag tror att bilparken kommer minska, men inte med 80%.
Alltså, det jag vänder mig mot är hur vissa youtubers liksom tävlar med varandra om de mest halsbrytande framtidsscenarierna. Det är ingen hejd på hur stor revolutionen kommer vara. Jag förstår att man gör så för att nå fram i bruset men trovärdigt? Njae.
Som vanligt får man ju göra sin egen bedömning om i vilken hastighet förändringar sker.

Men Tony Seba har ju hyfsat bra förutspått prissänkningar på batteriers kWh pris.

Eller känner du till någon som 2010 gjorde en bättre spådom om batteripriset?

Re: The Great Disruption

Postat: 12 sep 2021 12:59
av roder99
MWall skrev:
Zalman3 skrev:
MWall skrev:
Fria fantasier. Många vill framstå som visionärer men att 4 av 5 privatägda bilar kommer försvinna på bara 8 år är ju helt otänkbart.
Jag tror att bilparken kommer minska, men inte med 80%.
Alltså, det jag vänder mig mot är hur vissa youtubers liksom tävlar med varandra om de mest halsbrytande framtidsscenarierna. Det är ingen hejd på hur stor revolutionen kommer vara. Jag förstår att man gör så för att nå fram i bruset men trovärdigt? Njae.
Nu är Tony Seba inte den vanliga youtubern som gör vad som helst för att få synas. Filmerna som publiceras kommer från framträdanden han har haft med kunniga människor från näringsliv/banker/universitet.

Alla de förutsägelser han har gjort de senaste elva åren har fallit in eller blivit ännu bättre. Tex kostnaden för lagrad energi och elbilens intåg i samhället. Kolla på hans tidigare publicerade filmer för att få en bättre bild.

https://www.youtube.com/user/tonyseba/videos

Re: The Great Disruption

Postat: 12 sep 2021 13:01
av MWall
Zalman3 skrev:
MWall skrev:
Zalman3 skrev:
MWall skrev:
Fria fantasier. Många vill framstå som visionärer men att 4 av 5 privatägda bilar kommer försvinna på bara 8 år är ju helt otänkbart.
Jag tror att bilparken kommer minska, men inte med 80%.
Alltså, det jag vänder mig mot är hur vissa youtubers liksom tävlar med varandra om de mest halsbrytande framtidsscenarierna. Det är ingen hejd på hur stor revolutionen kommer vara. Jag förstår att man gör så för att nå fram i bruset men trovärdigt? Njae.
Som vanligt får man ju göra sin egen bedömning om i vilken hastighet förändringar sker.

Men Tony Seba har ju hyfsat bra förutspått prissänkningar på batteriers kWh pris.

Eller känner du till någon som 2010 gjorde en bättre spådom om batteripriset?

Att spå batteripris är ju lite annat mot att förutspå gigantiska förändringar för hur vi ska leva våra liv.

Ska bli spännande att följa i vilket fall som helst. Helt klart kommer det stora förändringar.

Jag tror dock inte det är helt givet åt vilket håll. Jag tror (som så många andra inklusive Seba) att distansarbete kommer bli väldigt mycket vanligare. Det kommer dock inte leda till minskat behov av bil. Snarare tvärtom. Iaf i en svensk kontext där många stadsbor har väldigt liten användning av en bil. I USA måste man ha bil oavsett var man bor, om man inte råkar bo i New York typ. Men nu när man kan jobba från helt andra geografiska platser och vill ha plats för ett riktigt hemmakontor så tror jag folk kommer fortsätta sprida ut sig. Och då plötsligt när du bor en bit ut på landet eller i en mindre ort så blir en bil helt plötsligt en nödvändighet för att klara livet. I stan kunde du åka tunnelbana, buss, elsparkcykel, cykla... Men det är inte lika lätt om du bor i Rimbo eller Frillesås.

Själv har jag börjat smådrömma lite om att flytta till Spanien men fortsätta konsulta mot den svenska marknaden. Vore ju helt klart görbart redan idag. Får se hur det utvecklar sig de kommande åren. Men helt omöjligt är det väl inte att vi bor där nere om säg 4-5 år. (Min fru är spansklärare och talar flytande spanska så det underlättar såklart också).

