Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

The Great Disruption

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Re: The Great Disruption

Inläggav Teslaägare FinaFisken » 14 sep 2021 13:45

Någon som känner till börsnoterade företag som håller på med protein fermentation? Beyond meat?
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare

Inläggav Teslaägare [JM] » 14 sep 2021 14:15

mati skrev:
...vehicle fleet shrinks by 80% by 2030...

Vilken extrapolering alltså. Jag gillar kaffe, men att läsa i kaffesump är inte riktigt min grej. Bara för att 2021 visar en lätt minskning har jag mycket svårt att se på vilket sätt detta skulle vara början till en såhär våldsam trend som han förutsäger.

Det är ju precis det han säger om alla experter mm.
Människor har en tendens att se på förlopp på ett linjärt sätt medans denna typ av omställningen är exponentiell vilket vi har svårt att fatta/greppa och därför så missar vi "tåget".

Kolla de övriga föreläsningarna han har som bara handlar om disruptiva förlopp och hur ofta som "experterna" har fel.

TLDR: Du är helt normal.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inläggav Teslaägare MWall » 14 sep 2021 14:38

[JM] skrev:
mati skrev:

Vilken extrapolering alltså. Jag gillar kaffe, men att läsa i kaffesump är inte riktigt min grej. Bara för att 2021 visar en lätt minskning har jag mycket svårt att se på vilket sätt detta skulle vara början till en såhär våldsam trend som han förutsäger.

Människor har en tendens att se på förlopp på ett linjärt sätt medans denna typ av omställningen är exponentiell vilket vi har svårt att fatta/greppa och därför så missar vi "tåget".

Kolla de övriga föreläsningarna han har som bara handlar om disruptiva förlopp och hur ofta som "experterna" har fel.

Nåja. Vi får väl se. Jag förutspår en hel del bromsande faktorer. Finns flera flaskhalsar. Snabbladdare, batteritillgång etc. Att inte priserna går ner mer på elbilar är också ett hinder. Att det inte finns så stort modellutbud är ännu ett... Osv osv. Bilar är betydligt mer diversifierade än mobiler och tv-apparater.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inläggav elbilist mati » 14 sep 2021 17:47

[JM] skrev:
mati skrev:

Jag begriper vad exponentiellt betyder. Men han förutsäger en exponentiell trend där det i princip inte finns någon trend alls i nuläget.
Jag har sett Sebas andra föreläsningar. Jag kan ärligt talat inte riktigt se på vilket sätt han har fått rätt i sina tidigare uttalanden. Och precis som MWall säger så är elbilar inte riktigt samma sak som mobiler eller andra prylar. Så mycket jag än gillar elbilar så ser jag inte riktigt det disruptiva i dem. Elbilar har en hel del nackdelar jämfört med fossilbilar, de är inte bättre på allt som det så gärna påstås. Om en teknik ska vara disruptiv så måste den utklassa i pricip allt som har funnits tidigare. Det gör inte elbilar. Främsta anledningen till att elbilar köps är att de subventioneras på ett eller annat sätt. Vi nördar här forumet räknas inte. Gemene man skulle inte köpa en elbil om det inte skulle löna sig ekonomiskt, och det gör det bara eftersom regeringar ser till att det blir så. I länder där elbilar inte subventioneras köper man inte elbilar. Så disruptiva kan de alltså inte vara.
Smartphones eller platt-tv var disruptiva teknologier, och de behövde inga statliga subventioner för att bli dominerande på marknaden. De köps för att de är bättre och för att folk vill ha dem.
Jag tror ärligt talat inte att elbilar har den potentialen.
e-Golf -18
e-tron 55 -19
Ioniq 5 First Edition beställt?
Model S 90D -16
Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare pefreli » 14 sep 2021 18:13

MWall skrev:
[JM] skrev:
mati skrev:

Nåja. Vi får väl se. Jag förutspår en hel del bromsande faktorer. Finns flera flaskhalsar. Snabbladdare, batteritillgång etc. Att inte priserna går ner mer på elbilar är också ett hinder. Att det inte finns så stort modellutbud är ännu ett... Osv osv. Bilar är betydligt mer diversifierade än mobiler och tv-apparater.

När det gäller energi och transporter är vi redan mitt inne i den disruptiva förändringen. Utvecklingen lär knappast bli linjär pga flaskhalsar. Det är ungefär där som många förståsigpåare går snett.

Flaskhalsar och bromsklossar finns överallt. Ta första bilen som ett exempel. Enormt med flaskhalsar i form av distribution av bensin och byggande av bensinmackar. De flaskhalsar vi ser idag är en fis i rymden i jämförelse.

Men det nya som jag ser i detta är sammanlagringen av flera disruptiva utvecklingar.

Som Seba beskriver det kommer det bli ett mkt utmanande decennium. Det lär bli liv i luckan när den ”gamla industrin” utmanas och människor behöver ombildas i den omfattning som kommer krävas.

Exempelvis hävdar han att i princip hela mejeribranschen är utraderad om 10 år. Han har dessutom bra belägg för det. Det blir intressant att följa om han får rätt igen. Men jag ser inget som tyder på att han får fel.

