Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar

Inlägg av Zalman3 »




Det är klart mest gynnsamt för klimatet, och inte minst för stadsluften, att befintliga fossila bilar skrotas så snart som möjligt. Detta är kontraintuitivt, men är väldigt tydligt om du tar ut miniräknaren.

Dieselbilens beräkning.

Eftersom klimatet var ämnet är det koldioxidutsläppen vi bör koncentrera oss på. Vi måste ta hänsyn till utsläppen under produktionen av bilarna, och utsläppen vid användning av bilarna. Jag måste jämföra en befintlig dieselbil och en ny elbil.

ElbilDet bästa för klimatet är att skrota nuvarande bensin- och dieselbilar, även om de rullade ut ur butiken igår.

KLIMATBERÄKNING: - Om vi ​​tar ut miniräknaren ser vi att det är tre gånger bättre för klimatet att skrota dieselbilen och ersätta den med en elbil - oavsett dieselbilens ålder, än att behålla dieselbilen på vägen, skriver Sondre Grinna. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Det är klart mest gynnsamt för klimatet, och inte minst för stadsluften, att befintliga fossila bilar skrotas så snart som möjligt.

Victor Miettinen skriver i ett debattinlägg att det bästa för klimatet är att hålla bensin- och dieselbilar på vägen så länge som möjligt.

Det är fel.

Det är klart mest gynnsamt för klimatet, och inte minst för stadsluften, att befintliga fossila bilar skrotas så snart som möjligt. Detta är kontraintuitivt, men är väldigt tydligt om du tar ut miniräknaren.

Dieselbilens beräkning

Eftersom klimatet var ämnet är det koldioxidutsläppen vi bör koncentrera oss på. Vi måste ta hänsyn till utsläppen under produktionen av bilarna, och utsläppen vid användning av bilarna. Jag måste jämföra en befintlig dieselbil och en ny elbil.

Vill du få nyhetsbrev från Nettavisen Norsk debatt?

Eftersom dieselbilen redan har tillverkats kommer vi helt att ignorera utsläppen från produktionen. Klar är gjort, och äts äts. När det gäller utsläpp vid användning av dieselbilen är det enkelt att beräkna eftersom CO2 -utsläppen står i proportion till förbrukningen.

Om dieselbilen använder en halv liter per mil släpper den ut 0,5 liter per mil x 2,66 kg CO2 per liter diesel . Sedan måste du lägga till 20 procent för raffinering. Detta motsvarar 160 g / km.

Elbilens beräkning

För elbilen måste vi räkna med både utsläpp från produktion och från användning, eftersom vi kan välja om den ska tillverkas, genom att välja om vi ska byta ut dieselbilen eller inte.

ICCT , de som hjälpte till att rulla ut dieselskandalen för VW: s livscykelanalys från juli i år, säger att genom att producera en medelstor elbil släpps 6,5 ton ut, plus 4,2 ton för att producera ett 70 kWt batteri. Totalt 11,7 ton. Om bilen lever 250 000 kilometer blir detta ett utsläpp på 47 gram per kilometer.

Fysiskt levererad el i Norge har ett utsläpp på 17 gram per kWt . Om vi ​​beräknar två kWt per mil inklusive laddningsförlust motsvarar det 3,4 gram per kilometer. Elbilen släpper då ut totalt cirka 50 gram per kilometer.

Det är bara cirka 30 procent av dieselbilen, även om utsläppen från dieselbilens produktion inte ingår.

Tre gånger bättre för klimatet.

Med andra ord ser vi att det är tre gånger bättre för klimatet att skrota dieselbilen och ersätta den med en elbil - oavsett dieselbilens ålder, än att behålla dieselbilen på vägen.


https://www-nettavisen-no.translate.goo ... tr_pto=nui
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Skyvandrare
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 23 mar 2020 21:30
Ort: Degerfors
Referralkod: ts.la/filip98503

Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar

Inlägg av Skyvandrare »

Det är bra att det sprids. Det är ju dock inget nytt att det är bättre att skrota fossilbilar så snart som möjligt. Björn Sandén på Chalmers har visat på detta i många år, baserat på vetenskapliga resultat.

