Sida 2 av 9

Re: The Great Disruption

Postat: 14 sep 2021 21:32
av Bjelke
mati skrev:
MWall skrev:
Är det ingen av er som läste vad Mati skrev? Det finns inget verkligt sug efter elbilar. Efterfrågan är politiskt skapad. Dessutom har elbilar flera avgörande nackdelar. Så frågan är om det verkligen kommer följa gängse mönster?
Det är en ovälkommen hypotes på det här forumet eftersom gängse uppfattning är att alla vill ha elbilar. Jag tror däremot att de flesta faktiskt inte bryr sig. Folk köper först och främst den bil de har råd med. En del miljötänkande spelar säkert också in. Men det kommer alltid vara så att elbilar har sina begränsningar på långresor, när man drar tungt, osv osv. Omställningen kommer ske, helt säkert. Men den kommer inte med automatik eftersom marknaden inte är självgående. Efterfrågan är till stor del artificiell. Plockas subventionerna bort så kollapsar elbilsmarknaden. Det är jag övertygad om. Men om det sant så är det ingen disruptiv teknologi.
Och så kryddar vi det hela med en km-skatt så har vi nog bromsat upp det hela ordentligt (i kombination
med att vi inför diverse andra försämringar också som tex högre förmånsvärden osv),
iaf om vi tittar på Sverige…

Re: The Great Disruption

Postat: 14 sep 2021 21:47
av mati
Och då handlar det bara om plocka bort subventioner. Ändå så befaras det att folk inte kommer skaffa elbilar längre. Tänk om elbilar skulle beläggas med en extra skatt. Vad skulle hända då? Skulle folk köpa elbilar? Nä.
Vad hade å andra sidan hänt om det hade införts en extra skatt på smartphones eller platt-tv eller digitalkameror? Hade folk då återgått till tjock-mobil och tjock-tv och filmrulle? Knappast. Eftersom dessa teknologier är av en helt annan dimension som ingen kan tänka sig vara utan. Det är disruptivt.

Re: The Great Disruption

Postat: 14 sep 2021 21:51
av MWall
Bjelke skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
Är det ingen av er som läste vad Mati skrev? Det finns inget verkligt sug efter elbilar. Efterfrågan är politiskt skapad. Dessutom har elbilar flera avgörande nackdelar. Så frågan är om det verkligen kommer följa gängse mönster?
Det är en ovälkommen hypotes på det här forumet eftersom gängse uppfattning är att alla vill ha elbilar. Jag tror däremot att de flesta faktiskt inte bryr sig. Folk köper först och främst den bil de har råd med. En del miljötänkande spelar säkert också in. Men det kommer alltid vara så att elbilar har sina begränsningar på långresor, när man drar tungt, osv osv. Omställningen kommer ske, helt säkert. Men den kommer inte med automatik eftersom marknaden inte är självgående. Efterfrågan är till stor del artificiell. Plockas subventionerna bort så kollapsar elbilsmarknaden. Det är jag övertygad om. Men om det sant så är det ingen disruptiv teknologi.
Och så kryddar vi det hela med en km-skatt så har vi nog bromsat upp det hela ordentligt (i kombination
med att vi inför diverse andra försämringar också som tex högre förmånsvärden osv),
iaf om vi tittar på Sverige…

Det största problemet är att en snabbladdningsstation skalar så dåligt på belastningen. Att det tar tid att ladda är en sak. Men att det kommer bli köer deluxe vid stora trafikhelger är nog ännu värre. Tror inte folk kommer acceptera det här. Ändå har vi bara börjat skrapa lite på ytan.

Re: The Great Disruption

Postat: 14 sep 2021 21:56
av Zalman3
MWall skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
Är det ingen av er som läste vad Mati skrev? Det finns inget verkligt sug efter elbilar. Efterfrågan är politiskt skapad. Dessutom har elbilar flera avgörande nackdelar. Så frågan är om det verkligen kommer följa gängse mönster?
Det är en ovälkommen hypotes på det här forumet eftersom gängse uppfattning är att alla vill ha elbilar. Jag tror däremot att de flesta faktiskt inte bryr sig. Folk köper först och främst den bil de har råd med. En del miljötänkande spelar säkert också in. Men det kommer alltid vara så att elbilar har sina begränsningar på långresor, när man drar tungt, osv osv. Omställningen kommer ske, helt säkert. Men den kommer inte med automatik eftersom marknaden inte är självgående. Efterfrågan är till stor del artificiell. Plockas subventionerna bort så kollapsar elbilsmarknaden. Det är jag övertygad om. Men om det sant så är det ingen disruptiv teknologi.
Och så kryddar vi det hela med en km-skatt så har vi nog bromsat upp det hela ordentligt (i kombination
med att vi inför diverse andra försämringar också som tex högre förmånsvärden osv),
iaf om vi tittar på Sverige…