Re: The Great Disruption

Postat: 12 sep 2021 14:39
av mati
...vehicle fleet shrinks by 80% by 2030...
Vilken extrapolering alltså. Jag gillar kaffe, men att läsa i kaffesump är inte riktigt min grej. Bara för att 2021 visar en lätt minskning har jag mycket svårt att se på vilket sätt detta skulle vara början till en såhär våldsam trend som han förutsäger.

Re: The Great Disruption

Postat: 14 sep 2021 11:28
av pefreli
Just hur ägandeskapet till bilar droppar är en liten detalj i detta. Minus 80% till 2030 eller 2040 kan kvitta. Beror ju på när självkörande bilar blir en realitet vilket han också poängterar.

Riktningen är mer intressant. Samt hur olika disruptioner adderas till varandra och vilka effekter det får de kommande 10-20 åren.

Denna film borde vara obligatorisk för våra politiker som ska ta beslut som påverkar oss för lång tid framöver.

Re: The Great Disruption

Postat: 14 sep 2021 13:35
av tobiaslej
pefreli skrev:
Just hur ägandeskapet till bilar droppar är en liten detalj i detta. Minus 80% till 2030 eller 2040 kan kvitta. Beror ju på när självkörande bilar blir en realitet vilket han också poängterar.

Riktningen är mer intressant. Samt hur olika disruptioner adderas till varandra och vilka effekter det får de kommande 10-20 åren.

Denna film borde vara obligatorisk för våra politiker som ska ta beslut som påverkar oss för lång tid framöver.
precis, man måste klara att se de stora dragen. inte bara dyka ner i detaljerna.

Re: The Great Disruption

Postat: 14 sep 2021 14:45
av FinaFisken
Någon som känner till börsnoterade företag som håller på med protein fermentation? Beyond meat?

Re: The Great Disruption

Postat: 14 sep 2021 15:15
av [JM]
mati skrev:
...vehicle fleet shrinks by 80% by 2030...
Vilken extrapolering alltså. Jag gillar kaffe, men att läsa i kaffesump är inte riktigt min grej. Bara för att 2021 visar en lätt minskning har jag mycket svårt att se på vilket sätt detta skulle vara början till en såhär våldsam trend som han förutsäger.
Det är ju precis det han säger om alla experter mm.
Människor har en tendens att se på förlopp på ett linjärt sätt medans denna typ av omställningen är exponentiell vilket vi har svårt att fatta/greppa och därför så missar vi "tåget".

Kolla de övriga föreläsningarna han har som bara handlar om disruptiva förlopp och hur ofta som "experterna" har fel.

TLDR: Du är helt normal.

Re: The Great Disruption

Postat: 14 sep 2021 15:38
av MWall
[JM] skrev:
mati skrev:
...vehicle fleet shrinks by 80% by 2030...
Vilken extrapolering alltså. Jag gillar kaffe, men att läsa i kaffesump är inte riktigt min grej. Bara för att 2021 visar en lätt minskning har jag mycket svårt att se på vilket sätt detta skulle vara början till en såhär våldsam trend som han förutsäger.
Det är ju precis det han säger om alla experter mm.
Människor har en tendens att se på förlopp på ett linjärt sätt medans denna typ av omställningen är exponentiell vilket vi har svårt att fatta/greppa och därför så missar vi "tåget".

Kolla de övriga föreläsningarna han har som bara handlar om disruptiva förlopp och hur ofta som "experterna" har fel.

TLDR: Du är helt normal.
Nåja. Vi får väl se. Jag förutspår en hel del bromsande faktorer. Finns flera flaskhalsar. Snabbladdare, batteritillgång etc. Att inte priserna går ner mer på elbilar är också ett hinder. Att det inte finns så stort modellutbud är ännu ett... Osv osv. Bilar är betydligt mer diversifierade än mobiler och tv-apparater.

Re: The Great Disruption

Postat: 14 sep 2021 18:47
av mati
[JM] skrev:
mati skrev:
...vehicle fleet shrinks by 80% by 2030...
Vilken extrapolering alltså. Jag gillar kaffe, men att läsa i kaffesump är inte riktigt min grej. Bara för att 2021 visar en lätt minskning har jag mycket svårt att se på vilket sätt detta skulle vara början till en såhär våldsam trend som han förutsäger.
Det är ju precis det han säger om alla experter mm.
Människor har en tendens att se på förlopp på ett linjärt sätt medans denna typ av omställningen är exponentiell vilket vi har svårt att fatta/greppa och därför så missar vi "tåget".