Frågan är om jag själv gör rätt som behåller vår Alltrack och tankar den med HVO100. Det är ju iaf fossilfritt i tanken, men hur tror ni Livscykelanalysen ser ut?
M3 SR+ 2020
Passat Alltrack 2017 HVO100
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar

Inlägg av carl-pedal »

Tyvärr är det bästa att du bogsera iväg bilen (med en eldriven bogserbil) till närmsta skrot för nermalning. HVO100 är inget bättre val pga hög energiåtgång vid tillverkning och mycket råvaror kommer från fossilgas. Varsågod för ett gratis tips! :)
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar

Inlägg av LarsL »

Tänk då hur vansinnigt det är att det fortfarande tillverkas fossilbilar. Att införa förbud mot nyförsäljning borde ju vara en nobrainer på det sättet. Det är klart att vi måste få fart på elbilstillverkningen också men 2030 borde vara ett rimligt datum så att det blir glasklart för fordonsindustrin vad de ska jobba på under de kommande åren.
Fredrik j
Inlägg: 10811
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar

Inlägg av Fredrik j »

Det finns väl ingen som kör dieselbil för att den är ett bättre miljöval? Finns det någon som tror det?
Fredrik j
Inlägg: 10811
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Tänk då hur vansinnigt det är att det fortfarande tillverkas fossilbilar. Att införa förbud mot nyförsäljning borde ju vara en nobrainer på det sättet. Det är klart att vi måste få fart på elbilstillverkningen också men 2030 borde vara ett rimligt datum så att det blir glasklart för fordonsindustrin vad de ska jobba på under de kommande åren.
2030 kommer efterfrågan på fossilbilar vara så låg att ett förbud blir helt okontroversiellt.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar

Inlägg av Franz »

Om inte folk i världen förbjuds att köra bil och inte produktionen av elbilar plötsligt kan nå upp i de 1,4 miljarder bilarna som finns i världen låter det hela inte så realistiskt. Det är till och med så att "dieselbilen" som nämns här säkert är bättre än 100-tals miljoner bilar som rullar i fattigare länder. Efter att själv ha varit mycket på landsbygden i Ukraina kan jag ju konstatera att bilparken där till stor del består av dåliga/gamla öst-bilar och importerade färskare bilar. D.v.s. när en fossilbil exporteras från oss ersätter den en ännu sämre bil.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Det finns väl ingen som kör dieselbil för att den är ett bättre miljöval? Finns det någon som tror det?
Jo, tyvärr. De som gör det "vet" ju att det är så fruktansvärt nedsmutsande att tillverka en elbil, som dessutom måste få ett nytt batteri efter några få år, att det därför är mer miljövänligt att både tillverka och att köra dieselbil. Lägg där till vetskapen att elbilar brinner stup i kvarten och att barn får lida i gruvor så har du bilden klar av den typiske dieselförespråkaren.
Fredrik j
Inlägg: 10811
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Det finns väl ingen som kör dieselbil för att den är ett bättre miljöval? Finns det någon som tror det?
Jo, tyvärr. De som gör det "vet" ju att det är så fruktansvärt nedsmutsande att tillverka en elbil, som dessutom måste få ett nytt batteri efter några få år, att det därför är mer miljövänligt att både tillverka och att köra dieselbil. Lägg där till vetskapen att elbilar brinner stup i kvarten och att barn får lida i gruvor så har du bilden klar av den typiske dieselförespråkaren.
Jag dom flesta i den gruppen ändå inte har resurser att köpa någon ny elbil. Man blir då dieselbilsförespråkare för att dölja det.
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar

Inlägg av carl-pedal »