Det största problemet är att en snabbladdningsstation skalar så dåligt på belastningen. Att det tar tid att ladda är en sak. Men att det kommer bli köer deluxe vid stora trafikhelger är nog ännu värre. Tror inte folk kommer acceptera det här. Ändå har vi bara börjat skrapa lite på ytan.
Med V2V kan jag tänka mig att åka ut i närheten av en Ionitystation och sälja el för 8kr per kWh till Påsk!
:lol:

Re: The Great Disruption

Postat: 14 sep 2021 22:00
av MWall
Zalman3 skrev:
MWall skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
Är det ingen av er som läste vad Mati skrev? Det finns inget verkligt sug efter elbilar. Efterfrågan är politiskt skapad. Dessutom har elbilar flera avgörande nackdelar. Så frågan är om det verkligen kommer följa gängse mönster?
Det är en ovälkommen hypotes på det här forumet eftersom gängse uppfattning är att alla vill ha elbilar. Jag tror däremot att de flesta faktiskt inte bryr sig. Folk köper först och främst den bil de har råd med. En del miljötänkande spelar säkert också in. Men det kommer alltid vara så att elbilar har sina begränsningar på långresor, när man drar tungt, osv osv. Omställningen kommer ske, helt säkert. Men den kommer inte med automatik eftersom marknaden inte är självgående. Efterfrågan är till stor del artificiell. Plockas subventionerna bort så kollapsar elbilsmarknaden. Det är jag övertygad om. Men om det sant så är det ingen disruptiv teknologi.
Och så kryddar vi det hela med en km-skatt så har vi nog bromsat upp det hela ordentligt (i kombination
med att vi inför diverse andra försämringar också som tex högre förmånsvärden osv),
iaf om vi tittar på Sverige…

Det största problemet är att en snabbladdningsstation skalar så dåligt på belastningen. Att det tar tid att ladda är en sak. Men att det kommer bli köer deluxe vid stora trafikhelger är nog ännu värre. Tror inte folk kommer acceptera det här. Ändå har vi bara börjat skrapa lite på ytan.
Med V2V kan jag tänka mig att åka ut i närheten av en Ionitystation och sälja el för 8kr per kWh till Påsk!
:lol:
Har lite dålig koll själv men en kompis hävdar att imorgon kostar hushållselen 2,40:-/kWh.

Re: The Great Disruption

Postat: 14 sep 2021 22:08
av mati
MWall skrev:
Har lite dålig koll själv men en kompis hävdar att imorgon kostar hushållselen 2,40:-/kWh.
Spotpriset låg som mest runt 1:90kr/kWh idag. Plus skatt och avgifter blir det nog närmare 3 kr/kWh.
Elpriset har nästintill fördubblas sen förra året och typ femdubblats sen i vintras. Och så klagar de över en liten ökning av bensinpriset med några procent. :lol:
Fortsätter det såhär kan jag snart motivera införskaffadet av ett batteri till mina solceller. :geek:

Re: The Great Disruption

Postat: 14 sep 2021 22:12
av Plinder
Huruvida elbilar är subventionerade eller inte kommer inte att vara faktorn som gör att vi går över till eldrift i stor skala, i alla fall inte på dagens nivåer.

Den stora effekten uppstår istället om det finns politiskt mod att faktiskt beskatta koldioxidutsläpp tillräckligt mycket för att uppnå de minskningar som krävs enligt Parisavtalet. Vi pratar bensinpriser (även biobränsen! All förbränning behöver beskattas. Biobränslen har en cykel på 50-100 år. Vi har inte 50-100 år) på 50-100 kr litern.

Re: The Great Disruption

Postat: 14 sep 2021 22:30
av Jerka
Det var ingen som köpte platt-TV i början heller. Bilden ansågs underlägsen och lite större apparater kostade uppemot 100 000. Några år senare när de kom ner i pris blev dock tjock-TV-apparaterna osäljbara. Inte för att de var totalt överlägsna utan för att de var lite bättre, mycket snyggare och lika billiga.

Jag tror det kommer vara samma med elbilar. När de når prisparitet inköpsmässigt och är billigare att köra, då kommer det gå fort.

Re: The Great Disruption

Postat: 15 sep 2021 00:08
av Jordad
Jerka skrev:
Det var ingen som köpte platt-TV i början heller. Bilden ansågs underlägsen och lite större apparater kostade uppemot 100 000. Några år senare när de kom ner i pris blev dock tjock-TV-apparaterna osäljbara. Inte för att de var totalt överlägsna utan för att de var lite bättre, mycket snyggare och lika billiga.