Mjölk består mestadels av vatten. Protein etc. går att lösa på annat sätt än genom att mjölka en ko.

I takt med att priset för ”precision fermentation” går ner så blir kossan tillslut för dyr.

Det finns ingen annan väg framåt.

Kossan är snart obsolet. Precis som fossilbilen.

Frågan är vad som innebär störst förändring för oss. Frånvaron av fossilbilen eller frånvaron av kossan?

Jag sticker ut hakan och röstar på kossan. ;)
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inläggav Teslaägare MWall » 14 sep 2021 18:34

pefreli skrev:När det gäller energi och transporter är vi redan mitt inne i den disruptiva förändringen. Utvecklingen lär knappast bli linjär pga flaskhalsar. Det är ungefär där som många förståsigpåare går snett.

Flaskhalsar och bromsklossar finns överallt. Ta första bilen som ett exempel. Enormt med flaskhalsar i form av distribution av bensin och byggande av bensinmackar. De flaskhalsar vi ser idag är en fis i rymden i jämförelse.

Men det nya som jag ser i detta är sammanlagringen av flera disruptiva utvecklingar.

Som Seba beskriver det kommer det bli ett mkt utmanande decennium. Det lär bli liv i luckan när den ”gamla industrin” utmanas och människor behöver ombildas i den omfattning som kommer krävas.

Exempelvis hävdar han att i princip hela mejeribranschen är utraderad om 10 år. Han har dessutom bra belägg för det. Det blir intressant att följa om han får rätt igen. Men jag ser inget som tyder på att han får fel.

Mjölk består mestadels av vatten. Protein etc. går att lösa på annat sätt än genom att mjölka en ko.

I takt med att priset för ”precision fermentation” går ner så blir kossan tillslut för dyr.

Det finns ingen annan väg framåt.

Kossan är snart obsolet. Precis som fossilbilen.

Frågan är vad som innebär störst förändring för oss. Frånvaron av fossilbilen eller frånvaron av kossan?

Jag sticker ut hakan och röstar på kossan. ;)

Vi får väl se. Det finns en förrädisk lockelse i att tro att man förstår saker som de flesta inte gör också.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inläggav Teslaägare [JM] » 14 sep 2021 19:46

MWall skrev:Vi får väl se. Det finns en förrädisk lockelse i att tro att man förstår saker som de flesta inte gör också.

Man behöver egentligen inte förstå hur det ska gå till. Det man ska ta med sig från hans presentation är att förändring (av denna typ) sker exponentiellt och fortare än man kan föreställa sig och att konsekvensen ofta är att "dom som jobbar på det gamla sättet" slås ut helt från markanden.
På ett sätt som "ingen hade kunnat förutspå för 10-20 år sen"

Nokia + Eriksson klarade inte omställningen till smartphones.
Philips däremot klarade omställningen från tjock-tv till LCD.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inläggav Teslaägare MWall » 14 sep 2021 19:48

[JM] skrev:
MWall skrev:Vi får väl se. Det finns en förrädisk lockelse i att tro att man förstår saker som de flesta inte gör också.

Man behöver egentligen inte förstå hur det ska gå till. Det man ska ta med sig från hans presentation är att förändring (av denna typ) sker exponentiellt och fortare än man kan föreställa sig och att konsekvensen ofta är att "dom som jobbar på det gamla sättet" slås ut helt från markanden.

Nokia + Eriksson klarade inte omställningen till smartphones.
Philips däremot klarade omställningen från tjock-tv till LCD.

Är det ingen av er som läste vad Mati skrev? Det finns inget verkligt sug efter elbilar. Efterfrågan är politiskt skapad. Dessutom har elbilar flera avgörande nackdelar. Så frågan är om det verkligen kommer följa gängse mönster?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inläggav elbilist mati » 14 sep 2021 20:19

MWall skrev:Är det ingen av er som läste vad Mati skrev? Det finns inget verkligt sug efter elbilar. Efterfrågan är politiskt skapad. Dessutom har elbilar flera avgörande nackdelar. Så frågan är om det verkligen kommer följa gängse mönster?

Det är en ovälkommen hypotes på det här forumet eftersom gängse uppfattning är att alla vill ha elbilar. Jag tror däremot att de flesta faktiskt inte bryr sig. Folk köper först och främst den bil de har råd med. En del miljötänkande spelar säkert också in. Men det kommer alltid vara så att elbilar har sina begränsningar på långresor, när man drar tungt, osv osv. Omställningen kommer ske, helt säkert. Men den kommer inte med automatik eftersom marknaden inte är självgående. Efterfrågan är till stor del artificiell. Plockas subventionerna bort så kollapsar elbilsmarknaden. Det är jag övertygad om. Men om det sant så är det ingen disruptiv teknologi.
e-Golf -18
e-tron 55 -19
Ioniq 5 First Edition beställt?
Model S 90D -16
Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare [JM] » 14 sep 2021 20:30

Jag kontar med:
Är det ingen av er som sett filmen och konstaterat att.....
trumvirvel.....
Den handlar om mer än elbilar....
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Miljö