Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar

Inlägg av Fredrik j »

Elof skrev:
Fredrik j skrev:
Elof skrev:
Fredrik j skrev:
Elof skrev:

Det är hur rimligt som helst och alls inget hyckleri. Det är ju dieselbilar som gör luften dålig på sina håll. Eller ska man behöva flytta till Abisko för att få vara dieselkritisk?
Nej du behöver inte flytta så långt som till Abisko. Det räcker att lämna storstan.
Menar du att jag är en hycklare för att jag bor i en storstad och ogillar dieselavgaser? Är det så har jag förlorat all respekt för dig. Är kineser i Kina som ogillar diktatur också hycklare?
Nej. Jag menar att det är hyckleri att anse att andra ska ändra beteende och behov medans man själv anser att man har rätten att bestämma vad man själv ska ta till för åtgärder.
Nej jag tycker inte en regimkritisk kines är en hycklare. Möjligen kan jag tycka att en svensk storstadsbo som förfasar sig över sin hälsa och jämför det med kinesens situation har en någon skev och självcentrerad bild.
Möjligen är det också hyckleri att förlora all respekt för någon som har en annan uppfattning.
:o Jag väljer att tro att du trollar. Jag hoppas att ingen kan vara så oförmögen att förstå att andra kan ha andra förutsättningar och perspektiv än en själv.
Du missuppfattar mig. Jag anstränger mig för att förstå och ta hänsyn till att andra har andra förutsättningar och behov än jag själv. Har man behov av att bo i en storstad så respekterar jag det och tycker det är ok att biltrafiken minskar inne i städerna. Men att använda det som argument till att alla omedelbart skulle köpa elbil tycker jag är inskränkt.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar

Inlägg av Franz »

LarsL skrev:
Franz skrev:
Så kör vidare i Ladan från 90-talet som drar 1,5 liter milen (+ oväntat mycket olja), utan vettig rening och airbags tills dess at det finns en bra elbil istället för att köpa en 20 år gammal Volvo då?
Det där är inte sant och det vet du. Mina bilar som jag hade som ung och som var från 70-talet drog 0,8-1 liter/mil. Det har alltså inte hänt så särskilt mycket.
Jag gick bara på första bästa siffra jag hittade för "verklig" förbrukning på en Lada från 1997 men den kanske är lite överdriven ja. Min erfernhet från att suttit i en massa Lada-taxi är dock att de är ganska klena så det är ofta full gas som gäller ganska länge för varje acceleration och att lukt och utseende på avgaserna nog inte tyder på att de riktigt längre fixar sin ursprungliga bränsleförbrukning. Det är ju trots allt bilar som nog varit väldigt enkla redan som nya som sedan fått lappas och lagas under många år.

Men om vi ändå säger att de bilar som importeras skulle släppa ut exakt lika mycket CO2 som de de stöter ut känns det ändå som en lysande affär där massor med människoliv räddas. Även ur ett klimatperspektiv undviker vi att hela klimatarbetet förlöjligas genom att fattiga inte behöver komma i kläm.
Driver sajten Car.info
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar

Inlägg av Credde »

Jag trodde det bästa för klimatet var att skrota alla bilar (fossil och el) och gå tillbaka till häst och vagn (bemärk jag säger klimatet och inte helheten). Vi vet ju alla, att en del elektricitet inte är direkt fossilfri heller.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar

Inlägg av LarsL »

Franz skrev:
Men om vi ändå säger att de bilar som importeras skulle släppa ut exakt lika mycket CO2 som de de stöter ut känns det ändå som en lysande affär där massor med människoliv räddas. Även ur ett klimatperspektiv undviker vi att hela klimatarbetet förlöjligas genom att fattiga inte behöver komma i kläm.
Och jag menar att det är bättre att de skrotas ut och att de längst ner som verkar vara målet för oron skaffar sig enkla elfordon istället. Dessa fordon kommer kanske kosta lite mer eller lika mycket i inköp men när ägaren har dem så behöver de inte köpa dyrt bränsle längre. Att sälja skrot bilar blir lite som att fortsätta sälja droger till dem så att de kan fortsätta sitt missbruk.

Det riktigt dåliga är så klart att köpa en fossilbil och det är ju superlätt att undvika. Har man en gammal fossilbil som man kanske skulle få 5-10 000kr så kanske det kan vara värt att skrota den istället som en god gest till miljön. Jag sålde min fossilbil då 80000kr var för mycket för att skrota. Innan det skrotade jag faktiskt en bil som jag kanske kunde fått 2-5000kr för.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar

Inlägg av Elof »

Fredrik j skrev:
Du missuppfattar mig. Jag anstränger mig för att förstå och ta hänsyn till att andra har andra förutsättningar och behov än jag själv. Har man behov av att bo i en storstad så respekterar jag det och tycker det är ok att biltrafiken minskar inne i städerna. Men att använda det som argument till att alla omedelbart skulle köpa elbil tycker jag är inskränkt.
Det kan jag hålla med om.
Peace!
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Nu finns det ju varken produktionskapacitet eller infrastruktur för en sån snabb omställning.
Ska man vara så reaktionär kanske man bara ska skänka sin bil till någon som behöver den bättre och anpassa sitt liv efter att inte ha bil alls. Men det är ju inget kul. Då är det bättre att någon annan förändrar.
Förstår inte vad du menar riktigt. Är det jag som är reaktionär? Eller de som vill skrota alla fossilbilar?
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Nu finns det ju varken produktionskapacitet eller infrastruktur för en sån snabb omställning.
Ska man vara så reaktionär kanske man bara ska skänka sin bil till någon som behöver den bättre och anpassa sitt liv efter att inte ha bil alls. Men det är ju inget kul. Då är det bättre att någon annan förändrar.
Förstår inte vad du menar riktigt. Är det jag som är reaktionär? Eller de som vill skrota alla fossilbilar?
Nej. Inlägget ovanför ditt i allt du citerade. Om att man ska skrota sin bil för att undvika att någon annan använder den.
VoltAmpere
Inlägg: 121
Blev medlem: 28 mar 2020 09:06

Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar

Inlägg av VoltAmpere »

Jag bara noterar att i de globala målen för 2030 finns inga bilar ritade alls...
https://www.globalamalen.se/om-globala- ... samhallen/
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar

Inlägg av Fredrik j »

VoltAmpere skrev:
Jag bara noterar att i de globala målen för 2030 finns inga bilar ritade alls...
https://www.globalamalen.se/om-globala- ... samhallen/
Antagligen kommer nummer 16 bli svårt att uppnå när pekpinnar angående hur andra ska leva sina liv blir mer auktoritära…
Skriv svar