Jag tror det kommer vara samma med elbilar. När de når prisparitet inköpsmässigt och är billigare att köra, då kommer det gå fort.
Ja Seba och hans kollegors analys är att elbilar kommer bli billigare att tillverka än fossilbilar och det kommer vara det som orsakar majoriteten av övergången. Med tanke på hur få komponenter en elbil bygger på och hur enkla de komponeterna är att masstillverka har de troligen rätt.

Att robotaxis kommer ta över om det blir en avsevärt billigare och fortfarande lika flexibel lösning som eget bilägande har Seba och kolleger antagligen rätt i med. Men det man bör tänka på är att bilproduktionen inte kommer minska i samma utsträckning som antalet bilar. Robotaxis kommer stå för fler resor än dagens bilflotta och de kommer ha en livslängd på endast några år. De behöver därför ersättas oftare. Att Tesla siktar på 20-25 miljoner per år 2030 är nog i underkant om de lyckas med robotaxis.

Re: The Great Disruption

Postat: 15 sep 2021 00:40
av LarsL
mati skrev:
Och då handlar det bara om plocka bort subventioner. Ändå så befaras det att folk inte kommer skaffa elbilar längre. Tänk om elbilar skulle beläggas med en extra skatt. Vad skulle hända då? Skulle folk köpa elbilar? Nä.
Vad hade å andra sidan hänt om det hade införts en extra skatt på smartphones eller platt-tv eller digitalkameror? Hade folk då återgått till tjock-mobil och tjock-tv och filmrulle? Knappast. Eftersom dessa teknologier är av en helt annan dimension som ingen kan tänka sig vara utan. Det är disruptivt.
Håller inte med. Elbilar och självkörande bilar är mer distributive än Platt-TV och smartphones var. Varför tror ni annars att det är sånt liv runt dem? Om du sätter dig i en normalgrupp med folk och säger att du kör elbil så kommer du få förvara det den närmsta timmen alla är påverkade och upprörda.

Platt-TV… jag skaffade ingen i början. Det tog mig nog 10 år efter att majoritet gjort det. Såg ingen direkt fördel med den, bara dyrt att köpa nyTV när den gamla fungerade.

Smartphone där blev ju allt dyrare. Både abonnemang och telefonen kostade skjortan.

Re: The Great Disruption

Postat: 15 sep 2021 08:14
av MWall
Jordad skrev:
Jerka skrev:
Det var ingen som köpte platt-TV i början heller. Bilden ansågs underlägsen och lite större apparater kostade uppemot 100 000. Några år senare när de kom ner i pris blev dock tjock-TV-apparaterna osäljbara. Inte för att de var totalt överlägsna utan för att de var lite bättre, mycket snyggare och lika billiga.

Jag tror det kommer vara samma med elbilar. När de når prisparitet inköpsmässigt och är billigare att köra, då kommer det gå fort.
Ja Seba och hans kollegors analys är att elbilar kommer bli billigare att tillverka än fossilbilar och det kommer vara det som orsakar majoriteten av övergången. Med tanke på hur få komponenter en elbil bygger på och hur enkla de komponeterna är att masstillverka har de troligen rätt.

Att robotaxis kommer ta över om det blir en avsevärt billigare och fortfarande lika flexibel lösning som eget bilägande har Seba och kolleger antagligen rätt i med. Men det man bör tänka på är att bilproduktionen inte kommer minska i samma utsträckning som antalet bilar. Robotaxis kommer stå för fler resor än dagens bilflotta och de kommer ha en livslängd på endast några år. De behöver därför ersättas oftare. Att Tesla siktar på 20-25 miljoner per år 2030 är nog i underkant om de lyckas med robotaxis.
Fast det krävs mer än att de är billigare. I Norge är de redan, konstruerat genom skatt/bidrag, billigare. Trots det har ca hälften av alla nya bilar som säljs en förbränningsmotor. Och visst har det gått fort i Norge det har det men nog är det mer en linjär utveckling än en exponentiell? Finns ju en begränsande faktor i produktionskapaciteten också. Är ju inte så att tillgången helt plötsligt blir obegränsad.

Robotaxis är en miljökatastrof om det där slår in. Slit och släng och åka runt i bilar istället för långt effektivare (på alla sätt, tidsmässigt, utrymmesmässigt, miljömässigt, prismässigt) publika transporter är rejält bakvänt. Visst, i de flesta amerikanska städer är hans spaning inte helt off eftersom de saknar publika transporter och det mesta kräver egen bil även om man bor i en stad. Min kusin är ihop med en man från Denver. När hon var på besök promenerade hon hem från mataffären med kassarna. Folk stirrade på henne och undrade vad hon höll på med. Där åker man bil. Punkt slut.