Fredrik j skrev:
Det finns väl ingen som kör dieselbil för att den är ett bättre miljöval? Finns det någon som tror det?
Jag tror snarare att avgasbilsägare inte fattar hur mycket avgaserna sabbar miljö och hälsa. Plus vanföreställningar om att det går åt många barn för varje elbil som tillverkas. Och ett halvt barn per kwh el som förbrukas.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
Skyvandrare
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 23 mar 2020 21:30
Ort: Degerfors
Referralkod: ts.la/filip98503

Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar

Inlägg av Skyvandrare »

carl-pedal skrev:
Tyvärr är det bästa att du bogsera iväg bilen (med en eldriven bogserbil) till närmsta skrot för nermalning. HVO100 är inget bättre val pga hög energiåtgång vid tillverkning och mycket råvaror kommer från fossilgas. Varsågod för ett gratis tips! :)
Tack för tipset, men hur ser den uträkningen ut? Har någon sett en LCA på bil som tankar HVO100? Insändare & gissningar finns det gott om men hur ser det ut i siffror?
M3 SR+ 2020
Passat Alltrack 2017 HVO100
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Det finns väl ingen som kör dieselbil för att den är ett bättre miljöval? Finns det någon som tror det?
Absolut, det finns fullt med folk som faktiskt tror att dieselbilar är bra för miljön. Jag skulle säga att hälften av dem jag träffar i riktiga livet tror att deras diesel, ibland gammal diesel, är bättre än min elbil. Naturligtvis tror de att nästa steg är vätgas och att det hör med elbilar bara är en olycklig mellan period med en massa nackdelar.
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar

Inlägg av carl-pedal »

Jag har inga kompletta siffror men ett steg är att lyssna på förra veckans Klotet i P1 och sen har Preem svarat mig att mängden vätgas är sekressbelagd för vätehydreringen av talloljan. Gasen kommer endast från fossilgas. För att gå från tall till tallolja krävs en skaplig mängd energi också.
Jag har inga större hopp om att det skulle vara särskilt mycket bättre än vanlig äckeldiesel.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Fredrik j
Inlägg: 10811
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Det finns väl ingen som kör dieselbil för att den är ett bättre miljöval? Finns det någon som tror det?
Absolut, det finns fullt med folk som faktiskt tror att dieselbilar är bra för miljön. Jag skulle säga att hälften av dem jag träffar i riktiga livet tror att deras diesel, ibland gammal diesel, är bättre än min elbil. Naturligtvis tror de att nästa steg är vätgas och att det hör med elbilar bara är en olycklig mellan period med en massa nackdelar.
Som sagt, jag tror dom bara försvarar sin position.
Fredrik j
Inlägg: 10811
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar

Inlägg av Fredrik j »

carl-pedal skrev:
Fredrik j skrev:
Det finns väl ingen som kör dieselbil för att den är ett bättre miljöval? Finns det någon som tror det?
Jag tror snarare att avgasbilsägare inte fattar hur mycket avgaserna sabbar miljö och hälsa. Plus vanföreställningar om att det går åt många barn för varje elbil som tillverkas. Och ett halvt barn per kwh el som förbrukas.
Finns också gott om hyckleri. Folk som förfasar sig över dieselbilens effekt på hälsan men lik förbannat väljer att bo med sina barn i en storstad.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar

Inlägg av LarsL »

Skyvandrare skrev:
carl-pedal skrev:
Tyvärr är det bästa att du bogsera iväg bilen (med en eldriven bogserbil) till närmsta skrot för nermalning. HVO100 är inget bättre val pga hög energiåtgång vid tillverkning och mycket råvaror kommer från fossilgas. Varsågod för ett gratis tips! :)
Tack för tipset, men hur ser den uträkningen ut? Har någon sett en LCA på bil som tankar HVO100? Insändare & gissningar finns det gott om men hur ser det ut i siffror?
Låt oss säga att HVO100 är bättre för miljön, bara så där. I så fall så ska det användas där det inte går att använda eldrift ännu, främst då flyg. Vi ska inte använda det i bilar som lätt kan ersättas med elbilar.
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar

Inlägg av carl-pedal »

Biobränsle är förnybart på ett för långsamt sätt - mina barn är pensionärer när dagens uppeldade bränsle har ersatts av nya träd. Används endast i nödfall!! :D
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Det finns väl ingen som kör dieselbil för att den är ett bättre miljöval? Finns det någon som tror det?
Absolut, det finns fullt med folk som faktiskt tror att dieselbilar är bra för miljön. Jag skulle säga att hälften av dem jag träffar i riktiga livet tror att deras diesel, ibland gammal diesel, är bättre än min elbil. Naturligtvis tror de att nästa steg är vätgas och att det hör med elbilar bara är en olycklig mellan period med en massa nackdelar.
Som sagt, jag tror dom bara försvarar sin position.
Ja, en stor del ser så klart att de inte har råd med elbil och hittar på ursäkter för att de inte kan göra det rätta. Vore ju i så fall bättre om de diskuterade ekonomin runt bilköpet och ägandet.

Jag provade fossilbil förra veckan då min Model S är på lackering. Det var den minsta lilla skitbil som finns att få tag på, precis bara steget upp från mopedbil som ungarna sa. Den drog faktiskt inte särskilt mycket soppa men det skulle ändå kosta mig minst 2600kr/månad i bränsle och då gjorde vi bara nödvändiga resor med bilen. Frågan borde inte vara har du råd med elbil utan hur tusan har du råd med fossilbil?
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar

Inlägg av PoloPrinsen »

Franz skrev:
Om inte folk i världen förbjuds att köra bil och inte produktionen av elbilar plötsligt kan nå upp i de 1,4 miljarder bilarna som finns i världen låter det hela inte så realistiskt. Det är till och med så att "dieselbilen" som nämns här säkert är bättre än 100-tals miljoner bilar som rullar i fattigare länder. Efter att själv ha varit mycket på landsbygden i Ukraina kan jag ju konstatera att bilparken där till stor del består av dåliga/gamla öst-bilar och importerade färskare bilar. D.v.s. när en fossilbil exporteras från oss ersätter den en ännu sämre bil.
Detta som Franz skrivit är något som jag verkligen håller med om. Skulle vi svenskar (med avseende på bilismens miljöpåverkan) minimera våran nuvarnade egen utskrotning och låta så många som möjligt av våra mer eller mindra gamla bilar få åka (eldrivet förhoppningsvis) tåg till närliggande fattigare länder så att de kan byta upp sig miljömässigt vore det enormt bra för miljön.

Bilarna vi köper nya bör såklart vara maximalt elektrifierade, både till andelen och graden av elektrifiering. dvs minimalt med hybrider.

Som vanligt kan man tillåta vissa mängder bilar få bli veteranbilar, alla måste inte bort, men merparten begagnade bilar borde prioriteras ut till fattigare länder. Ukraina är ett mycket bra exempel där säkert över en miljon bilar skulle kunna uppgraderas miljövänligt på detta sättet. De har en avsevärd mängd bilar som aldrig sett en katalysator tex.
Väldigt många bilar i tex just Ukraina skrotas inte ut för att någon tröttnat på dom, de är helt enkelt helt slutkörda, (lååångt förbi den svenska bilbesiktningens krav!).

Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Fredrik j
Inlägg: 10811
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Det finns väl ingen som kör dieselbil för att den är ett bättre miljöval? Finns det någon som tror det?
Absolut, det finns fullt med folk som faktiskt tror att dieselbilar är bra för miljön. Jag skulle säga att hälften av dem jag träffar i riktiga livet tror att deras diesel, ibland gammal diesel, är bättre än min elbil. Naturligtvis tror de att nästa steg är vätgas och att det hör med elbilar bara är en olycklig mellan period med en massa nackdelar.
Som sagt, jag tror dom bara försvarar sin position.
Ja, en stor del ser så klart att de inte har råd med elbil och hittar på ursäkter för att de inte kan göra det rätta. Vore ju i så fall bättre om de diskuterade ekonomin runt bilköpet och ägandet.

