Global energikris är här

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Global energikris är här

Inlägg av 12man »

NiklasTesla skrev:
Elavbrott kan hända men pga högre och högre andel förnyelsebar el (då har den stora potentialen solel och geotermisk el bara börjat komma in på scenen globalt) är Sverige ett av dom länderna som är bäst förbereda på detta som jag ser det vilket gör att vi exporterar enormt mycket el nästan hela tiden till Europa.

Var faktiskt sjukt länge sedan jag kommer ihåg elavbrott själv (typ 10-15år sedan vill jag minnas).

MVH samt vi går mot mer elektriska tider :)
Sverige sticker på intet sätt ut när det gäller elavbrott, mäts i "System Average Interruption Duration Index (SAIDI)" vi är bättre än grekland men sämre än ungern och mycket sämre än tyskland https://en.wikipedia.org/wiki/SAIDI , verkar inte heller ha nån koppling till andel förnybart,
ev kan man se tätbefolkade länder med bättre värden, inte sån överraskning kanske

Edit
Jag har haft 2 avbrott i sommarstugan c:a 0.5 timmar långa 11/8 och 15/10 i år, på senare tid, hade inte märkt dem om inte vattenfall skickat sms, och klockan på ugnen gick fel
ms 76132 "Eleamore"
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Global energikris är här

Inlägg av FredrikR »

12man skrev:
NiklasTesla skrev:
Elavbrott kan hända men pga högre och högre andel förnyelsebar el (då har den stora potentialen solel och geotermisk el bara börjat komma in på scenen globalt) är Sverige ett av dom länderna som är bäst förbereda på detta som jag ser det vilket gör att vi exporterar enormt mycket el nästan hela tiden till Europa.

Var faktiskt sjukt länge sedan jag kommer ihåg elavbrott själv (typ 10-15år sedan vill jag minnas).

MVH samt vi går mot mer elektriska tider :)
Sverige sticker på intet sätt ut när det gäller elavbrott, mäts i "System Average Interruption Duration Index (SAIDI)" vi är bättre än grekland men sämre än ungern och mycket sämre än tyskland https://en.wikipedia.org/wiki/SAIDI , verkar inte heller ha nån koppling till andel förnybart,
ev kan man se tätbefolkade länder med bättre värden, inte sån överraskning kanske

Edit
Jag har haft 2 avbrott i sommarstugan c:a 0.5 timmar långa 11/8 och 15/10 i år, på senare tid, hade inte märkt dem om inte vattenfall skickat sms, och klockan på ugnen gick fel
Hänger nog otroligt mycket ihop med var man bor, dvs hur tätbefolkat det är. Sista 15 åren har jag bott ca 10 år inne i Uppsala, kan inte minnas att jag haft ett endaste elavbrott här. Bodde 5 år 1 dryg mil utanför Uppsala och hade 2-3 strömavbrott/år. ca 30-60 minuter långa. Tror alla avbrotten var i samband med åska och gissar att det är så det ser ut i landet? Åska och stormar gör att de som bor på glesbygd drabbas av avbrott, men i storstäderna finns en annan redundans i systemet. Tänker att det inte är så förvånande då att ett land som Tyskland har bättre siffror.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Global energikris är här

Inlägg av 12man »

Präxis, tror att andel luftledningar är starkt bidragande, kolla USA
Och mina senaste 2 i grisslehamn hade inget samband med åska, tror på väderslitage på alla kopplingar, dvs bristande underhåll
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Global energikris är här

Inlägg av GreenMachine »

Det där med att lägga ner fungerande kärnkraft och ersätta den med rysk naturgas Tyskland var landar högt på listan över osmarta beslut.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Global energikris är här

Inlägg av NiklasTesla »

GreenMachine skrev:
Det där med att lägga ner fungerande kärnkraft och ersätta den med rysk naturgas Tyskland var landar högt på listan över osmarta beslut.
Samtidigt om du tittar på bilden (även senaste veckorna) så har vi i skrivande stund höga elpriser i kärnkraftstunga Frankrike.

Uran likt många andra resurser på jorden lär börja sina (om det inte redan gör?)/bli dyrare och dyrare att gräva fram/sjunkande EROI vilket medför högre och högre elpris med Gen 1-3 kärnkraft (Gen4 är en annan femma där man återvinner men den är långt ifrån att göra någon större skillnad på global skala och frågan är vilket elpris det kan medföra per kwh).

Vi får gilla läget (kortsiktigt IAF) med högre energipriser/råvarupriser mfl, och energieffektivisering (demand destruction?).

Cirkulär ekonomi, lagring av el på olika sätt samt massiv satsning på förnyelsebar energi i alla dess former är av högsta prio (främst sol,vind,vatten, geotermi, tidvatten,vågkraft).

MVH samt high-tec elektrifiering är nu oundvikligt (med positiva spinn off effekter som minskande Co2 utsläpp mfl)
Screenshot_20211025-035415.png
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Global energikris är här

Inlägg av NiklasTesla »

Lite realtidsdata från Nya Suadiarbien (när det kommer till el för Europa).

MVH
Screenshot_20211025-042515.png
Screenshot_20211025-042210.png
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Global energikris är här

Inlägg av NiklasTesla »

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Global energikris är här

Inlägg av LarsL »

NiklasTesla skrev:
Lite realtidsdata från Nya Suadiarbien (när det kommer till el för Europa).

MVH
Ja, det är ju bra synd att systemet är konstruerat så att vi betalar för exporten. Kanske dags att göra som i Frankrike och låsa priserna för zon 4 där kablarna ansluter så att vi kan ta 9,5kr/kWh för export elen också?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Global energikris är här

Inlägg av NiklasTesla »

Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Global energikris är här

Inlägg av NiklasTesla »

En till intressant artikel (skulle dock vara försiktig med att köpa aktier i oljebolag just nu).

https://finance.yahoo.com/news/world-wo ... w5Lu96_isO

Ser man på bilden ter sig anledningen till Rysslands invasion och just fokus sydöst (när man misslyckats med att invadera hela landet snabbt) mer logisk (man vill åt ändliga energiresurserna i sydöst)

Effekt av "Ukraina kriget":

https://www.csis.org/analysis/creating- ... -war-world

MVH
20221015_114051.png
Skriv svar