I Sverige och svenska städer har vi inte alls den kulturen (ja hela Europa och i många utomeuropeiska storstäder också). Vi har inte plats i våra städer för en massa robotaxis som snurrar runt hela dagarna. Ändå har vi relativt stora utrymmen jämfört med många andra länders städer.

Rent krasst behöver många redan idag inte en egen bil för att handla, ta sig till jobbet och såna saker om du bor i en större svensk stad. Många verkar dock ändå tycka det är värt kostnaden. Är så mycket annat som bilen används till. Några har kanske valt bort egen bil och nyttjar bilpooler som Sunfleet men det har inte blivit nån succé direkt heller. Såg på wikipedia att de hade 1400 bilar 2018. Det är typ ingenting jämfört med antalet privatägda bilar. Vi vill ha bilen tillgänglig. Vi skjutsar barn, husdjur, golfklubbor, cyklar och annat med dem som också ställer krav på vilken bil man kan ta. Ska det vara speciella robotaxis som har monterade barnsitsar? Speciella hundbilar? Bara bilar med plats för fyra golfbagar? Ska alla ha dragkrok? Att bara skjutsa en person från hemmet till jobbet eller från krogen till hemmet är ju kanske trevligt men det ersätter inte bilbehovet egentligen.

Re: The Great Disruption

Postat: 15 sep 2021 09:24
av Jerka
Det är sant att inte bara priset spelar in. Laddinfrastrukturen är eftersatt hos alla utom Tesla. Det finns också fortfarande för få olika bilmodeller. Den som vill ha en kombi, minibuss, cabriolet, coupé eller pickup har fortfarande få eller inga alternativ att välja på. Mindre bilar och SUV:ar börjar det däremot bli gott om, liksom stora lyxiga sedaner.

Robottaxibilar tror jag kan vara en del i ett framtida samhälle. De kan säkert ersätta många glest trafikerade busslinjer och andrabilar i villaförorter. Däremot kan de förstås inte konkurrera med tunnelbana och pendeltåg i större städer, och säkert heller inte med privatägda bilar på landsbygden. På många håll i USA där nästan all transport sker med bil kan det nog däremot vara en större disruption på gång.

Re: The Great Disruption

Postat: 15 sep 2021 10:21
av flipmac
MWall skrev:
Jordad skrev:
Jerka skrev:
Det var ingen som köpte platt-TV i början heller. Bilden ansågs underlägsen och lite större apparater kostade uppemot 100 000. Några år senare när de kom ner i pris blev dock tjock-TV-apparaterna osäljbara. Inte för att de var totalt överlägsna utan för att de var lite bättre, mycket snyggare och lika billiga.

Jag tror det kommer vara samma med elbilar. När de når prisparitet inköpsmässigt och är billigare att köra, då kommer det gå fort.
Ja Seba och hans kollegors analys är att elbilar kommer bli billigare att tillverka än fossilbilar och det kommer vara det som orsakar majoriteten av övergången. Med tanke på hur få komponenter en elbil bygger på och hur enkla de komponeterna är att masstillverka har de troligen rätt.

Att robotaxis kommer ta över om det blir en avsevärt billigare och fortfarande lika flexibel lösning som eget bilägande har Seba och kolleger antagligen rätt i med. Men det man bör tänka på är att bilproduktionen inte kommer minska i samma utsträckning som antalet bilar. Robotaxis kommer stå för fler resor än dagens bilflotta och de kommer ha en livslängd på endast några år. De behöver därför ersättas oftare. Att Tesla siktar på 20-25 miljoner per år 2030 är nog i underkant om de lyckas med robotaxis.
Fast det krävs mer än att de är billigare. I Norge är de redan, konstruerat genom skatt/bidrag, billigare. Trots det har ca hälften av alla nya bilar som säljs en förbränningsmotor. Och visst har det gått fort i Norge det har det men nog är det mer en linjär utveckling än en exponentiell? Finns ju en begränsande faktor i produktionskapaciteten också. Är ju inte så att tillgången helt plötsligt blir obegränsad.

Robotaxis är en miljökatastrof om det där slår in. Slit och släng och åka runt i bilar istället för långt effektivare (på alla sätt, tidsmässigt, utrymmesmässigt, miljömässigt, prismässigt) publika transporter är rejält bakvänt. Visst, i de flesta amerikanska städer är hans spaning inte helt off eftersom de saknar publika transporter och det mesta kräver egen bil även om man bor i en stad. Min kusin är ihop med en man från Denver. När hon var på besök promenerade hon hem från mataffären med kassarna. Folk stirrade på henne och undrade vad hon höll på med. Där åker man bil. Punkt slut.