Kolla de övriga föreläsningarna han har som bara handlar om disruptiva förlopp och hur ofta som "experterna" har fel.

TLDR: Du är helt normal.
Jag begriper vad exponentiellt betyder. Men han förutsäger en exponentiell trend där det i princip inte finns någon trend alls i nuläget.
Jag har sett Sebas andra föreläsningar. Jag kan ärligt talat inte riktigt se på vilket sätt han har fått rätt i sina tidigare uttalanden. Och precis som MWall säger så är elbilar inte riktigt samma sak som mobiler eller andra prylar. Så mycket jag än gillar elbilar så ser jag inte riktigt det disruptiva i dem. Elbilar har en hel del nackdelar jämfört med fossilbilar, de är inte bättre på allt som det så gärna påstås. Om en teknik ska vara disruptiv så måste den utklassa i pricip allt som har funnits tidigare. Det gör inte elbilar. Främsta anledningen till att elbilar köps är att de subventioneras på ett eller annat sätt. Vi nördar här forumet räknas inte. Gemene man skulle inte köpa en elbil om det inte skulle löna sig ekonomiskt, och det gör det bara eftersom regeringar ser till att det blir så. I länder där elbilar inte subventioneras köper man inte elbilar. Så disruptiva kan de alltså inte vara.
Smartphones eller platt-tv var disruptiva teknologier, och de behövde inga statliga subventioner för att bli dominerande på marknaden. De köps för att de är bättre och för att folk vill ha dem.
Jag tror ärligt talat inte att elbilar har den potentialen.

Re: The Great Disruption

Postat: 14 sep 2021 19:13
av pefreli
MWall skrev:
[JM] skrev:
mati skrev:
...vehicle fleet shrinks by 80% by 2030...
Vilken extrapolering alltså. Jag gillar kaffe, men att läsa i kaffesump är inte riktigt min grej. Bara för att 2021 visar en lätt minskning har jag mycket svårt att se på vilket sätt detta skulle vara början till en såhär våldsam trend som han förutsäger.
Det är ju precis det han säger om alla experter mm.
Människor har en tendens att se på förlopp på ett linjärt sätt medans denna typ av omställningen är exponentiell vilket vi har svårt att fatta/greppa och därför så missar vi "tåget".

Kolla de övriga föreläsningarna han har som bara handlar om disruptiva förlopp och hur ofta som "experterna" har fel.

TLDR: Du är helt normal.
Nåja. Vi får väl se. Jag förutspår en hel del bromsande faktorer. Finns flera flaskhalsar. Snabbladdare, batteritillgång etc. Att inte priserna går ner mer på elbilar är också ett hinder. Att det inte finns så stort modellutbud är ännu ett... Osv osv. Bilar är betydligt mer diversifierade än mobiler och tv-apparater.
När det gäller energi och transporter är vi redan mitt inne i den disruptiva förändringen. Utvecklingen lär knappast bli linjär pga flaskhalsar. Det är ungefär där som många förståsigpåare går snett.

Flaskhalsar och bromsklossar finns överallt. Ta första bilen som ett exempel. Enormt med flaskhalsar i form av distribution av bensin och byggande av bensinmackar. De flaskhalsar vi ser idag är en fis i rymden i jämförelse.

Men det nya som jag ser i detta är sammanlagringen av flera disruptiva utvecklingar.

Som Seba beskriver det kommer det bli ett mkt utmanande decennium. Det lär bli liv i luckan när den ”gamla industrin” utmanas och människor behöver ombildas i den omfattning som kommer krävas.

Exempelvis hävdar han att i princip hela mejeribranschen är utraderad om 10 år. Han har dessutom bra belägg för det. Det blir intressant att följa om han får rätt igen. Men jag ser inget som tyder på att han får fel.

Mjölk består mestadels av vatten. Protein etc. går att lösa på annat sätt än genom att mjölka en ko.

I takt med att priset för ”precision fermentation” går ner så blir kossan tillslut för dyr.

Det finns ingen annan väg framåt.

Kossan är snart obsolet. Precis som fossilbilen.

Frågan är vad som innebär störst förändring för oss. Frånvaron av fossilbilen eller frånvaron av kossan?

Jag sticker ut hakan och röstar på kossan. ;)