Jag provade fossilbil förra veckan då min Model S är på lackering. Det var den minsta lilla skitbil som finns att få tag på, precis bara steget upp från mopedbil som ungarna sa. Den drog faktiskt inte särskilt mycket soppa men det skulle ändå kosta mig minst 2600kr/månad i bränsle och då gjorde vi bara nödvändiga resor med bilen. Frågan borde inte vara har du råd med elbil utan hur tusan har du råd med fossilbil?
Men den typiske dieselförespråkaren kör ju sällan den typen av bil.
Det är iallafall min uppfattning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar

Inlägg av LarsL »

Om vi exporterar våra ”nya” fossilbilar istället för att skrota dem så kommer de användas längre i de andra länderna än vad de bilar de har nu kommer att göra, vilket alltså blir dåligt eftersom fossilbilar har störst utsläpp när de används. Det bästa är ju om dessa ”fattiga” länder kan få billiga elbilar som de kan driva med solceller och därmed göra sig oberoende.
Fredrik j
Inlägg: 10811
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Om vi exporterar våra ”nya” fossilbilar istället för att skrota dem så kommer de användas längre i de andra länderna än vad de bilar de har nu kommer att göra, vilket alltså blir dåligt eftersom fossilbilar har störst utsläpp när de används. Det bästa är ju om dessa ”fattiga” länder kan få billiga elbilar som de kan driva med solceller och därmed göra sig oberoende.
Så vi ska både skrota nya bilar och förse andra länder med billiga bilar?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar

Inlägg av Teslaspolen »

Fredrik j skrev:
Det finns väl ingen som kör dieselbil för att den är ett bättre miljöval? Finns det någon som tror det?
Tyvärr är det många som tror det. Man har ju alltid hört att man ska använda det man redan har och inte köpa nya saker hela tiden, så då har det (felaktigt) applicerats på alla områden, inklusive bilar. Trots att utsläppsproblemet är ju vid drift, inte tillverkning.
Senast redigerad av Teslaspolen, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik j
Inlägg: 10811
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar

Inlägg av Fredrik j »

Teslaspolen skrev:
Fredrik j skrev:
Det finns väl ingen som kör dieselbil för att den är ett bättre miljöval? Finns det någon som tror det?
Tyvärr är det många som tror det. Man har ju alltid hört att man ska använda det man redan har och inte köpa nya saker hela tiden, så då har det (felaktigt) applicerats på alla områden. Trots att utsläppsproblemet är ju vid drift, inte tillverkning.
Som sagt, bara för man hör folk säga det behöver ju inte betyda att det är vad dom egentligen tror.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Om vi exporterar våra ”nya” fossilbilar istället för att skrota dem så kommer de användas längre i de andra länderna än vad de bilar de har nu kommer att göra, vilket alltså blir dåligt eftersom fossilbilar har störst utsläpp när de används. Det bästa är ju om dessa ”fattiga” länder kan få billiga elbilar som de kan driva med solceller och därmed göra sig oberoende.
Så vi ska både skrota nya bilar och förse andra länder med billiga bilar?
Ja, det hade varit det bästa för miljön och för deras långsiktiga ekonomi och oberoende. Helst ska de så klart tillverka dessa billiga elbilar själva i deras egna länder. Att skicka ner nya dieselbilar som kommer rulla i 20-30 år till utan problem är en riktig björntjänst. Lite som om vi åkt ner under 90-talet och dragit telefonledningar istället för att skicka ner sälja billiga mobiler till dem.
Skriv svar