I Sverige och svenska städer har vi inte alls den kulturen (ja hela Europa och i många utomeuropeiska storstäder också). Vi har inte plats i våra städer för en massa robotaxis som snurrar runt hela dagarna. Ändå har vi relativt stora utrymmen jämfört med många andra länders städer.

Rent krasst behöver många redan idag inte en egen bil för att handla, ta sig till jobbet och såna saker om du bor i en större svensk stad. Många verkar dock ändå tycka det är värt kostnaden. Är så mycket annat som bilen används till. Några har kanske valt bort egen bil och nyttjar bilpooler som Sunfleet men det har inte blivit nån succé direkt heller. Såg på wikipedia att de hade 1400 bilar 2018. Det är typ ingenting jämfört med antalet privatägda bilar. Vi vill ha bilen tillgänglig. Vi skjutsar barn, husdjur, golfklubbor, cyklar och annat med dem som också ställer krav på vilken bil man kan ta. Ska det vara speciella robotaxis som har monterade barnsitsar? Speciella hundbilar? Bara bilar med plats för fyra golfbagar? Ska alla ha dragkrok? Att bara skjutsa en person från hemmet till jobbet eller från krogen till hemmet är ju kanske trevligt men det ersätter inte bilbehovet egentligen.
Många bra poänger du kommer med.
När det gäller linjär utveckling i Norge så tänker jag att kraftig subventionerna inte ensamt klarar av att skapa en exponentiell utveckling. Norge ligger på så vis "före" i tiden. Det vi nu ser börja hända i andra länder kan däremot vara början av en s-kurva då det primärt inte är subventionerna som orsakar det förändrade beteendet. Även om det kan vara en av flera bidragande orsaker.

Re: The Great Disruption

Postat: 15 sep 2021 11:47
av Jordad
MWall skrev:
Robotaxis är en miljökatastrof om det där slår in. Slit och släng och åka runt i bilar istället för långt effektivare (på alla sätt, tidsmässigt, utrymmesmässigt, miljömässigt, prismässigt) publika transporter är rejält bakvänt.
Det här är helt fel. Vi har inte en chans att klara klimatmål utan robotaxis. Om vi bara ska ersätta alla fossilbilar med elbilar så kommer det ta alldeles för lång tid. Det finns för många bilar idag och produktionskapaciteten räcker inte inom överskådlig tid. Enda chansen vi har är att antingen ersätta 5-10 bilar med en enda robotaxi eller att vi slutar att åka bil i samma utsträckning. Det finns inga andra alternativ.

Kollektivtrafik är inte nödvändigtvis mer effektivt än robotaxis. Om Tesla blir operatör av ett robotaxinätverk så kommer de ha goda incitament att använda så lite resurser som möjligt och att leverera en mängd olika fordon där man även samåker med andra för att effektivisera utnyttjande och maximera vinst.

Re: The Great Disruption

Postat: 15 sep 2021 12:24
av Maw
Jordad skrev:
MWall skrev:
Robotaxis är en miljökatastrof om det där slår in. Slit och släng och åka runt i bilar istället för långt effektivare (på alla sätt, tidsmässigt, utrymmesmässigt, miljömässigt, prismässigt) publika transporter är rejält bakvänt.
Det här är helt fel. Vi har inte en chans att klara klimatmål utan robotaxis. Om vi bara ska ersätta alla fossilbilar med elbilar så kommer det ta alldeles för lång tid. Det finns för många bilar idag och produktionskapaciteten räcker inte inom överskådlig tid. Enda chansen vi har är att antingen ersätta 5-10 bilar med en enda robotaxi eller att vi slutar att åka bil i samma utsträckning. Det finns inga andra alternativ.

Kollektivtrafik är inte nödvändigtvis mer effektivt än robotaxis. Om Tesla blir operatör av ett robotaxinätverk så kommer de ha goda incitament att använda så lite resurser som möjligt och att leverera en mängd olika fordon där man även samåker med andra för att effektivisera utnyttjande och maximera vinst.
Jag har svårt att se att robotaxis skulla ta över den individuella biltrafiken. Möjligtvis kan robotaxi ta över en del av den vanliga taxiverksamheten och möjligtvis nuvarande bilpooler.

Varför skulle jag vilja dela bil med en massa andra, okända människor bara för att bilen blir självkörande? Jag vill ha min egen bil. Om/när det kommer självkörande bilar köper jag nog däremot ett par extra bilar till familjen som barnen kan åka i, om de nu fortfarande bor hemma och inte har körkort när det blir aktuellt.

Jag tror att antalet bilar per capita kommer att öka med självkörning, inte minska.

Re: The Great Disruption

Postat: 15 sep 2021 12:51
av mati
Jag tror inte ett dyft på robotaxis. Om folk hade velat åka taxi istället för att ha egen bil så hade de kunnat göra det redan idag. Visst, en robotaxi kommer kanske bli billigare än en taxi med mänsklig förare. Men för många skulle det troligen redan idag vara mer prisvärt att ta en taxi jämfört med att ha en egen bil stående hemma. Ändå så gör man inte det. Inte i Europa. Den egna bilen betyder frihet och oberoende. Dessutom kan jag göra vad jag vill med den, jag kan köra omkring med skitiga hundar som lämnar en massa hårtossar överallt. Jag kan köra skräp till tippen i bilen när det passar mig. Jag kan äta i bilen, grisa ner bäst jag vill. Och så kan jag städa den sen när jag har tid. Eller så gör jag inte det. Det är min bil.
En bil är så mycket mer än ett sätt att ta sig från A till B. Kanske inte för alla, men för många. Det är säkert sant att robotaxis kommer fungera i stora städer (i USA) där det redan idag finns en massa taxibilar överallt. Helt klart. Men man kan inte översätta detta till att privatägda bilar inte kommer behövas i framtiden. Världen är större än så.

Re: The Great Disruption

Postat: 15 sep 2021 12:53
av dbar
Vi har en fordonsskatts på drygt 7 miljoner bilar.
Det registreras ca 350 000 nya bilar om året
Vi skrotar eller exporterar ca 280 000 bilar om året.

Om vi endast tillät nyförsäljning och import av El-bilar idag. Skulle det ta 21 år dör hela flottan att bytas ut.

Jag är helt säker på att marknaden kommer disruptas och nyförsäljningen helt domineras av El-bilar snabbare än de flesta tror.

Men med det sagt kommer det ta lång tid att byta ut hela fordonsflottan. Sen kan det absolut gå fortare än 21 år. Men det kräver att antagligen fordonsflottan minskar ganska mycket också. Så vi har betydligt färre bilar om 20 år än idag. För att sälja 7 miljoner bilar i Sverige och motsvarande i övriga I-länder och blivande I-länder på avsevärt mycket kortare tid är antagligen svårt.

Re: The Great Disruption

Postat: 15 sep 2021 13:18
av Maw
dbar skrev:
Vi har en fordonsskatts på drygt 7 miljoner bilar.
Det registreras ca 350 000 nya bilar om året
Vi skrotar eller exporterar ca 280 000 bilar om året.

Om vi endast tillät nyförsäljning och import av El-bilar idag. Skulle det ta 21 år dör hela flottan att bytas ut.

Jag är helt säker på att marknaden kommer disruptas och nyförsäljningen helt domineras av El-bilar snabbare än de flesta tror.

Men med det sagt kommer det ta lång tid att byta ut hela fordonsflottan. Sen kan det absolut gå fortare än 21 år. Men det kräver att antagligen fordonsflottan minskar ganska mycket också. Så vi har betydligt färre bilar om 20 år än idag. För att sälja 7 miljoner bilar i Sverige och motsvarande i övriga I-länder och blivande I-länder på avsevärt mycket kortare tid är antagligen svårt.
Ja, 21 år för att byta bort alla fossilbilar är en väldigt kort tid. Jag är övertygad om att de kommer finnas kvar och vara en väsentlig del av fordonsflottan betydligt längre än så. Även en hel del elbilar kommer hinna skrotas innan majoriteten av fossilbilarna skrotats.

Dessutom kommer vi nog om 20-30-40 år vilja ha betydligt fler än 7 miljoner bilar i Sverige :)

Slutet för dinosautiejuice-eldandet ligger nog fortfarande många decennier fram i tiden. :|

Re: The Great Disruption

Postat: 15 sep 2021 14:27
av Jordad
Maw skrev:
Jag har svårt att se att robotaxis skulla ta över den individuella biltrafiken.
Ja stora omvälvande teknikskiften är svåra att förstå innan de sker. Men de framstår alltid helt självklara i efterhand. Uber är en liten försmak på vad vi står inför. Robotaxis kommer bli avsevärt billigare med mycket högre tillgänglighet än Uber. De kommer ta över majoriteten av transporter.

Det blir antagligen som alla andra större teknikskiften där majoriteten är skeptiska och avståndstagande i början. Men efter att robotaxis har nått 5-15% av alla resor tar s-kurvan fart och övergången sker sedan snabbt.

Re: The Great Disruption

Postat: 15 sep 2021 14:34
av Jordad
dbar skrev:
Vi har en fordonsskatts på drygt 7 miljoner bilar.
Det registreras ca 350 000 nya bilar om året
Vi skrotar eller exporterar ca 280 000 bilar om året.

Om vi endast tillät nyförsäljning och import av El-bilar idag. Skulle det ta 21 år dör hela flottan att bytas ut.

Jag är helt säker på att marknaden kommer disruptas och nyförsäljningen helt domineras av El-bilar snabbare än de flesta tror.

Men med det sagt kommer det ta lång tid att byta ut hela fordonsflottan. Sen kan det absolut gå fortare än 21 år. Men det kräver att antagligen fordonsflottan minskar ganska mycket också. Så vi har betydligt färre bilar om 20 år än idag. För att sälja 7 miljoner bilar i Sverige och motsvarande i övriga I-länder och blivande I-länder på avsevärt mycket kortare tid är antagligen svårt.
Sverige är redan på god väg i omställningen men det ser helt annorlunda ut globalt. Produktionskapaciteten för rena elbilar kommer inte vara tillräckligt hög för att vi ska hinna ersätta varje fossilbil med en ny elbil på tillräckligt kort tid. Det skulle även kräva sådana oerhörda mängder av naturresurser att det är hål i huvudet att ens försöka. Alternativen är att antingen börja förbjuda bilåkande eller dela bättre på de bilar vi har.

Re: The Great Disruption

Postat: 15 sep 2021 15:04
av MWall
Jordad skrev:
dbar skrev:
Vi har en fordonsskatts på drygt 7 miljoner bilar.
Det registreras ca 350 000 nya bilar om året
Vi skrotar eller exporterar ca 280 000 bilar om året.

Om vi endast tillät nyförsäljning och import av El-bilar idag. Skulle det ta 21 år dör hela flottan att bytas ut.

Jag är helt säker på att marknaden kommer disruptas och nyförsäljningen helt domineras av El-bilar snabbare än de flesta tror.

Men med det sagt kommer det ta lång tid att byta ut hela fordonsflottan. Sen kan det absolut gå fortare än 21 år. Men det kräver att antagligen fordonsflottan minskar ganska mycket också. Så vi har betydligt färre bilar om 20 år än idag. För att sälja 7 miljoner bilar i Sverige och motsvarande i övriga I-länder och blivande I-länder på avsevärt mycket kortare tid är antagligen svårt.
Sverige är redan på god väg i omställningen men det ser helt annorlunda ut globalt. Produktionskapaciteten för rena elbilar kommer inte vara tillräckligt hög för att vi ska hinna ersätta varje fossilbil med en ny elbil på tillräckligt kort tid. Det skulle även kräva sådana oerhörda mängder av naturresurser att det är hål i huvudet att ens försöka. Alternativen är att antingen börja förbjuda bilåkande eller dela bättre på de bilar vi har.

Som om personbilar är det enda som släpper ut växthusgaser... Ska det till drastiska åtgärder så är det nog bättre med en global ettbarns-politik, förbjuda folk att äta kött och inför skyhöga tullar på krimskrams från Kina. Vi måste minska konsumtionen.

Re: The Great Disruption

Postat: 15 sep 2021 15:09
av IcePic
Jordad skrev:
dbar skrev:
Vi har en fordonsskatts på drygt 7 miljoner bilar.
Det registreras ca 350 000 nya bilar om året
Vi skrotar eller exporterar ca 280 000 bilar om året.
Om vi endast tillät nyförsäljning och import av El-bilar idag. Skulle det ta 21 år dör hela flottan att bytas ut.
Jag är helt säker på att marknaden kommer disruptas och nyförsäljningen helt domineras av El-bilar snabbare än de flesta tror.
Men med det sagt kommer det ta lång tid att byta ut hela fordonsflottan. Sen kan det absolut gå fortare än 21 år. Men det kräver att antagligen fordonsflottan minskar ganska mycket också. Så vi har betydligt färre bilar om 20 år än idag. För att sälja 7 miljoner bilar i Sverige och motsvarande i övriga I-länder och blivande I-länder på avsevärt mycket kortare tid är antagligen svårt.
Sverige är redan på god väg i omställningen men det ser helt annorlunda ut globalt. Produktionskapaciteten för rena elbilar kommer inte vara tillräckligt hög för att vi ska hinna ersätta varje fossilbil med en ny elbil på tillräckligt kort tid. Det skulle även kräva sådana oerhörda mängder av naturresurser att det är hål i huvudet att ens försöka. Alternativen är att antingen börja förbjuda bilåkande eller dela bättre på de bilar vi har.
Det blir ju intressant när de 21 åren börjar, för det kommer inte finnas 23456 bensinmackar med "full" bensin/diesel setup fram tills år 21, den branschen kommer ju förstås se trenden fortare än det, ifall det hypotetiska beslutet kom skulle det nog vara knepigt att äga fossil-bil redan efter 10 år, varpå det skulle förstärka övergången ännu mer.

Re: The Great Disruption

Postat: 15 sep 2021 15:17
av MWall
IcePic skrev:
Jordad skrev:
dbar skrev:
Vi har en fordonsskatts på drygt 7 miljoner bilar.
Det registreras ca 350 000 nya bilar om året
Vi skrotar eller exporterar ca 280 000 bilar om året.
Om vi endast tillät nyförsäljning och import av El-bilar idag. Skulle det ta 21 år dör hela flottan att bytas ut.
Jag är helt säker på att marknaden kommer disruptas och nyförsäljningen helt domineras av El-bilar snabbare än de flesta tror.
Men med det sagt kommer det ta lång tid att byta ut hela fordonsflottan. Sen kan det absolut gå fortare än 21 år. Men det kräver att antagligen fordonsflottan minskar ganska mycket också. Så vi har betydligt färre bilar om 20 år än idag. För att sälja 7 miljoner bilar i Sverige och motsvarande i övriga I-länder och blivande I-länder på avsevärt mycket kortare tid är antagligen svårt.
Sverige är redan på god väg i omställningen men det ser helt annorlunda ut globalt. Produktionskapaciteten för rena elbilar kommer inte vara tillräckligt hög för att vi ska hinna ersätta varje fossilbil med en ny elbil på tillräckligt kort tid. Det skulle även kräva sådana oerhörda mängder av naturresurser att det är hål i huvudet att ens försöka. Alternativen är att antingen börja förbjuda bilåkande eller dela bättre på de bilar vi har.
Det blir ju intressant när de 21 åren börjar, för det kommer inte finnas 23456 bensinmackar med "full" bensin/diesel setup fram tills år 21, den branschen kommer ju förstås se trenden fortare än det, ifall det hypotetiska beslutet kom skulle det nog vara knepigt att äga fossil-bil redan efter 10 år, varpå det skulle förstärka övergången ännu mer.

Min spaning är att snabbladdning aldrig kommer bli billigare än den är idag. Långkörning kommer bli ett dyrt nöje.

Re: The Great Disruption

Postat: 15 sep 2021 15:22
av Jordad
MWall skrev:
Som om personbilar är det enda som släpper ut växthusgaser... Ska det till drastiska åtgärder så är det nog bättre med en global ettbarns-politik, förbjuda folk att äta kött och inför skyhöga tullar på krimskrams från Kina. Vi måste minska konsumtionen.
Om du kollar på presentationen i första inlägget så handlar den om all ny teknologi som gör det möjligt att mer effektivt hushålla med jordens resurser vilket även kan ge ökat välstånd. Det innebär inte alls att vi måste föda färre barn, att alla ska bli veganer eller att man helt förbjuder bilägande. Det nya teknologi gör det snarare möjligt att vi kan undvika det. Bra för oss alla :)

Re: The Great Disruption

Postat: 15 sep 2021 15:29
av Maw
Jordad skrev:
dbar skrev:
Vi har en fordonsskatts på drygt 7 miljoner bilar.
Det registreras ca 350 000 nya bilar om året
Vi skrotar eller exporterar ca 280 000 bilar om året.

Om vi endast tillät nyförsäljning och import av El-bilar idag. Skulle det ta 21 år dör hela flottan att bytas ut.

Jag är helt säker på att marknaden kommer disruptas och nyförsäljningen helt domineras av El-bilar snabbare än de flesta tror.

Men med det sagt kommer det ta lång tid att byta ut hela fordonsflottan. Sen kan det absolut gå fortare än 21 år. Men det kräver att antagligen fordonsflottan minskar ganska mycket också. Så vi har betydligt färre bilar om 20 år än idag. För att sälja 7 miljoner bilar i Sverige och motsvarande i övriga I-länder och blivande I-länder på avsevärt mycket kortare tid är antagligen svårt.
Sverige är redan på god väg i omställningen men det ser helt annorlunda ut globalt. Produktionskapaciteten för rena elbilar kommer inte vara tillräckligt hög för att vi ska hinna ersätta varje fossilbil med en ny elbil på tillräckligt kort tid. Det skulle även kräva sådana oerhörda mängder av naturresurser att det är hål i huvudet att ens försöka. Alternativen är att antingen börja förbjuda bilåkande eller dela bättre på de bilar vi har.
Jag kan inte se att människor skulle göra det. Jag skulle inte det och jag gissar att de flesta här inte heller kan tänka sig att minska drastiskt på sitt bilåkande eller dela bil med ett stort antal andra främmande människor.

I ett land som Kina skulle man förstås kunna tvinga människor att minska sitt bilåkande eller dela bil genom avgifter eller förbud men även där skulle det inte vara helt enkelt. En stor del av världens befolkning lever i demokratier och jag har svårt att förstå att folkviljan skulle gå med på en så stor inskränkning i den personliga friheten som minskat eller delat bilåkande innebär.